Puhumaan oppiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oa

Vieras
Kuinka teidän lapsenne ovat alkaneet puhumaan? Itsellä pian kaksi vuotta täyttävä poika joka ei puhu,kaksi sanaa on mitä silloin tällöin käyttää mutta siinä se. Itse olen jo alkanut huolestumaan tästä puheen viivästymästä. Päivittäin tulee suusta sellaista että yrittää jotain tosissaan sanoa mutta ei osaa tuoda sitä ulos.

Esikois tyttö jo tuossa iässä puhui.

Kuinka sitten jatkossa,eli hoidetaanko tätä jollain lailla vai odotellaanko vain? Kuinka voin itse auttaa poikaa?

Teillä lienee neuvolassa kohta kaksivuotistarkastus. Ota siellä esille poikasi puhumattomuus. He tietävät kyllä jatkotoimenpiteet asian tiimoilta. Todennäköisesti seuraa joukko kypsyyskokeita ja puheterapeutin juttusilla käynti, jos toteavat niiden olevan tarpeellisia. Kaikki ovat poikaasi ajatellen eduksi.

itse ainakin tiedän kolme sellaista naperoa, jotka alkoivat puhumaan vasta lähempänä kolmen vuoden ikää. Kaksi vuotiaana tilanne oli sama kuin teillä, sanavarasto oli tuskin neljää sanaa suurempi. Mutta toki kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa - asia kun varmasti painaa mieltäsi :)

Ja meillä oli niin "asiallinen" lääkäri 1½ vuotistarkastuksessa, että yritti määrätä meidän ipanan puheterapeutille kun ei vielä puhu kunnolla! Ei kuulemma saisi olla enään omia sanoja ja "joutu" seurantaan niin, että 2-vuotisneuvolassa joudutaan käymään puheen takia...voe hel***ti sanon minä :)
Mutta muihin kokemuksiin...meillä oli tukiperhepoika joka oli 2½ -vuotiaaksi saakka ihan hiljaa, syytä en tiedä mutta sitten kun alkoi puhumaan, niin puhui jo "oikeasti".
Itse en olisi vielä mitenkään huolissaan, mutta kyllä neuvolassa ottaisin asian puheeksi ja sitten seuraisin tädin ohjeita mahdolliseen puheterapiaan yms. ei siitä ainkaan haittaa lapselle ole :)

Niin, toisilla puhe tulee hitaammin kuin toisella. Meidän poika täyttää neljä joulukuussa ja nyt on aika puheterapeutille s-kirjain puuttuu ja t:tä tai k:tä eikä L:Lää sano aina oikeaan kohtaan, kun korjaan vaihtaa aina oikeaksi sitten. r-kirjaimen oppi sanomaan keväällä. Pojalla on hyvä sanavarasto ikäisekseen ja puhui jo aikaisin pitkiä lauseita mutta epäselvästi. Esim. alle 3-vuotiaana vastasi joka asiaan pitkällä lauseella takaisin, jos kysyin miksi teit noin, vastaus oli tämä: KOSKA VAIN MINÄ HALUSIN TEHDÄ NIIN, täysin selvästi ja ymmärrettävästi, mutta sitten jos jotain asiaa alkoi/alkaa innolla kertoa ei ulkopuoliset saa vieläkään oikein selvää aina. Neuvolassa oli sitä mieltä että voisi mennä nyt käymään puheterapeutilla ja katsoa mitä sanovat.
Sinuna en olisi huolissani, mutta kannattaa kysyä.

Meidän lapsemme oppi puhumaan 2 vuoden 3 kuukauden iässä. Kaksvuotisneuvolassa ei osannut kuin muutaman sanan. Itse olin jo hieman huolissani, kun sanavarasto oli lähinnä "ei". Suunnilleen kaikki muut jo osaamansa sanat lapsi oli unohtanut, ei muuten osannut sanoa edes äiti.

Ymmärsi puhetta jo parivuotiaana ja me luettiin paljon, päivittäin, aika pitkiäkin kuvakirjoja. Hänellä olikin sitten mielestäni aika hyvä sanavarasto heti, kun oppi puhumaan itse ja puhui myös aika selvästi heti alusta alkaen. Eli ensin ei mitään ja sitten kuukausi tai pari ja pajatti kuin papupata.

Meille sanottiin kaksvuotisneuvolassa, että tarkistetaan asia puolen vuoden päästä, jos ei ala tuottamaan puhetta. Eli ei olleet huolissaan, koska ymmärsi selvästi siellä saamansa ohjeet ja erotti sen tyyppiset sanat kuin "sukka" ja "kukka" ym. toisistaan.

Kirjoittelin itsekin asiasta pari viikkoa sitten otsikolla Dysfasiaako??
Meidän poika tosiaan 2v 2kk eikä puhu kuin muutamia sanoja, mistä ehkä 5 selkeitä. Muuten se on sitten vaan sitä töötöö ja kaa-kaa.... Nyt soittelin sellaselle kiertävälle erityislastenhoitajalle ja hän menee poikaamme katsomaan hoitopaikkaan. Mut, sanoi että ei mitään huolta vielä. Niinhän ne moni sanoo, mutta kun on se oma lapsi kyseessä, niin kyllä sitä vaan kovasti huolestuu!!! Ja kun kaikkien muiden lapset puhuivat jo aiemmin, niin tietysti sitä miettii että mikäs meidän lasta nyt vaiaa... No, toivotaan että ei mikään, että alkaa puhua ihan normaalisti. JA PIAN ;-)

Helpottavaa kuulla etten ole ainut jonka lapsi ei puhu. Meilläkin poika ymmärtänyt kauan puhetta,kun pyydän jotain tekemään esim vaatteet pyykkikoneeseen tai roskat roskiin taikka hakemaan äidille mitä satun pyytämään tekee nämä asiat mutta ne sanomat sanat ovat niin vähäiset. Kysyn neuvolasta sitten asiaa ja odottelen joko joku päivä alkaisi pälättään :)

Meillä opittiin kans puhumaan hitaasti, mutta motoriset taidot onkin sitten edellä ikäistään. Kaikkea ei voi saada ;)
tosiaan jos ohjeet ja puheen ymmärtää niin ei mitään hätää. meillä toi 2v. synttärit oli rajapyykki jonka jälkee alettin tosissaan yrittämään puhumista ja nyt 2v4kk tulee jo 4 sanaa peräkkäin. osa selvästi, osasta puuttuu kirjaimia.

Yhteistyössä