Pph pyytää apuja kurinpitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pph"

Vieras
Toivon asiallisia vastauksia, kiitos. Alan olla aika epätoivoinen.

Aloitin tänä syksynä perhepäivähoitajana ja minulla on 3 hoitolasta + yksi oma. Aloitus meni tosi hienosti ja kaikki meni hyvin.

Nyt toista viikkoa on ollut ihan kaaoottista kun viimeinen lapsi aloitti. Kukaan ei nyt tottele vaan kaikki menee päin p..tä. Minulla ei ole mitään otetta tähän uuteen lapseen ja hän vetää koko porukan siihen, että ruokapöydässä hakataan yms. ja nukkumaan mennessä pompitaan ja jumpataan.

Tämä uusi lapsi nipistää ja tönii muita ihan minun nähtenikin. Olen yrittänyt häntä huomioida erityisesti kun on uusin yms. Mutta en saa häntä kiinnostumaan mistään leikeistä yms. Mielellään jää ja päivän aikana ei ole ikäväitkuja tms. eli ilmeisesti viihtyy mutta mä en...

Lapset ovat 2-3 -v.

Mitä rangaistuksia tai keinoja nyt alkaisin käyttämään?

Yhden laitoin ruokapöydästä ilman leipää ja pastillia pois kun meni ihan mahdottomaksi.

Mitä ehdottaisitte?

En ole sallinut mitään ylimääräisiä ja lelut on kerätty yms. Nyt vaan lähtenyt lapasesta ja jos en saa heti hommaa takaisin raiteilleen niin peli on menetetty.

Jotkut lapset ei tosiaan usko, ja niillä onkin sitten yleensä ongelmia joihin tarvitaan muunlaista ammattiapua.

Mutta normilapset saan aina kuriin viimeistään leijonankarjaisulla. Pitkät palopuheet tehoo myös hyvin. Aikuinen saa myös näyttää että on vihainen! Hankala sanoa, täytyy toimia aina kumminkin tapauskohtaisesti. Mutta jos lapsi käyttäytyy huonosti, ei hänelle pitäisi antaa mitään erityishuomiota, päinvastoin.

[QUOTE="vieras";24629204]Jotkut lapset ei tosiaan usko, ja niillä onkin sitten yleensä ongelmia joihin tarvitaan muunlaista ammattiapua.

Mutta normilapset saan aina kuriin viimeistään leijonankarjaisulla. Pitkät palopuheet tehoo myös hyvin. Aikuinen saa myös näyttää että on vihainen! Hankala sanoa, täytyy toimia aina kumminkin tapauskohtaisesti. Mutta jos lapsi käyttäytyy huonosti, ei hänelle pitäisi antaa mitään erityishuomiota, päinvastoin.[/QUOTE]

Vaikka pidän minkälaista puhuttelua niin katsoo kyllä silmiin ja nauraa päälle ja sanoo että ei tee enään ikinä niin ja pyytää anteeksi.
Siksi siis erityishuomiota, koska muut 3 lasta leikkivät nätisti yhdessä ja tämä yksi jää ulkopuolelle. Ja kun on myöhemmin aloittanut niin siksi yritän enempi häntä ohjata leikkeihin ja luen hänelle välillä kirjaa kun muut leikkivät yhdessä.
Kunnon leijonankarjaisua ei ole vielä tullut, mutta pienempiä kyllä...

Ota käyttöön jälkkärit. Kerro ruokailun aluksi että nyt otetaan käyttöön hyvän käytöksen namu, ja laita ne vielä esille. Sano että jos ruokailu menee hyvin eikä tarvitse komentaa, jokainen saa hyvän käytöksen namun. Jos taas joudut komentamaan, namut menevät takaisin kaappiin.....kuvaile vielä miten i-ha-nia namut ovatkaan....mmm.........niin ja siis jokainen joka käyttäytyy hyvin, saa sen namun, huonosti käyttäytyvä jää ilman.

[QUOTE="a.p";24629213]Olen yksityinen pph. Vanhempien kanssa olen jutellut, en saa siitä mitään apuja. Kotona esim. nukkuminen on vaikeaa. Lukevat niin monta satua kuin lapsi tahtoo yms. tai nukuttavat autoon kun on helpompaa. Nukuttaminen kestää kotona tunnin hyvinkin.[/QUOTE]

No se lähtee selvästi kotoota. Lapsi saa siellä kaiken läpi.

Yleensä tuollaiset lapset pistää kovin vastaan alussa, kun eivät saakkaan tahtoaan totutusti läpi. Asia rauhoittuu kyllä ajan kanssa, kun lapsi huomaa että sinä et anna periksi huonolle käytökselle. Eli pysy vaan tiukkana ja johdonmukaisena, ja yritä säilyttää malttisi :)

Ota käyttöön jälkkärit. Kerro ruokailun aluksi että nyt otetaan käyttöön hyvän käytöksen namu, ja laita ne vielä esille. Sano että jos ruokailu menee hyvin eikä tarvitse komentaa, jokainen saa hyvän käytöksen namun. Jos taas joudut komentamaan, namut menevät takaisin kaappiin.....kuvaile vielä miten i-ha-nia namut ovatkaan....mmm.........niin ja siis jokainen joka käyttäytyy hyvin, saa sen namun, huonosti käyttäytyvä jää ilman.

Joo, ruualla/herkuilla kiristäminen ja lahjominen on aina hyvä idea mikäli haluaa kasvattaa lapsista syömishäiriöisiä.

Mulla oli 2,5v hoidossa lapsi joka joka oli 4v kun lopetti, sai tahtonsa läpi kotona. Viimeisenä hoitopäivänä äitinsä silmien alla sylkäisi meidän oven luona ja sanoi minulle haista paska XXXX, äiti ei sanonut mitään.

Tuohon lapseen ei tehonnut porkkanat eikä kepit hoidossa.

No en välttämättä haluaisi namua ottaa. Ruualla on pastilli ja se on kyllä lapsille tärkeä.

Ja sama pukemisen kanssa, että nyt ei kukaan halua pukea ulos. Kun ennen pukivat itse sen mitä osasivat. Joku porkkana siihenkin, että se joka pukee itse niin saa mitä? Ekana ruuan tai ekana valita pihalelun tai mitä?

[QUOTE="lastenhoitaja";24629242]No se lähtee selvästi kotoota. Lapsi saa siellä kaiken läpi.

Yleensä tuollaiset lapset pistää kovin vastaan alussa, kun eivät saakkaan tahtoaan totutusti läpi. Asia rauhoittuu kyllä ajan kanssa, kun lapsi huomaa että sinä et anna periksi huonolle käytökselle. Eli pysy vaan tiukkana ja johdonmukaisena, ja yritä säilyttää malttisi :)[/QUOTE]

Jep, tiedostan kyllä että lähtee kotoa tämä. Maltin säilyttäminen onkin helpommin sanottu kuin tehty kun välillä kaikki 4 hakkaa pöytää ja jumppaa unille mennessä. Ekat viikot meillä oli niin leppoisaa että aattelin, että voiko tää olla näin helppoa =) Ei ollut =)

[QUOTE="vieras";24629277]Mulla oli 2,5v hoidossa lapsi joka joka oli 4v kun lopetti, sai tahtonsa läpi kotona. Viimeisenä hoitopäivänä äitinsä silmien alla sylkäisi meidän oven luona ja sanoi minulle haista paska XXXX, äiti ei sanonut mitään.

Tuohon lapseen ei tehonnut porkkanat eikä kepit hoidossa.[/QUOTE]

No huh huh. Toivottavasti ei tähän mennä...

Olisiko tämmöisessä uhmassa jäähy paras? Kun tietoisesti uhmaa ohjeita ja tekee toisin kuin itse lupaa. jos villitsee muita niin tilanteesta poistaminen olisi muillekin parasta.
Esim jos syödessä ei käyttäydy, siirtyy johonkin vähän kauemmas yksin syömään. totta kai sinun valvovan silmän alle.
Tai siirtyy odottamaan että muut ovat syöneet ja syö sitten vasta yksin.
Ja sovitaan yhdessä että nipistelystä joutuu jäähylle istumaan.

Mielestäni jäähy sopisi tähän tilanteeseen kun selvästi uhmaa sinua ja saa lisävirtaa kun saa muutkin riehumaan. jäähypaikka olisi paras olla joku missä ei ole muihin lapsiin yhteydessä, siitä tulee muuten oma shownsa!

Meidän lapsen ryhmiksessä oli ruokailussa tarra sille, joka käyttäytyi nätisti. 8 tarralla sai yllätyspussiin pistää kätensä ja ottaa sieltä sokkona pienen lelun. TÄmä ainakin rauhoitti sitä ryhmää.

Sullakin varmaan löytyy jostain se esimies, pyydä sitä seuraamaan jonkin aikaa sun työpäivää tms. että tilanteeseen saadaan näkemys siltäkin puolelta. Lapsi saattaisi pärjätä paremmin päiväkodissa ja kai hoitajakin voi hoitosopimuksen irtisanoa...

Olisiko tämmöisessä uhmassa jäähy paras? Kun tietoisesti uhmaa ohjeita ja tekee toisin kuin itse lupaa. jos villitsee muita niin tilanteesta poistaminen olisi muillekin parasta.
Esim jos syödessä ei käyttäydy, siirtyy johonkin vähän kauemmas yksin syömään. totta kai sinun valvovan silmän alle.
Tai siirtyy odottamaan että muut ovat syöneet ja syö sitten vasta yksin.
Ja sovitaan yhdessä että nipistelystä joutuu jäähylle istumaan.

Mielestäni jäähy sopisi tähän tilanteeseen kun selvästi uhmaa sinua ja saa lisävirtaa kun saa muutkin riehumaan. jäähypaikka olisi paras olla joku missä ei ole muihin lapsiin yhteydessä, siitä tulee muuten oma shownsa!

Kiitos. Mä itsekin sitä jäähyä mietin, mutta on se 2-vuotiaalle aika karu homma mun mielestä. Mutta kun muukaan ei tunnu auttavan. Kokeilen huomenna jäähyä ja sitten tuota ruokailusta poistamista kanssa.

[QUOTE="...";24629355]Sullakin varmaan löytyy jostain se esimies, pyydä sitä seuraamaan jonkin aikaa sun työpäivää tms. että tilanteeseen saadaan näkemys siltäkin puolelta. Lapsi saattaisi pärjätä paremmin päiväkodissa ja kai hoitajakin voi hoitosopimuksen irtisanoa...[/QUOTE]

Onhan mun esimies tavallaan kunnan päivähoidon johtaja. Mutta yksityine pph on yksityinen eikä sen kummemmin esimiestä ole. Voin irtisanoa toki, mutta en nyt vielä luovuttaisi.

Kiitos. Mä itsekin sitä jäähyä mietin, mutta on se 2-vuotiaalle aika karu homma mun mielestä. Mutta kun muukaan ei tunnu auttavan. Kokeilen huomenna jäähyä ja sitten tuota ruokailusta poistamista kanssa.

Se on mun mielestä kans vähän kurja rangaistus ihan tavallisesta hölmöilystä.. mutta sun kertomus kuulosti siltä että itse kokeilisin tätä. jäähyn ei tarii olla pitkä noin nuorella, pari minuuttia ehkä? sitten vaan uudestaan ja uudestaan jos nipistely jatkuu. eikä sen tarvii olla julkinen/"nolostuttava", semmosesta saa varmaan vaan lisävirtaa. lähinnä sen pitäis olla TYLSÄ...
Ja vielä tosiaan parempi sulle vois olla se että riehuja odottaa jossain vähän kauempana että muut ovat hyvää vauhtia pukeutumassa. Tai pukeutuu yksin toisessa huoneessa.
Voi olla ettei mikään auta jos on ihan patologinen tapaus.. sitten on varmaan erityispedagogin paikka päiväkodissa!

No kyllä 2 vuotiaalle jäähykin on aika karu ja jos on tuon tapainen, niin pysyykö misään jäähyllä istumassa.. Mutta hyvä konsti voisi olla se että söisi erikseen, jos homma lähtee lapasesta joko eri paikassa tai muiden jälkeen. Palkintotarratkin voisivat innostaa pieniä. Voisko tämän pukea ensin odottamaan jos sotkee muiden hommat siinäkin?

Se on mun mielestä kans vähän kurja rangaistus ihan tavallisesta hölmöilystä.. mutta sun kertomus kuulosti siltä että itse kokeilisin tätä. jäähyn ei tarii olla pitkä noin nuorella, pari minuuttia ehkä? sitten vaan uudestaan ja uudestaan jos nipistely jatkuu. eikä sen tarvii olla julkinen/"nolostuttava", semmosesta saa varmaan vaan lisävirtaa. lähinnä sen pitäis olla TYLSÄ...
Ja vielä tosiaan parempi sulle vois olla se että riehuja odottaa jossain vähän kauempana että muut ovat hyvää vauhtia pukeutumassa. Tai pukeutuu yksin toisessa huoneessa.
Voi olla ettei mikään auta jos on ihan patologinen tapaus.. sitten on varmaan erityispedagogin paikka päiväkodissa!

Kiitos paljon. Mä yritän huomenna. Yksi on huomenna pois ja jos olis hieman rauhallisempaa senkin puolesta ja sitten otan jäähyn käyttöön.

2-vuotiaan uhmaikäisen (sekä 3.5 vuotiaan uhmiksen) äitinä sanoisin, että valvottu jäähy olis paras. Siis sellanen, jossa aikuinen on mukana. Hiljaa seisoo vieressä. Jäähyn jälkeen polvistuu lapsen eteen ja keskustelee.

2-vuotias ja tuo meidän 3,5veekin saattaa turhautua, kun ei osaa pukea niin nopeasti tai hyvin kuin muut. Ja pistää siksi pellleilyksi. Pukisin itse noin pienen odottamaan ja muut saisi silloin pukeutumisrauhan. Eteisessä vois olla vaikka joku pikku jakkara, jossa lapsi vois istua ja odottaa.

Jos lapsella on "normaalia" uhmaikää ja aikuisen testausta, en noin pientä vielä kovin paljoa eristäisi. Se voi saattaa hänet noloon tilanteeseen lapsiryhmässä, jos aina joutuu syömään yksin, odottamaan yksin ja jos ei vielä muiden lasten leikkeihinkään pääse mukaan. Ja se saattaa lisätä häiriköintiä. Lapsi oppii siihen, että on "vaikea tapaus" ja jatkaa sitä aina.

Olen siis itsekin ollut perhepäivähoitajana, yksityisenä nimenomaan. Ja muistan kyllä, että yhteen lapseen meni aina hermot, mutta hän olikin jo 5-vuotias. Kyllä olen sitä mieltä, että perhepäivähoitaja voi ja saa korottaa ääntään ja pyytää lapsia rauhoittumaan. Isomman lapsen laittaisin odottamaan ruokailua, mutta 2-vuotias on minusta siihen liian pieni. Aikuisella pitää vain itsellä olla homma hanskassa ja järki kädessä eikä saa päästää lapsia pomppoilemaan miten sattuu. Tiukat rajat ja äänenkäyttö on sallittu!

Mutta lopuksi: Uhmaikäinen, kiukutteleva lapsi tarvitsee aina silti sen tiedon, että hänet hyväksytään, vaikkei hänen käyttäytymistään hyväksytä. Ja että hänestä itsestään pidetään, vaikkei hänen kaikista tempuistaan pidettäisi. Se pitäisi muistaa, että lapsi tarvitsee aina rakkautta. Mitä pienempi lapsi, sitä enemmän rakkautta.

Ja kun kerroit, että lapsi jää usein leikeistä ulos... Voisitko keksiä sellaista tekemistä, jossa jokainen voisi olla mukana? Yhdessä piirtämistä/maalaamista, palapelien tekoa... Ohjaa leikkejä ja sujauta se yksinäinenkin lapsi leikkeihin mukaan. Hän voi kärsiä siitä, että häntä "syrjitään"... Hän haluaa laumaan, lasten luokse.

Yhteistyössä