Pystyykö oksennustaudissa pidätteleen oksennusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdinpa tällaista :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdinpa tällaista :)

Vieras
Kammoan oksentamista, enkä näin aikuisiällä ole tautia sairastanutkaan. Mutta mietin, et jos sen nyt jostain saa, onko se vaan yrjöttävä, vai saako sen jotenkin pidäteltyä? Mistä oksentaminen johtuu, pelkästä huononolon tunteesta vai onks siihen joku isompikin syy?

[QUOTE="juuei";27235434]No norossa ei ainakaan pysty pidättelemään. Eikä paskaa sen kummemmin.[/QUOTE]

Joo, hyi kamala :/ Makasin 2 päivää wc:n lattialla kun jatkuvasti tuli tavaraa molemmista päistä ja olo oli kun joku ois puukolla tökkiny vatsaan. Hyi helkkari se oli karmea tauti.

Aivoissa on paikka, joka säätelee oksentamista. Ainoastaan siihen vaikuttavalla lääkkeellä voi estää oksua tulemasta (annetaan esimerkiksi erittäin voimakkaasta raskauspahoinvoinnista kärsiville naisille), mutta eipä tuota lääkettä Suomessa ihan oksutautiin määrätä.

Oksennus tulee kun on tullakseen, eikä sitä voi estää.

• Tykkää
Reactions: rops ja Aamuäree
Kyllä toiset voivat hetkellisesti ns. pidättää oksennusta, vaikka tauti olisi kuinka raju tahansa. Minulla ei esim. koskaan ole tullut oksennusta syliin, sillä pystyn "pidättämään" sitä parin sekunnin ajan. Yleensä siinä ajassa olen ehtinyt juosta vessaan tai anakin lähimpään roskikseen tai lavuaariin. Toisilla taas okennus lentää suusta täysin odottamatta. En tiedä mistä se johtuu, ehkäpä se on jonkin rakenteellinen ero?

Oksennuksen pidättely (jos nyt edes onnistuisi) olisi aivan järjetöntä, koska elimistö yrittää siinä päästä eroon taudinaiheuttajista ja niiden toksiineista (ainakin sairauden alkuvaiheessa). Jos esim. on saanut ruokamyrkytyksen, niin pahempi sairastuminen voi estyä sillä että mahansisältö tulee pois. Samoin ripulitaudissa ei pidä käytää ripulilääkkeitä, ettei haittaa paranemista.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Mä en ainakaan pysty pidättelemään. Yleensä jos on huono olo, esimerkiksi krapulassa, meen suosiolla oksentamaan että olo helpottuu. Yleensä ei tarvi edes yskiä, muutakun kumartuu pöntön ylle.

Jos vatsa on tyhjä ja oksennus ei meinaa tulla niin juon vettä tai jotain ja yökin sitten. Nytkin mulla tekee pahaa noista yksistä lääkkeistä johtuen ja mietin menisinkö oksentamaan.

[QUOTE="minttu";27235601]Ootko saanu oksennustautia leikkauksen jälkeen? Oon kuullu, että on todella kamalaa![/QUOTE]

Pari kertaa koettu.. mahaan sattuu ja velloo, mutta pahoinvointilääkettä kehiin!

ei niin kamala itsellä ole ollut .. tapauskohtasta! =)

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;27235613:
jaa... ai sen jälkeen ei enää oksentele... mä taidan pitäytyä vaan omeprazolissa- pelkään kaikkia leikkauksia : /

Suosittelen leikkuutta kyllä ja itsellä vaan positiivisia kokemuksia! :)

Leikkaukset ei kivoja oo :( , mutta, jos suuren avun siitä saa niin suosittelen!

Yhteistyössä