Raamattu ja dinosaurukset

• Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti
Juntti
Alkuperäinen kirjoittaja kaunis elämä:
mä vastaan tähänkin nyt lyhyesti. Rukoilin todella Jumalaa näyttämään mulle, että Hän elää ja sen Hän teki. Sain tuloksena rauhan, ilon ja varmuuden siitä, että olen oikealla tiellä ja että Kaikkivaltia Jumalan on kanssasi. Mitä te ei-uskovat muuten ajattelette, jos kuoleman jälkeen ilmenee että Jumala kutsui teitä monesti ja lähetti meille ihmisille ihan KIRJAN, joka kertoi Hänen tahdostaan meitä kohtaan.
Pakko nyt jatkaa tätä vielä vaikkei liity edes siihen aiheeseen jota lähdin kommentoimaan. Mistä sinä tiedät että asialla oli juuri kristinuskon jumala?

Uskoontulohan on aina subjektiivinen kokemus, islaminuskoinen ajattelee asialla olleen Allah, Egyptissä tiedettiin että Amon hallitsi kaikkia jumalia, Australian aboriginaalit on täysin varmoja, että Baiame säätää sateen ad infinitum. Ja kaikki ovat tienneet olevansa oikeassa, ilman epäilyksen häivääkään.

Ihan oikeasti, jos paras mihin jumala pystyy, on kirja, joka sisältää virheitä ja loogisia ristiriitaisuuksia, niin eipä ole hääviä. Miksi pitää koetella uskoa? Miksi ei voi vaan töristää kerran viikossa torvia ja kuuluttaa että halojata halloo jumala täällä, uskokaa tai tulee sanomista?

Jos kristinusko on totta, niin kaiken luonnosta löytyvän pitäisi viitata samaan totuuteen ilman Raamattuakin. Jos kristinuskosta (oikeastaan mistä tahansa uskosta) otetaan tuo yksi pyhä kirja pois (tai muiden uskojen pyhät kirjat), mitä jää jäljelle? No eipä juuri mitään... Ainoa joka pitää uskoa yllä on 2000 vuotta vanha eepos, ilman sitä koko uskonto rapistuu, vähintään muutamassa sukupolvessa. Jos mikä tahansa uskonto olisi totta, yhdellä kirjalla ei pitäisi olla mitään merkitystä, kaikki todisteet viittaisi samaan asiaan ja hetken päästä olisi taas samanlaiset tiedot kasassa. Kuten esimerkiksi on evoluutioteorian kanssa. Vaikka nipusta otettaisiin pois kaikki tieto bakteerien kehityksestä, dna tiedot, fossiilit yms viittaisi edelleen yhteiseen lähtöpisteeseen. Sama minkä tahansa muun todisteen kanssa.

on eri asia vaihtaa uskontoa kuin tulla uskoon, ottaa persoona vastaan ja antaa elämänsä Hänelle
Niin, minä ja minun uskonkaverit ollaan ainoita jotka on oikeita uskovaisia ja joilla on oikea jumala, muut on ihan väärässä ja odottakaahan vaan kun kansi kopsahtaa niin pääsette perkeleen grilliin että heilahtaa. Itseluottamus on ainakin kohdallaan.

Mutta jos joku tulee uskollaan autuaaksi, niin siitä vain, en usko että jaksan hirveästi aiheesta enää jankata.

Nooan arkki on kuitenkin suosikkiaihe, siitä jos joku jaksaisi vielä höpistä niin minäkin innostun... :) Alkuun uudelleen vaikka se, että kenellä oli mukana kuppa ja kenellä herpes? Tai jos maailmankaikkeus on 6000 vuotta vanha, niin miksi näemme valoa miljardien valovuosien päästä?

Alkuperäinen kirjoittaja Juntti:
Tai jos maailmankaikkeus on 6000 vuotta vanha, niin miksi näemme valoa miljardien valovuosien päästä?
Mulle eräs kreationismiin vakaasti uskova sukulaismies kertoi, että galaksit ovat paljon lähempänä kuin harhaoppiset, helvettiin tuomitut tiedemiehet väittävät =) Valon etenemisen matematiikassakin on kuulemma pahoja aukkoja (?). Kaikki on suurta salaliittoa, jonka perimmänen tarkoitus on viedä ihmisten uskolta pohja, siis saatanan työtä.

Juntti
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Mulle eräs kreationismiin vakaasti uskova sukulaismies kertoi, että galaksit ovat paljon lähempänä kuin harhaoppiset, helvettiin tuomitut tiedemiehet väittävät =) Valon etenemisen matematiikassakin on kuulemma pahoja aukkoja (?). Kaikki on suurta salaliittoa, jonka perimmänen tarkoitus on viedä ihmisten uskolta pohja, siis saatanan työtä.

Ahaa! No niinpä tietenkin, olisihan tuo pitänyt ymmärtää! Melkein voisi luulla että painovoima puristaisi maailmankaikkeuden hetkessä siinä tapauksessa kasaan, mutta eihän kaikkea voi ihminen ymmärtää.

On ne tiedemiehet aika pirulaisia kun menee ihmisille uskottelemaan että valonnopeus olisi muka vakio tai että galaksit olisi kaukana... :)

Ahaa! No niinpä tietenkin, olisihan tuo pitänyt ymmärtää! Melkein voisi luulla että painovoima puristaisi maailmankaikkeuden hetkessä siinä tapauksessa kasaan, mutta eihän kaikkea voi ihminen ymmärtää.

On ne tiedemiehet aika pirulaisia kun menee ihmisille uskottelemaan että valonnopeus olisi muka vakio tai että galaksit olisi kaukana... :)
Sinullekin tiedoksi, että etäisimmätkin tähdet ovat n. 6000 valovuoden päässä B) Maailmankaikkeuden rajat ovat siis näiden tähtien takana.

Isä
Se on kumma juttu, että keskustelu evoluutiosta niin helposti aina menee keskusteluksi Jumalasta. Ah ma en ymmarra, miten evoluutio ja Jumala olisivat toistensa poissulkevat vaihtoehdot!

Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Se on kumma juttu, että keskustelu evoluutiosta niin helposti aina menee keskusteluksi Jumalasta. Ah ma en ymmarra, miten evoluutio ja Jumala olisivat toistensa poissulkevat vaihtoehdot!
Sitähän ne ovat olleet iät ja ajat. Ennen kirkonisätkin ampuivat kovilla tieteen toteennnäyttämiä asioita vastaan (esim. sitä hämmentävää faktaa, että maapallo kiertääkin aurinkoa eikä toisinpäin...), nyt rähisemään tyytyy vain marginaaliryhmä uskovia. Ne jotka todella uskovat että maailma luotiin kuudessa päivässä ja seitsemäntenä Jumala lepäsi, piste.

Juntti
Tuota minäkin olen joskus mietiskellyt. Miksi juuri evoluutioteoria on se suuri mörkö...? Kuten tuli jo aiemmin kirjoitettua, oikeastaan kaikki luonnontieteet ovat ristiriidassa kirjaimellisen Raamatuntulkinnan kanssa (tai eipä taida sitä 6000 vuotta välttämättä löytyä kirjaimellisestikaan tulkittuna, vaikka Ussher siihen lukuun päätyikin).

Juntti
Sinullekin tiedoksi, että etäisimmätkin tähdet ovat n. 6000 valovuoden päässä B) Maailmankaikkeuden rajat ovat siis näiden tähtien takana.
Kiitos paljon tästä! Enää minunkaan ei tarvi nolata itseäni näistä asioista puhuessa! Olisi vaan pitänyt aiheesta tietää fysiikanluennoilla...

Mitenkäs ne maailmankaikkeuden rajat? Mistä ne on tehty? Mustalla ilmeisesti ainakin maalattu kun ei näy läpi...

Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Ehkäpä juntilla alkaa tässä vuosien saatossa peräreikä siirtymään sitten selkään oisko se parempi paikka?
Just.... Nokkelaa. Tulihan tuota odotettuakin, argumentum ad hominem.
Grace:

Se ei ole yleensä tapanani, mutta tässä tapauksessa en voinut jättää tilaisuutta käyttämäni koska itsehän olet myös näine sinun mielestäsi virheinesi täällä telluksella kulkemassa.

No entäpä miksi sinusta näin epätäydellisesti evoluution mukaan on sitten käynyt, sinähän uskot näit?
Koska evoluutiolla ei ole suuntaa eikä tähtäintä jotain kohti. Mistä ihmeestä me voisimme tietää, vaikka parin miljoonan vuoden päästä maapallolla mönkii ihmisistä polveutuva ötökkä, jolla se persereikä on selässä, tai virtsaputki nykyisen navan kohdalla.

Grace:

Tämä voi ihan hyvin olla mahdollista jos uskoo evoluutioon niin ihmeellisiä asioita on tapahtunut evoluutioteorian mukaan ennenkin kuten esim.meren eliö miljoonissa vuosissa onkin saanut jalat alleen noussut maalle ja siitä tullut apina ja siitä ihminen.Niin käsittämätöntä potaskaa ettei voi muuta kuin nauraa!!Joten se on pientä jos ihmisestä polveutuu ötökkä joka saa vielä onnekseen persereiän selkään ja kikkulin roikkumaan navan paikalle..
Mun mielestä kuitenkin on hyvä näin koska Jumala on sen hyväksi nähnyt kun on luonut kaiken tuon mainitsemasi.Ihmisen ei tarvikkaan olla täydellinen:Jumala on!
Ihminen ei ollutkaan jumalan kuva? Jumala on täydellinen ja silti tekee noin alokasmaisia virheitä...
Grace:

Jumalan silmissä olemme täydellisiä luotuja, mutta lankeemuksessa ihminen kadotti Jumalan kuvan. Se palautuu uudestiluomisessa eli uudestisyntymisessä kun ihminen tulee uskoon eli uskoo että Jeesus kuoli syntieni tähden.

Minä itse en koe olevani täydellinen ihminen kaikkineni fyysiseni sekä henkiseni virheineni.
Sinäkin ajattelet että kun on tällainen henkitorvi tai liikaa hampaita on epätäydellinen.
Monet lapset syntyy sokeina, kuuroina, vammaisina ja helposti ajattelemme että he ovat sitten epätäydellisiä.
Jumalalle me kaikki olemme rakkaita ja arvokkaita puuttui meiltä aisteja , jäseniä tai oli ne sitten meidän mielestä väärissä paikoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
no nyt päästiinki asiaan. en usko mihinkään, evoluutioon tai jumalaan/liin.
jos mulle joku todelliseksi todistaa jonkun jumalan niin, mikä ettei uskonhan minä. sama ton evoluution kanssa.
mutta mites te uskovat, nyrjähtääkö järki, murtuuko maailma, jos tuleekin päivä että huomaatte olleenne väärässä ???
kuoleman jälkeen mä olen haudassa tai tuhkana jossain. se on tämän hetken vakaa käsitys...
Minä en usko olevani väärässä koska rakastan ja uskon Totuuden Jumalaa ja Hänen sanaansa Raamattua.
Rakastan Hänen poikaansa Jeesusta niin paljon että tahdon seurata Häntä ja tahdon kertoa siitä muille häpeilemättä.

Uskominen ei ole näkemistä.Jeesukseen ei uskonut monikaan vaikka hän käveli vastaan kun hän oli maan päällä ihmisenä.
Joten uskoni siihen että Jumala sekä Hänen poikansa Jeesus on totta pelastaa minut ja pääsen kuollessani taivaaseen.
Kaikki ihmiset tulevat huomaamaan kuollessaan olimmeko me uskovat väärässä vai oikeassa.
Raamatun pohjalta voin sanoa, että olimme oikeassa: Jumala loi maapallon ja kaikki sen elävät ja elottomat.

tämä ihmetyttää
tähän vielä lyhyesti. Viimeksi eilen katsoin ohjelman jossa muslimi kertoi elävään uskoon tulostaan. Hän kertoi myös mikä ero on olla muslimi ja olla uskossa elävään Jeesukseen. Mutta se onkin toinen juttu. Kauniita unia sinulle ja hyvää yötä.
tämä pisti mun silmään. miksei muslimi voi olla elävässä uskossa? mitä eroa on uskoa elävään jeesukseen ja elävään allahiin? miten kukaan voi näin aukottomasti teilata muut uskonnot vääriksi ja omansa oikeaksi, ihan tuosta vaan ilman mitään perusteluja?

ap
Ohhoh! Tulipa tästä keskustelu! Enpä olisi uskonut että näin kiivasta väittelyä vielä tulee kun eilen jätin palstan illalla.... Mielenkiintoisia pointteja kyllä ja hyviä huomioita puoleen ja toiseen. Olen myös iloinen, että yllättävän vähän lähdettiin epäolennaiseen morkkaamiseen vaan molemmat osapuolet ainakin yrittivät pysyä asiassa ja asiallisina. (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta :))

Edelleen tuolla oli paljon kysymyksiä mihin kreationistit jätti vastaamatta, jospa vielä löytyisi selvennystä? Näyttää siltä kuitenkin, että tärkein pointti on se usko, ei meidän oikeastaan tarvitsekaan ymmärtää, kunhan uskomme, ymmärsinkö oikein?
Mä olin kuitenkin jotenkin ajatellut, että nykyään kreationismin kannattajatkin pyrkivät todistamaan kantansa muullakin kuin raamatulla (ns. tieteellisesti). Evoluutiota vastaan kaipaan myös enemmän tietoa.

Katsotaan jatkuuko keskustelu, toivotaan että hyvässä hengessä :)

Isä
Jos joku osaisi avata minulle tätä asiaa...?

Kai se ongelma on, että jos jumala loi ihmisen "valmiiksi" nykyihmiseksi, niin mitä olivat ne edelliset ihmissuvun vesat, esim. homo erectus ja homo heidelbergensis (joka muuten tälläkin palstalla palstailee ;) )

ap
Mä alan olla isä sun kanssa aika samaa mieltä... evoluutiosta on tosi paljon todisteita joita ei voi sivuuttaa, mutta loogiselta kuullostaisi nimenomaan se, että Jumala on vaan tavallaan selittänyt tuon luomistyönsä helpommin seitsemän päivän kertomuksella, koska sen ajan ihmisten olisi ollut vaikeaa ymmärtää tämän päivän tasoista tiedettä. Tajuatteko :)?
Mutta mistäs sitä mitään tietää, se selviää kun kuollaan jos selviää.

Joku jonka mielestä Jumalaan uskominen sulkee pois evoluutioon uskomisen niin mielelläni minäkin kuulisin selityksen?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Kai se ongelma on, että jos jumala loi ihmisen "valmiiksi" nykyihmiseksi, niin mitä olivat ne edelliset ihmissuvun vesat, esim. homo erectus ja homo heidelbergensis (joka muuten tälläkin palstalla palstailee ;) )
Tuolla aiemmin ketjussa sanotaan että ne on väärennöksiä. Tai sitten ne on ollut ihan eri lajeja, jotka on sitten kuollu sukupuuttoon. Mä uskon, että luomistyö on jatkunut piiiiiiiitkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuolla aiemmin ketjussa sanotaan että ne on väärennöksiä. Tai sitten ne on ollut ihan eri lajeja, jotka on sitten kuollu sukupuuttoon. Mä uskon, että luomistyö on jatkunut piiiiiiiitkään.
Höpö höpö. Niitä on niin paljon. Ympäri maailmaa. Ja esim. Suomestakin on yli 6000 v vanhaa kamaa (jos nyt esim. sitä Raamatussa mainittua maailman ikää ajattelee), saati muualta. Ja onhan noita tutkittu niin tarkkaan että tiedetään, että vain Neandertalin ihminen ei ollut samaa lajia, se oli oma erillinen lajinsa (mutta silti samasta kannasta alkujaan, kuten nykyiset ihmisapinat).

Turbojurpo
Pakko nyt jatkaa tätä vielä vaikkei liity edes siihen aiheeseen jota lähdin kommentoimaan. Mistä sinä tiedät että asialla oli juuri kristinuskon jumala?
Pakkohan sen oli juuri kristinuskon jumala olla. Tämä piirros havainnollistaa asian: http://www.smbc-comics.com/index.php?db=comics&id=1177

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Höpö höpö. Niitä on niin paljon. Ympäri maailmaa. Ja esim. Suomestakin on yli 6000 v vanhaa kamaa (jos nyt esim. sitä Raamatussa mainittua maailman ikää ajattelee), saati muualta. Ja onhan noita tutkittu niin tarkkaan että tiedetään, että vain Neandertalin ihminen ei ollut samaa lajia, se oli oma erillinen lajinsa (mutta silti samasta kannasta alkujaan, kuten nykyiset ihmisapinat).
No, nin jotkut väittää. Tutkittu tarkkaan joo, mutta eihän me oikeesti mistään tieteen saavutuksista voida tietää, että onko se _totta_ vai ei... tuskin kukaan tällä palstalla on nähnyt tai tutkinut todisteita, uskotaan vaan siihen mitä muut ovat kirjoittaneet, eikö?
Myös tuota iänmääritystä kreationistit kritisoivat epäluotettavaksi, perusteluja en muista??

Yhteistyössä