RAKENTAMINEN ja suku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rakentajanrouva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja, emme puhuneet vanhempieni kanssa ennen rakentamista siitä, että voisivatko he auttaa. Mielestäni se pieni apu olisi itsestäänselvyys - tämä ei tarkoita mitään ilmaista työvoimaa. .

Mutta miten selvästi olette pyytäneet sitä apua? Oletteko ihan suoraan kysyneet, että "voitteko auttaa rakennusprojektin aikana lasten hoidossa?" vai oletetatteko että isovanhemmat tarjoaisi itse sitä apuaan jos kautta rantain vihjaatte miten on rankkaa. Ja jos suoraan olette kysyneet niin miten vanhempasi ovat vastanneet, miksi eivät auta?

Mieheni on tosin niin vihainen vanhemmilleni, että he tulevat saamaan samalla mitalla sitten vanhuudessaan ainakin hänen toimiensa osalta.

Mielestäni juuri se, että "kaikki olkoon omillaan"-asenne, saa aikaan sen että Suomessa nuorilla ja muillakin on yhä enemmän mielenterveysongelmia ja syrjäytymistä.

Ja, emme puhuneet vanhempieni kanssa ennen rakentamista siitä, että voisivatko he auttaa. Mielestäni se pieni apu olisi itsestäänselvyys - tämä ei tarkoita mitään ilmaista työvoimaa. .

HUHHUH!
Tukehdutte omaan kiukkuunne... kuulostatte todella itsekeskeisiltä. Todella ruma asenne teillä.
Yleensä asioista selvitään avoimuudella ja puhumisella. KAnnattaisiko teidänkin yrittää keskustella asioista?

Mielenkiintoisia kommentteja! Arvasin, että aika moni sanoo sen, että kun itse kerran lapsineen ja koirineen tähän ryhdyimme, niin turha valittaa. Se kuuluu suomalaiseen kulttuuriin, eikö vain? Että pitää pärjätä kaikissa tilanteissa omillaan, mielestäni parmepi olisi sellainen yhteisöllisempi elämäntapa. Mieheni on tosin niin vihainen vanhemmilleni, että he tulevat saamaan samalla mitalla sitten vanhuudessaan ainakin hänen toimiensa osalta.

Mielestäni juuri se, että "kaikki olkoon omillaan"-asenne, saa aikaan sen että Suomessa nuorilla ja muillakin on yhä enemmän mielenterveysongelmia ja syrjäytymistä.

Me emme onneksi itse rakenna alusta loppuun, eli rakennusfirma ottaa ohjat käsiin, kun talon pohja on loppuun saatettu. Työn määrä, paperityö ja se fyysinen osuus (lapset jopa nyt kesäaikaan usein ovat nukkuneet tontilla vaunuissa ja teltassa ja minä miehen kanssa ollaan raahaamassa jos mitä materiaalia - faktahan on se, että minä voin auttaa miestä vasta kun lapset ovat käyneet yöunille), on kuitenkin yllättänyt aivan täysin. Elämäntilanne muuten on hallinnassa, eli lapsien ja koirien kanssa on miehen kanssa kahdestaan aina selvitty. Nyt, kun vielä toistaiseksi käytännössä olen "yksinhuoltajan kengissä", on kuitenkin raskasta. Lastenhoitoapua emme ole vielä ostaneet, MLL:n lastenhoitaja voisi tietysti tulla kyseeseen.

Ja, emme puhuneet vanhempieni kanssa ennen rakentamista siitä, että voisivatko he auttaa. Mielestäni se pieni apu olisi itsestäänselvyys - tämä ei tarkoita mitään ilmaista työvoimaa. Minusta on käsittämätöntä, että vanhempien apu tarkoittaa jollekin ilmaista työvoimaa. Jos minun lapseni tulevaisuudessa ryhtyisivät rakentamaan, auttaisin heitä kykyni mukaan niin paljon kuin mahdollista, se on itsestäänselvyys.

Yritän nyt turvautua siihen kuiten sanoitte, että tämä on väliaikainen elämäntilanne.

Ei tarvitse kaikissa tilanteissa pärjätä omillaan, mutta elämäänsä ja toimintaansa voi suunnitella omiin resursseihin tukeutuen, ja apua sitten pyytää niissä tilanteissa, kun oleellisesti omat resurssit yllättäen muuttuneet. Eli niihin yllättäviin muutoksiin varmasti saa apua, mutta ihmiset karsastaa sitä että valmiiksi suunnitellaan hankkivansa itselleen jotain, muiden avulla/kustannuksella.

Miksi, miksi se talo pitää aina rakentaa kun on pieniä lapsia?

Kai te nyt oikeasti mietitte tuon asian loppuun ennen kuin aloitte taloa rakentamaan; kävitte läpi sen vaihtoehdon että kukaan sukulainen ei autakaan, mies joutuu olemaan paljon rakenuksilla, sinä hoidat lähes yksin lapsia ja koiria, yhteistä aikaa vähän ym.

Kuitenkin lastenteot ja talon rakentamiset ovat niitä omia valintoja joihin kannattaa ryhtyä jos uskoo omien voimavarojensa riittävän. Kaikki muu apua kannattaa miettiä vain bonuksena, ei automaattisena.

Ja mikä teitä estää puhumasta asiasta vanhempiesi kanssa; kysyt ihan suoraan heiltä sitä apua. Ei kiertelyä eikä kaartelua, eikä varsinkaan oletusta muiden ajatustenlukutaidoista. Ymmärrän että ottaa päähän mutta ymmärtäisin sen vielä paremmin jos olisitte apua suoraan kysyneet ja saaneet kieltävän vastauksen.

• Tykkää
Reactions: No'One
Oisitta ottaneet vähän enempi lainaa ja palkanneet ulkopuolisen tekemään ne pohjat, luopukaa lemmikeistä, jos ei niille aikaa ja kiinnostusta löydy, pyytäkää apua suoraan ja mikä tärkeintä, älkää jatkossa valittako kylillä kuinka raskasta teillä on, jos itse olette osanne valinneet.

Meillä rakennettiin aikoinaan vaiheessa, jolloin lapsia ei vielä ollut ja vieläpä avaimet käteen toimituksena ja silti oli pinna molemmilla välillä kireänä.

Kun pikkuveli mietti rakentamista, niin lähes kielsin häntä rakentamasta kun vauva on pieni... Suomi on täynnä tarninoita miten äiti väsyy pienten kanssa kotona ja mies väsyy rakennuskilla, kun tekee työpäivän päälle toista työpäivää rakennuksilla.

Kukaan muu ei voi arvoida omaa jakasamista kuin henkilö itse, suunnitelmat on myöskin hyvä rakentaa sen varaan minkä verran jaksaa. Nykyään tuntuu olevan trendinä kaikki tänne heti...

Meillä vanhemmat asuvat n. 300 km päässä ja olivat lähinnä henksiesti mukana. Mikä sekin oli hyvä.

Etukäteen jo tiedostettiin projektin olevan niin vaativa (ilman rakennusalan kokemusta) että turvauduttiin rakentamisessa ammattilaisiin.

Hei, ap, vointhan sä vaihtaa miehesi kanssa muutamaksi viikoksi osia; anna mies hoitaa lapset ja mene itse "tontille" hommiin. Se on sitä tasa-arvoa, kyllä sä osaat!

Yhteistyössä