Raskaana olevat/raskautta yrittävät syöttekö foolihappo-valmistetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä väliä, moniko syö? Spina bifida on mielestäni niin vakava asia, että mieluusti sitä ottaa yhden pillerin päivittäin, jos ei ruokavalio koostu yksinomaan pinaatista jne.

Oltiin koko kesä Nigeriassa ja kesken reissun tulin raskaaksi. Alotin foolihapon syömisen kun menkat jäi pois eli otin tabletin päivässä niinkun siellä suositellaan että raskaana olevat tekee. Kun tultiin elokuun lopulla takasin kotiin lopetin niiden syömisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mitä väliä, moniko syö? Spina bifida on mielestäni niin vakava asia, että mieluusti sitä ottaa yhden pillerin päivittäin, jos ei ruokavalio koostu yksinomaan pinaatista jne.

Näinpä..
Edellisessä raskaudessa lääkityksen vuoksi tuo selkärankahalkeama oli mahdollinen joten lääkärin määräyksellä 1mg päivässä piti foolihappoa syödä, lähes puoleen väliin saakka.
Onneksi tuolta vältyttiin.

Tässä nykyisessäkin raskaudessa foolihappoa olen syönyt, vaikka olellista riskiä (eli lääkitystä ) ei nyt ole.
Eikös foolihappo ennenraskautta myös tee ne kuuluisat limat suotuisaksi siittiöille ;)

en kyllä tiedä mutta syön multitabs raskaus-monivitamiinia, siinä kuulemma kaikki mitä tarvitsee, niitä otetaan 1-2 päivässä, itse otan yhden. lisäksi syön sinkkiä. tää monivitamiini on tarkoitettu raskaana oleville ja niille jotka haluaa raskaaksi. apteekissa näin neuvoivat.

En ole erikseen syönyt enkä syö tälläkään hetkellä. Vauva saa tulla jos on tullakseen. Luotan Suomen neuvolalaitokseen sen verran, että tietävät suositella mitä täkäläisissä oloissa kannattaa syödä ja olla syömättä. Foolihappoa ei erikseen neuvolassa mainita.

Söin jonkin verran ennen raskautta, ja kun tulin raskaaksi, käytin vahvaa b-vitamiinivalmistetta jossa oli reippaasti myös foolihappoa. Sitä söin noin 9. viikolle asti ja siitä lähtien raskausmultitabsia.

Alkuperäinen kirjoittaja no niin:
En ole erikseen syönyt enkä syö tälläkään hetkellä. Vauva saa tulla jos on tullakseen. Luotan Suomen neuvolalaitokseen sen verran, että tietävät suositella mitä täkäläisissä oloissa kannattaa syödä ja olla syömättä. Foolihappoa ei erikseen neuvolassa mainita.

Kyllä mulle mainittiin kahdessa eri neuvolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:

Onko tää miten uus juttu? Mulla jo pian kouluikäinen lapsi ja yksi km viime vuodelta. En muista kummastakaan mainitun.

Onko tää miten uus juttu? Mulla jo pian kouluikäinen lapsi ja yksi km viime vuodelta. En muista kummastakaan mainitun.

Reipas vuosi sitten ekan kerran mulle suositeltiin (km-raskaus) ja nyt taas tänä syksynä. :) En tiedä miten sitten aiemmin. Viimeaikoinahan tuosta on enemmän puhuttu, ollut juttua esim. Hesarissa.

Niin ja ihan tiettyjä ruoka-aineita kehoitetaan syömään, ei ne heti ole pillereitä tuputtamassa. Viime kesänä neukkutäti sanoi, että kannattaa syödä paljon mansikoita ja herneitä.

Samoin. Kyllä mullekin foolihapon hyödyistä kerrottiin. Söin foolihappoa muistaakseni kahden ensimmäisen raskauskolmanneksen ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja suosittelen:
ekassa raskaudessa en syönyt ja lapsella ei ollut aivoja, muissa raskauksissa olen sitten syönyt 4mg päivässä ja muut olleet terveitä.

Huomasin omassakin tekstissä virheen. eli mulla annostus oli 1mg.
4mg menee kyllä reippaasti yli suositusten, olikohan sittenkään oikea annostus nyt mainittuna? Olisiko ollut kuitenkin 400 mikrogrammaa?

Ylisuurista määristä foolihappoa saattaa jatkuvassa käytössä aiheutua muun muassa heikotusta ja pahoinvointia. Valtion ravitsemusneuvottelukunta on määritellyt ravintoainevalmisteena tai täydennyksen muodossa saatavan foolihapon suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi 1 mg/vrk (ravinnosta saatavalle folaatille rajaa ei ole määritelty).[1] Foolihappo toimii kiinteässä yhteistyössä B12-vitamiinin kanssa. C-vitamiinin, raudan tai sinkin puutos saattavat heikentää foolihapon hyväksikäyttöä elimistössä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Foolihappo

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
ekassa raskaudessa en syönyt ja lapsella ei ollut aivoja, muissa raskauksissa olen sitten syönyt 4mg päivässä ja muut olleet terveitä.

4mg menee kyllä reippaasti yli suositusten, olikohan sittenkään oikea annostus nyt mainittuna? Olisiko ollut kuitenkin 400 mikrogrammaa?

Ylisuurista määristä foolihappoa saattaa jatkuvassa käytössä aiheutua muun muassa heikotusta ja pahoinvointia. Valtion ravitsemusneuvottelukunta on määritellyt ravintoainevalmisteena tai täydennyksen muodossa saatavan foolihapon suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi 1 mg/vrk (ravinnosta saatavalle folaatille rajaa ei ole määritelty).[1] Foolihappo toimii kiinteässä yhteistyössä B12-vitamiinin kanssa. C-vitamiinin, raudan tai sinkin puutos saattavat heikentää foolihapon hyväksikäyttöä elimistössä.

Ei, kyllä annostus on merkattu oikein ja 4mg on päiväannos 12 raskausviikkoon asti. Tällä pyritään estämään keskushermostoputken sulkeutumishäiriöitä, mihin tämä aivottomuuskin luetaan. Eli syön siis yli 40 kertaisen annoksen (normaali 0,4mg) päivittäin jo aloittaen raskauden yrittämisestä.

Mä oon syönyt koko raskauden ajan noita raskaus-Multitabseja tms, monivitamiinivalmiste jossa on "kaikki" mukana, myös foolihappo ja rauta. Pääsee helpommalla kun ei tartte itse alkaa miettiä mitä kaikkia vitamiineja niitä maailmassa onkaan ;) Syön kyllä perusterveellisesti muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

Ei, kyllä annostus on merkattu oikein ja 4mg on päiväannos 12 raskausviikkoon asti. Tällä pyritään estämään keskushermostoputken sulkeutumishäiriöitä, mihin tämä aivottomuuskin luetaan. Eli syön siis yli 40 kertaisen annoksen (normaali 0,4mg) päivittäin jo aloittaen raskauden yrittämisestä.

Ok
Mutta varmaan omin päin ei kannata tuota määrää ottaa..

Yhteistyössä