Raamattu ja dinosaurukset

  • Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti
petra
Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Alkuperäinen kirjoittaja petra:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Alkuperäinen kirjoittaja petra:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Alkuperäinen kirjoittaja petra:
Ymmärrän ponttisi. Mulle evoluutioteoria ei todellakaan ole tärkein eikä edes toiseksi tärkein asia phdittavaksi. Uskon kuitenkin siihen enemmän, kuin kreationismiin. Jo sen perusteella, että Raamattu kertoo, kuinka Jumala loi jokaisen omaksi lajikseen. Turha tästä on lähteä vääntämään. Kumpikaan ei ollut silloin paikalla? Paljon tärkeämpi, kuin evoluutio, on ymmärtää Jesuksen sovituskuolema omalta osaltaan. Myös sinun, vaikka kuulutkin kirkkoon ;).
Tuliko mieleen, että siitä huolimatta että kuulun kirkkoon, saatan ymmärtää Jeesuksen sovituskuoleman?
Sinä siis ymmärrät Jeesuksen sovituskuoleman. Sehän on hienoa. Oletko tehnyt henkilökohtaisen ratkaisun?
No toki olen tehnyt. Mutta mitä siitä, todistaako se kenties evoluution/kreatonismin vääräksi?
Saanko vielä kysyä, että millaisen ratkaisun teit??
Tuota... kummallista jankkaamista. Mutta ei se mitään, jospa kertaus on se opintojen äiti: uskon Jumalaan ja minusta evoluutio on Hänen työkalunsa luomistyössään. Silloin tällöin tietty saattaa olla, että Jumala vähän puuttuu enempi tuohon lajien kehitykseen, niissä ratkaisevimmissa kohdissa. Muilta osin olen ihan tavis-evlut-kristitty, se sopii minulle ihan hyvin.
Määritteletkö mulle, mikä on tavis-evlut-kristitty, niin minäkin ymmärrän? Millaiseen Jumalaan uskot?? Silläkin uhalla kysyn, että pidät sitä jankkaamisena ;): Koska onhan tässä jankattu kaikesta muustakin.
 
Isä
Alkuperäinen kirjoittaja petra:
Määritteletkö mulle, mikä on tavis-evlut-kristitty, niin minäkin ymmärrän? Millaiseen Jumalaan uskot?? Silläkin uhalla kysyn, että pidät sitä jankkaamisena ;): Koska onhan tässä jankattu kaikesta muustakin.
Minusta alkaa vahvasti tuntumaan siltä, että vastaukseni eivät jatkossakaan tule "kelpaamaan" sinulle vaan pyydät tarkennuksia tarkennusten perään. Ehkä tämän asian käsittely tässä ketjussa on syytä lopettaa tähän.
 
petra
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Petra se vain haluaa nostaa itsensä taviskristittyjen yläpuolelle kertomalla, että hän on syntynyt uudelleen ylhäältä. Mitä se sitten tarkoittaakin. Hän ei vain ole uskovinaan vaan uskoo, on tehnyt henkilökohtaisen uskonratkaisun ja ottanut Jeesuksen vastaan vapahtajanaan, hän on kieltänyt itsensä ja... ylipäätään muuttunut paremmaksi ihmiseksi kuin me tavalliset tallaajat olemme. Minä muuten olen paatunut ateisti, joten nimimerkki Isä on petran arvoasteikossa valovuoden minun yläpuolellani. Silti matkaa piisaa petran ja Isän välillä. Aina kun petra osallistuu ev.lut-juhliin, kuten kastajaisiin, niin hän tuntee raskaana velvollisuutenaan rukoilla kaikkien läsnäolevien puolesta, sillä onhan hän ainoa oikea uskovainen paikalla, pappi mukaanlukien. Vain hänen rukouksiaan Jumala kuuntelee.

Vaan tämä kaikki on toisarvoista pohdiskelua. Onko kreationisteilla oikeita todisteita esitettävänään? Miksi he suhtautuvat evoluutioteoriaan niin vihamielisesti? Puolustavatko he myös haikarateoriaa biologista lisääntymistä vastaan? Eikö se olisi pelkästään johdonmukaista?
Petra EI halua nostaa itseään yhtikäs mihinkään, vaan keskustella ihan rauhallisissa merkeissä :). En ole muuttunut paremmaksi ihmiseksi, ei uskoon tulo sitä tarkoita. Tuo sinun määrittelysi minusta saa jo melkoisen koomisia piirteitä, mutta kerro vain, hauska kun saa välillä nauraa, "itselleen" :). Ja kuten muistaakseni mainitsin, evoluutioteoria vs kreationismi ei ole se pääasia. Uskovatkin olemme vain ihmisiä, ja toiset meistä hallitsevat biologian ja luonnontieteet paremmin, kuin toiset ja minun kiinnostuksen kohteeni ei ole juuri siellä. Mutta evoluutioteoriaa aikaisemmin kannattaneena olen päätynyt siihen, että kreationismissa on enemmän järkeä kuin siinä. Tässä minun subjektiivinen mielipiteeni :).
 
petra
Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Alkuperäinen kirjoittaja petra:
Määritteletkö mulle, mikä on tavis-evlut-kristitty, niin minäkin ymmärrän? Millaiseen Jumalaan uskot?? Silläkin uhalla kysyn, että pidät sitä jankkaamisena ;): Koska onhan tässä jankattu kaikesta muustakin.
Minusta alkaa vahvasti tuntumaan siltä, että vastaukseni eivät jatkossakaan tule "kelpaamaan" sinulle vaan pyydät tarkennuksia tarkennusten perään. Ehkä tämän asian käsittely tässä ketjussa on syytä lopettaa tähän.
ymmärrän, asia menee liian henkilökohtaiseksi. mukavaa päivää isälle :).
 
petra
Alkuperäinen kirjoittaja Juntti:
Alkuperäinen kirjoittaja petra:
Saanko vielä kysyä, että millaisen ratkaisun teit??
Saanko kysyä miksi sinä olet niin varma että juuri sinun ratkaisu on se ainoa oikea? Miksi sinä olet oikeassa ja 6 miljardia muuta ihmistä on väärässä vaikka jokainen uskovainen tietää uskovansa juuri oikein?
miten SINÄ vakuuttuisit jonkun asian todenperäisyydestä? mitä siihen tarvittaisiin?
 
Kiitos Juntti sinulle, kun olet jaksanut näiden kreationistien kanssa.

Aivan uskomatonta, että joku vielä opettaa lapselleen, että koulussa opetettu biologia on väärin ja ope haluaa vain huijata. Siinä aivan takuuvarma keino saada lapsi a) sekaisin päästään viimeistään yläasteiässä b) tulla koulukiusatuksi. En tarkoita että kenenkään pitää luopua uskostaan, mutta pitää hyväksyä että totuuksia on monenlaisia, jos pitää lastaan tavallisessa koulussa.

Ja palatakseni eiliseen juttuuni, en ole pelkkiä ajoituksia aikuisikääni tutkinut, vaan myös sitä ihmisen kehittymistä. Olen tutkinut eri-ikäisiä hominideja ja niiden löytöyhteyksiä. Tämän hetkisen tieteellisen tiedon ja taidon mukaan voin sanoa hyvällä omalla tunnolla, että evoluutiota tapahtuu. Siis yhä.
 
Juntti
Alkuperäinen kirjoittaja petra:
miten SINÄ vakuuttuisit jonkun asian todenperäisyydestä? mitä siihen tarvittaisiin?
Oletkohan sinä savolainen? :)

Minut on helppo vakuuttaa, tarvitaan vain puolueettomia todisteita asian puolesta, todisteita jotka on mahdollista tarkistaa ja varmentaa. Henkilökohtaiset jumalkokemukset ei ole sellaisia.

Jumalallisista ihmeistä minut vakuuttaisi esimerkiksi, että ihmiselle kasvaisi jalka amputoidun tilalle.

Sinun vuoro vastata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja petra:
Alkuperäinen kirjoittaja Juntti:
Alkuperäinen kirjoittaja petra:
Saanko vielä kysyä, että millaisen ratkaisun teit??
Saanko kysyä miksi sinä olet niin varma että juuri sinun ratkaisu on se ainoa oikea? Miksi sinä olet oikeassa ja 6 miljardia muuta ihmistä on väärässä vaikka jokainen uskovainen tietää uskovansa juuri oikein?
miten SINÄ vakuuttuisit jonkun asian todenperäisyydestä? mitä siihen tarvittaisiin?
Ja petra, mitä jos vastaisit ihan suoraan etkä kiertokysymyksellä.
 
Ihan oikeasti, jos paras mihin jumala pystyy, on kirja, joka sisältää virheitä ja loogisia ristiriitaisuuksia, niin eipä ole hääviä
[/quote]

Mitä virheitä ja ristiriitaisuuksia on Koraanissa :eek: [/quote]



Miksi hän ei vastaa joka kirjoitti että Koraani sisältää virheitä ja loogisia ristiriitaisuuksia? :attn:
 
Turbojurpo
Miten niin kreationismissa on enemmän järkeä kuin evoluutioteoriassa? Sehän selittää käsittämättömän vielä käsittämättömämmällä. Elämä, maailmankaikkeus ja kaikki kuitataan Jumalan luomistyön tuloksena. No kukas sitten on luonut Jumalan? Entä Jumalan luojan jne.? Kreationismi ei selitä yhtään mitään vaan se on tietämättömyyden jumalallistamista. Ei siitä sinällään haittaa ole, sillä lähikaupasta saa ostettua maitoa vaikkei uskoisikaan lehmien kehittyneen muista elämänmuodoista. Vasta jos kreationismista vaatii kouluainetta, mennään rajan ylitse. Niinhän on Yhdysvalloissa parissa osavaltiossa käynyt - pastafarien oikeuksia törkeästi polkien.
 
asdfasdfa
Miten evolutioon uskonut voi kääntyä uskomaan kreationismiin? Olen hämmentynyt. Ei minun tarvitse sitä ymmärtää, aina voin yrittää, mutta kyllä se silti todella hassulta tuntuu.

Kun olin lapsi, uskoin vakaasti, että pystyisin valmistamaan pullossa itselleni toisenkin äidin jo olemassa olevan lisäksi. Sekoitin ainekset, äidin avustuksella tietenkin, suljin pullon ja jätin pimeään hautumaan. Ihan kuin kirjassa käskettiinkin. Äiti, joka oli oikeasti todella, avulias, teki tämän kaiken hymyssä suin. Luultavasti siksi, että hän tiesi pulloäitikokeeni epäonnistuvan, eikä kukaan pääsisi ainakaan uhmaamaan hänen yksinvaltiuttaan talon emäntänä.

Aika umpeutui ja kurkkasin kaappiin. Vakaasta uskostani huolimatta liemestä ei poksahtanutkaan pulleaa ja pullantuoksuista äiti-ihmistä. Se oli sellainen yksi muisto lapsuudesta, jolloin minulle valkeni, ettei kaikki mitä minulle luetaan tai kerrotaan välttämättä olekaan totta.

Joulupukkiuskoni karisi pois, samoin usko siihen, että haikara kantaa selkä notkolla vauvoja naapureihin, eikä meille. Tonttuja ei ollutkaan olemassa, vaikka olikin hauska leikillään sanoa kiukaan poksahdusten johtuvan löylyä vaativasta pikku-ukosta. Kai voisi sanoa, että olen vuosien mittaan menettänyt haluni uskoa sokeasti asioihin, jotka ovat täysin perusteettoman järjettömiä. Evoluutio antaa minulle paljon enemmän kiinnekohtia joihin tarttua, se on teoria, jota voi tutkia ja jonka tutkimuksessa edetään jatkuvasti. Kreationismi on sellainen tutkimusalue, joka ei oikeastaan ole mitenkään todistettavissa. Muuten kuin sillä, että raamatussa sanotaan näin. Ja kaikki mitä raamatussa sanotaan = totta?
 
Juntti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Kiitos Juntti sinulle, kun olet jaksanut näiden kreationistien kanssa.
Ihan hauskaa ajanvietettähän tämä... :) Edelleen vaan hämmästyttää ihmiset jotka määrittelee itsensä joka alan erikoisasiantuntijoiksi ihan vaan sen perusteella että jokin ei sovi heidän "maalaisjärkeen". Minullekin on hankala hahmottaa 700 ulotteista ortogonaalista koordinaatistoa, mutten silti ala väittämään sitä mahdottomaksi...

Välillä vaan tuppaa ärsyttämään että samat ääliömäisyydet poksahtaa aina uudestaan esiin.


Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
evoluutiota tapahtuu. Siis yhä.
Tuo on minusta hyvä lisäys. Jos kuvittelee nykytilanteen tai ihmisen olevan jotenkin evoluution loppu ja huippu, menee aika pahasti pieleen.

Jossain kirjassa oli minusta hyvä maininta, olisikohan Valtaojaa ollut... Nisäkäs ei pärjää päivääkään ilman bakteereja, bakteerit kukoistaa, oli nisäkkäitä olemassa tai ei.
 
keskustelua huvittuneena seurannut
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Juntti:
Alkuperäinen kirjoittaja asdfasdfa:
Miten evolutioon uskonut
Ja edelleen tuo särähtää minun korvaan... Voiko painovoimaan uskoa?
Jos painovoima onkin jumalan painava käsi joka painaa meitä kaikkia kohti maata :xmas:
No näin sen täytyy olla. Kiitos että tämäkin asia valkeni :)
Nyt pääsen varmaan taivaaseen kun uskon tähän.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei maailmaa luotu 7 päivässä, se vaan on kerrottu niin jotta ihmisten on helpompi se ymmärtää. Miljoonissa vuosissa se on tapahtunut, aivan kuin evoluutioteoriassa.
Jooh, tämä näkökanta on selvillä. Keskustelun yksi kysymys onkin, loiko jumala ihmisen valmiiksi homo sapiensiksi vai ns. alkuihmiseksi?
 
Minusta on hämmentävää että lujasti Jumalaan ja Raamatunmukaiseen luomisoppiin uskovat tuntevat tarvetta todistella tieteen keinoin kirjansa kirjaimellista paikkansapitävyyttä. Eikö ainoastaan usko riitä? Se riitti entisaikojenkin kristityille...
Jos koulussa annettava evoluutioteoriaan perustuva biologianopetus häiritsee suunnattomasti, mukulat voi laittaa kristilliseen kouluun, jossa maailman synty selitetään Raamatun mukaan. Kun on kyseessä ns. tavallinen koulu, omien uskomusten mukaista opetusta ei voida odottaa. Joku uskoo maailman syntyneen sotkanmunasta, joku uskoo Jumalan luoneen kaiken n. 6000 vuotta sitten, joku on sitä mieltä että äiti maa synnytti koko roskan miljardeja vuosia sitten.


 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Jos koulussa annettava evoluutioteoriaan perustuva biologianopetus häiritsee suunnattomasti, mukulat voi laittaa kristilliseen kouluun, jossa maailman synty selitetään Raamatun mukaan.
Ei kai Suomessa sentään ole tuollaisia kouluja? Tämähän olisi aivan kamalaa, jos Suomeenkin tällaiset yksityiskoulut ja/tai kotiopetus laajemmin rantautuisivat. Mistä lapsiraukat saisivat tietoa, jos eivät koulusta? Yksityisissä kristillisissä kouluissa voi kasvaa ahdasmielisiä ja sivistymättömiä kansalaisia, siksi niiden toimintaa tulisi valvoa todella tarkkaan. Onneksi käsittääkseni Suomessa noita opetuslupia on myönnetty aika nihkeästi ja kai niissäkin kouluissa pitää yhteistä opetussuunnitelmaa noudattaa?

Koulussa opetettakoon tiedettä, vanhemmat esittäköön sitten oman näkemyksensä kotona/kirkossa/missä lie.
 
huh vielä jatkaa
Niin, ja kuvitelkaapa jatko-opintomahdollisuuksia tuollaisesta kristillisestä koulusta valmistuvalle nuorelle. Eipä paljoa biologiaa, kemiaa, fysiikkaa, historiaa opiskella esim. yliopistossa, jos pohjakoulutuksen perustana on kreationismi... Nehän nauretaan ulos jo pääsykokeissa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Jos koulussa annettava evoluutioteoriaan perustuva biologianopetus häiritsee suunnattomasti, mukulat voi laittaa kristilliseen kouluun, jossa maailman synty selitetään Raamatun mukaan.
Ei kai Suomessa sentään ole tuollaisia kouluja? Tämähän olisi aivan kamalaa, jos Suomeenkin tällaiset yksityiskoulut ja/tai kotiopetus laajemmin rantautuisivat. Mistä lapsiraukat saisivat tietoa, jos eivät koulusta? Yksityisissä kristillisissä kouluissa voi kasvaa ahdasmielisiä ja sivistymättömiä kansalaisia, siksi niiden toimintaa tulisi valvoa todella tarkkaan. Onneksi käsittääkseni Suomessa noita opetuslupia on myönnetty aika nihkeästi ja kai niissäkin kouluissa pitää yhteistä opetussuunnitelmaa noudattaa?

Koulussa opetettakoon tiedettä, vanhemmat esittäköön sitten oman näkemyksensä kotona/kirkossa/missä lie.

Kristilliset koulut saavat Suomessakin antaa luomisopin mukaista opetusta. Käsittääkseni niiden on kuitenkin sisällytettävä opetukseensa myös evoluutioteorian mukaista opetusta maailmansynnystä. Eli tarjoavat rinnakkain molempia, tietenkin luomisoppia peräänkuuluttaen
:saint:
 

Yhteistyössä