Poika painoi 7 v neuvolassa 32 kg...

  • Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti
mmssm
Meidän poika oli 5v neuvolassa 125cm ja tasan 30kg. Th ei oikein muuta sanonut kun että kasvaa ihan omilla 5vuotiaan käyrillä, ei oo ns.ylimäärästä oikeestaan missään, hyvin harteikas ja "skrode" meijän jätkä, aina liikkeessä ja varmaa kohta hävii äiskä käden väännössä 5 vuotiaalle! Just yks pv laitto oman lippiksensä mun päähän ja se oli liian iso mulle! :D käyrien mukaan olis yli 200cm aikuisena... :O
 
aapeee
On poika jykevä ja istuessa tulee vatsamakkarat. Mut en tiedä mitä tehdä, karkkia ei kotona syödä, kun mummulassa saa sitä kerran viikossa. Harrastaa 2 krt viikossa jalkapalloa, 1 kerta viikossa yleisurheilukoulua ja kerran viikossa aikidoa.
Aamulla syo 2 ruiseleipää ja kupin maitoa, päiväruoka ja illalla taas kaksi leipää ja maitoa. Välissä jonkun jugurtin tai viilin ja hedelmää. Naksuja yms ehkä pari kertaan kuukaudessa noin 100 g kerralla. Trippiä pari kertaa viikossa. Missä menee vikaan? Ruoka on tavallista kotiruokaa.
 
Ken guru
On poika jykevä ja istuessa tulee vatsamakkarat. Mut en tiedä mitä tehdä, karkkia ei kotona syödä, kun mummulassa saa sitä kerran viikossa. Harrastaa 2 krt viikossa jalkapalloa, 1 kerta viikossa yleisurheilukoulua ja kerran viikossa aikidoa.
Aamulla syo 2 ruiseleipää ja kupin maitoa, päiväruoka ja illalla taas kaksi leipää ja maitoa. Välissä jonkun jugurtin tai viilin ja hedelmää. Naksuja yms ehkä pari kertaan kuukaudessa noin 100 g kerralla. Trippiä pari kertaa viikossa. Missä menee vikaan? Ruoka on tavallista kotiruokaa.
Syö liian isoja annoksia kotiruokaa. Tai syö salaa. Jogurteissa on älyttömästi sokeria joten ne voi jättää heti pois.
 
Vinkkiviitonen
On poika jykevä ja istuessa tulee vatsamakkarat. Mut en tiedä mitä tehdä, karkkia ei kotona syödä, kun mummulassa saa sitä kerran viikossa. Harrastaa 2 krt viikossa jalkapalloa, 1 kerta viikossa yleisurheilukoulua ja kerran viikossa aikidoa.
Aamulla syo 2 ruiseleipää ja kupin maitoa, päiväruoka ja illalla taas kaksi leipää ja maitoa. Välissä jonkun jugurtin tai viilin ja hedelmää. Naksuja yms ehkä pari kertaan kuukaudessa noin 100 g kerralla. Trippiä pari kertaa viikossa. Missä menee vikaan? Ruoka on tavallista kotiruokaa.
Pieleen menee sokerin määrässä! Elimistölle on ihan sama muodostuuko glukoosia ruisleivästä, hedelmästä vai karkista, se joka tapauksessa nostaa verensokereita ja se taas aiheuttaa insuliinin tuotantoon piikin. Insuliini on myös kasvuhormooni ja vaikuttaa myös energian varastoitumiseen.

Jos katsot lapsesi ruokavaliota, huomaat että se koostuu lähes pelkästään sokerista ja hiilihydraateista: leipää, jogurttia, hedelmää, pillimehua, jne. Veikkaan, että kotiruokakin on hyvin peruna / pasta / riisi -painotteista ja ruoan lisäksi syödään vielä vähän leipää.

Kokeilkaa koko perhe kuukauden ajan jättää pois leipä, valmiiksi maustetut jogurtit ja viilit, murot, mehut, makeat hedelmät (esim. banaani ja rypäleet) namit, sokeri, peruna, riisi ja pasta. Korvatkaa ne juureksilla, kanalla, kalalla, lihalla, kasviksilla, täysrasvaisilla maustamattomilla jogurteilla ja viileillä, kananmunilla, marjoilla, juustoilla, oivariinilla ja täysrasvaisilla maitotuotteilla (maito, kerma, jne). Tiedän, että viralliset suositukset ovat ihan erilaiset, mutta ei kuukauden kokeiluun kukaan kuole. Tulette itse huomaamaan eron omassa olosanne ja myös lapsissanne. Turha napostelu jää pois ja mielialan heilahtelut lapsilla vähenee kun insuliini ei ole sotkemassa elimistöä. Kaiken muun lisäksi paino alkaa tasaantua.

Voin melkein luvata, että kuukauden jälkeen ette halua enää takaisin "normaaliin" ruokaan ja "normaaleihin" fiiliksiin.
 
n.o
Eihän poikasi ole pituuteen nähden painava? Vai olenko väärässä? Meillä on 10 vuotias poika 135 cm ja 29 kiloa ja on tosi hoikan näköinen. Äidin mielestä jopa liian hoikka. Pelaa futista niin paljon ettei kilot pääse kertymään ...
 
[QUOTE="Jenis";29991482]Syö vain yhden lämpimän ruuan?[/QUOTE]

Tätä mäkin mietin. Yks lämmin ruoka on vähän vähän kasvavalle lapselle. Se johtaa helposti aikuisellakin naposteluun ja "en syö mitään" tunteeseen. Sitten annoskoot kasvavat. Säännöllinen ruokarytmi eli 4-5 ruokaa päivässä näin alkuun. Ja tietysti aterioiden koostumukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Riittävästi proteiinia, riittävästi peheitä rasvoja, ja tietysti kasviksia.
 
"Äiti-77"
Nyt hiukan rajoitusta tähän vouhotukseen, meillä jokaisella on oma ruumiin rakenteemme, toiset hiukan pyylevämpiä kuin toiset.. kyllä se terkkari varmaste olisi sanonut jos olis liikaa painoa tai jotain!!! ja herranjestas ei lapsii nyt kuole siihen jos muutaman jugirtin syö viikossa tai siitä muodottomaksi liho tai muroista kun kerran liikkuu ja touhuaa... nyt annat olla ja lapsesi syödä rauhassa ilman mitään vouhotusta..
 
Oma tuleva ekaluokkalaiseni, joka täyttää vasta lokakuussa 7v, oli 128,5 cm ja 29 kg. Painoprosentti +9 vanhoilla käyrillä, uusilla varmaankin vähän enemmän. Poikasi mitat eivät siis äkkiseltään kuulosta pahoilta. Voit myös katsoa itse osoitteesta kasvuseula.fi.
 
"Jenis"
Tätä mäkin mietin. Yks lämmin ruoka on vähän vähän kasvavalle lapselle. Se johtaa helposti aikuisellakin naposteluun ja "en syö mitään" tunteeseen. Sitten annoskoot kasvavat. Säännöllinen ruokarytmi eli 4-5 ruokaa päivässä näin alkuun. Ja tietysti aterioiden koostumukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Riittävästi proteiinia, riittävästi peheitä rasvoja, ja tietysti kasviksia.
Niinpä, ja välipalat on yleensä pelkkää höttöä - leipää, jugurttia yms., mikä ei pidä nälkää... lämmin ruoka on helpompi koostaa järkeväksi ateriaksi.
 
Irmelin
Katoin meidän pojan 7-vuotismitat.
128cm ja 27kg. Hyväksi havaittiin. Painoindeksi 16,5.
Teidän pojan painoindeksi on 18,6.
Ylipaino alkaa luvusta 17,4, huomattava ylipaino luvusta 19,1. Näihin ei pidä sokeesti tuijottaa, tietenkään.
 
vieris
[QUOTE="huhhuh";29991488]Mun 5,5 v tyttö painaa 17kg. Joten toi 32kg on AIVAN JÄRKYTTÄVÄN paljon.[/QUOTE]

Onko tyttösi myös yli 130cm pitkä kuten ap:n lapsi?
Ps. mun 3v painaa 17kg ja menee tasaisesti +1 käyrällä. Et kai vain ihannoi liiallista laihuutta?
 
???
[QUOTE="huhhuh";29991488]Mun 5,5 v tyttö painaa 17kg. Joten toi 32kg on AIVAN JÄRKYTTÄVÄN paljon.[/QUOTE]

Niin ja pituus oli...
Mun 3,5v poika painaa 17kg mutta tämähän ei sulle kerro mitään kun et tiedä pituutta.
 
"kulkija"
10 vuotias poika 149cm ja 32kg, 8 vuotias poika 138,5 ja 26 kg. Kyllä nuo lapset kasvavat ja laihtuvat tai lihoavat.... annetaan ajan tehdä tehtävänsä. Älkää vaan lapsen aikana puhuko laiduttamisista tai liian sopimattomista lapsista neuvolan käyrille.
Tiedän tytön jolle lääkäri sanoi suoraan "seuraava etappi on hautausmaa." Hän kun alkoi laihduttamaan 11-vuotiaana kelvatakseen äidilleen ja tämän ihanne mallille...
Koittakaa hyvät ihmiset ottaa tuo järki käteen....
 
vierasss
On varmaan liian isot annokset ja sitten tulisi olla enempi kasvispuolta (hed. & vih.). Vaikka harrastaakin, niin jos muuten katsoo telkkaria ja pelaa tietokoneella, niin ne muutamat liikuntakerrat ovat ihan "turhia". Arkipassiivisuus on lapsillekin pahasta. Melkein koko valvomisaika tulisi olla lapsilla liikkumista.
 
joooooooooooo o
[QUOTE="huhhuh";29991488]Mun 5,5 v tyttö painaa 17kg. Joten toi 32kg on AIVAN JÄRKYTTÄVÄN paljon.[/QUOTE]

Mun mies painaa 82 kg ja mä 52 kg ja ollaan samanikäisiä!!!!! Vähänkö painaa paljon!!!
 
Meillä pian 11-vuotias poika ja 144cm ja 33kiloa. Paljoakaan laihempi ei vois olla! Harrastaa todella paljon liikuntaa ja terve ku pukki .pitää olla vaan tarkkana et ruoka on monipuolista ja usein syö.:)
 

Yhteistyössä