Foolihappolisä raskautta yrittäville ja raskaana oleville

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut

Vieras
Hei!

Olen raskaana (alkuvaiheessa) ja olen lukenut nyt netistä paljon raskauden ravintosuosituksista. Foolihapon puute voi aiheuttaa sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön tai eri raskauskomplikaatioita. Se mitä en tiennyt on että foolihappolisää suositellaan otettavan jo kolme kuukautta ennen suunniteltua raskautta. Nyt iski pieni paniikki, koska itse en ole vielä aloittanut tuota lisän ottamista. Uskon myös olevani pahassa foolihapon puutteessa, koska en valitettavasti ole syönyt ihan niin kuinka pitäisi, että saisi riittävän määrän foolihappoa pelkästä normaalista ruoasta. Luin että iman foolihappolisää riittävän saannin voi taata syömällä kasviksia, hedelmiä ja marjoja 5-6 kertaa päivässä! No itse syön salaattia noin kerran päivässä... Aion ilman muuta lähteä oitis apteekkiin hankkimaan foolihappolisää (sekä tietysti lisäämään ko aineen saantia ruoan välityksellä), mutta pelkään niin hirveästi että on jo liian myöhäistä.

Kysynkin nyt teiltä muilta raskaana olevilta / olleilta ja raskautta yrittäviltä, että oletteko te kaikki ottaneet tuota foolihappolisää ihan suositusten mukaan jo kolme kuukautta ennen suunniteltua raskautta? Ja te jotka ette ole ottaneet foolihappolisää tai jotka olette poteneet foolihapon puutetta raskauden aikana: onko tullut jotain komplikaatioita? Minkälaisia? Miten yleistä on että foolihapon puute johtaa pysyvään sairauteen / epämuodostumaan lapsessa?

Lisäksi kysyisin minkä merkkistä / nimistä foolihappolisää olette ottaneet ja suositteletteko juuri sitä?

Hei! En ole ollut raskaana mutta yritys on kova. Olen näiden neljän yrityskuukauden ajan syönyt jatkuvasti LADY VITA MAMA-ravintolisää, joka sisältää myös foolihapon ja takaa monien muiden ravintoaineiden saannin. Kyseinen ravintolisä edesauttaa esim. kehittyvän vauvan kudosten kasvua. Tätä ravintolisää suositellaan raskautta suunnittelevalle, odottavalle ja imettävälle naiselle.

Yhteistyössä