• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

Poika hävitti mun rahan, miten rankaista?

hmm
Luulenpa, että tuollainen kohtelu, että laitettaisiin 13-vuotias korvaamaan vahingossa kadottamansa raha, nostaa vain uhmaa. Aika vaikeuksissa saattaa piina vielä olla, jos/kun pojalle puskee kunnon murkkuikä päälle, kun on käyttänyt keinonsa jo pikkuasioihin. Itse en tuollaisesta missään tapauksessa rankaisisi vaan juttelisin, juttelisin ja säilyttäisin puhevälit. Pian se, jos on kohdellut lastaan oikeudenmukaisesti voi olla kultaakin kalliimpaa. Murkkuikäinen osaa todellakin arvostaa sitä, että häneen luotetaan ja häntä on kohdeltu oikein eikä kohtuuttomasti rangaistu pikkuasioista. Tulee vain piinan aloituksesta ja muusta kertomasta mieleen, että turhan ankaria on oltu joissakin asioissa.

Ja kuka se sanoi, että voisi rankaista isompaa lasta pissimisestä housuun (ilmeisesti kyse leikki-ikäisestä?). Itse en tuollaisesta rankaisisi vaan juttelisin lapsen kanssa miten ikävää on kun housut kastuu ja että ensi kerralla sitten muistat käydä aiemmin (ja kehuisin sitten seuraavilla kerroilla kun tekee pissin oikeaan paikkaan).
 
Mä en myös oikein ymmärrä miksi Piinaa nyt näin piinataan ;) Hän kysyi neuvoa miten toimia lapsensa kanssa ja yhtäkkiä häntä syytetään huonoksi äidiksi ym. Eikö ole hyvä, että kysyy miten toiset toimisivat jos tilanne on itselle uusi?

Itse toimisin ehkä niin, että kertoisin pojalle miksi 5 katoaminen harmittaa. Sitten saattaisin kysyä häneltä miten pojan mielestä asiassa kannattaisi toimia. Eli onko poika sitä mieltä, että kadonnut raha tulisi korvata ja jos on niin millä tavalla? Poika voi olla oikeasti pahoillaan vaikka tuntuikin suhtautuvan asiaan ylimielisesti.

Viisi euroa ei ole iso summa ja toki tavaraa katoaa, mutta mielestäni asiasta voi ja kannattaa keskustella. Varsinkin jos tämä ei ole ensimmäinen kerta kun näin pääsee käymään. Syytellä ei toki kannata. Itse en varmaankaan laittaisi lasta korvaamaan kadonnutta rahaa, mutta tuon ikäistä voi jo muistuttaa siitä, että jos jonkun tavaran kadottaa niin "oikeassa elämässä" se pitää korvata, vaikka katoaminen olisi ollut vahinko.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Ja kuka se sanoi, että voisi rankaista isompaa lasta pissimisestä housuun (ilmeisesti kyse leikki-ikäisestä?). Itse en tuollaisesta rankaisisi vaan juttelisin lapsen kanssa miten ikävää on kun housut kastuu ja että ensi kerralla sitten muistat käydä aiemmin (ja kehuisin sitten seuraavilla kerroilla kun tekee pissin oikeaan paikkaan).

Ei kukaan. Joku sanoi, että mä ihan varmasti rankaisisin, koska voisin rankaista 13 vuotiasta rahan hukkaamisesta. Mun 3v:lle välillä sattuu vanhinkoja ja en ole niistä moksiskaan. Sanoin vain, että voisin olla vihainen kyllä, jos isompi lapsi ei malttaisi leikeiltä pissalle ja sen vuoksi kastelisi, mutta en ole koskaan ajatellutkaan rankaista sellaisesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mitäääää:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja mitääää:
siis lainaksi äitiltä lapselle rahaa?Ihme systeemi...etkö sä kuitenkin ole elatusvelvollinen kunnes poika 18 v?Mites lapsilisä?Saako poika sen(sillehän se kuuluu)vai käytätlö sä sen omiin menoihis?

Olen elatusvelvollinen, mutta en ole velvollinen maksamaan joka namia minkä lapsi haluaa. Lapsilisät menevät ruokaan ja muihin "pakollisiin" lasten menoihin. Itseeni en kuluta rahaa juuri mitään.
no ihmekkös poika varastaa/kadottaa rahaa jos et kerta ole velvollinen maksamaan jokaista namia!!!mistä se sit muka sitä rahaa sais,tuon ikänen ???????


Minun mielestä lapsen ei tarvitse syödä jatkuvasti namia ja mä olen velvollinen huolehtimaan lapsen terveellisestä ruokavaliosta. En kuitenkaan juokse vahtimasta enään 13 vuotiastani ja saa ostaa rahoillaan karkkia esim. nuokkarissa, mutta mä en sitä rahaa hänelle ilmaiseksi anna. Multa hän karkkirahansa saa, mutta saa tehdä joitain pieniä hommia sitä vastaan.
 
hyvä
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kuule Piina.. anna lapsellesi ANTEEKSI! Sen jälkeen tuntuu molemmista varmaan ihan kivalta.
Tää oli ihan oikeasti paras ohje! Just näin kypsä vanhempi toimii, antaa anteeksi, lapsikin oppii, että anteeksi voi antaa ja saada.

 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ei kukaan. Joku sanoi, että mä ihan varmasti rankaisisin, koska voisin rankaista 13 vuotiasta rahan hukkaamisesta. Mun 3v:lle välillä sattuu vanhinkoja ja en ole niistä moksiskaan. Sanoin vain, että voisin olla vihainen kyllä, jos isompi lapsi ei malttaisi leikeiltä pissalle ja sen vuoksi kastelisi, mutta en ole koskaan ajatellutkaan rankaista sellaisesta.
Niin, siis joo, vihaisuuskin on rankaisemista!

 
Alkuperäinen kirjoittaja kunnon kinttaat:
aika hullua että tämmösestä aiheesta tulee kamala asia tällä palstalla..
Vaikka onkin 13-vuotias niin mitä se vielä kertoo?Ei kaikki teinit ole valehtelijoita ja jos ensimmäisenä äidillä on mielessä että lapsi valehtelee niin ehkä miettisin ensin että miksi näin enkä pähkäis vaan jotai perkeleen vitosta....
Juuri näin
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ei kukaan. Joku sanoi, että mä ihan varmasti rankaisisin, koska voisin rankaista 13 vuotiasta rahan hukkaamisesta. Mun 3v:lle välillä sattuu vanhinkoja ja en ole niistä moksiskaan. Sanoin vain, että voisin olla vihainen kyllä, jos isompi lapsi ei malttaisi leikeiltä pissalle ja sen vuoksi kastelisi, mutta en ole koskaan ajatellutkaan rankaista sellaisesta.
Niin, siis joo, vihaisuuskin on rankaisemista!


Eli mä en saa olla vihainen pojalleni rahan hukkaamisesta vaan mun pitää olla aina antaa samantien anteeksi kaikki mitä tekevät. Nyt tämä menee mun mielestä liian pitkälle. Mielestäni vihantunteet kuuluvatelämään, eikä meidän äitien tarvitse olla poikkeavia. Se miten vihan näyttää lapselle on eri esim. en pääpunaisena huutaisi housuun pissivälle, kuten en myöskään rahanhävittäneellekään.

Ei ihme, että täällä haistatellaan toisille äideille ja haukutaan heitä, jos kerran kotona ei saa lasten-edessä koskaan olla vihainen
:/
 
Kata
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ei kukaan. Joku sanoi, että mä ihan varmasti rankaisisin, koska voisin rankaista 13 vuotiasta rahan hukkaamisesta. Mun 3v:lle välillä sattuu vanhinkoja ja en ole niistä moksiskaan. Sanoin vain, että voisin olla vihainen kyllä, jos isompi lapsi ei malttaisi leikeiltä pissalle ja sen vuoksi kastelisi, mutta en ole koskaan ajatellutkaan rankaista sellaisesta.
Niin, siis joo, vihaisuuskin on rankaisemista!


Eli mä en saa olla vihainen pojalleni rahan hukkaamisesta vaan mun pitää olla aina antaa samantien anteeksi kaikki mitä tekevät. Nyt tämä menee mun mielestä liian pitkälle. Mielestäni vihantunteet kuuluvatelämään, eikä meidän äitien tarvitse olla poikkeavia. Se miten vihan näyttää lapselle on eri esim. en pääpunaisena huutaisi housuun pissivälle, kuten en myöskään rahanhävittäneellekään.

Ei ihme, että täällä haistatellaan toisille äideille ja haukutaan heitä, jos kerran kotona ei saa lasten-edessä koskaan olla vihainen
:/
Musta sä saat. Ja musta sun melkein pitääkin. On eri asia jos vaikka löisit lasta vihoissasi, mutta ei se ole vaarallista että torutaan sattuneesta ja keskutellaan miten asia korvataan. Siis kyllä mua ainakin kiukuttais jos joku hukkais MUN rahan ja suhtautuis siin väliinpitämättömästi, oli se sit kuka tahansa. Tää menee nyt ihan eri asiaan, mut luin juuri jostain Riitta Väisäsen haastattelun. Hänen kotonaan olivat nuoret tehneet tuhojaan ja hän pisti ne korvaamaan asian työllä. Nuoret joutuivat ihan konkreettisesti LUOMAAN PASKAA. Mietin että WOU, miten hienoa! Siis se että oikeasti näytetään ettei mitä tahansa voi tehdä ilman jälkiseuraamuksia. Tuntuu että täällä kirjoittavien lapsista suurin osa ei tule koskaan "luomaan paskaa" vaan aina katsotaan läpi sormien. No oli tosiaan eri luokan asiasta kyse, mutta ap tahdoin vaan kertoa tän sulle :)
 
Minusta tuo vihaisuus on ihan oikeutettua, tottakai pojan täytyy tietää että äidistä tämä ei tuntunut mukavalta. Hävitti sitten rahan tahallaan tai vahingossa. Se on osa aikuiseksi kasvamista että oppii tunnistamaan aiheuttamansa tunteet, ja siitä kehittyy myös omatunto. Eli kun tiedän että tein jotain väärin, ja näen että se tuntuu toisesta pahalta, en halua aiheuttaa pahaa mieltä uudestaan.

Anteeksiantaminen on eri asia kuin koko asian mitätöiminen. Tärkeämpää mun mielestä kuin se 5 euron summa on opetus siitä että pahoitti äidin mielen. Monesti kun omat koulutoverit tms teki teininä jotain tyhmyyksiä, seurauksia ei yhtään ajateltu etukäteen, eli mitä sitten jos/kun jää kiinni. Minusta arvokasta on se, että asioista puhutaan ja sitten ne sovitaan. Eikä niin että annettaisiin vain olla, kun summa on niin pieni. Seuraavalla kerralla se voi sitten olla isompi, jos opetat että tällaisesta ei seuraa mitään, edes keskustelua.

Halaus sulle, varmasti rankkaa olla teini-ikäisen vanhempi!
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ei kukaan. Joku sanoi, että mä ihan varmasti rankaisisin, koska voisin rankaista 13 vuotiasta rahan hukkaamisesta. Mun 3v:lle välillä sattuu vanhinkoja ja en ole niistä moksiskaan. Sanoin vain, että voisin olla vihainen kyllä, jos isompi lapsi ei malttaisi leikeiltä pissalle ja sen vuoksi kastelisi, mutta en ole koskaan ajatellutkaan rankaista sellaisesta.
Niin, siis joo, vihaisuuskin on rankaisemista!


Eli mä en saa olla vihainen pojalleni rahan hukkaamisesta vaan mun pitää olla aina antaa samantien anteeksi kaikki mitä tekevät. Nyt tämä menee mun mielestä liian pitkälle. Mielestäni vihantunteet kuuluvatelämään, eikä meidän äitien tarvitse olla poikkeavia. Se miten vihan näyttää lapselle on eri esim. en pääpunaisena huutaisi housuun pissivälle, kuten en myöskään rahanhävittäneellekään.

Ei ihme, että täällä haistatellaan toisille äideille ja haukutaan heitä, jos kerran kotona ei saa lasten-edessä koskaan olla vihainen
:/
puhuin siitä, jos 3vuotias pissii housuun, ja tiedät itsekin, että siitä oli kyse. leiki nyt marttyyria sitten. hohoijaa

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kuule Piina.. anna lapsellesi ANTEEKSI! Sen jälkeen tuntuu molemmista varmaan ihan kivalta.
Minusta tuo on hyvä ehdotus. Jos lasta rangaistaan vahingoista, lapsi pyrkii salaamaan aiheuttamansa vahingot. Se ei ole pidemmän päälle hyvä asia.
 
Kata
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kuule Piina.. anna lapsellesi ANTEEKSI! Sen jälkeen tuntuu molemmista varmaan ihan kivalta.
Minusta tuo on hyvä ehdotus. Jos lasta rangaistaan vahingoista, lapsi pyrkii salaamaan aiheuttamansa vahingot. Se ei ole pidemmän päälle hyvä asia.
Eikö ole vaihtoehtoa että asia korvataan JA annetaan anteeksi. Jos joku hävittäisi sun omaisuuttasi, oli se mitä tahansa, ja suhtautuisi siihen väliinpitämättömästi, sanoisitko vaan että "Saat anteeksi" ja unohtaisit koko asian?? Varmaan keskusteltaisiin ko tuotteen korvaamisesta jos tarpeen, tai ainakin jotenkin yritettäisiin sopia asia. Jos näin ei toimittaisi, eikö muka sinulle jäisi kovin paha mieli?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ei kukaan. Joku sanoi, että mä ihan varmasti rankaisisin, koska voisin rankaista 13 vuotiasta rahan hukkaamisesta. Mun 3v:lle välillä sattuu vanhinkoja ja en ole niistä moksiskaan. Sanoin vain, että voisin olla vihainen kyllä, jos isompi lapsi ei malttaisi leikeiltä pissalle ja sen vuoksi kastelisi, mutta en ole koskaan ajatellutkaan rankaista sellaisesta.
Niin, siis joo, vihaisuuskin on rankaisemista!


Eli mä en saa olla vihainen pojalleni rahan hukkaamisesta vaan mun pitää olla aina antaa samantien anteeksi kaikki mitä tekevät. Nyt tämä menee mun mielestä liian pitkälle. Mielestäni vihantunteet kuuluvatelämään, eikä meidän äitien tarvitse olla poikkeavia. Se miten vihan näyttää lapselle on eri esim. en pääpunaisena huutaisi housuun pissivälle, kuten en myöskään rahanhävittäneellekään.

Ei ihme, että täällä haistatellaan toisille äideille ja haukutaan heitä, jos kerran kotona ei saa lasten-edessä koskaan olla vihainen
:/
puhuin siitä, jos 3vuotias pissii housuun, ja tiedät itsekin, että siitä oli kyse. leiki nyt marttyyria sitten. hohoijaa


En tiennyt koska siitä ei ollut puhetta. Seuraavaksi sun kannattaisi kirjoittaa että, jos olisit vihainen 3v housuun pissimisestä. Mä kun puhuin etten ole siitä moksiskaan, kuten voit ylempää asian todeta.
 
no just
Siis eikö vanhmmilla ole enää mitään kykyä kasvattaa lapsiaan. Ihan tosissaanko aikuinen ihminen tulee kysymään netistä mitä tekee, kun 13-vuotias poika hävittää viisi euroa, siis vaivaiset viisi euroa ja äiti ei sitten osaa päättää mitä asian kanssa tekisi niin tulee nettiin kysymään. Pitäisikö täällä ehkä luetella mitä hän tekee sitten, kun poika sanoo kirosanan, poika suuttuu äidilleen, paiskoo ovia, potkaiseen oven rikki....

En tiennyt, että uusavuttomuus on noin pitkälle mennyt...
 
Alkuperäinen kirjoittaja no just:
Siis eikö vanhmmilla ole enää mitään kykyä kasvattaa lapsiaan. Ihan tosissaanko aikuinen ihminen tulee kysymään netistä mitä tekee, kun 13-vuotias poika hävittää viisi euroa, siis vaivaiset viisi euroa ja äiti ei sitten osaa päättää mitä asian kanssa tekisi niin tulee nettiin kysymään. Pitäisikö täällä ehkä luetella mitä hän tekee sitten, kun poika sanoo kirosanan, poika suuttuu äidilleen, paiskoo ovia, potkaiseen oven rikki....

En tiennyt, että uusavuttomuus on noin pitkälle mennyt...


Onneksi on tämä netti meidän uusavuttomien apuna

:saint:
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ei kukaan. Joku sanoi, että mä ihan varmasti rankaisisin, koska voisin rankaista 13 vuotiasta rahan hukkaamisesta. Mun 3v:lle välillä sattuu vanhinkoja ja en ole niistä moksiskaan. Sanoin vain, että voisin olla vihainen kyllä, jos isompi lapsi ei malttaisi leikeiltä pissalle ja sen vuoksi kastelisi, mutta en ole koskaan ajatellutkaan rankaista sellaisesta.
Niin, siis joo, vihaisuuskin on rankaisemista!


Eli mä en saa olla vihainen pojalleni rahan hukkaamisesta vaan mun pitää olla aina antaa samantien anteeksi kaikki mitä tekevät. Nyt tämä menee mun mielestä liian pitkälle. Mielestäni vihantunteet kuuluvatelämään, eikä meidän äitien tarvitse olla poikkeavia. Se miten vihan näyttää lapselle on eri esim. en pääpunaisena huutaisi housuun pissivälle, kuten en myöskään rahanhävittäneellekään.

Ei ihme, että täällä haistatellaan toisille äideille ja haukutaan heitä, jos kerran kotona ei saa lasten-edessä koskaan olla vihainen
:/
puhuin siitä, jos 3vuotias pissii housuun, ja tiedät itsekin, että siitä oli kyse. leiki nyt marttyyria sitten. hohoijaa


En tiennyt koska siitä ei ollut puhetta. Seuraavaksi sun kannattaisi kirjoittaa että, jos olisit vihainen 3v housuun pissimisestä. Mä kun puhuin etten ole siitä moksiskaan, kuten voit ylempää asian todeta.
Joo, jos sun 13-vuotias lapsi ei malta mennä pissille, kun leikkii niin innokkaasti niin kai siitä voi jo suuttua. Kuvittelin, että tarkoitat isommalla lapsella tuota 3-vuotiasta, että hänelle olisit vihainen.
 
no just
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minä en ymmärtänyt tuota otsikon sanontaa: minun rahani. Ja sen vuoksi en ymmärtänyt koko juttua ilmeisestikään.
Mun on varmaan peesailtava tätä, koska en tainnut ymmärtää...
5e....? Työllä korvattava....?
Niin, kovaa on elämä. Tää juttu muuten kuulostaa sellaiselta legendalta mitä noi 40-luvulla syntyneet kertoo :) Aika monet varmaan niitä kuulleet. Jos se poika laitetaan vaikka kahdeksi viikoksi perunapellolle yötä myöten kyntämään niin oliskohan 5egee korvattu?

 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Joo, jos sun 13-vuotias lapsi ei malta mennä pissille, kun leikkii niin innokkaasti niin kai siitä voi jo suuttua. Kuvittelin, että tarkoitat isommalla lapsella tuota 3-vuotiasta, että hänelle olisit vihainen.

Lähinnä ajattelin jotain n.5v, joka on jo ollot kuiva vuosia, mutta silti päivisin kastelisi. Jos kouluikäinen näin tekisi marssisin jo lääkäriin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no just:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minä en ymmärtänyt tuota otsikon sanontaa: minun rahani. Ja sen vuoksi en ymmärtänyt koko juttua ilmeisestikään.
Mun on varmaan peesailtava tätä, koska en tainnut ymmärtää...
5e....? Työllä korvattava....?
Niin, kovaa on elämä. Tää juttu muuten kuulostaa sellaiselta legendalta mitä noi 40-luvulla syntyneet kertoo :) Aika monet varmaan niitä kuulleet. Jos se poika laitetaan vaikka kahdeksi viikoksi perunapellolle yötä myöten kyntämään niin oliskohan 5egee korvattu?

Meillä onneksi riittäisi, jos katsoisi pikkusiskoaan lenkkini ajan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja viina:
Pojalle sellaisia terveisiä, että sanoo ensi kerralla hinnan sen verran todellista kalliimmaksi, että itselle jää vielä käyttörahaa.

Se ei onnistuisi, koska toki koulusta on ilmoitettu summa ja lappu palautettu allekirjoituksineen.

Poika on jo 13v. Aika jännä että vastauksia on laidasta laitaan. En usko, että on tuhlannut sitä, koska sai jo toisen 5e kainaksi eli 20 eurosta jäi 10e, josta oli 5e tulannut ja toinen 5e oli hukkunut. Mutta silti, mun mielestä rahoista pitäisi pitää parempi huoli eikä vain sanoa, ettei sitä 5e ole, se on hukkunut
:/

Ootko sä koskaan itse hukannut mitään? Mä olen hukannut pariin kertaan avaimet ja kerran kännykän. Usean kerran viikossa on hävöksissä milloin mitäkin. Lapsena hukkasin kerran jopa kenkäni...
 
hulina harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja kunnon kinttaat:
aika hullua että tämmösestä aiheesta tulee kamala asia tällä palstalla..
Vaikka onkin 13-vuotias niin mitä se vielä kertoo?Ei kaikki teinit ole valehtelijoita ja jos ensimmäisenä äidillä on mielessä että lapsi valehtelee niin ehkä miettisin ensin että miksi näin enkä pähkäis vaan jotai perkeleen vitosta....
peesi
 

Yhteistyössä