Raskaana olevat: onko neuvola suositellut nyt sikarokotteen ottamista? Mitä asiasta on puhuttu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä ei neuvolasta suositeltu ottamaan tota. sanoivat vaan että THL:lta vakuutetaan, että rokote on turvallinen, mutta sitä kun ei ole tarpeeksi keretty tutkia niin ei suosittele. kertoi kuitenkin että sen saan jos haluan. mutta mä en ole niin tyhmä että sairastuttaisin itseni ja vauvani ottamalla kehooni tollasta myrkkyä. mulla myös muutama tuttava on lääkäreitä eikä hekään suosittele ottamaan rokotetta.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
meillä ei neuvolasta suositeltu ottamaan tota. sanoivat vaan että THL:lta vakuutetaan, että rokote on turvallinen, mutta sitä kun ei ole tarpeeksi keretty tutkia niin ei suosittele. kertoi kuitenkin että sen saan jos haluan. mutta mä en ole niin tyhmä että sairastuttaisin itseni ja vauvani ottamalla kehooni tollasta myrkkyä. mulla myös muutama tuttava on lääkäreitä eikä hekään suosittele ottamaan rokotetta.

Tarkentaisitko vielä että mistä myrkystä puhuttiin?

En usko sua. Neuvolat eivät voi ominpäin tehdä päätöksiä vaan saavat ohjeensa ylempää. Jos näin kuitenkin on tapahtunut niin kerrotko mistä neuvolasta on kysymys. Nimittäin kyse on kyllä virkarikoksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

Tarkentaisitko vielä että mistä myrkystä puhuttiin?

Mielestäni hän puhui omasta mielipiteestään kun puhui myrkystä, ei siis neuvolassa sanotusta asiasta. Tuskin neuvola sentään alkaisi omia valtuuksia ylittämään tässä asiassa.

Niin, mun isäni suositteli ja hän on lääkäri (joten hän varmaan tietää kaiken ;). Aikoo itsekin ottaa sen.

Kuka tahansa lääkiksestä valmistunut ei kelpaa asiantuntijaksi, vaan luotan virologeihin ja alan tutkijoihin ennen kaikkea. Esim. ortopedi ei missään tapauksessa ole alan asiantuntija.. :)

Terkka ei suosittele? Neuvolalääkäri?

Enpä ole tuollaisesta kuullutkaan että neuvola voisi itse vastoin yleisiä ohjeita suositella omiaan. Mahtavatko myös lasten rokotteista antaa vastalauseita kun niissäkään ei olla yhteisymmärryksessä aina ovatko haitaksi vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä?:

En usko sua. Neuvolat eivät voi ominpäin tehdä päätöksiä vaan saavat ohjeensa ylempää. Jos näin kuitenkin on tapahtunut niin kerrotko mistä neuvolasta on kysymys. Nimittäin kyse on kyllä virkarikoksesta.

siis mun oma neuvolalääkäri sanoi ettei hän suosittele vaikka ohjeistuksen mukaan se on suositeltavaa.
ei se mistään myrkyistä puhunut, mutta itse pidän tota rokotetta pelkkänä myrkkynä ja sitä en aio ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Niin, mun isäni suositteli ja hän on lääkäri (joten hän varmaan tietää kaiken ;). Aikoo itsekin ottaa sen.

Kuka tahansa lääkiksestä valmistunut ei kelpaa asiantuntijaksi, vaan luotan virologeihin ja alan tutkijoihin ennen kaikkea. Esim. ortopedi ei missään tapauksessa ole alan asiantuntija.. :)

Tästähän mä olen kanssa täällä puhunut. Antti Heikkilä, niin mukava mies kuin onkin, ei ole asiantuntija juuri tässä rokoteasiassa pelkästään sen perusteella että on lääkäri.

Mutta ne jotka eivät halua rokotetta etsivät kivenkin takaa sen yhden mielipiteen joka on yhtenäinen oman kanssa ja hellivät sitä sitten.

Vai että ihan useat lääkärit ovat oikein suositelleet, ettei raskaanaoleva nainen ottaisi rokotetta..? :) Neutraalinkin suhtautumisen tai kritiikkiäkin sisältävän kommentoinnin lääkäriltä ymmärtäisin, mutta se, että ihan suosittelevat jättämään rokotuksen väliin, on aika outoa. Hassua, että olet tavannut muutamankin sellaisen jo, kun mä en meinaa kaivamallakaan löytää lääkäriä, jonka mielestä mun nyt viimeisellä kolmanneksella ei pitäisi rokottaa itseäni! Ja kyseessä ovat niin yksityispuolen kuin julkisenkin lääkärit..

Meillä neuvola suosittelee ottamaan.
Sainkin eilen puhelun et nyt ois rokotetta. Itse olen ollut epilevällä kannalla jo kauan ennenkä rupesin siitä tietoa etsimäänkään. Syytä en osaa nimetä, en vaan yleensäkkään pidä tarpeellisina mitään ylimääräisiä rokotteita.
Sanoinkin etten ainakaan vielä ota ja kätilö kirjasi tietoihini et tarjottu mut miettii vielä. Kuulema marraskuun loppuun asti rokotteen saa. Nyt rv 25+1 menossa.

Ei puhuttu mitään, ennen kuin itse viimeisellä minuutilla kysyin. Selvästi terkalla on oma mielipide asiasta, ja jätti tarkoituksella mainitsematta. Minusta vähän pepusta, sehän on minun päätökseni ja infoa minulla on oikeus saada.

Lopputulos oli siis, että vkolla 46 annetaan rokotteita.

Alkuperäinen kirjoittaja qaw:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Tästähän mä olen kanssa täällä puhunut. Antti Heikkilä, niin mukava mies kuin onkin, ei ole asiantuntija juuri tässä rokoteasiassa pelkästään sen perusteella että on lääkäri.

Mutta ne jotka eivät halua rokotetta etsivät kivenkin takaa sen yhden mielipiteen joka on yhtenäinen oman kanssa ja hellivät sitä sitten.

Niin, muilla aloilla on ymmärrettävää, että ihminen on erikoistunut tietylle alalle, mutta lääkäritkö tietävät sitten kaikesta kaiken kun ovat valmistuneet yliopistosta..? :)

Mun poskionteloongelmia yritti hoitaa monikin lääkäri, täysin väärin, ja vasta kun menin alan spesialistille, sain kuulla, ettei normilääkäri ymmärrä tuosta alasta paljonkaan vaan asiaan tarvitaan erityisosaamista. Sama se on muillakin lääketieteen alueilla. Eihän kuka tahansa lääkäri voi esimerkiksi toimia kirurginakaan.

Kun etsin asianajajaa, haluan sen osaamisalueen spesialistin. Ei se ole lääkäreiden osaaminen sen kummempaa. Joku lukee ja jatkokouluttaa itseään myös koko ajan, toinen hoitelee pikkuvastaanottoaan eikä pidä itseään ajan tasalla edes sen verran kuin lääkärin kuuluisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joku lukee ja jatkokouluttaa itseään myös koko ajan, toinen hoitelee pikkuvastaanottoaan eikä pidä itseään ajan tasalla edes sen verran kuin lääkärin kuuluisi.

Kumpaan ryhmään uskot Antti Hiekkilän kuuluvan? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joku lukee ja jatkokouluttaa itseään myös koko ajan, toinen hoitelee pikkuvastaanottoaan eikä pidä itseään ajan tasalla edes sen verran kuin lääkärin kuuluisi.

Kumpaan ryhmään uskot Antti Hiekkilän kuuluvan? :whistle:

Vaikea sanoa muuta kuin, että minkään muun alan spesialismia hän ei ole hankkinut kuin ortopedin. Joten ortopedi kuin ortopedi. :)

Olen nyt raskaana vk 35 ja tuosta rokotteesta oli neuvolan terkan kanssa puhetta monta viikkoa sitten. silloin ei vielä ollut mitään tietoa tarkemmista rokotusaikatauluista tai mistään muustakaan, mutta kunhan muuten vaan juteltiin. Silloin terkka oli itsekin kovin epäileväinen, juurikin koska rokotetta ei ole ehditty kunnolla testata ja haittavaikutukset sekä äidille että sikiölle voivatn näkyä vasta pitkän ajan kuluttua. Todennäköisesti seuraavalla käyntikerralla tulee asia puheeksi uudelleen. Missään tapauksessa en aio rokotetta ottaa, olipa terkan mielipide asiaan nyt mikä tahansa. Niinhän se on, että työntekijät suosittelevat mitä suosittelevat, mutta itsepä joudun seuraamukset kantamaan. Ei se THL tai neuvolan terkka mitään korvaa jos osoittautuu myöhemmin rokotteesta jotain peruuttamatonta haittaa. Itse tietysti kannan vastuun siitä, että en aio itseäni tai lastani rokottaa.

Kaksi erikoislääkäriä on rokotetta suositellut. Neuvolassa terveydenhoitaja ja lääkäri ovat molemmat sanoneet vain ympäripyöreästi,että ohje on, että raskaanaolevat rokotetaan. Kun yritin tivata kannanottoa/ tietoa riskeistä, he eivät suostuneet sanomaan mitään. Lääkäri vain sanoi, että jokaisen täytyy miettiä riskejä itse. Huoh! Miten voi miettiä itse, kun lääkäri ei suostu sanomaan mitään! No pakko kai luottaa noihin erikoislääkäreihin, jotka ovat uskaltaneet ottaa kantaa asiaan.

Neuvolassa ei ole kertaakaan mainittu koko sikainfluenssasta, viikkoja nyt 30 + 1...
Just sairastan flunssaa, käynyt siis muutamalla hoitajalla ja lääkärillä, mutta KUKAAN ei oo maininnu koko influenssaa missään vaiheessa millään tavoin...

Enkä kyllä aio rokotetta ottaa... Juurikin sen takia että niistä vaikutuksista ei tiedä yhtään mitään.. voi olla että mitään näkyvää haittaa ei välittömästi oo, mutta ehkä sitten myöhemmin tulee ilmi... Ja jos se nyt on tarkotettu että siihen sairastuu niin siihen sitten sairastuu.. Ihan ylireagoitua ja paisuteltua koko homma... Media tehny koko jutusta niiiin vaarallisen... Ja mistäs sitä tietää vaikka sairastaisin sitä jo :o

Alkuperäinen kirjoittaja Siiruli:
Neuvolantäti suositteli ottamaan rokotten, samoin lääkäri, mutta enempää tietoa täällä ei vielä ollut rokoteajoista, tms.
Missä päin Suomea asutte Pessi ja Empuu, kun mua taas pelottaa että täällä meidän kunnassa ollaan mattimyöhäisiä näiden järjestelyjen kanssa...

Lahdessa asun. Rokotukset kuulemma alkavat täällä 2 viikon kuluttua.

Tänään neuvolassa, rv 35. Terkkari suositteli omasta puolestaan ja sanoi neuvolalääkärin olevan voimakkaasti sillä kannalla, että raskaana olevien pitäisi ottaa rokotus.
Erityisesti loppukolmanneksella olevien pitäisi tuo ottaa.
Itse olin jo valmiksi sitä mieltä, että otan ja terkkari sanoi heti, että hyvä päätös hänestä.
Näytti paperit, joita heille oli tullut asiasta.

Yhteistyössä