puskurissa roikkujat

Jos alueella on risteyksiä yms missä on pienempi aluerajoitus, niin minä teen moottorijarrutuksen. Täytyyhän se vauhti olla sen merkin kohdalla jo alempi :saint: Muutaman kerran kun sama tyyppi joutuu yllätetyksi niin on alkanut pitää väliä tai menny ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
Mä olen kans NIIN kypsä noihin!!
Joidenkin on vaan jostain syystä pakko ajaa IHAN kiinni takapuskurissa, teit sitten mitä tahansa päästääkses niistä.
Onneks on kohta talvi ja sentään prätkät pysyy talleissaan.. takapuskurissa roikkuva prätkä on sentään paljon vaarallisempi, ainakin sitä ajavalle.. prätkän jarrutusmatka on niin paljon pitempi kun auton..

Mutta jos aiheuttaa peräänajon lyömällä liinat kiinni niin sulla on sakkojen lisäksi takana ajaneen henki kontollasi ja omakin auto korjaamolla joten en kyllä suosittele.

Prätkä kyl pysähtyy huomattavasti nopeemmin ku auto

Juu varmasti.. kokeile joskus! Tule vaikka mun takapuskuriin niin voidaan kokeilla? Itse prätkä pysähtyy, mut ei sen kyydissä oleva motoristi.

Ei mulla ole tarvetta tulla kokeilemaan kun tiedän muutenkin. Pöyrän jarrutusmatka on selvästi lyhyempi ku autolla. Eli ne pyörien lähellä ajavat autot on suurempi riski sille fillaristille ku toisinpäin.
Fiksuu ei o kumpikaan.
Ja vaikka joutuis pyörällä nopeen jarrutuksen tekemään niin kyllä siel satulassa pysyy

Kun olin autokoulussa, niin opettaja kertoi että oli joskus nähnyt kaksi rekkaa ajavan aika lähekkäin. No niiden rekkojen välissä oli ollut joku moottoripyörällä. Jos eka rekka olis jarruttanut täysillä, niin moottoripyörä olis pysähtynyt törmäämättä siihen rekkaan, mutta entäs se takana tuleva rekka...Siinä olis ollut pelkkä märkä läntti motorista sen jälkeen.

Mä olen kans NIIN kypsä noihin!!
Joidenkin on vaan jostain syystä pakko ajaa IHAN kiinni takapuskurissa, teit sitten mitä tahansa päästääkses niistä.
Onneks on kohta talvi ja sentään prätkät pysyy talleissaan.. takapuskurissa roikkuva prätkä on sentään paljon vaarallisempi, ainakin sitä ajavalle.. prätkän jarrutusmatka on niin paljon pitempi kun auton..

Mutta jos aiheuttaa peräänajon lyömällä liinat kiinni niin sulla on sakkojen lisäksi takana ajaneen henki kontollasi ja omakin auto korjaamolla joten en kyllä suosittele.

Prätkä kyl pysähtyy huomattavasti nopeemmin ku auto

Juu varmasti.. kokeile joskus! Tule vaikka mun takapuskuriin niin voidaan kokeilla? Itse prätkä pysähtyy, mut ei sen kyydissä oleva motoristi.

Ei mulla ole tarvetta tulla kokeilemaan kun tiedän muutenkin. Pöyrän jarrutusmatka on selvästi lyhyempi ku autolla. Eli ne pyörien lähellä ajavat autot on suurempi riski sille fillaristille ku toisinpäin.
Fiksuu ei o kumpikaan.
Ja vaikka joutuis pyörällä nopeen jarrutuksen tekemään niin kyllä siel satulassa pysyy

Aiheesta tuli just vähän aikaa sitten dokkari ja tohon vaikuttaa NIIN moni asia. En jää kiistelemään sen enempää.
Kaikki puskurissa roikkujat on ihan syvältä, ajoi edellä sitten rekka, prätkä, fillari tai vaikka hevoskääryt, ihan sama.

Ja jos on iso kulkupeli, ottaa pattin kun joku roikkuu siellä takana niin lähellä, ettei sitä näe sivupeileistä. Esim. talviliukkaalla mulla on jyrkässä ylämäessä traktori joskus hyytyny ja meinannu läheä luisumaan alas ja joku tietty siellä takana nokka kärryn alla...Mä en tajuu, kun eihän sieltä edes näe ohituspaikkaa. Jos haluaa nähdä kärryn taka-akselin, voi mennä johonkin Agrimarkettiin kattomaan peräkärryjä!!!
Nimim. Kauppakassinani on pakettikuormuri ja muuten ajan paljon traktoria korkealla peräkärryllä.

Alkuperäinen kirjoittaja sisukasmami:
Peräänajajan vika. Sähän jarrutit paniikissa/vaistomaisesti ku näin pientareella hirven/peuran/lapsen/koiran/elefantin...

näin just, perään ajaja maksaa aina

Näinhän se on.. siks kai se on se turvaväli.. jotta kerkee jarruttaa..tai ainakin yrittää ennen ku törmää :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ja jos on iso kulkupeli, ottaa pattin kun joku roikkuu siellä takana niin lähellä, ettei sitä näe sivupeileistä. Esim. talviliukkaalla mulla on jyrkässä ylämäessä traktori joskus hyytyny ja meinannu läheä luisumaan alas ja joku tietty siellä takana nokka kärryn alla...Mä en tajuu, kun eihän sieltä edes näe ohituspaikkaa. Jos haluaa nähdä kärryn taka-akselin, voi mennä johonkin Agrimarkettiin kattomaan peräkärryjä!!!
Nimim. Kauppakassinani on pakettikuormuri ja muuten ajan paljon traktoria korkealla peräkärryllä.

Jotkut traktorikuskit vois joskus antaa tietä kun näkevät et takaa olis auto tulossa. Meilläkin on tie niin mutkanen et joskus on vaikea päästä traktoria ohittaa niin olis kiva jos ne joskus väistäis edes hieman vaikka bussipysäkin puolelle.

Peräänajaja maksaa aina. Tai jos on oikeesti perusteltua, miks ajo perään, niin sakkoja ei saa, mutta vakuutuksesta korvataan sen edessä olevan auto. Liian pienestä turvavälistä voi saada sakot se perässäolija kylläkin. Ja se, mikä kyltissä näkyy on suurin sallittu ajonopeus eli ei niin kovaa tarvi ajaa. Vaik ois 80-alue, niin jos kokee, ettei kykene hallitsee ajoneuvoaan siinä vauhdissa, niin ei oo laitonta ajaa vaikka neljää kymppiä. Joskus itseasiassa se on hyvinkin viisasta, vaikka kunnon lumipyryssä..

mä tiedän et persauksissa roikkujat on vittumaisia, mut se vasta v-mäistä on kun eka edessä ajava ajaa alinopeutta ja kun lähdet ohittamaan, niin yrittää kiihdyttämällä estää ohituksen |O

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mä tiedän et persauksissa roikkujat on vittumaisia, mut se vasta v-mäistä on kun eka edessä ajava ajaa alinopeutta ja kun lähdet ohittamaan, niin yrittää kiihdyttämällä estää ohituksen |O
Ja sekin on vittumaista et ekaks roikutaan perseessä kiinni sitten mennään ohi ja jäädäänki siihen eteen junnaamaan. :headwall:

lyö jarrut pohjaan 90:n vauhdissa vaan opettaaksesi toista! Arvaa miten sulle ja sun autolles käy, kun toinen tulee siinä vauhdissa perään?!!!
Voit kokeilla sitä, että jarruttelet sen verran, että jarruvalot vilkkuu, mutta ei tule peräänajon vaaraa. Monesti sekin auttaa!

Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Ja sekin on vittumaista et ekaks roikutaan perseessä kiinni sitten mennään ohi ja jäädäänki siihen eteen junnaamaan. :headwall:

joo niin on.. sitä oli taas tänäänkin kaikelaisia törppöjä liikenteessä ;)

Mä olen joskus nähnyt jonku auton takalasissa tarran "Jos näet lukea tämän tekstin, olet liian lähellä!"
Siis parkissa oli tuo auto... enhän mä tietty roiku kenenkään perässä =)

Ja mun takalasissa on semmonen teksti (engl.) "Jos tulet yhtään lähemmäksi, sylkäsen sun tuulilasiin!"
Jenkeissä oli ihan kauheesti sellasi kivoja takalasi/puskuri tarroja.

Oikeassa ootte, mutta mä oon yrittänyt olla provosoitumatta niistä. Mietin yksi aamu tuolla ajellessani ja kiroillessani raskaasti, että hei kamoon, kannattaako aloittaa aamu huonolla tuulella jonkin p--askiaisen takia, jota et edes enää muista iltapäivällä.

Kun ajetaan kilometrien jonossa, niin etenkin taksit tulee puskuriin. Mietin silloin, että luuleeko se mulla olevan siivet, joilla noi kaikki miljoona autoa ohitan ilmateitse ;P

Alkuperäinen kirjoittaja ammis:
Systerin on muutaman kerran vetässy käsijarrusta ku joku roikkuu puskuris kiinnii, ei oo sen jälkeen enää roikkunu.

mitä?ei tulis mieleenkään vetästä kässäristä tiedätkö yhtään miten auto käyttäytyy silloin?

Alkuperäinen kirjoittaja Siis :
Systerin on muutaman kerran vetässy käsijarrusta ku joku roikkuu puskuris kiinnii, ei oo sen jälkeen enää roikkunu.

mitä?ei tulis mieleenkään vetästä kässäristä tiedätkö yhtään miten auto käyttäytyy silloin?

Miten se auto sit käyttäytyy? *en haasta riitaa, kysyn kun en tiedä* =)
Mun mies on monesti vetässy käsijarrusta kun on peräpuskurinnuolija ärsyttäny, enkä oo mitään ihmeellistä huomannu. Tosin se on niin tehny kaupungissa ajettaessa, eli vauhtia on ollu just sen 40km/h maksimissaan.

Mä oon jopa pimeellä laittanu takasumuvalon päälle kun ei oo perässäroikkujat ymmärtäny jarruvalon vilkutuksia. *joo haukkukaa vaan* :D

Ja pakko vielä jatkaa, mä tein tästä samasta aiheesta yks kerta alotuksen, niin sain kauheet haukut, että vika on mussa kun mä jään siihen eteen matelemaan. Ja rekat ei voi ajaa perässä kiinni kun niillä on ne rajottimet... Joopa joo, kumma kun navigaattorin nopeus (on se oikea, tarkempi mitä auton oman mittarin) näyttää sen 10km/h "ylinopeutta" kaheksankympin alueella ja silti joskus saattaa rekka/kuorma-auto jurnuttaa takana kiinni.
Luulis, että sieltä ylhäältä näkee, että mulla on lapset kyydissä.

jos ajelee jonossa huvikseen alinopeutta niin poliisi voi katsoa sen liikenteen vaarantamiseksi !
jos haluaa että se puskurissa roikkuja häipyy niin kannattaa tehdä niin että vasemmalla jalalla painaa kevyesti jarrua niin että jarruvalo syttyy , ei tule turhia perään ajoja :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Se on muuten KARMIVAA kun rekka tulee persiiseen kiinni ajelemaan. Oikeasti, talvella varsinkin. Muutaman kerran ollut tommonen tilanne, ja oikeasti pelottaa. Siitä kun pitäis vielä itse kääntyä johonkin, niin pelkään että ellei se näekään siellä että vilkutan kun ajaa niin perseessä. Hui.

Mulla kerran kuorma-auto oli takapuskurissa kiinni. Itsellä mulla kortti oli vasta muutaman kuukauden vanha ja ajoin takavetoisella lava-autolla, jossa lava oli tyhjä. Kevät-talven aikaan. Tuli varoituskolmio tiellä ja edessä oli auto ajanut penkkaan. Hiljennettiin vauhtia. Sitten kun se paikka meni ohi, jossa oli tämä ojaanajo ollut, lähdin kiihdyttämään liian lujalla kaasujalalla, ja perä lähti autosta alta (kuorma-auto oli siis ei monenkaan metrin päässä takana) mulla auto heitteli kolme, neljä kertaa perä ees taas koko tien leveydeltä, mutta onneksi jollain konstilla sen sitten sain oikenemaan. Jäi kuulkaas kuorma-autokin kunnioitettavan sadan metrin päähän minusta jälkeen loppumatkan ajaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja nanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Siis :

Miten se auto sit käyttäytyy? *en haasta riitaa, kysyn kun en tiedä* =)
Mun mies on monesti vetässy käsijarrusta kun on peräpuskurinnuolija ärsyttäny, enkä oo mitään ihmeellistä huomannu. Tosin se on niin tehny kaupungissa ajettaessa, eli vauhtia on ollu just sen 40km/h maksimissaan.

Mä oon jopa pimeellä laittanu takasumuvalon päälle kun ei oo perässäroikkujat ymmärtäny jarruvalon vilkutuksia. *joo haukkukaa vaan* :D

Ja pakko vielä jatkaa, mä tein tästä samasta aiheesta yks kerta alotuksen, niin sain kauheet haukut, että vika on mussa kun mä jään siihen eteen matelemaan. Ja rekat ei voi ajaa perässä kiinni kun niillä on ne rajottimet... Joopa joo, kumma kun navigaattorin nopeus (on se oikea, tarkempi mitä auton oman mittarin) näyttää sen 10km/h "ylinopeutta" kaheksankympin alueella ja silti joskus saattaa rekka/kuorma-auto jurnuttaa takana kiinni.
Luulis, että sieltä ylhäältä näkee, että mulla on lapset kyydissä.

Käsijarru lukittaa takapyörät. 40km/h ei välttämättä tapahdu mitään jos sitä vetelee ja ei vedä kokonaan ylös, mutta jos esim. vain sattuu toinen pyörä lukkiintumaan (jonka voi tehdä ihan helpostikin), niin silloin se vetää luonnollisesti auton joko poikittain tielle tai minne tahansa penkkaan, koska toinen rengas pyörii ja toinen on lukossa.

Yhteistyössä