Raskaana olevat/raskautta yrittävät! Ootteko syöny foolihappolisää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko se nykyään suositus? Eräs tuttuni kysyi, kun kerroin olevani raskaana, että olethan syönyt foolihappolisää jo suunnitellessasi raskautta. Hän sanoi, että nykyisin suositellaan jo raskauden suunnitteluvaiheessa ottamaan foolihappolisää purkista. En tiennyt tuollaisesta suosituksesta!

Kyllähän sitä suositellaan. Suomalaiset saavat hiukkasen liian vähän foolihappoa. Foolihapon puutos aiheuttaa (muistaakseni) hermoputken sulkeustumishäiriöitä, mutta nämä ovat aika harvinaisia suomessa.

Kyllä. Aloittaa pitäisi jo suunnitteluvaiheessa muutamaa kuukautta ennen raskaaksituloa tai mieluiten fertiili-ikäisten tulisi aina olla lisällä vahinkoraskauden varalta.

Olen syönyt, hoidin lukion jälkeen vuoden ajan poikaa joka oli pyörätuolissa ja oli muutakin pienempää vaivaa, ja just foolihapon puute oli äitinsä mukaan ollut yksi altistava tekijä tuolle kehityshäiriölle. En mä muuten olisi kyllä tajunnut alkaa syödä sitä foolihappoa, sattumalta tiesin aiheesta.

Aloin syödä foolihappoa noin pari kuukautta ennen kuin raskauduin esikoisesta. Söin sitä raskauden ajan. Tässä toisessa raskaudesta en ole muistanut syödä erikseen foolihappoa vaan olen syönyt raskausvitamiinia jossa on myös foolihappoa mukana.

Kyllä sitä suositellaan, itse olen syönyt jo reilusti ennen raskautta ja jatkan edelleen, nyt rv 23. Ja aion jatkaa imetyksen aikanakin, mitään haittaahan siitä ei ole.

No voi ei, mistäs mä olisin tollasesta suosituksesta voinut tietää!? Syön kyllä suhteellisen monipuolisesti ja tervellisesti. Runsaasti kasviksia ja viljatuotteita, joista sitä foolihappoa käsittääkseni saa. Eli ei kai tässä nyt hirveästi pitäis stressata, mutta tuli pieni paniikki, kun en tosiaan ollut kuullut, että sitä ihan virallisesti suositellaan ennen raskautta syömään ja oon jo raskaana.

Täällä toinen joka ei oo tiennyt tuosta suosituksesta ja raskaus toiveissa. Kuinka paljon ennen raskauden suunnittelua pitäis alkaa syömään tuota foolihappoa? Voi olla et oon jo raskaana ihan alussa, niin auttaako se enää mihinkään jos nyt alan syömään foolihappoa?

Syön raskausmonivitamiinia nyt yrittäessäkin. (n. puolet kuusta, oviksen aikoihin seur. kuukautisten alkamiseen. kuukautisten aikana normia vitamiinia, kun en viitti "turhaan" haaskata noita raskausvitamiineja)

[QUOTE="maniokki";27362481]Syön raskausmonivitamiinia nyt yrittäessäkin. (n. puolet kuusta, oviksen aikoihin seur. kuukautisten alkamiseen. kuukautisten aikana normia vitamiinia, kun en viitti "turhaan" haaskata noita raskausvitamiineja)[/QUOTE]
:D

[QUOTE="a p";27362373]No voi ei, mistäs mä olisin tollasesta suosituksesta voinut tietää!? Syön kyllä suhteellisen monipuolisesti ja tervellisesti. Runsaasti kasviksia ja viljatuotteita, joista sitä foolihappoa käsittääkseni saa. Eli ei kai tässä nyt hirveästi pitäis stressata, mutta tuli pieni paniikki, kun en tosiaan ollut kuullut, että sitä ihan virallisesti suositellaan ennen raskautta syömään ja oon jo raskaana.[/QUOTE]

Älä nyt hätäänny. En ole itse ikinä ennen raskautta käyttänyt kys.lisää, mutta rask.aikana olen popsinut multitabsin raskausvitamiinia joka sis.myös foolihappoa. Hyvin ehdit nyt ostaa, eikä varmaan mitään vahinkoa ole sattunut. Se suositus koskee erityisesti niitä joilla on suvussa tai aiemmilla lapsilla hermostoputken sulkeutumishäiriöitä.

[QUOTE="a p";27362512]Mutta miten olette tienneet suosituksesta? Elän ilmeisesti täysin pimennossa, kun en tätä tiennyt.[/QUOTE]

Lukenut raskauteen liittyviä kirjoja, lehtiä ja opasvihkosia. Jutellut ystävien kanssa raskaudesta. Ottanut selvää netistä miten raskauteen pitäisi valmistautua, lukenut raskausblogeja ja ennen kaikkea surffannut vauvapalstoilla ennen raskautta :) Kyllä se foolihappo mainitaan aika usein joka paikassa.

Jo raskautta toivoessani luin internetistä paljon siihen liittyviä asioita ja sain tietää foolihapon suosituksesta. Sitä saa kyllä monista kasviksista, esimerkiksi mansikoissa ja parsakaalissa on foolihappoa. Jos syö kasviksia hyvin monipuolisesti päivittäin niin ei luulisi että mitään varsinaista puutostilaa tulisi mutta kuitenkin on parempi varmistaa foolihapon saanti.

Söin ennen raskautta monivitamiinia joissa foolihappo mukana ja tultuani raskaaksi sain lääkäriltä foolihappotabletteja varten reseptin (ulkomailla) jossa niitä otettiin aamuin illoin. Nyt syön raskausvitamiineja joissa on myös foolihappo mukana. Älä silti hätäile jos olet syönyt monipuolisesti foolihappoa sisältäviä ruoka-aineita. Voithan aloittaa foolihappolisän nyt samantien.

Voithan toki vielä ostaa foolihappolisää, mutta suositus on että sen syönti aloitetaan jo yritysvaiheessa, mieluiten noin 3kk ennen raskauden alkua. Nämä sulkeutumishäiriöt syntyvät niin aikaisilla viikoilla, ettei raskauden aikana aloitettu foolihappolisä ehdi niihin vaikuttaa.

Olen aloittanut pari kuukautta ennen kuin alettiin yrittää vauvaa. Olin niin innoissani vauvasta että luin kokonaisen vauvanhoito-oppaankin ennen kuin olin raskaana edes, ja netissä luin kaikkea :D Vaikea sitä on yleisesti suositella kun ei tiedä koska ihminen suunnittelee perheenlisäystä.

Rauhottukaa nyt hyvät ihmiset! Mulle sano kätilö, että ei oo syytä paniikkiin vaikka ei ois syöny yhtään foolihappopilleriä. Käski miettimään niitä lapsia, jotka syntyy täysin terveinä ja äidin ruokana on ollu kolme riisinjyvää päivässä.
Toki niitä vitamiineja ym. on hyvä syödä, mutta ei kannata ottaa liikaa ressiä. Suurempi merkitys ön ruualla, jota syöt. Jos se on kovin ravinneköyhää, niin kannattaa parantaa laatua.

Hei, ei nyt kannata paniikia ottaa asiasta! Käyt nyt ne vitamiinit ja kaikki ok. Luuletteko että meidän kaikkien vanhemmat on esim. popsineet foolihappoa purkista missään vaiheessa:) Nyt vähän turhan hysterian levittämistä!

Yhteistyössä