Pph pyytää apuja kurinpitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mää neuvon sua ottaan oikeasti yhteyttä alan ammattilaisiin ja kysyyn heiltä neuvoja. Ottaisin sinuna myös puheeksi tämän lapsen vanhempien kanssa, mutta ei sillä tavalla, että lapsessa olisi vikaa tai heidän kasvatuksessaan olisi vikaa. Todennäköisesti heillä on kaikki hyvin ja lapsi on ihan normaali, mutta sinä vain et saa hieman erilaista tempperamenttia kuriin, kun et tiedä edes ns. "perus rankaisukeinoja".

[QUOTE="vieras";24632405]Mä en voi ap puolesta vastata koska itse olen kunnallinen eikä koulutuksia tai muita tarvi maksaa.
Toki ap:n täytyy hakea ihan oikeasti jostain muualtakin apua jos ei lapsen kanssa pärjää. Hieman epäilen kuitenkin, että tämä palsta olisi hänen ainut oljen kortensa.

Ja luulempa, että pph:t, päikyntädit sun muut hoitotyön tekijät keskustelevat työasioistaan keskenään ja mielipiteet vaihtelee ihan jokahenkilön kohdalla ja kaikkihan me emme ole koulutettuja ihmisiä (valitettavasti, en itsekkään ole valmis) ja ihan omalla kokemuksella jokainen mielipiteensä antaa, niinkuin tääläkin. Normaali ihminen kuitenkin osaa poimia ne ihan oikeasti toimivat vinkit ja jättää ne typerät omaan nojaansa.[/QUOTE]

Alan ammattilaisten ei tarvitse kaksplussan foorumeilta vinkkejä hakea työhönsä. Ei se ammatillinenkasvu kehity täällä pyöriessä.

Alan ammattilaisten ei tarvitse kaksplussan foorumeilta vinkkejä hakea työhönsä. Ei se ammatillinenkasvu kehity täällä pyöriessä.

Ei tienkään tarvitse. Mutta esim. juuri pph:n homma on sen verran yksinäistä ja varsinkin jos on yksityinen niin ei välttämättä edes ole työkavereita keltä kysyä!
Miksi ei saisi täältä kysyä? Varsinkin kun nyt varmasti viimeistään ap huomaa hakea apua jostain muualtakin!

[QUOTE="vieras";24632405]Mä en voi ap puolesta vastata koska itse olen kunnallinen eikä koulutuksia tai muita tarvi maksaa.
Toki ap:n täytyy hakea ihan oikeasti jostain muualtakin apua jos ei lapsen kanssa pärjää. Hieman epäilen kuitenkin, että tämä palsta olisi hänen ainut oljen kortensa.
[/QUOTE]
AP itse kirjoitta tuolla, että ammattiapu (kelto) olisi saatavilla, mutta kun se maksaa... Hän siis tietää mistä apua saa, mutta ei ole halukas sitä käyttämään vaan mielummin kyselee täältä apua.

Voisin vielä hyvin ymmärtää jos kysymys tulisi tilanteessa missä vain vaihdeltaisiin kokemuksia, nyansseja, jne mutta kysymyksen asettelussa tulee jo ilmi, että työpaikalla on kontrolli täysin kateissa. Silloinko asioita ensin selvitellään kaksplussalla, ammattimaisesti?

AP itse kirjoitta tuolla, että ammattiapu (kelto) olisi saatavilla, mutta kun se maksaa... Hän siis tietää mistä apua saa, mutta ei ole halukas sitä käyttämään vaan mielummin kyselee täältä apua.

Voisin vielä hyvin ymmärtää jos kysymys tulisi tilanteessa missä vain vaihdeltaisiin kokemuksia, nyansseja, jne mutta kysymyksen asettelussa tulee jo ilmi, että työpaikalla on kontrolli täysin kateissa. Silloinko asioita ensin selvitellään kaksplussalla, ammattimaisesti?

Mutteihän ap ole jyrkästi sanonut etteikö voisi keltoa apuaan pyytää. Itse ainakin ymmärrän hyvin, omasta pussista maksaminen ole herkkua.

Mutta niinkuin jo sanoin, eiköhän ap ole ketjunsa perusteella jo hoksannut, että apua on muualtakin pyydettävä kun täältä. Eli ainakin joku hyvä puoli ketjun tekemisessä oli :)

Onko kellekkään tullut mieleen, että pph:t ovat suurin osa kouluttamattomia, joitain lyhyitä koulutuspäiviä saattanut olla. Nykyään tosin ei vakipaikkaa kaiketi myönnetä ilman koulutusta, mutta sekin koulutus on melko lyhyt verrattuna lähihoitajan tutkintoon. Moni pph on "vain" tavallinen kotiäiti.

[QUOTE="hei";24632503]Onko kellekkään tullut mieleen, että pph:t ovat suurin osa kouluttamattomia, joitain lyhyitä koulutuspäiviä saattanut olla. Nykyään tosin ei vakipaikkaa kaiketi myönnetä ilman koulutusta, mutta sekin koulutus on melko lyhyt verrattuna lähihoitajan tutkintoon. Moni pph on "vain" tavallinen kotiäiti.[/QUOTE]

Onhan se lyhyempi joo, mutta 9kk tiukka pätkä kuitenkin.

[QUOTE="hei";24632555]Ja harva sitä on kuitenkaan käynyt, jollei esim. vakituiseen toimeen halua.[/QUOTE]

Itse en yhtään tiedä kuinka paljon sitä käydään. Meillä aloitti aika monta ja nyt me loput jotka haluaa sen käydä (itsekkin) saa aloittaa vasta kun nämä edelliset on valmiita.
En pph:na halua kyllä lopun ikääni olla, mutta toimia lasten kanssa kyllä :)

[QUOTE="vieras";24632477]Ei tienkään tarvitse. Mutta esim. juuri pph:n homma on sen verran yksinäistä ja varsinkin jos on yksityinen niin ei välttämättä edes ole työkavereita keltä kysyä!
Miksi ei saisi täältä kysyä? Varsinkin kun nyt varmasti viimeistään ap huomaa hakea apua jostain muualtakin![/QUOTE]

Veisitkö itse lapsesi sellaiselle pph:lle joka käy ongelmatilanteissa ensisijaisesti kysymässä apua kaksplussasta?

Peräänkuulutan edelleenkin ammattitaitoa sekä kykyä toimia moniammatillisen tahon jäsenenä.

[QUOTE="Meeri";24632585]Veisitkö itse lapsesi sellaiselle pph:lle joka käy ongelmatilanteissa ensisijaisesti kysymässä apua kaksplussasta?

Peräänkuulutan edelleenkin ammattitaitoa sekä kykyä toimia moniammatillisen tahon jäsenenä.[/QUOTE]

Mistä minä tietäisin mistä hoitaja apua hakee? :D

Ei se minulle kuulu mitä hoitaja vapaa ajallaan täälä keskustelee, kunhan ei henkilökohtaisuuksiin mene.

[QUOTE="vieras";24632597]Mistä minä tietäisin mistä hoitaja apua hakee? :D

Ei se minulle kuulu mitä hoitaja vapaa ajallaan täälä keskustelee, kunhan ei henkilökohtaisuuksiin mene.[/QUOTE]

Ehkäpä siinä onkin se hienoinen ero ammattilaisten ja ei-ammattilaisten välillä.

[QUOTE="Meeri";24632641]Ehkäpä siinä onkin se hienoinen ero ammattilaisten ja ei-ammattilaisten välillä.[/QUOTE]

Niin missä?

Etteikö ammattilaiset palstailisi vai? :D

Ristiä veikkaan ;)

[QUOTE="vieras";24632653]Niin missä?

Etteikö ammattilaiset palstailisi vai? :D

Ristiä veikkaan ;)[/QUOTE]

Vääntää rautalangasta...

Siinä, että ammattilainen osaa hakea apua muualta kuin täältä.

En aio koskaan hakea täältä apua ammattiini. Ongelmatilanteissa kykenen ajattelemaan lapsen etua kaikissa asioissa. Tämä foorumi on se vihoviimeinen paikka purkautua.

[QUOTE="Meeri";24632722]Vääntää rautalangasta...

Siinä, että ammattilainen osaa hakea apua muualta kuin täältä.

En aio koskaan hakea täältä apua ammattiini. Ongelmatilanteissa kykenen ajattelemaan lapsen etua kaikissa asioissa. Tämä foorumi on se vihoviimeinen paikka purkautua.[/QUOTE]

:D

Meitä kun on kato moneen junaan.. ;) Ammattilaisiakin..

Meillä on ollut jäähy käytössä kotona siitä lähtien kun lapsi on täyttänyt vuoden. Aluksi se on aina hankalaa mutta muutaman viikon päästä yleensä jo uhkaus riittää. Pari kertaa kolmevuotias on jopa halunnut päästä itse jäähylle rauhoittumaan. Ei se ole lainkaan niin paha rangaistus kuin luulisi ja minuutti per ikävuosi on sopiva aika. Sama on käytössä päiväkodissa ja siellä se toimii myös. Et muuten saa millään joukkoa lapsia rauhoittumaan koska yllyttävät toinen toisiaan. Jäähy taas rauhoittaa muutkin kun "villitsijä" on hetken poissa. Huomion antaminen vain pahentaa tilannetta koska silloin muutkin alkavat riehua saadakseen lisää huomiota itselleen.

Se on mun mielestä kans vähän kurja rangaistus ihan tavallisesta hölmöilystä.. mutta sun kertomus kuulosti siltä että itse kokeilisin tätä. jäähyn ei tarii olla pitkä noin nuorella, pari minuuttia ehkä? sitten vaan uudestaan ja uudestaan jos nipistely jatkuu. eikä sen tarvii olla julkinen/"nolostuttava", semmosesta saa varmaan vaan lisävirtaa. lähinnä sen pitäis olla TYLSÄ...
Ja vielä tosiaan parempi sulle vois olla se että riehuja odottaa jossain vähän kauempana että muut ovat hyvää vauhtia pukeutumassa. Tai pukeutuu yksin toisessa huoneessa.
Voi olla ettei mikään auta jos on ihan patologinen tapaus.. sitten on varmaan erityispedagogin paikka päiväkodissa!

Vai että meinaat 2-vuotiaan olevan erityislapsi, kun ei osaa rauhoittua ruokapöydän ääreen ja päiväunille =)

Harvinaisen typerää porukkaa täällä enkä nyt tarkoita ap:tä, joka ei ole edes kieltänyt konsultoivansa keltoa, jos tarve vaatii, vaikka siihen omaa rahaa meneekin. Lapsi on ollut hoidossa vasta hetken, joten kyllä itsekin todellakin yrittäisin ensin selviytyä omin (tai kaksplussan) avuin.

Sit muutkin huomaa, että joutuu istumaan, jos ei ole kunnolla. Mäkin meinasin alkaa yksityiseksi hoitajaksi, mutta palstoilla sain niin kamalaa huutia ihmisiltä, et ei voi noin vaan alkaa hoitajaks, pitää ensin käydä koulut jne., et luovuin koko ajatuksesta. Ajattelin, et en sitte pärjää vissiin lasten kanssa. Mulla on omat 5 ja 7v

itse asiassa ainakaan meidän alueen kelto ei osaisi antaa mitään neuvoja, meillä oli sellanen tilanne ennen diagnoosia että päiväkodissa oltiin ihan hälisemässä meidän pojan kanssa(just tuollaista käytöstä kuin ap kertoo tällä haastavalla lapsella olevan) ja ls ilmoituksia teki johtaja 2kpl, lapsen käytöksen vuoksi, kelto oli niitä mukana tietty huseeraamassa.

eipä ollut sillä tätillä,eikä oo vieläkään sitä tietoa mitä minulla. ammattitaidoton hän oli,ei järjestänyt mitään tukitoimia lapselle,keskitty vaan syyttää vanhempia tilanteesta.

siellä jopa eräs lastentarhanopettaja oli sitä mieltä että vahvempaa negatiivista palautetta. perheneuvolaan sitten päiväkodin toimesta, ja kas kun siellä todettiin että vika ei ole meissä ja sieltä tuli jopa työntekijä puhumaan meidän puolesta.

lapsen käytös on edelleen hyvin haastavaa,hän käy pienluokalla ekaa luokkaa, lääkitys auttaa hurjasti, muut keinot on vaan ennakointi,positiivinen kasvatus(puututaan vaan välttämättömiin vääriin tekoihin kuten toisten satuttamiseen->näin siksi että sillä ehkäistään joutumasta kielteisen vuorovaikutuksen pyörään,joka vaan ruokkii kielteistä käytöstä) löytyyhän sitä tietoa enemmänkin mut en jaksa kirjoittaa,käy ap lukasee adhd:sta tietoa, nimittäin lapsella saattaa olla se,tai sitten ei ja on vaan haastava tempperamentiltaan,mutta ne neuvot sopii molemmissa tapauksissa.

älä syytä vanhempia!

meillä poika joutui eskarissa syömään kahdestaan avustajan kanssa(niin se oli eka tukitoimi mitä hän sai päiväkoti uransa aikana tuo avustaja) ja tämä avustajakaan ei pärjännyt lapsen kanssa.

Muistakaa, että me ppt:kin ollaan vain tavallisia ihmisiä ja joudutaan tekemisiin hyvinkin erilaisten lasten ja aikuisten kanssa. Mikä siis estää kysymystä apua täältä, vaikka ammattilaisia ollaankin? Toki on olemassa keltot ja vastaavat, mutta itse käytän niitä vain äärimmäisessä tapauksessa. Suurimpaan osaan lapsista tehoaa ihan oikea kuri, mutta osa ei tunnu arvostavan auktoriteettia ollenkaan, kiitos vain vapaan kasvatuksen.

nipistele sitä salaa, jos alkaa mouruamaan muille lapsille, väitä, että XXX valehtelee. jätä se aina kaiken kivan ulkopuolelle, älä ota leikkeihin mukaan ja sulje komeroon.
irvistele sille niin ettei muut lapset nää ja jätä aina ilman herkkuja.

[QUOTE="pph";24634332]Muistakaa, että me ppt:kin ollaan vain tavallisia ihmisiä ja joudutaan tekemisiin hyvinkin erilaisten lasten ja aikuisten kanssa. Mikä siis estää kysymystä apua täältä, vaikka ammattilaisia ollaankin? Toki on olemassa keltot ja vastaavat, mutta itse käytän niitä vain äärimmäisessä tapauksessa. Suurimpaan osaan lapsista tehoaa ihan oikea kuri, mutta osa ei tunnu arvostavan auktoriteettia ollenkaan, kiitos vain vapaan kasvatuksen.[/QUOTE]

Sinäkö nyt epäpätevänä ammattilaisena olet tehnyt lapsesta diagnoosin?
Mihin ihmeessä siis tarvitsemmekaan moniammatillista yhteistyötä muiden tahojen kanssa, koska sinä voit ihan tuosta vaan tehdä lapsesta ns. lausunto-lapsen kaksplussassa?

Kutsutko siis itseäsi ammattilaiseksi ja olet nyt loppuun asti ajatellut lapsen etua kysyessäsi apua täältä? Ja mitenköhän lapsen vanhemmat suhtautuisivat asiaan, jos alat keskustelussa jakamaan omia mielipiteitäsi ilman asiantuntijan apua sekä lausuntoja? Tietolähteenäsi on siis täällä ammattitaidottomat äidit sekä heidän mielipiteensä.

Enkä lähtisi vanhempien kasvatusmallia sen enempää syyttelemään. Kyse voi olla monestakin asiasta, sinun tehtävänäsi on ottaa asiasta selvää. Täältä et vastauksia löydä.

Yhteistyössä