"Koko Suomen julkinen sektori muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti vuoteen 2031 mennessä" – Julkean sektorin duunareille potkut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luotatko VM:n kokoomusvirkamiesten visioihin, jotka ovat 17 vuodessa ennustaneet talousoikeistolaista talouskasvua ruiskukan sinisten poliittisesti värjäytyneiden lasiensa takaa yli 50 miljardia euroa yläkanttiin, Orpon kausi mukaan lukien varmaan jo 60-70 miljardilla. Björn Wahlrooskin myöntää VM:n virheet, toki ei ymmärrä väärää lääkitystä.

Salkunrakentaja: Yli 50 miljardin euron huti VM:n talousennusteissa​

Uskottavuus on joutunut yhä kovemmalle koetukselle valtionvarainministeriön
 
Luotatko VM:n kokoomusvirkamiesten visioihin, jotka ovat 17 vuodessa ennustaneet talousoikeistolaista talouskasvua ruiskukan sinisten poliittisesti värjäytyneiden lasiensa takaa yli 50 miljardia euroa yläkanttiin, Orpon kausi mukaan lukien varmaan jo 60-70 miljardilla. Björn Wahlrooskin myöntää VM:n virheet, toki ei ymmärrä väärää lääkitystä.

Salkunrakentaja: Yli 50 miljardin euron huti VM:n talousennusteissa​

Uskottavuus on joutunut yhä kovemmalle koetukselle valtionvarainministeriön
Tytöt ja talouden ennustaminen...
 
"Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n toimitusjohtaja Henrika Nybondas-Kangas huomauttaa, että kunnilla ja hyvinvointialueilla karkeasti neljä viidestä työskentelee ”ihmistyössä”, siis esimerkiksi hoivan ja koulutuksen parissa.


”Miten tekoäly korvaisi päiväkodissa turvallisen sylin tai hoitaisi potilaan leikkauksen?”


Tekoäly voi tehostaa työtä, varsinkin hallinnollista ja kirjaamiseen liittyvää, Nybondas-Kangas sanoo. Tosin hallinnosta ja johdosta on viime vuosina jo nipistetty, hänkin toteaa."



Onko siis kehitteillä tekoälyrobotteja kouluille, päiväkoteihin, terveysasemille vastaanottotöihin, sairaaloihin tekemään näitä leikkauksia?

Ei mikään ihan utopistinen ajatus, olen mediassa nähnyt robotteja. Hoidon tarpeen arviointiin on mielestäni jo tekoälypohjainen systeemi.
On jo autoja ilman kuljettajaa.
Teslassa on jo kaikenlaisia toimintoja eikä tarvitse itse olla koko ajan kädet ratissa.

Meillä töissä ei voi ainakaan vielä tekoälyyn luottaa, tekee mielenkiintoisia päätelmiä eikä niitä voi suoraan käyttää, pitää tarkistaa ja muokata. Tulee kehittymään paremmaksi eikä henkilöstöä tulla tarvitsemaan niin paljon kuin nyt.
 
"Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n toimitusjohtaja Henrika Nybondas-Kangas huomauttaa, että kunnilla ja hyvinvointialueilla karkeasti neljä viidestä työskentelee ”ihmistyössä”, siis esimerkiksi hoivan ja koulutuksen parissa.


”Miten tekoäly korvaisi päiväkodissa turvallisen sylin tai hoitaisi potilaan leikkauksen?”


Tekoäly voi tehostaa työtä, varsinkin hallinnollista ja kirjaamiseen liittyvää, Nybondas-Kangas sanoo. Tosin hallinnosta ja johdosta on viime vuosina jo nipistetty, hänkin toteaa."



Onko siis kehitteillä tekoälyrobotteja kouluille, päiväkoteihin, terveysasemille vastaanottotöihin, sairaaloihin tekemään näitä leikkauksia?

Ei mikään ihan utopistinen ajatus, olen mediassa nähnyt robotteja. Hoidon tarpeen arviointiin on mielestäni jo tekoälypohjainen systeemi.
On jo autoja ilman kuljettajaa.
Teslassa on jo kaikenlaisia toimintoja eikä tarvitse itse olla koko ajan kädet ratissa.

Meillä töissä ei voi ainakaan vielä tekoälyyn luottaa, tekee mielenkiintoisia päätelmiä eikä niitä voi suoraan käyttää, pitää tarkistaa ja muokata. Tulee kehittymään paremmaksi eikä henkilöstöä tulla tarvitsemaan niin paljon kuin nyt.

Opiskelu esim. peruskoulun jälkeen voisi olla hyvinkin täysin tekoälypohjainen. Tehdään tekoälyopettajan johdolla ja ohjauksessa opiskelut esim. etänä.
Kokeiden ja esseiden tarkistukseen ei mene kuin parisen minuuttia.
Ei siis oikeastaan tarvita enää ihmistä tähänkään tai ainakin hyvin paljon vähemmän.
 
Opiskelu esim. peruskoulun jälkeen voisi olla hyvinkin täysin tekoälypohjainen. Tehdään tekoälyopettajan johdolla ja ohjauksessa opiskelut esim. etänä.
Kokeiden ja esseiden tarkistukseen ei mene kuin parisen minuuttia.
Ei siis oikeastaan tarvita enää ihmistä tähänkään tai ainakin hyvin paljon vähemmän.
Eikö se ole tätä jo tietyllä tavalla nyt? Lähiopetuksesta on säästetty ja jokainen opiskelkoon miten lystää. Jos ei opi niin hopsit sun muut on keksitty ja jokatapauksessa se tutkinto kursitaan kasaan vaikka pakolla jotta oppilaitos saa rahansa.
 
Eikö se ole tätä jo tietyllä tavalla nyt? Lähiopetuksesta on säästetty ja jokainen opiskelkoon miten lystää. Jos ei opi niin hopsit sun muut on keksitty ja jokatapauksessa se tutkinto kursitaan kasaan vaikka pakolla jotta oppilaitos saa rahansa.

Ei olisi ollenkaan ns ihmisopettajaa.
Jokainen oppilas voisi kehittää itselle sopivan oloisen, näköisen ja vaihtaa vaikka kieliasetuksia kesken kaiken.
Näitä isotissiblondi AI hahmoja on instagram ja X täynnä.
Jos olisi oppilaiden tarpeen käydä jotain etäyhteysryhmäkeskusteluja ja sosiaalistua, voi jokaisen tekoälyope olla erinäköinen. Mutta säännöt olisivat samat.
Ja miksi ei, jokainen oppilas voi kehittää itselleen sopivan profiilin ja käyttää filttereitä niin paljon kuin kehtaa.

Näin ollaan sit kaikki robotteja ja riippuvaisia tekoälystä.
Mihin tarvitaan enää ihmisiä ja ihmisyyttä?
 

Yhteistyössä