Poikaa puukotettiin vaatteiden takia...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen melko varma, että kuka tahansa psykologi olisi sitä mieltä, että enemmän vaihinkoa aiheutan poikani kehitykselle jos ratsaan sen vaatekaapin ja poistan sieltä ns tyttömäiset vaatteet, ja sanon, että näissä et muuten enää kouluun mee, ei muutkaan pojat tämmöisiä käytä ja sua vaan kiusattais..
Kuin että annan sen olla ihan oma itsensä ja valkata kamppeensa jatkossakin ite.

No kysymyshän kuuluukin että mitä ihmettä ne pinkit vaatteet tekee siellä vaatekaapissa :D

Kun lapsi ei monestikkaan tiedä mikä on hänelle hyväksi. Lapset tahtoo vetää karkkia joka päivä, ei se tarkoita että lapselle on hyväksi vetää sitä karkkia joka päivä.

On aikuisen tehtävä "tuupata" lasta kehityksessään sievästi oikeaan suuntaan.
 
[QUOTE="kahden äiti";23145678]No, ei nyt kyllä ole oikein sama asia. Perheen sisällä pitäisikin jokaisen tuntea toisensa niin hyvin, että jokainen saa ja uskaltaa olla oma itsensä. Mutta oman kodin ulkopuolella kuitenkin pitäisi tulla toimeen kaikkien kanssa. Ja kun ne kaikki sisältää niin eri tavalla ajattelevia ja toimivia ihmisiä... joten räikeimmät ylilyönnit "normeista" poikkeamiseen kannattaa ihan oman edun nimissä jättää sinne kodin seinien sisälle.[/QUOTE]

Eikö paremminkin ne veitsen kanssa heilumiset tule jättää omien seinien sisäpuolelle?
 
[QUOTE="huhhuh";23145702]Onhan se nyt vähintäänkin kiva että se pinkki sopii sun mielestä tummalle. Mutta sääli vain että omien periaatteen vuoksi ostelet niitä vaatteita pojalle, joka ei välttämättä tohdi sulle sanoa ettei pinkki ole hip ja pop.[/QUOTE]


Mun poika on kyllä silloin tällöin ihan itse mukana vaateostoksilla. Mutta törkeää pakottamista se on varmaan sun mielestä sekin. Joko siksi, että jotenkin onnistun pakottamaan poikaa sillinkin kun kysyn, että minkä näistä vaatteista haluaa ja annan valita ihan itse, tai sitten siksi, ettei poikien kuulu haluta olla vaateostoksilla mukan, edes, jos niille itselleen ostetaan, koska niiden kuuluisi olla tekemässä miehisiä juttuja, kuten remonttia, isän kanssa, joka on oikea Miesten Mies! :D
 
[QUOTE="huhhuh";23145702]Onhan se nyt vähintäänkin kiva että se pinkki sopii sun mielestä tummalle. Mutta sääli vain että omien periaatteen vuoksi ostelet niitä vaatteita pojalle, joka ei välttämättä tohdi sulle sanoa ettei pinkki ole hip ja pop.[/QUOTE]

Jos isot nuorisovaateketjut pitävät pinkkiä poikien valikoimassa laajalla skaalalla, niin eikös se tarkoitua juuri että pinkki on hip ja pop? Kauden värit valitaan käsittääkseni aika tarkasti maailmanlaajuisesti ja senhän takia kaupoissa pyörivät kausittain tietyt värit ja muita värejä on vaikea löytää.

Joten enkös minä ole enemmänkin muodin orja ja koululaiset haluavat olla muodissa mukana (vaikka vanhemmat sitä eivät aina toivoisi noudattavan)?
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen tietää että ketään ei saisi kiusata ja kiusaaminen on yksinomaan kiusaajan vika. Mutta jokainen myös tietää sen että sitä kiusaamista silti tapahtuu ja lapset osaavat olla hyvinkin ilkeitä.
Aikuinen voi itse tehdä omat päätöksensä esimerkiksi jäämällä hakattavaksi väkivaltaiseen parisuhteeseen mutta jos pukee pojalle pinkit vermeet päälle ja laittaa vielä kynsilakkaa niin siinähän vanhemmat oikein tekevät lapsestaan syötin näille kiusaaajille.
Tottakai jokaisella pitäisi olla oikeus olla sitä mitä on mutta maailma nyt vaan sattuu olemaan paska paikka ja kanssaihmisiä ei voi pakottaa kasvattamaaan lapsistaan kilttejä ja ymmärtäväisiä.
 
Ja leukistinen huumehurtta kokee nyt oikeudekseen nälviä äiti 44 nikkiä. Siihen kiusaamiseen on valitettavasti ihmisellä taipumus.

Haluaahan ne lapset lähteä joskus pelkässä mekossa ulos vaikka pakkasta olisi 20 astetta. Silloin on vanhempien tehtävä puuttua siihen pukeutumiseen. Ja usko tai älä, se ei lasta tapa että sanot ettei tuollainen asu ole sopiva.

Vaan sepä saattaa tappaa että tulee kiusatuksi ensimmäisestä kouluvuodestaan siihen asti kunnes ei yksinkertaisesti enää jaksa elämää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23145766:
Jokainen tietää että ketään ei saisi kiusata ja kiusaaminen on yksinomaan kiusaajan vika. Mutta jokainen myös tietää sen että sitä kiusaamista silti tapahtuu ja lapset osaavat olla hyvinkin ilkeitä.
Aikuinen voi itse tehdä omat päätöksensä esimerkiksi jäämällä hakattavaksi väkivaltaiseen parisuhteeseen mutta jos pukee pojalle pinkit vermeet päälle ja laittaa vielä kynsilakkaa niin siinähän vanhemmat oikein tekevät lapsestaan syötin näille kiusaaajille.
Tottakai jokaisella pitäisi olla oikeus olla sitä mitä on mutta maailma nyt vaan sattuu olemaan paska paikka ja kanssaihmisiä ei voi pakottaa kasvattamaaan lapsistaan kilttejä ja ymmärtäväisiä.
En tiedä, mutta itsestäni tuntuisi kovin ahdistavalta, jos joutuisin esim. pikkutytölleni aamulla sanomaan, että "ei, et voi laittaa tuota hattua, kun silloin sinua voidaan kiusata". Mielestäni tämä juuri opettaisi hänelle, että kiusaaminen on hänen oma vikansa, ja että tärkeintä elämässä on vain sopeutua siihen (typeräänkin) ryhmään ja olla mahdollisimman huomaamaton, ettei vain vahingossa ärsytä ketään. Oikeasti en toivo, että lapsestani ikinä kasvaisi tuollaista matoa, vaan toivon, että hänestä kasvaisi ihminen, joka osaa paitsi kunnioittaa muiden erilaisuutta, myös ennen kaikkea hyväksyä itsensä sellaisena kun on ja olla ylpeästi oma itsensä, välittämättä muiden puheista.
 
[QUOTE="kahden äiti";23145678]No, ei nyt kyllä ole oikein sama asia. Perheen sisällä pitäisikin jokaisen tuntea toisensa niin hyvin, että jokainen saa ja uskaltaa olla oma itsensä. Mutta oman kodin ulkopuolella kuitenkin pitäisi tulla toimeen kaikkien kanssa. Ja kun ne kaikki sisältää niin eri tavalla ajattelevia ja toimivia ihmisiä... joten räikeimmät ylilyönnit "normeista" poikkeamiseen kannattaa ihan oman edun nimissä jättää sinne kodin seinien sisälle.[/QUOTE]

Ahaa... Kotona saa olla oma itsensä pelkäämättä saako puukosta, mutta lapset pitää kouluttaa olemaan varuillaan ulkomaailmassa, koska väkivalta saattaa yllättää, jos on erilainen ja poika pukee päällensä pinkin paidan??

Eli tuossa uutisessa kiusausta kohdanneen lapsen vanhemmat on nyt toiminu väärin, koska eivät ole opettanu lastansa siihen, että kodin ulkopuolella on väkivaltaa, joka saattaa kohdistua juuri tähän kyseiseen lapseen.

Noin niinku kärjistettynä.
 
Jos isot nuorisovaateketjut pitävät pinkkiä poikien valikoimassa laajalla skaalalla, niin eikös se tarkoitua juuri että pinkki on hip ja pop? Kauden värit valitaan käsittääkseni aika tarkasti maailmanlaajuisesti ja senhän takia kaupoissa pyörivät kausittain tietyt värit ja muita värejä on vaikea löytää.

Joten enkös minä ole enemmänkin muodin orja ja koululaiset haluavat olla muodissa mukana (vaikka vanhemmat sitä eivät aina toivoisi noudattavan)?

Hakemalla hait ja hait ja löysit 4 pinkkiä vaatetta, joista alusvaatteita? Ja sekö on se laaja skaala ja hip ja pop? Uusin muoti? :D
 
[QUOTE="huhhuh";23145776]Ja leukistinen huumehurtta kokee nyt oikeudekseen nälviä äiti 44 nikkiä. Siihen kiusaamiseen on valitettavasti ihmisellä taipumus.

[/QUOTE]

Pidät siis itse itseäsikin vähän ääliönä, kun sinuksi sanominen on nälvimistä?
 
Mun poikaa kiusattiin pinkistä paidasta, poika ei enään halunnut sitä pukea ja en tietenkään pakottanut. Ihmettelen, eikö tämä pikkupoika uskaltanut vanhemmilleen sanoa, ettei halua niitä vaatteita päälleen: / Vai yrittävätkö vanhemmat väkisin saada pienen lapsen itsetunnon niin vahvaksi, että kiusaamisesta huolimatta haluaisi niihin vaatteisiin pukea, ei se väkisin onnistu vaikka me aikuiset kuinka yrittäisimme.

Häh!? Tossa lehtiartikkelissa ei sanottu, että vanhemmat pakottivat lapsen pukeutumaan vaaleanpunaiseen.
Ise asiassa siinä annettiin ymmärtää, että lapsi itse haluaa pukeutua vaaleanpunaiseen jne..

Eli miksi pojan olis pitänyt uskaltaa sanoa, ettei halua vaal.punaista paitaa, kun hän itse nimeomaan sen halusi.

Ihme asenteita joillain! "Jos pojalla on vaaleanpunainen paita, niin vanhemmat on aivan varmasti pakottaneet sen pukemaan..." Niinkö?
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23145766:
Jokainen tietää että ketään ei saisi kiusata ja kiusaaminen on yksinomaan kiusaajan vika. Mutta jokainen myös tietää sen että sitä kiusaamista silti tapahtuu ja lapset osaavat olla hyvinkin ilkeitä.
Aikuinen voi itse tehdä omat päätöksensä esimerkiksi jäämällä hakattavaksi väkivaltaiseen parisuhteeseen mutta jos pukee pojalle pinkit vermeet päälle ja laittaa vielä kynsilakkaa niin siinähän vanhemmat oikein tekevät lapsestaan syötin näille kiusaaajille.
Tottakai jokaisella pitäisi olla oikeus olla sitä mitä on mutta maailma nyt vaan sattuu olemaan paska paikka ja kanssaihmisiä ei voi pakottaa kasvattamaaan lapsistaan kilttejä ja ymmärtäväisiä.

Ja muutos voidaan aloittaa mistä?
 
Ahaa... Kotona saa olla oma itsensä pelkäämättä saako puukosta, mutta lapset pitää kouluttaa olemaan varuillaan ulkomaailmassa, koska väkivalta saattaa yllättää, jos on erilainen ja poika pukee päällensä pinkin paidan??

Eli tuossa uutisessa kiusausta kohdanneen lapsen vanhemmat on nyt toiminu väärin, koska eivät ole opettanu lastansa siihen, että kodin ulkopuolella on väkivaltaa, joka saattaa kohdistua juuri tähän kyseiseen lapseen.

Noin niinku kärjistettynä.

Kuten sanottu, lapset tahtoo paljon asioita jotka ei ole hyväksi. Tässä vaiheessa on vanhemman tehtävä katsoa ettei lapsi tee itsestään pilkankohdetta.
 
Eikö paremminkin ne veitsen kanssa heilumiset tule jättää omien seinien sisäpuolelle?

Sen kirjoitin jo ensimmäisessä kommentissani. Eli tottakai ne "puukottajat" tästä syytetyn penkille! Mutta miksi myöskään provosoida? Tilaisuus kun tekee myös sen rikollisen.

Tiesittekö muuten, että suomalaisen lainsäädännön mukaan rikokseen yllyttäminen on ihan yhtä tuomittavaa, kuin itse rikoksen tekeminen? Provosoinnin, ärsyttämisen ja yllyttämisen raja on kuitenkin hiuksen hieno.
 
Huhhuh on joku punaniska perähikiältä joka ois halunnu mennä amikseen autopuolelle,mutta isukki pakotti lypsylle ja äitykän kanssa mattoja kutomaan. Jos on lusikalla annettu,ei voi kauhalla vaatia. Joillekin nyt vaan on niin kamalan vaikeeta ymmärtää että jotkut ihmiset on kasvatettu niin että he saavat olla omia itsejään pelkäämättä joutuvansa tapetuksi. Mutta muista sä ap julistaa pojilles tätä ilosanomaa,että jos ei mopo kulje eikä etelävaltioiden lippu heilu,niin turpaan tulee.
 
Pidät siis itse itseäsikin vähän ääliönä, kun sinuksi sanominen on nälvimistä?

Hienostihan se onnistuu sinultakin oletuksien tekeminen :D keep it going. Mutta älä ainakaan kiillota tässä kruunuasi ettet voi sietää kiusaamista, ja että kiusaajat ovat vialla päästään. Nimittäin silloinhan sitä vikka olisi siellä sinunkin päässä, eikö vain?
 
[QUOTE="kahden äiti";23145831]Sen kirjoitin jo ensimmäisessä kommentissani. Eli tottakai ne "puukottajat" tästä syytetyn penkille! Mutta miksi myöskään provosoida? Tilaisuus kun tekee myös sen rikollisen.

Tiesittekö muuten, että suomalaisen lainsäädännön mukaan rikokseen yllyttäminen on ihan yhtä tuomittavaa, kuin itse rikoksen tekeminen? Provosoinnin, ärsyttämisen ja yllyttämisen raja on kuitenkin hiuksen hieno.[/QUOTE]

Et siis tiedä, mitä on rikokseen yllyttäminen. Voi älyn riemuvoitto.
 
[QUOTE="huhhuh";23145830]Kuten sanottu, lapset tahtoo paljon asioita jotka ei ole hyväksi. Tässä vaiheessa on vanhemman tehtävä katsoa ettei lapsi tee itsestään pilkankohdetta.[/QUOTE]

Vai olisko vanhemien tehtävä katsoa että toisia ei kohdella väkivaltasesti ja kiusata?
 
Pidät siis itse itseäsikin vähän ääliönä, kun sinuksi sanominen on nälvimistä?

Hienostihan se onnistuu sinultakin oletuksien tekeminen :D keep it going. Mutta älä ainakaan kiillota tässä kruunuasi ettet voi sietää kiusaamista, ja että kiusaajat ovat vialla päästään. Nimittäin silloinhan sitä vikaa olisi siellä sinunkin päässä, eikö vain?
 
[QUOTE="kahden äiti";23145831]Sen kirjoitin jo ensimmäisessä kommentissani. Eli tottakai ne "puukottajat" tästä syytetyn penkille! Mutta miksi myöskään provosoida? Tilaisuus kun tekee myös sen rikollisen.

Tiesittekö muuten, että suomalaisen lainsäädännön mukaan rikokseen yllyttäminen on ihan yhtä tuomittavaa, kuin itse rikoksen tekeminen? Provosoinnin, ärsyttämisen ja yllyttämisen raja on kuitenkin hiuksen hieno.[/QUOTE]

Eli raiskaus on sallittu jos naisella on paljastavat vaatteet?
 
[QUOTE="vieras";23145832]Huhhuh on joku punaniska perähikiältä joka ois halunnu mennä amikseen autopuolelle,mutta isukki pakotti lypsylle ja äitykän kanssa mattoja kutomaan. Jos on lusikalla annettu,ei voi kauhalla vaatia. Joillekin nyt vaan on niin kamalan vaikeeta ymmärtää että jotkut ihmiset on kasvatettu niin että he saavat olla omia itsejään pelkäämättä joutuvansa tapetuksi. Mutta muista sä ap julistaa pojilles tätä ilosanomaa,että jos ei mopo kulje eikä etelävaltioiden lippu heilu,niin turpaan tulee.[/QUOTE]


Katsos vain, hienostihan se kiusaamisen alkeet tulee sieltäkin. Valitettavasti pilkka vaan ei osu oikein kohdallee, joten nyt kannattas keksiä jotakin muuta kun pieleen osuvat maanosat ;)
 
[QUOTE="Rumpnisse";23145798]Häh!? Tossa lehtiartikkelissa ei sanottu, että vanhemmat pakottivat lapsen pukeutumaan vaaleanpunaiseen.
Ise asiassa siinä annettiin ymmärtää, että lapsi itse haluaa pukeutua vaaleanpunaiseen jne..

Eli miksi pojan olis pitänyt uskaltaa sanoa, ettei halua vaal.punaista paitaa, kun hän itse nimeomaan sen halusi.

Ihme asenteita joillain! "Jos pojalla on vaaleanpunainen paita, niin vanhemmat on aivan varmasti pakottaneet sen pukemaan..." Niinkö?[/QUOTE]


Mun on vaikea uskoa lapsen haluavan sellaista, josta häntä kiusataan. Jos hän olisi itsetunnoltaan niin vahva, että kestäisi pilkan, niin miksi häntä sitten kuitenkin on kiusattu?
 
[QUOTE="huhhuh";23145724]No kysymyshän kuuluukin että mitä ihmettä ne pinkit vaatteet tekee siellä vaatekaapissa :D

Kun lapsi ei monestikkaan tiedä mikä on hänelle hyväksi. Lapset tahtoo vetää karkkia joka päivä, ei se tarkoita että lapselle on hyväksi vetää sitä karkkia joka päivä.

On aikuisen tehtävä "tuupata" lasta kehityksessään sievästi oikeaan suuntaan.[/QUOTE]

Ikävä joutua toistamaan, mutta edelleenkin yrittäessäni kasvattaa lapsistani tasapainoisia, oikean ja väärän erottavia, hyvällä itsetunnolla varustettuja aikuisia, en näe "oikean"väriseen pukeutumiseen ohjaamista erityisen tärkeänä "tuuppimiskohteena". Eli jos poikani edelleen haluaa kaappiinsa valita vaikkapa vaaleanpunaisia vaatteita, hän saa rauhassa sen tehdä.

Liika karkinsyönti vahingoittaisi kyllä häntä, vaaleanpunainen paita sen sijaan ei vahingoita häntä. Sen voi siis vapaasti valita. ai niin, kiusaaminen vahingoittaisi häntä, ja vaaleanpunaisista vaatteista kiusataan? (no, ei kyllä nyt kiusata.) Voi olla, että häntä kiusattaisiin aivan jostakin muusta syystä, joko synnynnäisestä (vaikkapa ne hörökorvat, potttunenä, pituus tai lyhyys, mikä vain) tai itse valitusta (harrastukset, lempparileffa tai hahmo, lempparifarkkujen merkki, you name it, kyllä lapset keksii). ja aivan jokaisessa näistä tapaksesta tulee puuttua, ja puuttuisin, siihen KIUSAAMISEEN, ei lapsen tai hänen mieltymystensä muuttamiseen.

Kuinka pitkälle itse olet valmis "tuuppimaan" lastasi ja peukaloimaan hänen mieltymyksiään ja identiteettiään? Missä tahansa asiassa, joka poikkaa jostain (täysin fiktiivisestä!) yleisestä normista ja roolista? Miten arvelet tämän vaikuttavan lapseesi? Miksi olet niin varma, että tiedät, mikä se yleinen, hyväksytty ja OIKEA mielipide on, vaikkapa nyt lasten pukeutumista koskien, ja tiedät että omasi on yhtenevä sen kanssa? Siitä, että jossakin ruotsalaisessa päiväkodissa jotkut lapset käyttäytyivät typerästi?
 

Yhteistyössä