Puhutaanko joulusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä oon kaikki vaatekaapit jo kolunnut läpi. Lahjoja vähän miettinyt ja katellut lehdistä mitä on tarjolla. Väkisinkin alkaa joulu pukkaan päälle, ku vkl:na oon menossa pikkujouluihin :xmas:

Todellinen joulunaika alkaa eka adventista, ku laitan joulukoristeet silloin. :heart:

Oikeasti.. ei mun tartte siitä kuusesta ikinä mököttää, koska meillä on se täydellinen joulukuusi! Mut jos ei olis niin ei ois jouluakaan. Mua taasen ei haittais kinkun puuttuminen jos vaan muuta syötävää on, en jää joulufriikkinä kuitenkaan jumiin jos joku ruoka pöydästä jääkin uupumaan. Vaikkei kyllä ikinä jää kun kaikkea aina löytyy ja vielä yli senkin, sillä vaikka sovimme joka joulu että tänä jouluna hillitsemme sitä ruuanhankintaa niin vähintään viimeisellä viikolla sekä isäni että mieheni unohtaa sen ja hankkii kaiken sen minkä minä ja äitini ollaan tarkoituksella jätetty hankkimatta. Lahjoissakin ajattelen aina, että mitä tavaraa sitä muka enää näihin siivottuihin kaappeihini sit mahtuu ja itse kuitenkin ostan innokkaana toisille lahjoja sydämen kyllyydestä ja saan sitten itsekin taas lahjavuoren.. Ei sille mitään voi jos on joulufriikki! Ai niin ja mietin mä aina sitäkin, että tänä vuonna hillitsen piparitalojen ja muun piparitaiteen kanssa ja sit menin netissä avaamaan sivun jossa oli piparista tehty bengtskärin majakka ja ajattelin, että jospa teenkin tämän oman paikkakuntamme majakan sit piparista :ashamed:

Nautin kyllä nykyään joulusta ja perheen kanssa yhdessä olosta. mutta en jaksa oikein tehdä mitään. paitsi pakolliset kuuset kinkut ja ruoat.

vieläköhän viime vuoden itse tehtyjä pakastimessa olleita laatikoita voisyödä?

Puhutaan joulua. Joo, hyvä idea!

Meille joulu ei tule ilman lumihiutaleita ikkunoissa. Ne ovat todella tärkeä osa minun jouluani. Niitä leikeltiin minun lapsuuden kodissani ja niitä leikellään myös meillä. Kivaa, ja rentouttavaa puuhaa. Ehkä se on myös toive lumen tulosta. Viimeisinä vuosina se on tosiaan pysynyt toiveena :|

Minä olen ostanut kaikki kotivinkin joululehdet sitten 90-luvun loppupuolelta. Olisikohan ensimmäinen vuodelta 1997?. Ne ovat minulla tallessa tuolla rappusten alla. Niitä alan selailemaan tässä marraskuussa ja mietiskelen mielessäni mitä kaikkea kiva olisi tehdä jouluna. Ja kuitenkin teemme aina niitä samoja, pettämättömän perinteisiä jouluruokia :laugh: :D

Anopin juttu on joulukalenterien väsääminen. Minun tehtävänäni on enemmänkin ostaa niitä pikkulahjoja jos niihin törmäilen. Mutta se ilo, minkä lapset niistä saavat. Niiden seinälle ripustaminen on ihan huisin jännä aloitus joulukuulle! Samoin pojan Pokepallokuusi. Sitä täällä jo odotellaan.

Erimielisyyttä meillä on kyllä siitä, miten joulu pitää näkyä meidän asunnossa. Miehen mielestä muovinen, kaupallinen amerikkalainen joulu on hyvä joulu, minusta taas virkatut tähdet, itsetehdyt koristeet ja vanhat pallot on se juttu :snotty: Hieman menee ristiin. Joten täytyy varmaan jakaa huoneet :D

Mä voin puhua joulusta aina, vaikka keski kesällä..jouluhörhö pahimmasta päästä :)
toistaiseksi en ole muita valmisteluja tehny, kun ostellu lahjoja ja muutaman uuden koristeen. mutta haaveillu ja suunnitellu sitäkin enemmän.
jouluvaloja alan virittelemään varmaan nyt viikonloppuna, ainaskin jos sunnuntaiks tulee jo hieman talvisempi sää, mitä ovat vissiin lupailleet..mä oon niin kade kun lapissa on jo lunta ja pakkasta.
tietty ekaks pitää ne valot löytää jostain, mut tääkin on jo joka vuotinen perinne et aina ne on hukassa, ja sit niistä on palanu lamppuja yms...kuuluu asiaan

Kuusi mullekin on yks tärkeimmistä jutuista jouluna ja sitä on metsästä jo käyty kattelemassa, vielä ei ole mieleistä löytyny..pari vaihtoehtoa nyt kuiteskin, jos sitä täydellistä ei tänä vuonna löydy, ettei sentäs ilman kuusta jäädä.

Tänä vuonna tiedän jo näinkin varhain, miten vietämme joulun, kotona ja senkin että pyhien lopulla ajelemme pohjoiseen. Jos tulisi taas musta joulu meidän seudulla, niin toivon mukaan pohjoisessa kuitenkin on sitten lunta vuodenvaihteessa.

Minä en juurikaan koristeluista mitään ymmärrä, kuusi meille tulee ja siihen oikeat kynttilät, se on ollut nyt muutaman vuoden meillä oma perinteemme, samoin se kynttilöiden loppuunpolttaminen, tällä kertaa se menee varmaan loppiaiseen, kun uusivuosi ollaan pois kotoa.

Ruokapuoli on vielä vähän suunnitelmien asteella, kalkkunaa mielisin. Jään lomalle jo ennen joulua, joten siivoukset sitten ja kokkaukset. Leipomisia varmaan jo pikkuhiljaa lähempänä joulua.

miksi pitää stressata?! minä teen joulujuttuja (askartelua,sisustus,leivonta yms..) vain koska nautin niistä niin paljon. se tuo jouluntunnelmaa. mutta stressiä en ota enkä ainakaan puunaa jotain kaappeja tms. Nautitaan tunnelmasta, hyvästä ruoasta, yhdessäolosta, se on parasta! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja lumi:
miksi pitää stressata?! minä teen joulujuttuja (askartelua,sisustus,leivonta yms..) vain koska nautin niistä niin paljon. se tuo jouluntunnelmaa. mutta stressiä en ota enkä ainakaan puunaa jotain kaappeja tms. Nautitaan tunnelmasta, hyvästä ruoasta, yhdessäolosta, se on parasta! :heart:

Se stressi on varmaan osaksi vain sanonta, tarkoittaen sitä jännityksen tunnetta ja innostusta, toivottavasti ainakin =)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Se stressi on varmaan osaksi vain sanonta, tarkoittaen sitä jännityksen tunnetta ja innostusta, toivottavasti ainakin =)

Meillä kotona se oli juuri sitä itteään. Vielä aatonaattona armoton puunaus ja porukka väsynyttä+kiukkusta kun kauhea hääsäys joulun takia. Äiti oli ja on edelleen viimesen päälle tekijä ja sanoisin että liiallisuuksiin meni ennen. Omassa kodissani siivoan perussiivouksen ja sen verran muuta kun jaksan. En väännä väkisin ja hikihatussa ruokia itse ja vimpan päälle. Joulun pitää olla sellane mukava juhla ja myös lepoa.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Meillä kotona se oli juuri sitä itteään. Vielä aatonaattona armoton puunaus ja porukka väsynyttä+kiukkusta kun kauhea hääsäys joulun takia. Äiti oli ja on edelleen viimesen päälle tekijä ja sanoisin että liiallisuuksiin meni ennen. Omassa kodissani siivoan perussiivouksen ja sen verran muuta kun jaksan. En väännä väkisin ja hikihatussa ruokia itse ja vimpan päälle. Joulun pitää olla sellane mukava juhla ja myös lepoa.

juu meidän kotona myös äitillä menee aina yli, kauhee häsäys ja suunnilleen kellon ajat millon joulupuuro, joulusauna, illallinen...ja aina ne samat pinttyneet tavat. ja sitten aattona illalla huokasee että kauheat valmistelut ja nyt se joulu on ohi...voi kun se osais hellittää, ja joka vuosi sanoo et nyt en stressaa...

mä siivoilin lasten vaatevarastot jo valmiiks että uudet tulevat vaatteet mahtuvat sitten hyllyihin. liinat ja verhot odottaa paikoilleen pääsyä.. olkkarin uudet verhot pitää viel ommella. joululauluja ollaan jo kuunneltu muutamana päivänä. lahjat on valmiina, suklaata pitää viel niihin tosin ostaa lisäks. ruokia olen kanssa miettinyt.. tai lähinnä joulukakkua kun joulu vietetään mummolassa.

mun tekis niin kovasti mieli laittaa nuo verhot jo.. en vaan tiedä joko ne kehtais heitää ikkunaan :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

juu meidän kotona myös äitillä menee aina yli, kauhee häsäys ja suunnilleen kellon ajat millon joulupuuro, joulusauna, illallinen...ja aina ne samat pinttyneet tavat. ja sitten aattona illalla huokasee että kauheat valmistelut ja nyt se joulu on ohi...voi kun se osais hellittää, ja joka vuosi sanoo et nyt en stressaa...

Sekin vielä että pakko mennä kellon mukaan ( ja sama aikataulu niin kauan kun muistan). Meille sillon alkuvuosina kun oltiin naimisiin menty ja pidettiin muutama omajoulu niin soitteli aattona että ettehän vaan oo jo lahjoja avannu? :headwall: Sekin täytyy tehdä tiettyyn aikaan...

Mä oon alottanu joulun valmistelun suunnittelemalla joulukortit, sekä pohtimalla tarkasti mitä ostan joululahjaksi niille kenelle jotain ostan.

Mun joulussani kinkun on oltava täydellisen hyvä. Sitä odotan koko vuoden, ja jos se ei ole hyvää, on joulu pilalla. Äitini paistaa kinkun, ja 40 vuoden kokemuksella on hän kyllä osannut paistaa joka joulu suussa sulavaa herkkua! Kaikenkaikkiaan tykkään syödä jouluna vain omassa kodissani, omia herkkujani, saapahan ainakin oman maun mukaista tavaraa, jouluruokien valmistustyylit kun vaihtelevat reilusti eri ihmisillä...

Mun täytyy myöntää, että mulla menee joulu aikalailla pilalle jos ei ole lunta. Ja eihän sitä taida enää juuri Suomen jouluun kuulua.. :ashamed:
Joulukuusi on tietysti pakollinen, toissajouluna meillä oli sellainen pallo kuusi, minä kun valitsin, että tuo kuusi näyttää siltä että oksia on paljon, eikä ole harva (oli siis pussissa). Se oli ihan kauhean näköinen.

Mä odotan kauheasti joulukuun puoltaväliä, sillon pääsee jouluostoksille, se on niin ihanaa. Mä tykkään ostaa kaikki kerralla ja vielä joulu ruuhkassa.

oi joulu...JOULU :heart: :xmas:

sitähän tässä ollaan suuniteltu kohta kuukausi. kortit on jo askarreltu, suurinosa lahjoista hankittu ja tehty. uudet verhot ja liinat odottavat laittamista.

pitäisi kellarista hakea joulu-laatikko, niin tietää tarviiko ostaa jotain lisää...

jouluruokia olen suunnitellut kovasti jo, ja mietinkin, olisinko niin reipas ja tekisin kaikki laatikot tänä vuonna itse :xmas:
jälkiruoka vielä hakusessa, sen kun pitäisi olla kevyt ja raikas, tuhdin jouluaterian jälkeen... viime vuonna tein täytekakun, ja se jäi syömättä vaikka olikin hyvää :D

pipareita ja torttuja teen pitkin joulukuuta, viimeisen satsin aatonaattona.

mitäs vielä.... niin juu lastenhuonetta tarvii raivata, että mahtuu uudet joukkoon :whistle:
vien vanhoja leluja ja kirjoja terveyskeskuksen ja päivystyspolin leikkipaikoille.

niin ja se tärkein! aito kuusi pitää olla :heart: se tuoksu, kun kuusi sulaa (niinno, jos pakkasta) ja lasten riemu kun päästään sitä koristelemaan!

ah ja vielä yksi meinasi unohtua... kinkunpaistajaiset! mikään ei tuo joulumieltä niin, kuin kinkuntuoksu uunista kynttilöiden valossa.... :xmas:

itse olen vasta listanteko-vaiheessa, teen listoja mitä joululahjoiksi kenellekin, mitä siivoamista muistettava, mitä ruokia kukakin haluaa, mitä askarrella ennen joulua ym. kun arjen pyörityksessä ei oikeasti ehdi ajattelemaankaan.
meillä tärkeintä ehkä joulukuusen lisäksi ne jouluruuat ja joulusauna. tänävuonna ollaan menossa taas minun vanhemmilleni (ihana!) ja se on siitäkin syystä ihana kun siellä on lunta takuuvarmasti, joulukuusi haetaan omasta metsästä ja kaikki muut ovat yhtä jouluihmisiä kuin olen itsekin:)
varsinkin lapsille ihana kun on lähellä lämmin tunnelma.
mieheni perhe varmasti suuttuu ja mököttää jne ja kai sinne on sitten jossain välissä ehdittävä mutta kun siis anoppini ei ole jouluihminen. hän valittaa koko ajan että vain teidän takianne on tehtävä (HALOO) jouluruokia, ei ole kuusta ja jouluruuat ovat erilaisia kuin mitä me haluamme ja siis omiahan ei saa tuoda mukana. sitten hän valittaa jos emme sinne jouluksi mene eli stressi on jo valmiina kun häntä vain ajattelenkin:(

mutta koska emme ole hänelle vielä kertoneet emmekä aloittaneet siis tämänvuotista joulutappelua niin ajattelen vain muita asioita nyt. ja siis pipareiden paisto, jouluaskartelu, joulukorttien tekeminen, joulusiivous, jouluvalot, kynttilöiden polttaminen kuuluvat näin alkuunsa listaan.

mä nyt sitten aloitin jo :ashamed: :snotty: laitoin verhot ja vaihdoin pari mattoa tuossa viikkosiivouksen yhteydessä. silitin ekat liinat keittiöön ja lastenhuoneeseen. mummo kun on meille tehnyt tuollaisia jouluisia kaitaliinoja.. sit on ihan juhlaliinat viel erikseen.

Yhteistyössä