Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän suomessa tehdään abortteja paljon heppoisemmistakin syistä, kuin downin takia. Onko sitten oikein abortoida lapsi, vaikkapa siksi, että äidin opiskelut kesken tai että ajankohta ei ole sopiva??? Ei nekään mun mielestä ole mitään kovin päteviä perusteluja. En ketään lähde tuomitsemaan. Mielestäni jokaisella lapsella niin down kuin terveilläkin on oikeus elämään. Aborttia tulee käyttää vain ääritapauksissa (lapsi kuolemansairas (menehtyisi heti syntymään), äiti vakavasti sairas tai raiskauksesta seurannut raskautuminen). Mutta kuten sanoin en kuitenkaan voi ruveta ihmisiä tuomitsemaan.
Vaan vois monne sosiaalisinkin syin abortoidun lapsen elämä olla kaikkea muuta ku elämisen arvosta, jos niiden äidit pakotettas synnyttään.
Puhun lähinnä ideaalitilanteesta, jossa ihmiset rakastaisivat lapsiaan niin paljon, että haluaisivat heistä huolehtia. Itse tulin raskaaksi opiskeluaikana. Se ei estänyt minua synnyttämästä ja huolehtimasta hänestä. Kukaanhan ei pysty etukäteen päättämään miten jonkun lapsen elämä menisi ja millaista hänellä olisi. Jos ihmiseltä kysytään aikuisena, että olisitko halunnut syntyä, niin kuinkahan moni vastaa että :"en olisi". Me molemmat olemme saaneet elämän. Mikä oikeus olisi meillä sitten päättää muiden elämä?
Mutta kun maailma ei ole ideaali eikä elämä aina reilua. Mä taas luulen, että löytys montakin, joilla on ollut paska elämä ihan alusta asti tai myöhemmin, jotka olisivat mieluummin jättäneet syntymättä.
Mutta mehän ei voida kuitenkaan tietää, että kuka abortoiduista lapsista olisi todellisuudessa kärsinyt ja kuka abortoitiin turhaan. Me siis (äiti) päättää itse sen, että antaako lapsen syntyä vai kuolla. Jos ajatellaan, että maailmassa on paljon ihmisiä, jotka mielellään adoptoisivatkin lapsen, niin miksei näitä lapsia vois antaa adoptioon. Edes isä ei saa päättää säästetäänkö lapsen henki. Se on yhden ihmisen käsissä, äidin.
Täytyy kuitenkin muistaa että jos perheeseen on tulossa down vauva, niin se vauvan tulo vaikuttaa koko perheeseen.
Itse joudun valitettavasti miettiä tätä suurta päätöstä VOISIKO meille syntyä down vauva vai ei. Meillä on muitakin lapsia, joita täytyy myös ajatella. Jaksanko hoitaa mahdollisesti vaikeastikin sairaan lapsen muiden lasteni ohella. Entäs jos lapsi onkin vakavasti sairas ja kuolee sydänvikaan tai leukemiaan muutaman kärsityn vuoden ikäisenä? Tai entä jos päädyn raskaudenkeskeytykseen ja kadun sitä lopun ikääni? Lopulta kuitenkin äiti on se joka päätöstä ( oli se mikä tahansa ) kantaa mukanaan omaan kuolemaansa asti. Äiti todellakin päättää saako lapsi syntyä vai ei. Myös niissä tapauksissa joissa lapsen isä ei lasta haluaisi. Tämä päätös ( suuntaan tai toiseen ) voi kuitenkin vaikuttaa myös vanhempien parisuhteeseen. Itse en osaa edes arvailla kuinka oman parisuhteeni käy jos meille syntyy down lapsi tai jos meille ei synny. Meillä kuitenkin tällä hetkellä menee ristiin mielipiteet olisiko down lapsi tervetullut vai ei. Ja se saattaa aiheuttaa lopulta kitkaa suhteeseemme.
Kyse ei ole mistään helposta päätöksestä, enkä toivoisi edes ilkeimpien plussalaisten joutuvan samaa miettimään. Itselläni kärsii jo koko elämä tämän asian miettimisestä. En todellakaan ole parasta mahdolliusta seuraa lapsilleni, miehelleni tai yhtään kenellekään.