Raamattu ja dinosaurukset

  • Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja asdfasdf:
Alkuperäinen kirjoittaja kaunis elämä:
Alkuperäinen kirjoittaja asdfasdfa:
Mua ottaa sydämestä. Ihan sivuhuomautus ja off topic.
voi mikä sulla on?
Tämä keskustelu on ehkä hulvattomin pitkiin aikoihin ja samalla jollain perustavanlaatuisella tavalla pelottava. Ei siinä, taustalla seurailen. En aio lähteä mukaan. Mielenkiintoisia kommentteja ja perusteluja puolin jos toisin. Turhaahan tämä väittely on... tavallaan. Päivän päätteeksi kreationistit taputtavat itseään selkään kuvitellen voittaneensa ja evolutionistit hakkaavat päätään seinään, kun mikään mitä he sanovat ei tule menemään perille, IKINÄ.

siirtyy taka-alalle tökkimään napatyräänsä, yhtä jumalan suurista virheistä, joka saattaa johtua juuri tästä pystyasennosta*
ok, koita jaksaa, voimia! Evolutionismi on ollut joskus myös minun vakaumukseni...kunnes koin sen ihan järjettömänä, ilman uskoakin. Jokin vain tökki. mutta ei sitä sen enempää.

 
Alkuperäinen kirjoittaja teekkari:
Alkuperäinen kirjoittaja teekkari:
Kuitenkin on itselleni selkeästi miellyttävämpää ja loogisempaa uskoa, että minut ja meidät kaikki on luonut itseämme selkeästi älykkäämpi olento, joka on kaiken lisäksi ilmoittanut tästä meille.
Alkuperäinen kirjoittaja Juntti:
Sinusta mitään uutta ei voi syntyä luonnonlakien perusteella, mutta silti on loogista ajatella että on olemassa jokin, joka on aina vain ollut, joka tulee aina olemaan, ei ole tullut mistään, on joka paikassa, ei ole missään, kuulee ja näkee kaiken, joka on kiinnostunut kaikesta, jolla on erityinen lista asioista joita ei saa tehdä, muuten pistää tekijän ikuiseen kärsimykseen, mutta jos tottelee käskyjä niin antaa iankaikkisen elämän....

Missä kohdassa se logiikka oli?


Tässä on upea viesti Juntilta, joka kiteyttää meikäläisen pointin tässä keskustelussa! Ja haluan todeta iloiten tässä että minä olen (oletettavasti) tässä keskustelussa se ahdasmielinen!!!

Kuitenkaan käskyjä tottelemalla meistä ei täällä kukaan pelastusta ansaitse, tie kulkee vain Jeesuksen sovitustyön kautta!


Alkuperäinen kirjoittaja kaunis elämä:
niin, se onkin niin, ettei ihminen koskaan voi ymmärtää kaikkea, ei edes osaa. Ja se onkin ihmisen osa. Mutta minun mielestäni ei ole mitään epäloogisuutta siinä, että Jumala on luonut kaiken ja Hän on aina ollut ja tulee olemaan. Toki on olemassa luonnon lait, kuten juuri mainitsemasi painovoima, joiden mukaan tämä maailma toimii ja pyörii. Mutta sekin on osoitus Luojan suuresta viisaudesta.
Hyvä tytöt kun pidätte lipun korkealla täällä!!! Meikäläinen peesaa, ja toteaa että Jumalan Sana (a.k.a. Jeesus ks. Joh.1.1) pitää maailmaamme koossa kunnes taivaat ja maa kääritään kokoon kuin vaate.
Amen! Kiitos sulle hyvistä kommenteista.
 
Juntti
Alkuperäinen kirjoittaja kaunis elämä:
no, sitten kun katsotaan toista puolta. ihmiselimistöä ja sen toimintaa. haeppa vaikka anatomian ja fysiologia kirja ja ala lukemaan sieltä, keuhkojen ja sydämen toimintaa, munuaisten toimintaa, aldosteroni-angiotensiini-reniini-järjestelmää, veren viskositeettia jne...kyllä riittää ihmettelemistä.
Ilman noiden toimimista sinäkään et olisi asiaa ihmettelemässä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että ihminen olisi jotenkin suunniteltu (tai jos on, kyseessä on ollut joko amatööri tai sairaan huumorintajun omaava sadisti).
 
teekkari
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
no nyt päästiinki asiaan. en usko mihinkään, evoluutioon tai jumalaan/liin.
jos mulle joku todelliseksi todistaa jonkun jumalan niin, mikä ettei uskonhan minä. sama ton evoluution kanssa.
mutta mites te uskovat, nyrjähtääkö järki, murtuuko maailma, jos tuleekin päivä että huomaatte olleenne väärässä ???
kuoleman jälkeen mä olen haudassa tai tuhkana jossain. se on tämän hetken vakaa käsitys...
ei mee järki, kun elämän laatu vaan paranee, mitä pidemmälle tähän "hulluuteen" pääsee. Näitä viittoja seuraisin täysipainoiseen elämään vaikka Jumala itse kertoisi ettei ole olemassa...
Itse ainakin arvostan suuresti sitä, että kehotetaan laittamaan Jumala ykköseksi ja läheiset yhtä tärkeiksi itsen kanssa, eikä suinkaan omaa napaa edelle... Ne joilla lapsia on on kyllä kokeneet mitä siitä seuraa kun oma napa tulee ensin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Nyt mä luovutan ja menen tutimaan. Homma meni näemmä siihen, että minä kysyn että mikseivät voi muuttua ja saan vastaukseksi, että ovatko ne muuttuneet. Tuolla logiikalla minun pitäisi sanoa, että todista etteivät ole muuttuneet. Ja päästiin näppärästi umpikujaan pyörimään ympyrää.

Kauhean kamala punainen vaate tämä "evoluutio" tuntuu olevan joillekuille. Ikäänkuin siihen uskomalla ei voisi uskoa Jumalaan. Että evoluutio ja Jumala on kaksi toisensa poissulkevaa vaihtoehtoa, jotka eivät voi olla olemassa samaan aikaan - eli jos uskot evoluutioon niin olet joko täysin oikeassa tai täysin väärässä. Ja samma på svenska eli toisinpäin.

Minusta evoluutio on vain Jumalan työkalu hänen luomistyössään. Mitenkään ristiriidassa tuo ajatus ei ole Raamatun kanssa.
Iskäää!!! Juuri sitä tarkoitin, olisi hyvä, kun voitaisiin puhua pääasiasta ilman näitä perifeerisiä juttuja (pelastuksen kannalta). Se, uskotko evoluutioon vai et vai sitten kreationismiin, ei pelasta ua. Sen tekee ainoastaan Jeesus Kristus ja usko Häneen yntiemme sovittajana.
 
Juntti
Alkuperäinen kirjoittaja sivusta seuraaja:
Juntti, oot mun uusi idoli. Ihanaa kun oot perehtynyt asioihin noin hyvin, voisin lukea sun tekstejäs vaikka kuinka paljon. Tuntuu, että jonkun opuksen oot varmaan jo kirjoittanutkin, järkeviä ajatuksia! Sä oot ihan oikeessa, mut tässä ketjussa sut ja sun ajatukset lynkataan täysin, uskovaiset käy päälle.
Ja sä olet mun ensimmäinen (veikkaan että viimeinenkin) fani.. :D Ei mulla kiinnostus tai pakaralihakset riitä kirjojen kirjoittamiseen, mä jätän sen puuhan vaimolle. Mutta kiitos ja kumarrus kannustuksesta kuitenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juntti:
Alkuperäinen kirjoittaja kaunis elämä:
tarkoitan Jumalaa, josta Raamattu puhuu
Kerrotko vielä miksi tarkoitat juuri sitä jumalaa?

Vai onko parempi, ettei lähdetä tuohon keskusteluun ollenkaan? :)
lähdetään vain! Ymmärsit jo varmaan aiemminkin mistä Jumalasta on kyse, koska esim muslimit tuskin tulisivat tänne puolustamaan kreationismia.
 
päätön
Alkuperäinen kirjoittaja teekkari:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
no nyt päästiinki asiaan. en usko mihinkään, evoluutioon tai jumalaan/liin.
jos mulle joku todelliseksi todistaa jonkun jumalan niin, mikä ettei uskonhan minä. sama ton evoluution kanssa.
mutta mites te uskovat, nyrjähtääkö järki, murtuuko maailma, jos tuleekin päivä että huomaatte olleenne väärässä ???
kuoleman jälkeen mä olen haudassa tai tuhkana jossain. se on tämän hetken vakaa käsitys...
ei mee järki, kun elämän laatu vaan paranee, mitä pidemmälle tähän "hulluuteen" pääsee. Näitä viittoja seuraisin täysipainoiseen elämään vaikka Jumala itse kertoisi ettei ole olemassa...
Itse ainakin arvostan suuresti sitä, että kehotetaan laittamaan Jumala ykköseksi ja läheiset yhtä tärkeiksi itsen kanssa, eikä suinkaan omaa napaa edelle... Ne joilla lapsia on on kyllä kokeneet mitä siitä seuraa kun oma napa tulee ensin...
minä en tuossa nyt mitään elämänohjeita kyselly. halusin vaan lähinnä vastauksen näiltä jumalaan uskovilta että miten käy jos huomaakin olleensa väärässä...
evoluutioon uskovalle uusi tieto ei varmaan kova järkytys ole...
 
Juntti
Alkuperäinen kirjoittaja kaunis elämä:
lähdetään vain! Ymmärsit jo varmaan aiemminkin mistä Jumalasta on kyse, koska esim muslimit tuskin tulisivat tänne puolustamaan kreationismia.
Huomenna työpäivä, joten häivyn kohta nukkumaan, mutta voithan toki perustella miksi sinun jumala on juuri se oikea ja paljon parempi kuin kaikkien muiden jumalat. Kaikkiin jumaliin uskovat ihmiset tietävät kuitenkin ihan yhtä vahvasti kuin sinäkin olevansa oikeassa ja uskovansa siihen (tai niihin) ainoaan oikeaan jumalaan.

Ei kai kaikki, täysin erilaiset, jumalat ole totta, vaikka Raamatussakin jumalista puhutaan...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
Alkuperäinen kirjoittaja teekkari:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
no nyt päästiinki asiaan. en usko mihinkään, evoluutioon tai jumalaan/liin.
jos mulle joku todelliseksi todistaa jonkun jumalan niin, mikä ettei uskonhan minä. sama ton evoluution kanssa.
mutta mites te uskovat, nyrjähtääkö järki, murtuuko maailma, jos tuleekin päivä että huomaatte olleenne väärässä ???
kuoleman jälkeen mä olen haudassa tai tuhkana jossain. se on tämän hetken vakaa käsitys...
ei mee järki, kun elämän laatu vaan paranee, mitä pidemmälle tähän "hulluuteen" pääsee. Näitä viittoja seuraisin täysipainoiseen elämään vaikka Jumala itse kertoisi ettei ole olemassa...
Itse ainakin arvostan suuresti sitä, että kehotetaan laittamaan Jumala ykköseksi ja läheiset yhtä tärkeiksi itsen kanssa, eikä suinkaan omaa napaa edelle... Ne joilla lapsia on on kyllä kokeneet mitä siitä seuraa kun oma napa tulee ensin...
minä en tuossa nyt mitään elämänohjeita kyselly. halusin vaan lähinnä vastauksen näiltä jumalaan uskovilta että miten käy jos huomaakin olleensa väärässä...
evoluutioon uskovalle uusi tieto ei varmaan kova järkytys ole...
Raamatussahan Paavali sanookin, että jos me olemme puhuneet omiamme olemme surkeimmista surkeimpia. Mutta todellakin tämä tarkoitais, että kaikki ne teot, mitä Jeesus teki, joutuisivat hyvin kyseenalaiseen valoon. Kuin myöskin se, että tänäkin päivänä Jumala toimii ihmisten elämässä ja parantaa ja auttaa ihmisiä. Mä itse olen uskoon tullessani pyytänyt Jumalaa näyttämään, onko Hän totta ja Hän teki sen niin voimakkaasti, etten epäile.
 
teekkari
Alkuperäinen kirjoittaja Juntti:
Alkuperäinen kirjoittaja teekkari:
Tässä on upea viesti Juntilta, joka kiteyttää meikäläisen pointin tässä keskustelussa!
Taisi mennä viestin pointti ohi silmien? :)
ei todella! Tosiasia on se, että tietoisesti tai tiedostamattasi summasit hienosti homman luonteen...

Tarkennan tosin vielä: Jos Jumala (siis Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, Jeesuksen Isä) oli leikkikentän, voidaan olettaa, että hän loi myöskin sinne säännöt = luonnonlait. Sama ajatus voidaan viedä pienempään mittakaavaan; jos Jumala on kaiken Luoja, Hänellä varmaankin on oikeus luoda leikkikentälleen säännöt, joiden mukaan leikitään ja tarvittaessa poistaa kentältä kiusaajat.....

JA SITÄ JEESUSTA KUN EI VOI LIIKAA KOROSTAA. Jeesuksen tiestä löytyy se armo, jolla kuka tahansa meistä jatkaa siellä leikkikentällä leikkimistä, vaikka paikkaa vaihdettaisiinkin vähän kivempaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juntti:
Alkuperäinen kirjoittaja kaunis elämä:
lähdetään vain! Ymmärsit jo varmaan aiemminkin mistä Jumalasta on kyse, koska esim muslimit tuskin tulisivat tänne puolustamaan kreationismia.
Huomenna työpäivä, joten häivyn kohta nukkumaan, mutta voithan toki perustella miksi sinun jumala on juuri se oikea ja paljon parempi kuin kaikkien muiden jumalat. Kaikkiin jumaliin uskovat ihmiset tietävät kuitenkin ihan yhtä vahvasti kuin sinäkin olevansa oikeassa ja uskovansa siihen (tai niihin) ainoaan oikeaan jumalaan.

Ei kai kaikki, täysin erilaiset, jumalat ole totta, vaikka Raamatussakin jumalista puhutaan...?
tähän vielä lyhyesti. Viimeksi eilen katsoin ohjelman jossa muslimi kertoi elävään uskoon tulostaan. Hän kertoi myös mikä ero on olla muslimi ja olla uskossa elävään Jeesukseen. Mutta se onkin toinen juttu. Kauniita unia sinulle ja hyvää yötä.
 
Juntti
Alkuperäinen kirjoittaja kaunis elämä:
tähän vielä lyhyesti. Viimeksi eilen katsoin ohjelman jossa muslimi kertoi elävään uskoon tulostaan. Hän kertoi myös mikä ero on olla muslimi ja olla uskossa elävään Jeesukseen. Mutta se onkin toinen juttu. Kauniita unia sinulle ja hyvää yötä.
Meinaat että yksikään kristitty ei ole koskaan kääntynyt islaminuskoon...? Ihan samanlaisia tarinoita löytyy jokaiselta puolelta. Ihan yhtä vakavissaan oltiin Zeuksen tai Ukon kanssa.

Mutta maate menen minäkin, öitä kaikille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
no nyt päästiinki asiaan. en usko mihinkään, evoluutioon tai jumalaan/liin.
jos mulle joku todelliseksi todistaa jonkun jumalan niin, mikä ettei uskonhan minä. sama ton evoluution kanssa.
mutta mites te uskovat, nyrjähtääkö järki, murtuuko maailma, jos tuleekin päivä että huomaatte olleenne väärässä ???
kuoleman jälkeen mä olen haudassa tai tuhkana jossain. se on tämän hetken vakaa käsitys...
mä vastaan tähänkin nyt lyhyesti. Rukoilin todella Jumalaa näyttämään mulle, että Hän elää ja sen Hän teki. Sain tuloksena rauhan, ilon ja varmuuden siitä, että olen oikealla tiellä ja että Kaikkivaltia Jumalan on kanssasi. Mitä te ei-uskovat muuten ajattelette, jos kuoleman jälkeen ilmenee että Jumala kutsui teitä monesti ja lähetti meille ihmisille ihan KIRJAN, joka kertoi Hänen tahdostaan meitä kohtaan. Ja ihmiset vain inttelivät erilaisista asioista, uskomatta että Raamattu on todella Jumalan sanaa. Hänen tahtonsa on, että jokainen pelastuisi. Ja Hän todellakin rakastaa ihan teistä jokaista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juntti:
Alkuperäinen kirjoittaja kaunis elämä:
tähän vielä lyhyesti. Viimeksi eilen katsoin ohjelman jossa muslimi kertoi elävään uskoon tulostaan. Hän kertoi myös mikä ero on olla muslimi ja olla uskossa elävään Jeesukseen. Mutta se onkin toinen juttu. Kauniita unia sinulle ja hyvää yötä.
Meinaat että yksikään kristitty ei ole koskaan kääntynyt islaminuskoon...? Ihan samanlaisia tarinoita löytyy jokaiselta puolelta. Ihan yhtä vakavissaan oltiin Zeuksen tai Ukon kanssa.

Mutta maate menen minäkin, öitä kaikille.
on eri asia vaihtaa uskontoa kuin tulla uskoon, ottaa persoona vastaan ja antaa elämänsä Hänelle. Ja kuten te kristityt tiedätte, kirkkoon kuuluminen ei ketään pelasta.
 
teekkari
Alkuperäinen kirjoittaja kaunis elämä:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
Alkuperäinen kirjoittaja teekkari:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
no nyt päästiinki asiaan. en usko mihinkään, evoluutioon tai jumalaan/liin.
jos mulle joku todelliseksi todistaa jonkun jumalan niin, mikä ettei uskonhan minä. sama ton evoluution kanssa.
mutta mites te uskovat, nyrjähtääkö järki, murtuuko maailma, jos tuleekin päivä että huomaatte olleenne väärässä ???
kuoleman jälkeen mä olen haudassa tai tuhkana jossain. se on tämän hetken vakaa käsitys...
ei mee järki, kun elämän laatu vaan paranee, mitä pidemmälle tähän "hulluuteen" pääsee. Näitä viittoja seuraisin täysipainoiseen elämään vaikka Jumala itse kertoisi ettei ole olemassa...
Itse ainakin arvostan suuresti sitä, että kehotetaan laittamaan Jumala ykköseksi ja läheiset yhtä tärkeiksi itsen kanssa, eikä suinkaan omaa napaa edelle... Ne joilla lapsia on on kyllä kokeneet mitä siitä seuraa kun oma napa tulee ensin...
minä en tuossa nyt mitään elämänohjeita kyselly. halusin vaan lähinnä vastauksen näiltä jumalaan uskovilta että miten käy jos huomaakin olleensa väärässä...
evoluutioon uskovalle uusi tieto ei varmaan kova järkytys ole...
Raamatussahan Paavali sanookin, että jos me olemme puhuneet omiamme olemme surkeimmista surkeimpia. Mutta todellakin tämä tarkoitais, että kaikki ne teot, mitä Jeesus teki, joutuisivat hyvin kyseenalaiseen valoon. Kuin myöskin se, että tänäkin päivänä Jumala toimii ihmisten elämässä ja parantaa ja auttaa ihmisiä. Mä itse olen uskoon tullessani pyytänyt Jumalaa näyttämään, onko Hän totta ja Hän teki sen niin voimakkaasti, etten epäile.
Peesaan tätä, Jeesuksen sanoma eheyttää keskuudessamme 2000 v jälkeenkin ja Pyhän Hengen kautta Jumala parantaa yhtä lailla tänäkin päivänä. Oman taipaleeni varrelta voin todeta, ettei kyseenalaistukselle jää sijaa. Tosiasia on myöskin se että vaikka islamin leviämistä kauhistellaan tänä päivänä, on evankeliset kristilliset kirkot suurin ja nopeimmin kasvava ryhmä.
 

Yhteistyössä