K
kammolla
Vieras
Kyllä oksennusta pystyy pidättelemään tiettyyn rajaan saakka tai ainakin jotkut pystyvät. Minäkin olen oksennuskammoinen ja oksennan vain n. joka 5 vuosi, vaikka noihin vuosiin mahtuu monia hetkiä kun on ollut ihan hilkulla. Kerran leikkaukseen jälkeen ei kyllä ollut mitään tehtävissä. Se oli selvästikin aivoperäistä "pahoinvointia", kun minulla ei ollut yhtään paha olo. Tuli vaan yhtäkkiä tunne, että nyt tulee oksennus ja ehdin juuri ja juuri kipaista pöntön äärelle kun oksennus tuli. Se oli päiväkirurginen leikkaus ja olin jo kotona, kun tuo oksentelu alkoi ja sitä kesti yhden illan. Synnytyksen käynnistyessä minä olin juuri ehtinyt syödä. Siinä vaiheessa kun pääsin synnärille, alko oksettaa. Pyysin kaarimaljaa, kun ajattelin että olisi parasta helpottaa oksentamalla omaa oloa, ettei tarvitsi jotain 12 tuntia kärsiä pahasta olosta. Tuo oli ainoa kerta elämässäni, kun ajattelin että oksentaisin vapaaehtoisesti. Minulle tuotiin kuitenkin taikinakulho kaarimaljan ja paperinipun sijasta, enkä kerta kaikkiaan iljennyt loiskauttaa siihen syvään kulhoon, joten synnytys meni oksennusta pidätellen ihan pilalle. Ihan oikeasti, niin hölmö minä olin, että annoin tuon kulhon pilalta kaiken
Olo parani heti kun lapsi oli ulkona mahasta (ilmeisesti ruuansulatus käynnistyi sen jälkeen tms.). Silloin kun minulla on mahatauti ja alkaa tulla sellaisi oireita, että yrjö lentää kohta (kylmä hiki, syljeneritys lisääntyy yms.), niin silloin makaan ihan hiljaa paikoillani, hengittelen rauhalisesti ja nieleskelen ja tilanne menee 90 % tapauksista ohi. Eipä tuossa ole mitään järkeä, mutta jos on oikeasti emetofoobikko, niin tekee mitä tahansa, ettei tarvitsisi oksentaa, vaikka se helpottaisi oloa. Minä inhoan niin yli kaiken sitä oksennuksen polttavan kitkerää makua. Jos sitä ei olisi, niin ehkä silloin voisin oksentaa milloin vain.