En ole nyt kaikkia kommenttejani täältä lukenut, mutta vastaan sen mukaan mitä mieltä itse olen.
Omien tyttärieni kohdalla olen huomannut, että heille sana "isä" tarkoittaa ihmistä, joka on lapsen arjessa kiinteästi mukana. Se, joka on kotona iltaisin nukkumaanmenoaikaan, vie päiväkotiin, kulkee harrastuksissa, tulee kauppaan mukaan jne. Kun seurustelin, lapsilla oli kova tarve tätä miestä kutsua isäksi. Minua se ei haitannut, mies ei kokenut sitä luonnolliseksi. Sitä ei heiltä kielletty, mutta ei siinä erikseen kannustettukaan. He tietävät toki, että heillä on biologinen isä, häntä tytöt kutsuvat "iskäksi", mutta silti saattavat multa esim. kysyä, että koska heille tulee isä tänne, eivät siis tarkoita biologista isäänsä vaan jotain muuta, miestä, jonka haluaisivat meidän arkeensa.
Mulla on sellainen tausta, että olen omien vanhempieni ainoa yhteinen lapsi. Äidilläni oli kuitenkin edellisestä liitosta kaksi lasta, jotka olivat 2v ja 4v vanhempieni yhteiselämän alkaessa. Sisarukseni eivät ole koskaan tavanneet biologista isäänsä, isänsä toivomuksesta. Heille on aina ollut selvää, että he saavat kutsua isää (siis minun biologista isääni) isäksi tai "Pekaksi", miten vain. Kutsuvat aina isäksi ja kokevat, että hän on heidän isänsä. Näin isä myös kokee, hänellä on kolme lasta, yksi näistä biologinen. Isä olisi halunnut sisarukseni adoptoidakin, mutta biologisen isän vastuksuksesta johtuen se ei onnistunut.
Mielestäni ei ole mitään pahaa siinä, että aloittajan poika kutsuu tätä uus-isää isäksi jos se lapselle on luonnollista. Tuntuisi perin kummalliselta, että kukaan häntä siinä kieltäisi. Varsinkaan äiti tai tämä "Pekka", kuten täällä on kehotettu. Lapsi kuitenkin selvästi tietää kuka hänen biologinen isänsä on. Tuolla kieltämisellä vain vahvistetaan lapsen ulkopuolisuuden tunnetta, ja itse uskon, että se voi olla hyvin vaurioittavaa. Miksei lapsi voi kutsua useampaakin ihmistä isäkseen? Isä on vain sana. Ketä se vahingoittaa? Biologista isää ilmeisesti, koska hän ei osaa ajatella tässä lapsen etua vaan ainoastaan omia tuntemuksiaan.