Raskauden keskeytys Downin syndrooman vuoksi

  • Viestiketjun aloittaja anon
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
itse teettäisin abortin heti, jos saisin kuulla että lapsella on down. Perusteluksi riittänee että haluan että lapseni ovat onnellisia, sekä lapsina, että aikuisina. En usko että down nuori tai aikuinen voi olla onnellinen!
Se on kiva katsella down lapsia, kun ne on niin "aurinkoisia" ja suloisia, mutta kamala on ajatella että heillä ei ole mitään tulevaisuutta...
:eek: Ok...
Oksettavaa tosiaan.
Mutta asiaan, meillä yksi lapsista oli todennäköinen down lapsi.
En muista tuota suhdetta et miten todennäköisesti mutta erittäin todennäköistä oli, enempää en halunnut tietää vaan odotin raskauden loppuun asti ja täysin terve vauva syntyi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
itse teettäisin abortin heti, jos saisin kuulla että lapsella on down. Perusteluksi riittänee että haluan että lapseni ovat onnellisia, sekä lapsina, että aikuisina. En usko että down nuori tai aikuinen voi olla onnellinen!
Se on kiva katsella down lapsia, kun ne on niin "aurinkoisia" ja suloisia, mutta kamala on ajatella että heillä ei ole mitään tulevaisuutta...
Minun lankoni on Down-ihminen. Han on nyt 43 vuotias, autoa ajava, toissa kayva onnellinen ihminen. Harrastuksina ovat keilaus, koripallo, lasten koripallon valmennus, seka kilpatanssi. Han tanssii Special Olympics ohjelmassa ja viime kesana sai 6 kultamitalia. Paasi lehtiin ja TV uutisiin. Ja minulle han muistaa aina kertoa nahdessamme etta ei ole koskaan ollut elamassaa niin onnellinen kuin nyt on!

Halusinpa vaan kertoa,,,
 
Pikapaluuna vielä, eli tällaisia lukemia löytyi Stakesin sivuilta tuohon imeväiskuolleisuuteen liittyen:

"Vuosina 1993-2006* syntyneistä Down-lapsista 5,2 prosenttia syntyi kuolleena (3,6 %), 5,4 prosenttia menehtyi imeväisiässä (3,7 %), joten syntyneistä Down-lapsista oli 89,7 prosenttia (92,9 %) elossa ensimmäisen ikävuoden päättyessä."

Nuo suluissa olevat luvut ovat siis 2006-vuoden lukuja, eli käytännössä 93% syntyneistä down-lapsista näkee sen ensimmäisen syntymäpäivänsä. Tottakai down-lapsilla kuolleisuus on moninkertainen terveisiin lapsiin verrattuna, en sitä kiellä. Mutta tuo 7% kuolleisuus (=kuolleena syntyneet & ensimmäisen elinvuoden aikana kuolleet) on "hieman" eri asia kuin se edellä mainittu 50% mitä se 1/3-teoria yrittää väittää.

http://www.stakes.fi/FI/tilastot/aiheittain/Lisaantyminen/epamuodostumat/epamuodostumatluelisaa.htm
 
--
madicken! sivusta olen seurannut näitä keskusteluja. sulla on suloinen down-lapsi (joskus näin kuvan) ja mietin, eikö sinusta tunnu pahalta lukea näitä joitakin viestejä ja jopa vihamielisyyttä downia kohtaan? minusta se on hirveän surullista. vaikka lapsi ei kykenisi samaan kuin muut, voi hän silti onnistua elämässä omalla tavallaan ja olla onnellinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja --:
madicken! sivusta olen seurannut näitä keskusteluja. sulla on suloinen down-lapsi (joskus näin kuvan) ja mietin, eikö sinusta tunnu pahalta lukea näitä joitakin viestejä ja jopa vihamielisyyttä downia kohtaan? minusta se on hirveän surullista. vaikka lapsi ei kykenisi samaan kuin muut, voi hän silti onnistua elämässä omalla tavallaan ja olla onnellinen.
Heip!

Varmaan silloin alkuun kun Poju oli vielä ihan pieni ja kaikki vammaan liittyvä tuntui oudolta ja välistä pelottavaltakin niin silloin tuli helpommin paha mieli ja välistä huolikin lapsen puolesta. Ei niinkään vamman hänelle aiheuttamien "kärsimysten" takia vaan siitä miten ei-toivottu hän yleisesti on ympäristön keskuudessa.

Mutta myöhemmin on ollut helpompi erottaa asioita kuten ihmisten omia henkilökohtaisia ratkaisuja (abortti vai ei) siitä miten he suhtautuvat down-ihmisiin. Ei sen oman abortin tarvitse tarkoittaa että kyseisellä ihmisellä on mitään vammaisia vastaan, vaan että sillä hetkellä hän vaan kokee että vammainen lapsi olisi heille liikaa, vamman riskit pelottavat jne. Eli heille abortti voi olla se rakkaudesta lasta kohtaan tehty ratkaisu.

Sitten on tietty joitain vastauksia jotka ...no joo. Lähinnä ne kai sitten ihmetyttävät ja huvittavatkin. Asenteita löytyy kaikenlaisia.
 
pari sanaa
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Onhan se hieno jeesustella, että synnyttäisi ja kasvattaisi vammaisen lapsen ilomielin, kun ei ole koskaan nähnyt, mitä se arki vaikeasti vammaisen lapsen kanssa on.

Tottakai sitä lasta rakastaisi, mutta onko sen lapsen tosiaan velvollisuus syntyä maailmaan vain siksi. että äiti ei halua antaa armon käydä oikeudesta? Velvollisuus elää kuitenkin koko elämä autettavana ja "kakkosluokan kansalaisena".
Tää on totta.
Monilla kehitysvammaisilla lapsilla on myös mt-ongelmia. Puhumattakaan fyysisistä ongelmista, mitä tuo kehitysvamma mukanaan.
Oletteko te nähneet kuinka down suuttuu?

Mä oon nähnyt miten down-aikuinen niittaa kolme hoitajaa seinään ja sitten tuhrii paskalla seinät ja lattiat.
Laitoksissa nämä kehitysvammaiset ovat kuin mt-potilaita, ja isoja lapsia.
Poissa on se herttaisuus ja kiltteys, niitä kullannuppuja esitellään Kaksplussassa, vähiten vammautuneita, ja kun ei vielä tiedetä mitä aikuisiällä se on.

Voihan sitä sitten vierailla laitoksessa joskus ja jouluna, ja puhua downin elämänlaadusta.
Mäkin puhun kun nään downin lepositeissä elämänlaadusta huipussaan.
 
joo


Kyllä se on mulle paha. Kuten alkupäässä kirjoitin, mulla on jo sairas lapsi ja sääli on hirvittävä, kun mietin miten toinen tuskin koskaan saa puolisoa, oppii ajamaan autoa yms.
[/quote]

ymmärtääkö hän näitä asioita kaivatakaan? sairaina syntyneet ajattelevat elämästä eri lailla
 
Trisomia21
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Kyllä se on mulle paha. Kuten alkupäässä kirjoitin, mulla on jo sairas lapsi ja sääli on hirvittävä, kun mietin miten toinen tuskin koskaan saa puolisoa, oppii ajamaan autoa yms.
ymmärtääkö hän näitä asioita kaivatakaan? sairaina syntyneet ajattelevat elämästä eri lailla[/quote]

Valitettsavasti ymmärtää, 14 v nyt ja puhuu miten haluaa tyttöystävän jne. Se tässä tämän niin pahaksi tekeekin.
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja Trisomia21:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Kyllä se on mulle paha. Kuten alkupäässä kirjoitin, mulla on jo sairas lapsi ja sääli on hirvittävä, kun mietin miten toinen tuskin koskaan saa puolisoa, oppii ajamaan autoa yms.


ymmärtääkö hän näitä asioita kaivatakaan? sairaina syntyneet ajattelevat elämästä eri lailla
Valitettsavasti ymmärtää, 14 v nyt ja puhuu miten haluaa tyttöystävän jne. Se tässä tämän niin pahaksi tekeekin.
Siis miten niin down estää tyttöystävän saamisen? Tunnen montakin seurustelevaa down-pariskuntaa.
 
Trisomia21
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Trisomia21:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Kyllä se on mulle paha. Kuten alkupäässä kirjoitin, mulla on jo sairas lapsi ja sääli on hirvittävä, kun mietin miten toinen tuskin koskaan saa puolisoa, oppii ajamaan autoa yms.


ymmärtääkö hän näitä asioita kaivatakaan? sairaina syntyneet ajattelevat elämästä eri lailla
Valitettsavasti ymmärtää, 14 v nyt ja puhuu miten haluaa tyttöystävän jne. Se tässä tämän niin pahaksi tekeekin.
Siis miten niin down estää tyttöystävän saamisen? Tunnen montakin seurustelevaa down-pariskuntaa.
Olenkohan puhunut Downista jossakin esikoiseni tapauksessa????
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Minun lankoni on Down-ihminen. Han on nyt 43 vuotias, autoa ajava, toissa kayva onnellinen ihminen. Harrastuksina ovat keilaus, koripallo, lasten koripallon valmennus, seka kilpatanssi. Han tanssii Special Olympics ohjelmassa ja viime kesana sai 6 kultamitalia. Paasi lehtiin ja TV uutisiin. Ja minulle han muistaa aina kertoa nahdessamme etta ei ole koskaan ollut elamassaa niin onnellinen kuin nyt on!

Halusinpa vaan kertoa,,,
Ihana :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Trisomia21:
http://emedicine.medscape.com/article/260495-overview

Tuo linkki vielä
En tiedä mitä tuon oli tarkoitus esittää, mutta ilmeiseti näit tuon laittamani stakesin linkin Suomesta v 2006 tilanteesta, eli jos/kun tiedät paremmin niin oletko ystävällinen ja laitat sille vastineen. =)

Siis sellaiseen joka oikeasti todistaa että tänä päivänä Suomessa puolet down-lapsista kuolee ensimmäisen elinvuoden aikana (ts. se 1/3-juttu pitää paikkansa).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Pikapaluuna vielä, eli tällaisia lukemia löytyi Stakesin sivuilta tuohon imeväiskuolleisuuteen liittyen:

"Vuosina 1993-2006* syntyneistä Down-lapsista 5,2 prosenttia syntyi kuolleena (3,6 %), 5,4 prosenttia menehtyi imeväisiässä (3,7 %), joten syntyneistä Down-lapsista oli 89,7 prosenttia (92,9 %) elossa ensimmäisen ikävuoden päättyessä."

Nuo suluissa olevat luvut ovat siis 2006-vuoden lukuja, eli käytännössä 93% syntyneistä down-lapsista näkee sen ensimmäisen syntymäpäivänsä. Tottakai down-lapsilla kuolleisuus on moninkertainen terveisiin lapsiin verrattuna, en sitä kiellä. Mutta tuo 7% kuolleisuus (=kuolleena syntyneet & ensimmäisen elinvuoden aikana kuolleet) on "hieman" eri asia kuin se edellä mainittu 50% mitä se 1/3-teoria yrittää väittää.

http://www.stakes.fi/FI/tilastot/aiheittain/Lisaantyminen/epamuodostumat/epamuodostumatluelisaa.htm
Siis tuon.

 
vieras
En muuten tiennytkään et downia on kolmea eri tyyppiä..

"Syndroomaa on kolmea tyyppiä, joista yleisin on kromosomin 21 kolminkertaisuus eli
trisomia. Trisomiassa solunjakautumisen yhteydessä kromosomit eivät siis jakaudu
tasan, vaan soluihin tulee ylimääräinen kromosomi. Trisomia on yleisin yksittäinen
älyllisen kehitysvammaisuuden syy Suomessa: sitä esiintyy 95 %:lla Downin
syndrooma -henkilöistä (Kallunki, Wilska & Leisti, 1988, s. 105-106; Simola, 1996).
Toinen oireyhtymätyyppi on mosaikismi, jossa ylimääräinen kromosomi on vain
osassa soluja. Oireiden vaikeusaste riippuu trisomisten solujen lukumäärästä. Jos
trisomiasoluja on vain muutama prosentti, oireet ovat lievempiä ja ulkonäköön
liittyvät poikkeavat piirteet ovat vähäisempiä. Mosaiikkityyppistä Downin
syndroomaa esiintyy Suomessa kaikista Down-tapauksista 1-2 %:lla (Wilska, 2000).
Kromosomin 21 jakautumisvaiheessa voi tapahtua myös katkeaminen, jolloin irronnut
palanen voi tarttua kromosomiin 14. Tällöin puhutaan translokaatiosta, jota on
Suomessa 4-5 %:lla kaikista Downin oireyhtymätapauksista eli noin kolme tapausta
vuodessa (Simola, 1996; Wilska, 2000). Translokaatio on joko vanhemmilta periytyvä
tai sukusolujen kypsymisjakautumisessa syntynyt kromosomihäiriö. "
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Trisomia21:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuskin hänkään on onneton tai oli/ on vailla tulevaisuutta http://www.mygtv.net/wp-content/uploads/2008/08/corky.jpg

Huoh...
Heh, huoh. Noita lieviä tapauksia lienee prosentti kaikista.
"Downin oireyhtymään liittyy lähes aina älyllistä kehitysvammaisuutta, mutta
mosaikismin vaikutus älykkyysosamäärään on vähäisintä (Rondal & Edwards, 1997,s. 77). Mosaikismi -oireyhtymässä älykkyysosamäärä on keskimäärin 60 ja 21- trisomiassa sen on todettu jäävän useimmiten noin 40:een. Kehitysvammaisuuden vaikeusaste siis vaihtelee ja Downin syndrooma -lasten älykkyys voikin vaihdella lievästä syvään älylliseen kehitysvammaisuuteen. Kasken (2002, s. 81) mukaan suomalaisista 21-trisomia -lapsista suurin osa on älyllisesti lievästi tai keskitasoisesti kehitysvammaisia. "
 
Trisomia21
Meille se genetiikan lääkäri itsekin sanoi että SUURIN osa karsiutuu jo ennen syntymäänsä.
Tästä oli jo taannoin AV:lla pitkät keskustelut enkä jaksa taas samoja asioita läpikäydä koska aihe on vielä liian kipeä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Trisomia21:
Meille se genetiikan lääkäri itsekin sanoi että SUURIN osa karsiutuu jo ennen syntymäänsä.
Tästä oli jo taannoin AV:lla pitkät keskustelut enkä jaksa taas samoja asioita läpikäydä koska aihe on vielä liian kipeä.
En tiedä mitä merkitystä tuolla suurimmalla osalla on, kuten sanottu en itsekään tiedä miksi oma raskauteni meni kesken rv12. Harvoin noita edes tutkitana millään lailla. Nyt on kyse syntyneistä vauvoista joista tuon väitteen mukaan kuolisi puolet ensimmäisen elinvuoden aikana. Eli joko olet ymmärtänyt jotain väärin tai tämä lääkäri on puhunut ihan typeriä, anteeksi vaan.

Ymmärrän että tilanne on kipea sinulle, mutta samalla vaan huolestuttaa ajatus että ihmiset perustaisivat aborttinsa tuollaiselle paikkansa pitämättömille tilastoille.
 
Trisomia21
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Ymmärrän että tilanne on kipea sinulle, mutta samalla vaan huolestuttaa ajatus että ihmiset perustaisivat aborttinsa tuollaiselle paikkansa pitämättömille tilastoille.
No juu, heh, se ei todellakaan ollut syy.

Joku on kuitenkin asiaa tutkinut (ehkä ei Suomessa) vaikka täälläkin käsittääkseni ainakin isoksi ehtineet avataan ja katsotaan mikä syy, mutta
niin että 1/3 keskeytyy ja toinen sama menehtyy ennen ekaa ikävuottaan.

Mulla syyt oli painavammat ja ihan toiset.
 
vieras
"Downin oireyhtymä esiintyy noin 1/800-1100 vastasyntyneestä eli vuosittain
Suomessa syntyy 60-80 lasta, jolla on 21-trisomia (Wilska, 2000). Raskauden
aikaisten seulontatutkimusten on arvioitu vähentäneen syntyvien Downin syndrooma -
lasten määrää lähes 20 % (Kaski ym., 2002, s. 84) ja neljäsosa raskauksista myös
keskeytyy luonnollisesti (Simola, 1996). "
 
Alkuperäinen kirjoittaja Trisomia21:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Ymmärrän että tilanne on kipea sinulle, mutta samalla vaan huolestuttaa ajatus että ihmiset perustaisivat aborttinsa tuollaiselle paikkansa pitämättömille tilastoille.
No juu, heh, se ei todellakaan ollut syy.

Joku on kuitenkin asiaa tutkinut (ehkä ei Suomessa) vaikka täälläkin käsittääkseni ainakin isoksi ehtineet avataan ja katsotaan mikä syy, mutta
niin että 1/3 keskeytyy ja toinen sama menehtyy ennen ekaa ikävuottaan.

Mulla syyt oli painavammat ja ihan toiset.
Voi taivas...

Mutta siis luitko tuon laittamasi stakesin tilaston? Olet siis vakavasti sitä mieltä että se valehtelee????? :eek:

Kun siis sen mukaan tuo 1/3 ei missään tapauksessa voi pitää paikkansa ja itse vaan pitäisin stakesia vähän luotettavampana Suomen tilanteeseen kuin jonkun lääkärin antamia epämääräisiä tilastoja jostain muulta maailmasta.

Uskoinkin että teillä on muut syyt taustalla, siksi en ymmärrä miksi jankkaat tätä 1/3 juttua kun sille ei näy löytyvän mitään faktaa perusteeksi.
 

Yhteistyössä