Pullo mukaan nukkumaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marza1970
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marza1970

Vieras
Niin tuli vaan mieleen että ollaanko ainoita joilla menee lapsi nukkumaan maitopullonsa kanssa??
Ajattelin sitä vaan että kun hampaat pestään nukkumaan mennessä niin ei kai se ole hyvä että sitten kummiskin annetaan pullo maitoo mukaan sänkyyn?
Eli onko muilla vielä sama käytäntö kuin meillä että pullon kanssa tutimaan ja sitten se että missä iässä olette lopettaneet unipulloilun? ja miten olette onnistuneet? Onko ollut vaikeaa?
kiitoksia jo etukäteen kaikille jotka jaksaa ottaa kantaa
=)

Meil on maito juotu lähes aina olohuoneessa, sylissä. Ja samalla rauhoitutaan. Pullo ei koskaan (paitsi sairaana) oo mukana sängyssä.
Tavoite olis hiljakseen saada tyttö 1v1kk juomaan maitonsa pöydässä, puuron jälkeen. Ja pääsis sit sillä livulla tuttipullostakin eroon. Sekun on vain siinä iltamaito käytössä...
Tsemppiä!

:wave: Täâlläkin yks unipulloilija ! Poika nyt melk. 19 kk, ja lipittelee n. 2,5 dl maitoa iltapuuron pââlle unijuomana. En pidä kiirettä sen poisotossa ( tutti on ollut pois nyt viikon ) : tââllä on kesâ ainakin niin kuuma, että mieluummin annan pojan juoda maitonsa pullosta kun ei ollenkaan ( mukista ei maito kelpaa :/ ), eipâhän tule nestehukkaa. Vettä juo ihan kivasti päivällâ mukista. Vieroitamme sitten syksyn tullen pullosta pois, en tosiaankaan ota siitä stressiâ. Olen huomannut että suomalaislla äideillâ on kiire saada pullo pois, ja sitten hätäillâän kun pikkuiset ei juo tarpeeksi. ( en kritisoi, toteanpahan vaan ) Itse ajattelen tulevaa kuumaa kesäâ, on kuitenkin tärkeâmpâä että pikkuiset saavat riittâvästi nestettâ, eikä se kuin äkkiä pullosta on pâästy eroon. Mutta kukin tyylillâân.

Mukavaa alkanuttâ kesââ !! :flower: :flower: =)

Joo, eihän se hyvä tietenkään ole, jos maito jää hampaisiin yöksi...

Ja lapsi todennäköisesti protestoi vastaa muutosta oli se mikä muutos tahansa...

Eli näitä kahta viisautta yhdistäen, niin suosittelisin kumminkin, että lapselle opetettaisiin joku muu uni-assosiaatio niin nuorena kuin se on järkevästi ajateltuna ja kyseistä lasta ja perhettä ajateltuna mahdollista.

Meillä tämä kävi niin esikoisen kanssa (kuopus ei ikinä maitopullolle oppinutkaan), että kun lapsi ensimmäisen kerran näytti, että osaa juoda nokkamukista 1 v 1 kk ikäisenä, niin kaikki maitopullot otettiin kerrasta kokonaan pois!!! Siihen asti lapsi sai maitopullon mukaansa sänkyyn, mutta tuon hetken jälkeen (kun saunasta tullessa joi saunamehun nokkamukista (aventin taikamuki, jossa ei ollut venttiiliä)) ei sitä enää ikinä saanut. Annettiin siis maito siinä samassa nokkamukissa ja siitä tyttö joi minkä joi ja loppu otettiin pois ja pestiin hampaat ja sitten nukkumaan. Kun tyttö itki, niin annettiin nokkamukista vettä. Muutaman yönä heräsi muutaman kerran ja muutaman illan oli nukkumaan meno itkun takana, mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia.

Suosittelen siis, että mitä nuorempana tuttipullosta eroon pääsee, niin sitä helpommalla se menee (pienellä lapsella kun ei muisti riitä kovin pitkään)!!!

Kyllä se lapsi oppii mukistakin juomaan kun vaan sitkeästi tarjoaa. Pullo pois vaan ja jossain vaiheessa loppuu protestihuudotkin, kun lapsi oppii juomaan mukista. Jos hetken aikaa juo vähän vähemmän maitoa, niin ei siitä pilalle mene. Me otettiin pullo pois 1-vuotiaana ja neiti alkoi juoda kiltisti mukista kun ei muutakaan saanut. Nykyään juo iltapuuron päälle ruokapöydässä mukista ja sitten hammaspesulle. Aikaisemmin nukahti pullon kanssa syliin, mutta äkkiä tottui siihen, et maito juodaan pöydässä mukista. Olen sitä mieltä, et mitä nuorempana vieroittaa sen parempi. Naapurin poika joi kuulemma vielä 3-4-vuotiaana iltamaidon pullosta kertoi hänen äitinsä taannoin ja minusta se kuulosti aika hassulta, mut kukin tavallaan...

:wave: :ashamed: Poika 1v2kk. Päivisin ei oo tuttipullo käytössä.
Ois pitänyt, mut en hannonut, ottaa iltapullo pois. Mut ajattelin ensin, et kun juuri hävisi pullo päiväkäytöstä, et jos reilun viikon ois vaan päivisin nokkis ja illalla pullo ja sit kokeilla juottaa se maito puuron jälkeen nokkiksesta. Ihan kivasti on juonut päivisin nokkiksesta eikä oo pullon perään itkeskellyt, mut illalla vaatii sen pullon..

joo meillä menee kans niin että nokkamukista juo mainiosti maidot ja vedet mutta jotenkin vaan mun oma tapa joka on jäänyt että maitopullo sänkyyn kun poika sitä nokkamukia alkaa heti viskoon pois kun sänkyn tarjoaa.
Joten ehkä tosiaan tän kesän sais tuttipullon mukaan sänkyyn ja sitten syksymmällä ottas sen pois. Sitten se tutti hommakin meillä vielä kun poika on niin tutin perään öisin mutta päivisin se tahtoo olla vaan ihan huvikseen mukana ja silloinkaan ei kovin ahkerassa käytösä, niin tutti on kans vierotettava.Voi voi kun lapset kasvaa.vastahan mä tulin laitokselta kotiin ja nyt jo mietitään miten tutista ja pullosta eroon...Voi äitin pikkusta miestä ;)

Mä en oo koskaan antanu pojalle pulloa sänkyyn, ettei sitten tartte myöskään siitä vierottaa. Aikasemmin pestiin hampaat ja sitten annoin pullosta iltamaidon keinutuolissa istuen ja sitten sänkyyn. Neuvolassa kysyin asiasta ja siellä sanoivat, että ei haittaa vaikka antaa maitoa hampaiden pesun jälkeen. Muistaakseni noin 9kuisena lopetin iltamaidon, kun sitä meni enää niin vähän ja poika söi kuitenkin iltapuuron ennen sitä. Vaihdoin pullon sitten lorukirjaan ja laulamiseen ja hyvin meni.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.06.2006 klo 22:12 vieras kirjoitti:
Meillä juodaan maito tuolilla sängyn vieressä ja sitten nukkumaan. 1,5v

Meillä oli myös näin kun poika oli 1v 3 kk. Mummilassa oppi sen että päikkäreille ei menty enää "unimaidon" kanssa ja mä meinasin et kai sentään saan itse oman lapseni vallan irti pullosta. Yhtenä iltana vaan päätin et nyt loppuu maidon juonti pullosta hampipesun jälkeen. Sanoin vaan pojalle että "nyt mennään aa-aa". Laitoin pojan sänkyyn ja sinne jäi. Ei huutanut yhtään pullon perään, vaikka kakkonen (tuolloin 2kk) sai pullosta maitoa välillä. Eli tosi helposti päästiin eroon. Taisi olla vaan äidin juttu se unimaito. Niin ja poika oli edelleen sen 1 v 3 kk, koska vieroitin hänet iltapullosta pari päivää päikkäripullovieroituksen jälkeen.

Meillä ei ole koskaan nukahdettu pullolle eikä otettu iltamaitoa sen jälkeen kun iltaimetys lakkasi noin 8kk iässä. Ruokien yhteydessä on annettu maitoa ainoastaan. Mun mielestä pitäisi ottaa kiireen vilkkaa pullo pois, mutta ehkä mun on helppo sanoa kun ei ole kokemusta millaista on kun lapsella on pullo sängyssä tai muuten tärkeänä osana iltarutiineja.

Meillä poika 1 v 1 kk ja juo pullosta lähes kaiken maidon, sekä ruokailun yhteydessä että nukkumaan mennessä. Sänkyyn en tosin pulloa anna, vaan iltamaito juodaan äidin sylissä sängyn vieressä tuolilla ja siihen melkein nukahtaa. Voisihan tuota yrittää jo vieroittaa ainakin päivällä pullosta, ihan hyvin ottaa mukistakin. En vain ole ajatellut koko asiaa, tuntuu vieläkin niin luontevalta antaa pullosta, mikä ihmeen kiire sitä on vieroittaa lapsi niin aikaisin...? Ja kun pullosta tykkää ottaa, saapahan ainakin tarpeeksi maitoa; meillä menee kerralla aina lähes 200 ml. No, se on kyllä totta että mitä pienempänä vieroittaa sen helpommin se menee. Pitääpä alata miettimään...

Meillä tyttö 1½-vuotta, pullo on käytössä ainoastaan illalla ja maidon saa sänkyyn!
Tässäkin monia mielipiteitä, kuten kaikessa. Mutta meillä maitopullo on ja niin kauan kun sieltä juo sen 2.5dl ni sen sänkyyn saa. Ne jotka kannattavat nopeaa vieroitusta huudolla, ni saavat sen tehdä!!!
Eipä MARZA meillä ole mikään kiire saada muruja unohtamaan iltapulloja :) Kyllä ne sit viimestään niistä luopuvat kun kouluun menevät! (ja nyt sit on turha laittaa viimeisistä lauseista kommentteja hampaista ja vanhempien itsekurista saada jokin uusi rutiini toimimaan)

Hävettää ihan mutta meillä typy jo 1v10kk:tta ja edelleen pullo käytössä sekä päivällä että illalla joskus yölläkin. Päivällä juo janoonsa pullosta mehua ja illalla nukahtaa sohvalle vellipullon kanssa. Yöllä joskus herää huutamaan ja silloin maitopullo rauhoittaa. Tuttia ei ole ollut koskaan käytössä siksikö lie pullo sitäkin tärkeämpi. Mukistakin osaisi jo juoda mutta sen verran olen mukavuuden haluinen etten jaksa pullosta tappelua aloittaa. Meillä pienempi (11kk:tta) taitaa aikaisemmin luopua pullosta. Pullo vielä käytössä mutta tykkää juoda ennemmin nokkamukista. Kaikki on yksilöllistä ja loppuu aikanaan.
Vanhin lapseni joi maitoa yöllä vuoteessaan nelivuotiaaksi asti eikä se ainakaan hampaisiin reikiä aiheuttanut. Ekat reiät hampaissa vasta yläasteikäisenä.

Yhteistyössä