Puhutaanko joulusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fleur de la Cour

Vieras
Vaikkapa, että mikä on teidän joulujuttu mikä on pakko olla ja vieläpä täydellisenä. Mun juttuni on joulukuusi. Jos siinä on jotain vikaa niin mökötän koko joulun. Kaikki ihmettelee tätä pakkomiellettäni, mutta onneks mieheni ymmärtää mua ja hankkii jopa sen täydellisen kuusen mulle. :D :xmas:

Niin ja sit vois kertoa, että mitä ootte ehtiny tehdä tämän vuoden joulun eteen. Minulla on ollut joulu mielessä jo viikon verran, tänään iski todellinen jouluhysteria. Muutama lahja on jo hankittuna. Tein siivouslistaani ja kuten aiemmasta avauksestani huomasitte, tuskailin kun se jäi syksyn suursiivouksen vuoksi niin lyhyeksi. Olen selannut myös jo lähes kaikki vanhat joululehteni ja osan reseptivihoistani ja tehnyt ruokasuunnitelmia. Seuraavaksi pitää laskeskella ainemäärät ja käydä jo ostamassa kaikki sellainen mikä säilyy, sekin kauppalista on jo puoliksi tehty.. Sitten hain tässä illalla ullakolta sen jouluvalosykerön joka sinne aina keväällä heitetään ja selvitin sen. Sieltä löytyi jopa vielä toimivia jouluvalosarjoja joten ihan kaikkia ei tartte tänä vuonna uusia. Joulukalenteriaskartelutarvikkeet odottaa alakerran pöydällä, teemme tytön kanssa toisillemme tulitikkurasioista joulukalenterit, kuten olen jo aiemmin maininnutkin. Äsken selasin netistä joulukortti-ideoita. Joulupaja lähtee käyntiin kalenterien jälkeen korttienteolla. Lisäks pitäis keksiä jotain lahjapuuhailua tytön kanssa.

joulukuusi se taitaa täälläkin olla, sen pitää olla aito. se tuodaan aatonaattona sisälle ja koristellaan. aamulla kiva herätä kuusen tuoksuun ja nähdä lasten silmien loiste, kun tontut ovat vierailleet ja jättäneet muutamia paketteja kuusen alle.
ja kyllähän ne kinkkuvoiletkin on maukkaita aamukahvin kanssa

Meidän juttumme on viettää rentouttava joulu. Tehdään se hyppäämällä lentokoneeseen, jolla pötkitään aurinkolomalle pakoon ap:n kaltaisia vouhkaavia sukulaisia. Ja hankalia sukulaisia. Ja ennen kaikkea stressiä. Keskitytään joulun sanomaan ja perheen yhdessäoloon. Rauhoittumiseen.

Puhutaan vaan joulusta.

Viime vuonna en valitettavasti saanut joulufiilistä käyntiin lumettomuudesta johtuen. Toivon todellakin, että tänä vuonna en joudu kohtaamaan samanlaista apatiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
Puhutaan vaan. Voi kun ois Jouluna lunta. Lahjoja oon ostellu ja kovasti suunnitellu mitä kellekkin pitää ostaa. Valoja ulos laitellu ja sen semmosta.

Mä en vielä ehkä saa kuitenkaan fiilistä laittaa valoja ulos asti kun täällä päin vaan sataa koko ajan. Heti jos pakkasta tulee niin riennän levittelemään valomeren pihamaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja ei stressiä kiitos:
Meidän juttumme on viettää rentouttava joulu. Tehdään se hyppäämällä lentokoneeseen, jolla pötkitään aurinkolomalle pakoon ap:n kaltaisia vouhkaavia sukulaisia. Ja hankalia sukulaisia. Ja ennen kaikkea stressiä. Keskitytään joulun sanomaan ja perheen yhdessäoloon. Rauhoittumiseen.

Kiinnitin huomiota tuohon ap:n kaltainen vouhkaava sukulainen. En ole vouhkaava sukulainen, en ppidä sukulaisista juurikaan. Teen ihan itselleni jouluani tällä tavoin. Unelmajouluni olisi jos saisin kaiken valmiiksi saatuani istua kaikessa rauhassa sohvalla eikä tarttis lähteä sukuloimaan (kuten mun valitettavasti kuitenkin täytyy)

Alkuperäinen kirjoittaja minni:
Puhutaan vaan joulusta.

Viime vuonna en valitettavasti saanut joulufiilistä käyntiin lumettomuudesta johtuen. Toivon todellakin, että tänä vuonna en joudu kohtaamaan samanlaista apatiaa.

Meillä oli vesisateen lisäksi vieraan yrjötauti ja olin yövuoroissa töissä, mutta siltikin se joulu aina jotenkin hiipii paikalle..

Mä en ole enää viimeiseen 7 vuoteen lähettänyt joulukortteja.

ainoat asiat mitä tehdään ja leivotaan itse on piparit, rosolli, kinkku ja graavikala, muut hankitaan valmiina.

Joulusiivous normiviikkosiivous ja tavarat paikoilleen. En vietä joulua vaatekomerossa joten sen ei tartte olla kuurattu ja puunattu.

Ukko virittelee jossain vaiheessa parvekkeelle valot, oveen se perinteinen oviseppele (palvellut viim. 6 vuotta ), Tietty tonttukuva keittiön seinälle, ne muutamat tonttukoristeet, joulukukka ja joulukuusi, jos ei olla pa.

Ei stressiä siivoamisesta, leipomisesta/kokkaamisesta, ei pakkopullamaista askartelua tai korttien väsäämistä.

Joulu tulee meille vähemmälläkin höösäämisellä.

Jos koen stressiä, himmennän valot, otan mukavan asennon sohvalla ja siemailen punaviiniä... :xmas: Suosittelen kaikille jouluhöösäjille tätä respetiä. Se vapauttaa *eläköön punaviini* ;) :D

Ap: oletko tosissasi?

Mä en oo vielä joulua oikein ehtinyt miettiä, pitää ensin hoitaa kuopuksen synttärit.
Tänään kuulin et siskon esikoinen on otettu huostaan ja rupesin miettimään pääsekö jouluna meille ym. :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Miu Mau:
joulukuusi se taitaa täälläkin olla, sen pitää olla aito. se tuodaan aatonaattona sisälle ja koristellaan. aamulla kiva herätä kuusen tuoksuun ja nähdä lasten silmien loiste, kun tontut ovat vierailleet ja jättäneet muutamia paketteja kuusen alle.
ja kyllähän ne kinkkuvoiletkin on maukkaita aamukahvin kanssa

Mä jätän nykyään itselleni paketteja kuusen alle kun tyttö ei enää ole järin kiinnostunut ajatuksesta. Palapelejä ja puuhailtavaa siksi aikaa kun muut saunoo ja odotat omaa vuoroasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja ei stressiä kiitos:

Kiinnitin huomiota tuohon ap:n kaltainen vouhkaava sukulainen. En ole vouhkaava sukulainen, en ppidä sukulaisista juurikaan. Teen ihan itselleni jouluani tällä tavoin. Unelmajouluni olisi jos saisin kaiken valmiiksi saatuani istua kaikessa rauhassa sohvalla eikä tarttis lähteä sukuloimaan (kuten mun valitettavasti kuitenkin täytyy)

Tarkoitin, että meidän sukulaisitamme löytyy kaltaisiasi ihmisiä. Jotka siis vouhakaavat hurjasti joulusta. Jotka saattaisivat myös mököttää, jos kuusi ei ole täydellinen. En jaksa enää sietää sellaista itse osana omaa jouluani...

Alkuperäinen kirjoittaja no:

Mä en oo vielä joulua oikein ehtinyt miettiä, pitää ensin hoitaa kuopuksen synttärit.
Tänään kuulin et siskon esikoinen on otettu huostaan ja rupesin miettimään pääsekö jouluna meille ym. :'(

miksi esikoinen on otettu huostaan? miksi lapsi ei tullut teille?

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Mä en ole enää viimeiseen 7 vuoteen lähettänyt joulukortteja.

ainoat asiat mitä tehdään ja leivotaan itse on piparit, rosolli, kinkku ja graavikala, muut hankitaan valmiina.

Joulusiivous normiviikkosiivous ja tavarat paikoilleen. En vietä joulua vaatekomerossa joten sen ei tartte olla kuurattu ja puunattu.

Ukko virittelee jossain vaiheessa parvekkeelle valot, oveen se perinteinen oviseppele (palvellut viim. 6 vuotta ), Tietty tonttukuva keittiön seinälle, ne muutamat tonttukoristeet, joulukukka ja joulukuusi, jos ei olla pa.

Ei stressiä siivoamisesta, leipomisesta/kokkaamisesta, ei pakkopullamaista askartelua tai korttien väsäämistä.

Joulu tulee meille vähemmälläkin höösäämisellä.

Jos koen stressiä, himmennän valot, otan mukavan asennon sohvalla ja siemailen punaviiniä... :xmas: Suosittelen kaikille jouluhöösäjille tätä respetiä. Se vapauttaa *eläköön punaviini* ;) :D

Mikä pakkopulla?? Ei ole mitään niin kivaa kuin jouluhössötys! Askartelusta ja leipomisesta nyt puhumattakaan. Ja aina pitää olla jotain uutta, vaan vanhimmat ja arvokkaimat perinnekamat löytää paikkansa uudelleen esille, muuten aina uutta ja jännää.. Ja ehdin kyllä ihan varmasti juomaan minäkin punaviinini. Kinuskia keitellessä esimerkiksi on loistavasti aikaa juoda lasillinen taikka pari.. Niin mä rakastan siis myös joulukarkkien tehtailua.

Noh, kukas sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse: Oon siivonnu keittiön kaappeja, ostanu joulukortit, tehny porkkanalaatikot pakastimeen, pessy verhoja ja ikkunoita sisäpuolelta, huomenna teen lanttulaatikot pakastimeen ... Meille tulee aattona n. 10 -henkinen seurue (siis oma porukka mukaan luettuna). Ai niin yhdet valot laitoin lyhdyn sisälle palamaan ulos ja tilasin PartyLiteltä kynttilöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Noh, kukas sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse: Oon siivonnu keittiön kaappeja, ostanu joulukortit, tehny porkkanalaatikot pakastimeen, pessy verhoja ja ikkunoita sisäpuolelta, huomenna teen lanttulaatikot pakastimeen ... Meille tulee aattona n. 10 -henkinen seurue (siis oma porukka mukaan luettuna).

No sinä oletkin jo hyvin vauhdissa. Minä tosin en paljoakaan tee ennakolta valmiiksi. Tosin miettimisen arvoinen asia, että mitähän sitä vois tehdä valmiiks pakastimeen. Se vaan kun just on saanut sen syksyllä ahdettua tasan niin piukkaan kun vaan voi ja sit pitäis saada kaikenmoista mahtumaan lisää :D

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Noh, kukas sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse: Oon siivonnu keittiön kaappeja, ostanu joulukortit, tehny porkkanalaatikot pakastimeen, pessy verhoja ja ikkunoita sisäpuolelta, huomenna teen lanttulaatikot pakastimeen ... Meille tulee aattona n. 10 -henkinen seurue (siis oma porukka mukaan luettuna).

No sinä oletkin jo hyvin vauhdissa. Minä tosin en paljoakaan tee ennakolta valmiiksi. Tosin miettimisen arvoinen asia, että mitähän sitä vois tehdä valmiiks pakastimeen. Se vaan kun just on saanut sen syksyllä ahdettua tasan niin piukkaan kun vaan voi ja sit pitäis saada kaikenmoista mahtumaan lisää :D

Mä tein operaatio pakastimen siivouksen kun olin yksin kotona. Laitoin silmät kiinni ja vaiensin omantunnon ja heittelin pakastimeen jemmattuja ruokia (mm makaronilaatikon) roskiin. Marjat tietty säästin ja muut raaka-aineet, mut ne pahan päivän varalle tehdyt puol vuotta vanhat heitin pois. Nyt mahtuu joululaatikot!
Muoks .. ja otin käyttöön jauhelihat, pinaatit ym "pahanpäivän"raaka-aineet.

Minun mielestäni kaikenlainen hössötys on tarpeetonta. Ja varsinkin jouluhössötys.
Jos joku nauttii siitä, niin ihan vapaasti. Mutta mä en halua kuulla nau'untaa siitä että pitäis tehdä sitä ja tätä ja kaiken pitää olla juuri tietyllä lailla vain siksi että on joulu.

Alkuperäinen kirjoittaja Miu Mau:
Alkuperäinen kirjoittaja no:

miksi esikoinen on otettu huostaan? miksi lapsi ei tullut teille?

Sisko totesi sen olevan parempi vaihtoehto, ainakin tällä hetkellä. En edes tiedä onko huostaanotta oikea termi, muutti sijaisperheeseen eli onko silloin sijoitettu?
Meidän(kin) elämä on liian epätasapainoista miehen alkoholismin takia, että ei olisi ollut järkevä vaihtoehto.

Kyllä joulua on kiva valmistella, mutta että ihanko joku mököttää kuusen takia? Ei kiesus :D

Meillä on aina aika rento joulu oman perheen kesken minä, mieheni ja lapset. Muutama päivä ennen aattoa käydään mun vanhempien luona. Joulupäivät vietetään perheen kesken kotona, haudalla käydään. Ruoka syödään aattona silloin kun nälkä on. Tietysti jouluruuat: kinkku, porkkanalaatikko, rosolli, perunaa, salattia, lihapullat. Mutta ei tosiaan mitään yliampuvaa.

Mun ei tarvi itse tehdä sinappeja, eikä joulumakeisia. Pari kakkua tehdään jouluksi, jonkun verran joulutorttuja ja pipareita.

Jouluvaloja laitetaan ja kynttilät ja koristeita kohtuudella. Joulukortteja ei lähdetellä, eikäö joulutekstareita, ei laiteta jouluruokailua varten mitään hienompaa päälle.

Mun ei tarvi hullunlailla kerätä aatonaattona ruokaa kaupasta. Meillä on pakastin, jonne voi jo viikkoa paria ennen tehdä täydennystä. Ei meidän tarvi ostella ihan älyttömästi ruokaa sen takia, että on joulu. Joulu on joulu ja vietetään RAUHALLISESTI perheen kesken. Mulla ei ole tarvetta mennä täydentämään ruokavarastoja tapaninpäivänä kaupasta.

Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
Puhutaan vaan. Voi kun ois Jouluna lunta. Lahjoja oon ostellu ja kovasti suunnitellu mitä kellekkin pitää ostaa. Valoja ulos laitellu ja sen semmosta.

Mä en vielä ehkä saa kuitenkaan fiilistä laittaa valoja ulos asti kun täällä päin vaan sataa koko ajan. Heti jos pakkasta tulee niin riennän levittelemään valomeren pihamaalle.

Tuolla on niin mustaa ulkona, että pakko jotain valoa saada. Sitä lunta odotellessa. :xmas:

Juu :xmas:
Mä oon keittiön kaapit jo siivonnut ja joulukortit on valmiina kuvaa vaille, kun toinen kuvattava on vielä mahassa. Ruuat on suunniteltu ja mamma&pappa kutsuttu aatoksi. Joululahjoja on jo paljon kaapissa ja loput on mietitty, siis ostamista vailla.
Huomenna laitan jouluvalot ja keittiöön verhot ja varmaankin ikkunoiden väliin koristeet..niin ja "havut" rappujen kaiteisiin..eihän jouluun ole kuin 6 viikkoa :xmas:

Joulu on niiiin ihanaa aikaa :heart:

Yhteistyössä