ramppikuumetta isäksitulevilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tippalinssi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tippalinssi

Vieras
Voiko tuleva isä potea ramppikuumetta? Meillä on esikoinen pian syntymässä ja raskaus on sujunut todella hyvin, mutta nyt yhtäkkiä isä on ihmeissään ja masentunut, eikä tiedä mitä haluaa elämältään ja onko ylipäätään enää rakastunut vaimoonsa..
Lapsi on ollut alusta asti toivottu, eikä kuulemma ole isä vauvan alullepanoa katunut päivääkään, mutta nyt jostain syystä hän on aivan pihalla.
Voisiko johtua siitä, että huolettaa jo etukäteen: miten pärjää vanhempana, mitä jos huonounisena loppuu loputkin yöunet jos vauva huutaa paljon öisin, askarruttaa onko mihinkään enää koskaan aikaa vauvan synnyttyä jne... Onko tämä normaalia?????
Olisi kuitenkin kiva tarjota vauvalle ehjä ja rakastava koti, eikä repaleista kämppää, josta isä on lähteny "karkuun"...
Mikä avuksi???

Minä olen lukenut noista neuvolan vihkosista että ramppi kuume auttaa sekä äitiä että isää kasvamaan vanhemmaksi.Mulla oli ainakin alku raskaudesta kauhea kriisi.Millainen äiti olen ja puoliso.Luulen että miehesi käy samaa läpi.Mä aiankin tarvitsin vaan aikaa itsekseni mietiskellä asiaa että pystyin kasvamaan vanhemmuuteen.

Kylläpä hyvinkin voi.
Teille lienee ensimmäinen tulossa? Synnytyksen lähestyessä nainen keskittää huomionsa syntyvään lapseensa, mahd. pelkoa synnytyksestä -mies ei pysty osallistumaan, tuntee avuttomuutta.
Raju elämän muutos tulossa miehelle, varsinkin jos tottunut "puoli vallattomaan elämään", vastuut, sitovuus jne.

Ikävä sanoa mutta syntymän jälkeen kriisin riski suurin, Vaimo keskittää kaiken huomionsa lapseensa, saattaa olla väsynyt, äksy, seksi ei kiinnosta, hormonit heittelee, jne. Jolloin mies saattaa tuntea itsensä ulkopuoliseksi, ruveta jopa kapinoimaan ja miettimään että tätäkö tämä sitten on.
Jotkut tulevat jopa mustasukkaiseksi lapselle.

Paras keino on ottaa mies mahdollisimman paljon mukaan lastenhoitoon, osoittaa miehelle ettei kyseessä ole vain äidin lapsi, vaan yhteinen jonka hoitoon molemmat voivat osallistua yhdessä, anna myös miehelle vastuuta lapsen hoidossa.
Muista myös että miehen suhde lapseen alkaa rakentumaan vasta synnytyksen jälkeen, kun taas sinä olet jo luonut suhteen lapseen jonka liikkeet ja elämän tunnet sisälläsi.

Minä ainakin olin varsin epävarma "koko touhun" järkevyydestä oikeastaan siihen saakka, kunnes sain oman pojan syliin synnytys salissa.:whistle:

Uskoisimpa että kaikki menee hyvin, aika normaalilta kuulostaa.
;)

Yhteistyössä