Pojan näkö on sit HUONO (taas kerran surkuttelua joten v-päät -ei tarvi lukea)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
:( tätä mä vähän pelkäsinkin.. Niin paljon silmälääkärissä ymmärtänyt väärin ja nyt kun käytiin yksityisellä niin kerrankin selitettiin asiat kunnolla..

Pojalla ollut karsastusta jo 1,5 vuoden ajan, alkuun määrättiin lappuhoitoa ja sai silmälasit, ja lääkärin puheista ymmärsin tuolloin että silmälasit usein korjaa tuon ongelman, eipä korjannut ja lappuhoito niin pikkusen pojan kanssa oli yhtä taistelua, nyt viimeset 8kk ajan pojalla on ollu käytössä silmätipat jotka sumentaa tota toista silmää, lääkärin puheiden mukaan (miten minä ja mies on hänen puheensa ymmärretty) poika ei terveellä silmällä tippojen kans näkisi juuri mitään eli korvais vähän tuota lappuhoitoa, ja tippoja ollaan siis käytetty jo pitkään.. Ja me ollaan ymmärretty myös että poika näkisi silmälasien kanssa..

Noh, tänään sitten tosiaan oltiin silmälääkärissä, ja heti alkuun selvis se, että poika ei näe edes semmosta kissan kokosta kirjainta enää tolla oikealla silmällään. Ja että noista tipoista ei ole ollut yhtään mitään hyötyä, sillä poika näkee silti sillä terveellä silmällä tippojen kanssa paremmin kun tuolla oikealla karsastavalla silmällään :/ Ja silmälaseillakaan ei oo enää mitään hyötyä kun lapsi ei osaa enää käyttää koko silmää. Ai että ottaa tavallaan päähän se toinen silmälääkäri joka on tätä pojan karsastusta hoitanut ja kertonut ehkä vähän huonosti meille vanhemmille faktoja lapsen näöstä ja sen lisäks vielä määränny tollaset tipat joilla ei oo sen taivaallista hyötyä mitä meille on väitetty :headwall: :headwall: Ja tietysti surettaa lapsen puolesta..

Nyt sit jatkossa lappua pidetään koko päivän 4 kertaa viikossa ja sitten 3 päivää viikossa voi olla ilman. Huh mikä tottuminen lapsella tuohon hoitoon kun silmällä ei tosiaankaan näe enää mitään ja se silmä peitetään jolla näkee. Eli lapsi on käytännössä sokea ainakin alkuhoidon ajan,ja jos ja kun tuo silmä rupee näkemään paremmin niin sittenhän asia helpottuu toivottavasti. Mutta mua niin harmittaa ja tunnen tietty syyllisyyttä asian johdosta, kun en ole älynnyt tota lappuhoidon tärkeyttä niin että oltais sitä enempi pidetty kun ½tuntia-tunti päivässä (siitä kun ei kuulemma oo apua tässä tilanteessa..). Laps ei välttämättä saa edes ajokorttia isompana ja sen takia kun äiti ja lääkäri mokas :'(

:( :'( voiko lapsesi näköä myöhemmin korjata vielä leikkauksella?

Ja anteeksi, jos on jotenkin tyhmä kysymys :ashamed: itselle aika vieraita asioita, ei ole omien lasten kohdalla kokemusta asiasta.

Niin ja sinulle :hug: , parhaannehan te olette tehneet. Ikävä, ettette ole saaneet kunnon selkeää infoa.

Mulla todettiin karsastus pienenä likkana ja sitä hoidettiin laseilla...tai ainakin yritettiin. Mulla oli paha sisäänkarsastus molemmissa silmissä ja katselinkin ekat elinvuoteni omaa nenänvarttani. Ennen koulun alkua toinen silmä leikattiin ja koulun alettua toinenkin. Nyt on näkö ihan hyvä, mutta näkötestissä kymmenisen vuotta sitten paljastui ettei leikkaukset ole 100 prosenttisesti onnistuneet. (En saanut silmien yhteistoimintatestissä punaista rastia vihreän ympyrän sisään 10 minuutin yrityksenkään jälkeen)

Eiköhän nuo teidänkin pojan näköasiat vielä saada kuntoon. Lääketiede on menee kuitenkin koko ajan eteenpäin ja näönkorjaustekniikat paranee.

Niin, siis ilmeisesti poikasi kuitenkin voi vielä saada toiseen silmäänsä näön takaisin?
Ja toinen silmä on kuitenkin terve?
Onko silmässä siis joku sairaus?
Asiat ovat menneet kuin ovat menneet ja toivon mukaan sitten vahinko kuitenkin korjautuu. Itsesi soimaaminen ei auta, vaan nyt pää pystyyn ja eteenpäin taistellen. Kyllähän se lappu varmasti alkaa sujumaan ja menemään rutiinilla.
Tsemppiä teidän porukalle. :hug:

:hug: Harmi kun teille on sattunut noin epäselvä lääkäri.Onneksi nyt sitten saitte asiallisempaa tietoa ja hoitoa pojalle.

Miulla itelläni todettiin 4v silmäsairaus joka myöhemmällä iällä johtaa sokeuteen...miulla kanssa ollut lappuhoito ja lappua pein 6pv viikossa ja yksi pv oli lepoa...olin hesassa 6viikkoa silmäosastolla hoidossa kun olin 8v siellä saatiin silmä erillaisten harjoitteiden ja valohoidon avulla kuntoon...oli siis piilokarsastussa tuossa huonossa silmässä...olen ajanut ajokortin ja toimin myös rekkakuskina melkein kolme vuotta mutta hämärä näkö on vähän huono ni piti yökeikat lopettaa :'(

Se miksi tämän siulle kirjoitin on ettet syyttäisi itseäsi tapahtuneesta...kaikella on taipumusta korjaantua ja uskon että saatte poikanne silmän niin hyvään kuntoon jotta hää sen kortin saapi ja kuskailee sitten äitiään =) Miulla on tällähetkellä näkö vielä hyvä mutta toinen silmä on huononemaan päin mutta tämän kanssa eletään pv kerrallaan...

Kiitos lohdutuksesta, ihan tippa silmässä luin :hug:

Poika on nyt siis 3,5-vuotias. Ja ilmeisesti toi karsastus vaan on niin paha, että se on vienyt tuon näön tosta silmästä. Silmä on ihan tuolla sisänurkassa ja tuntuu kun se ei enää toimi mitenkään. Nyt viime aikoina pahentunut eikä poika oo suostunu enää silmälasejakaan käyttää joten siks varasin ajan tuonne silmälääkäriin ja luojan kiitos tein niin.

Kysyin lääkäriltä leikkausista, ja karsastusleikkausta ei kuulemma ole mitään hyötyä tehdä jos näkö silmässä on noin huono, siirtyy kuulemma takasin karsastamaan kun silmällä ei näe. Aikuisena on mahdollista näköä parantaa esim laserilla, mutta lääkäri ei osannu vielä tässä vaiheessa sanoa onko siitä mitään hyötyä.

Näkö voi parantua ainoastaan tuolla lappuhoidolla tällä hetkellä, mikä tuntuu tuskaselta kun lapsi on 4 päivää viikossa ihan sokeena. Nytkin on lappu silmässä mutta itkee vaan ja kävelee päin seiniä :'( Että olenko minä nyt huono äiti jos lapseni syö koko päivän vaikka vaan mehujäätä jos saan sillä keinolla olemaan hetken itkemättä ja keskittymään edes yrittämään käyttää tuota silmää? :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Kiitos lohdutuksesta, ihan tippa silmässä luin :hug:

Poika on nyt siis 3,5-vuotias. Ja ilmeisesti toi karsastus vaan on niin paha, että se on vienyt tuon näön tosta silmästä. Silmä on ihan tuolla sisänurkassa ja tuntuu kun se ei enää toimi mitenkään. Nyt viime aikoina pahentunut eikä poika oo suostunu enää silmälasejakaan käyttää joten siks varasin ajan tuonne silmälääkäriin ja luojan kiitos tein niin.

Kysyin lääkäriltä leikkausista, ja karsastusleikkausta ei kuulemma ole mitään hyötyä tehdä jos näkö silmässä on noin huono, siirtyy kuulemma takasin karsastamaan kun silmällä ei näe. Aikuisena on mahdollista näköä parantaa esim laserilla, mutta lääkäri ei osannu vielä tässä vaiheessa sanoa onko siitä mitään hyötyä.

Näkö voi parantua ainoastaan tuolla lappuhoidolla tällä hetkellä, mikä tuntuu tuskaselta kun lapsi on 4 päivää viikossa ihan sokeena. Nytkin on lappu silmässä mutta itkee vaan ja kävelee päin seiniä :'( Että olenko minä nyt huono äiti jos lapseni syö koko päivän vaikka vaan mehujäätä jos saan sillä keinolla olemaan hetken itkemättä ja keskittymään edes yrittämään käyttää tuota silmää? :ashamed:

Et ole huono äiti. Lahjontaa kunnolla peliin kaikin keinon

:hug:

Et ole. Lapsi tottuu kyllä, on sopeutuvampi kuin me aikuiset. Että anna vaan herkkuja jonkin aikaa, tää on mun mielipide. Sit kun antaa lapun olla ja alkaa tottua "sokeuteen", siirrytte taas normisysteemiin. Saahan lapset tarroja ja herkkuja ikävien toimenpiteidenkin jälkeen. Ei teilläkään lapsi mene pilalle, vaikka väliaikaisesti ruokavalio olisikin vähän heikompi. Tietysti voit lahjoa ja hyvitellä jollain muullakin mieleisellä kuin ruualla, jos keksit sellaisen. Näkövammaisten keskusliiton sivuilta vois varmaan löytyä virikkeitä huononäköisille, mitä voisitte hyödyntää. Kuuloa, ja tuntoaistia vaativia juttuja siis lisää. Ei ole helppoa ei...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
Et ole. Lapsi tottuu kyllä, on sopeutuvampi kuin me aikuiset. Että anna vaan herkkuja jonkin aikaa, tää on mun mielipide. Sit kun antaa lapun olla ja alkaa tottua "sokeuteen", siirrytte taas normisysteemiin. Saahan lapset tarroja ja herkkuja ikävien toimenpiteidenkin jälkeen. Ei teilläkään lapsi mene pilalle, vaikka väliaikaisesti ruokavalio olisikin vähän heikompi. Tietysti voit lahjoa ja hyvitellä jollain muullakin mieleisellä kuin ruualla, jos keksit sellaisen. Näkövammaisten keskusliiton sivuilta vois varmaan löytyä virikkeitä huononäköisille, mitä voisitte hyödyntää. Kuuloa, ja tuntoaistia vaativia juttuja siis lisää. Ei ole helppoa ei...

Joo me käytiinkin mun äidin kanssa heti silmälääkärin jälkeen cittarissa ja meni sit hirvee rahasumma pojan palkintoihin, on kaappi täys pikkuautoja ja mehujäätä ja lelua ja tarraa ja namia, sieltä sit sillon tällön täytyy antaa :ashamed: ja nyt muuten me mennään majaan ja katsellaan taskulampun valoa katosta, kun en mä muutakaan tähän hätään keksi, eiköhän valon kuitenkin pimeässä näe... :) Huh huh mikä päivä, on tänään muuten mulla laskettu aikakin, toivottavasti ei synny just nyt tämä kun mulla on mieli vielä niin sekasin tosta pojan silmästä :ashamed: ehkä pari päivää tässä menee totutellessa ajatukseen, pojalla varmasti vielä pidempään..

Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:

Joo me käytiinkin mun äidin kanssa heti silmälääkärin jälkeen cittarissa ja meni sit hirvee rahasumma pojan palkintoihin, on kaappi täys pikkuautoja ja mehujäätä ja lelua ja tarraa ja namia, sieltä sit sillon tällön täytyy antaa :ashamed: ja nyt muuten me mennään majaan ja katsellaan taskulampun valoa katosta, kun en mä muutakaan tähän hätään keksi, eiköhän valon kuitenkin pimeässä näe... :) Huh huh mikä päivä, on tänään muuten mulla laskettu aikakin, toivottavasti ei synny just nyt tämä kun mulla on mieli vielä niin sekasin tosta pojan silmästä :ashamed: ehkä pari päivää tässä menee totutellessa ajatukseen, pojalla varmasti vielä pidempään..

Yhteistyössä