Rainbow 60% ja Keiju 70% margariini terveellisimmät - vähärasvaisimmat epäterveellisiä:

joo-o
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Mä väitän. Kasviöljyt ei ole ihmisen ravinnoksi tarkoitettua, oliiviöljy ehkä jossain määrin. Kasviöljyt hapettuvat herkästi ja muodostavat vapaita radikaaleja. Nyt mennään jo sellaiseen kemiaan että Timppa tippui kärryiltä. Vapaat radikaalit mm. vaurioittavat verisuonistoa ym ym ym.
Aha, eli sinunko mielestäni rypsi- ja oliiviöljyt ovat epäterveellisiä? :xmas:

Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
Mä väitän. Kasviöljyt ei ole ihmisen ravinnoksi tarkoitettua, oliiviöljy ehkä jossain määrin. Kasviöljyt hapettuvat herkästi ja muodostavat vapaita radikaaleja. Nyt mennään jo sellaiseen kemiaan että Timppa tippui kärryiltä. Vapaat radikaalit mm. vaurioittavat verisuonistoa ym ym ym.
Kyllä. Ja johtuu juurikin niiden rasvahappokoostumuksesta.

Koska niitä sydäntauteja on enemmän kuin ennen, voidaan vetää suora johtopäätös siitä että pehmeät rasvat niitä aiheuttavat. Niihin vain ei KUOLLA nykyisin niin usein. Ja se taas johtuu ihan jostain muusta kuin rasvoista.
Mutta mistä johtuu että niihin sydäntauteihi kuoltiin esim. Pohjois-Karjalassa vaikka siellä ei pehmeitä rasvoja käytetty juuri ollenkaan?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
Kyllä. Ja johtuu juurikin niiden rasvahappokoostumuksesta.
Jaaha. Ja miksiköhän sinä olisit oikeassa ja kaikki ravintosuositukset väärässä?

Helekutti
No siellä nyt oli elintavat muutenkin vituillaan verrattuna muuhun maahan. Eipä silti, nythän siellä vasta sairastetaankin
http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/diabeteksesta_uusi_suuri_kansantauti_4605485.html

vieras
Minä ainakin uskon öljyn terveellisyyteen.

"Rypsiöljy tekee hyvää sydämelle

Uusien tutkimusten mukaan alfalinoleenihappo (omega-3) on rypsiöljyn tärkeimpiä rasvahappoja. Alfalinoleenihappo on ihmiselle välttämätön rasvahappo, jolla on monia terveyttä edistäviä vaikutuksia. Se lievittää tulehduksen oireita, vähentää veren hyytymistä, alentaa kolesterolipitoisuutta ja estää sydämen rytmihäiriöitä.
Eläinkokeet ja epidemiologiset tutkimukset tukevat Harvardin yliopiston dosentin Heikki Korpelan mukaan käsitystä, että runsas alfalinoleenihapon saanti vähentää äkillisen sydänkuoleman vaaraa 45 prosentilla. Alfalinoleenihaposta muodostuu myös pitkäketjuista linolihappoa (alfa-3), jota esiintyy kalassa. Täten kalan rasvahappojen saannin vajausta voidaan korvata lisäämällä alfalinoleenihapon saantia.
Monet väestötutkimukset tukevat Heikki Korpelan mukaan käsitystä, että ravinnon runsas linoleenihapon saanti liittyy vähäiseen sepelvaltimotaudin vaaraan, eli mitä suurempi on ravinnon linoleenihapon saanti, sitä pienempi on sydäntaudin riski.
Kalifornian yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa on todettu, että veren suuri linoleenihapon määrä heijastaa vähentynyttä aivoinfarktin ja aivoverenvuodon riskiä.
Rypsiöljyn sisältämän kertatyydyttymättömän rasvahapon runsas saanti on todettu uudessa ruotsalaisessa tutkimuksessa vähentävän myös rintasyövän riskiä. Tutkimuksessa rintasyövän riski väheni puoleen, kun kertatyydyttämättömän öljyhapon saanti oli vähintään 10 grammaa päivässä. "

Lähde: http://www.kuntolehti.com/main.php?id=135

Varmaan siksi etten istu yhdenkään rasvayhtiön hallituksessa, eikä yksikään rasvafirma ole maksanut mun lomamatkoja.
Onko rasvayhtiöiden edustajat vallanneet kaikkien länsimaiden terveysvirastot? Tuo kuulostaa aikamoiselta salaliittoteorialta, jälleen kerran...

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Koska niitä sydäntauteja on enemmän kuin ennen, voidaan vetää suora johtopäätös siitä että pehmeät rasvat niitä aiheuttavat. Niihin vain ei KUOLLA nykyisin niin usein. Ja se taas johtuu ihan jostain muusta kuin rasvoista.
Mutta mistä johtuu että niihin sydäntauteihi kuoltiin esim. Pohjois-Karjalassa vaikka siellä ei pehmeitä rasvoja käytetty juuri ollenkaan?
Siellä käytettiin paljon suolaa :xmas: .

insu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä ainakin uskon öljyn terveellisyyteen.

"Rypsiöljy tekee hyvää sydämelle

Uusien tutkimusten mukaan alfalinoleenihappo (omega-3) on rypsiöljyn tärkeimpiä rasvahappoja. Alfalinoleenihappo on ihmiselle välttämätön rasvahappo, jolla on monia terveyttä edistäviä vaikutuksia. Se lievittää tulehduksen oireita, vähentää veren hyytymistä, alentaa kolesterolipitoisuutta ja estää sydämen rytmihäiriöitä.
Eläinkokeet ja epidemiologiset tutkimukset tukevat Harvardin yliopiston dosentin Heikki Korpelan mukaan käsitystä, että runsas alfalinoleenihapon saanti vähentää äkillisen sydänkuoleman vaaraa 45 prosentilla. Alfalinoleenihaposta muodostuu myös pitkäketjuista linolihappoa (alfa-3), jota esiintyy kalassa. Täten kalan rasvahappojen saannin vajausta voidaan korvata lisäämällä alfalinoleenihapon saantia.
Monet väestötutkimukset tukevat Heikki Korpelan mukaan käsitystä, että ravinnon runsas linoleenihapon saanti liittyy vähäiseen sepelvaltimotaudin vaaraan, eli mitä suurempi on ravinnon linoleenihapon saanti, sitä pienempi on sydäntaudin riski.
Kalifornian yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa on todettu, että veren suuri linoleenihapon määrä heijastaa vähentynyttä aivoinfarktin ja aivoverenvuodon riskiä.
Rypsiöljyn sisältämän kertatyydyttymättömän rasvahapon runsas saanti on todettu uudessa ruotsalaisessa tutkimuksessa vähentävän myös rintasyövän riskiä. Tutkimuksessa rintasyövän riski väheni puoleen, kun kertatyydyttämättömän öljyhapon saanti oli vähintään 10 grammaa päivässä. "

Lähde: http://www.kuntolehti.com/main.php?id=135

On siinä omega 3, mutta paljon enemmän omega 6, jota saadaan muutenkin lähes kaikesta ruuasta. Omega 6 taas on tulehduksen promoottori. Kutosta saadaan ihan liikaa nykyään.

Uskon että kasviöljyt on muuten hyväksi, mutta itse asiassa ihmisen olisi hyvä saada niitäkin vain vähän, ja syödä kalaa, kasviksia, siemeniä, palkokasveja (proteiineja). Tuolla ruokavaliolla insuliinieritys olisi vähäistä ja tulehdusta vaimentavaa omega 3 saataisiin runsaasti.

insu
Varmaan siksi etten istu yhdenkään rasvayhtiön hallituksessa, eikä yksikään rasvafirma ole maksanut mun lomamatkoja.
Onko rasvayhtiöiden edustajat vallanneet kaikkien länsimaiden terveysvirastot? Tuo kuulostaa aikamoiselta salaliittoteorialta, jälleen kerran...
On. Ja ruokaympyrä on toiselta nimeltään Kellogg's -ympyrä. "Syökää hiilihydraatteja" jotta murofirmat menestyy!

Helekutti
Riittää että on sun kaltasia hölmöjä jotka uskoo kaiken eivätkä kykene kriittiseen ajatteluun. Sitä paitsi: kaikkien länsimaiden?? Tuolla etelämmässä osaavat arvostaa voin hyvinkin korkealle. Esim. Ranska, Italia ja Sveitsi kuluttavat voita moninkerroin Suomeen verrattuna. Ja arvaa mitä? Kaikki ovat myös meitä terveempiä, ihan millä tahansa mittarilla katsottuna. Vaikka me kittaamme rypsiöljyä ehdottomasti eniten maailmassa. Voi vitsi, miten sairaita me oltaisiinkaan jos syötäisiin VOITA! :p

Riittää että on sun kaltasia hölmöjä jotka uskoo kaiken eivätkä kykene kriittiseen ajatteluun. Sitä paitsi: kaikkien länsimaiden?? Tuolla etelämmässä osaavat arvostaa voin hyvinkin korkealle. Esim. Ranska, Italia ja Sveitsi kuluttavat voita moninkerroin Suomeen verrattuna. Ja arvaa mitä? Kaikki ovat myös meitä terveempiä, ihan millä tahansa mittarilla katsottuna. Vaikka me kittaamme rypsiöljyä ehdottomasti eniten maailmassa. Voi vitsi, miten sairaita me oltaisiinkaan jos syötäisiin VOITA! :p
Ei nyt tarvitse alkaa hölmöksi sanomaan jos haluan kysyä viisaampien mielipiteitä, kuten esim. sinun. Ja eikös tuolla etelässä myös kuluteta paljon enemmän sitä oliiviöljyäkin verrattuna Suomeen? Jos se on niin pahaa kuin väität niin luulisi siellä olevan aika isoja ongelmia jo pelkästään siitä johtuen. Vai olisiko niin että yletön oliiviöljyn käyttö estää voista tulevia ongelmia? Tälläistäkin olen kuullut joidenkin viisaideb sanovan.

vieras
Mun tietääkseni tuolla Etelä-Euroopassa ollaan aika terveitä verrattuna meihin, ja siellähän sitä oliiviöljyä aika lailla kitataan...

Helekutti
Joo, siis tarkoitin että tunnut ihan kritiikittä omaksuvan kaiken mitä muut sanovat. Kunhan sanoja tuntuu viisaalta, tai omaa jonkun tittelin. Se on hölmöä, ajattele vaihteeksi itse ja ota asioista selvää. Siitä se tietäminen lähtee.

Tuolla etelässä käytetään kaikkea enemmän kuin täällä: voita, oliiviöljyä, rasvaista lihaa. Nää kansan "viisaat" tykkäävät oikoa ja esittää asiat yksinkertaisina, vaan sitä ne eivät ole. Ei oliiviöljy mitään ravitsemuksen vääristymiä korjaa. Oliivissa nyt vaan ei ole niitä pahapaha-omega kuutosia niin paljon kuin esim. rypsissä eikä aiheuta ongelmia niin paljon. Se että joku ei aiheuta ongelmia niin paljon ei tarkoita sitä että se olisi hyvä tai että sitä pitäisi suosia.

Helekutti
Vihreä becel ja laktoosittomat floorat ja keijut. oivariiniä paistamiseen. No kaikki sisältää hyviä rasvoja omega3 jne.
Tiesitkö että Becel menetti sydänmerkin Ruotsissa ja Tanskassa ja sai vielä varoitustarratkin kylkeen. Siellä kun on herätty ajattelemaan.

utelias
Vihreä becel ja laktoosittomat floorat ja keijut. oivariiniä paistamiseen. No kaikki sisältää hyviä rasvoja omega3 jne.
Tiesitkö että Becel menetti sydänmerkin Ruotsissa ja Tanskassa ja sai vielä varoitustarratkin kylkeen. Siellä kun on herätty ajattelemaan.

Mistä varoitustarrat tuli? Pohjautuen mihin tietoon?

Jaaha. Ja miksiköhän sinä olisit oikeassa ja kaikki ravintosuositukset väärässä?
Ai hitto, kiitos Helekutti! :flower: Ihana kun tässä ketjussa edes joku tajua sen pointin mistä mä olen yrittäny puhua.

Ja nimimerkille pieras:

Sanoinhan jo että luotan Eviran sääntöihin ja valvontaan. Siis sataprosenttisesti. Mutta ei se tarkota sitä että kun testit on tehty, niitä sääntöjä noudatettais jatkuvasti... En tiedä millä alalla olet, mutta mä olen ainaki ollu useemmalla semmosella alalla jossa välillä mennään sieltä mistä: "aita on matalin" Eikä kyseessä ole mitkään yksittäiset toimijat.

Avatkaa vähän sitä aivokoppaa, lukekaa ja kyseenalaistakaa. Mä en ihan oikeesti luota siihen että kaikki teollisuusvalmistajat toimii ihan 100% AINA sääntöjen mukaan. Ja tää on mun mielipide, miksi mun pitäis se vielä perustella miljoonannen kerran kun mä olen sen jo mielestäni tehny? Jos joku ei ymmärtäny mun pointtia niin se ei kyllä ole mun vika.

Tosta Paula Heinosesta vielä... hän ei suinkaan ole ainoa näihin asioihin perehtynyt henkilö joka sanoo että margariineissa on transrasvoja, otin hänet vaan esimerkiksi tähän. Se vois olla ihan hyvin vaikka Matti Möttönen.

:eek: Sä et ihan oikeesti voi olla noin naiivi? :eek:

Rasvayhtiöt ei todellakaan ole edes ainoa teollisuuden ala jolla on toinen jalka oven raossa terveysvirastoihin ja muihin instansseihin... Öljyteollisuus, finanssiala, rakennusteollisuus... Esimerkkejä löytyy ihan Suomestakin (Nova Group) ja muualta maailmasta vieläkin enemmän.

vieras
Mikä varoitustarra? Miksi?
Mistä se varoittaa?

Faktahan on että kun vaihtaa kovat rasvat pehmeään niin huono kolesteroli laskee, eikö? Ja eikö ole totta että huono kolesteroli aiheuttaa sydän-ja verisuonitauteja? Ja tuon kolesterolin tippumisen voin sanoa ihan omalta ja tuttavapiirin pohjalta, en pelkästään näiden "maksettujen" lääkärien puheista.

Helekutti
Sydänmerkki lähti koska perusteita sille ei ollut, ei siis ollut sydänterveyttä edistävä. Varoitustarrat kieltävät raskaana olevia, imettäviä, lapsia tai kolesterolilääkkeitä syöviä käyttämästä tuotetta.

Helekutti
Faktahan on että kun vaihtaa kovat rasvat pehmeään niin huono kolesteroli laskee, eikö? Ja eikö ole totta että huono kolesteroli aiheuttaa sydän-ja verisuonitauteja? Ja tuon kolesterolin tippumisen voin sanoa ihan omalta ja tuttavapiirin pohjalta, en pelkästään näiden "maksettujen" lääkärien puheista.
TIMPPA OIKEESTI :D :D :D Mikä, ja ennenkaikkea kenen fakta se on? Tuolla aikaisemmin jo viittasin UUSIMPAAN tutkimukseen millä ruokavaliolla kolesteroliarvot laskivat eniten, se oli ATKINSIN DIEETTI. Eli ei todellakaan mikään pehmeitä rasvoja suosiva ruokavalio. Ja näitä tutkimuksia on paljon.

Ei, se kolesteroli ei AIHEUTA mitään. Se on oire, siinä missä kuumekin on oire viruksesta tai tulehduksesta. Mut kiitti, nyt mä lähden tekemään kovista rasvoista pöperöä perheelle. Mä voin jankata näistä asiosta sellaistenkin ihmisten kanssa jotka osaavat käsitellä asioita edes jollain tasolla kriittisesti. Entäs sitten voi jatkaa tästä :D :D :D

Yhteistyössä