• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

Poika hävitti mun rahan, miten rankaista?

...
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja toini:
se poika osaa jo valehdella, on käyttäny sen 5e matkalla. en olis noin huono äiti kuin piina on, en ikinä.
Et niin vaan monin verroin huonompi!


Vaikea se on yhden ketjun perusteella päättää kuka on äideistä huonoin. Mä en ole hyvä äiti ja siksi täältäkin neuvoja kyselen, että miten kannattaisi tehdä. Ihmettelen vain tähänkin tulleita vastauksia, kun on niin puoleen ja vastaan, etten vieläkään tiedä mitä tehdä
:/
mitäpä jos oikein kunnolla keskustelisit sen lapsen kanssa. Mitä hittoa sä täältä tulet kysymään neuvoja, tämähän on perhe asia.
Minä ainakin juttelisin lapsen kanssa asiasta. Painottasin myös ettei ole mitään syytä valehtdella ja enemmän tekee hallaa itselleen jos / kun valehtelee. Aika loukkaavaa ruotia jotain 5 ? jossain netissä muumien keskustelupalstalla.
 
hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Tuokin oli vain retki teatteriin, eikö sekään nykyään onnistu ilman karkkia?

Mä tiedän olevan nipo, joissain asioissa ja joissain en. Mun mielestä kuiteinkin on hyvä, että uskaltaa olla lapsilleen nipo, eikä antaa heille vähintään se mitä kaveritkin saavat tai mahtailla sillä, että omat lapset saavat enemmän. Ihan on meidän vanhempien syy, että lapsilla ja nuorilla on keskimäärin kunto heikentynyt sekä lihavuus yleistynyt. Mä uskon sen johtuvan (tätä palstaa seuranneena), että me vanhemmat emme uskalla olla nipoja ja emme uskalla olla antamatta paljon rahaa ja vaatia lapsilta osallistumista sen hankintaan yms.
Tajuutsä lainkaan, että sun poikas on 13-vuotias, ei mikään pikkulapsi enää. Kai sen ikäinen nyt saa itse päättää milloin sitä karkkia syö ja milloin ei? On jo naurettavaa holhoamista, jos ei saa tuollaisia asioita päättää. Olishan hän voinut ostaa vaikka juotavaa sillä rahalla tai säästää. Mutta kyllä tuon ikäisellä käyttörahaa pitää jo olla.

Ja urheilun harrastaminen ja rahan saaminen on kaksi eri asiaa. Mun lapsilla on kaikilla urheiluharrastuksia ja silti he saavat ihan itse päättää mitä syövät ja milloin syövät (yleensä kuitenkin päivällinen on yhdessä ellei erikseen sovita), ei heidän tartte äidiltä kysyä, että saanko syödä yhden namin (niinkuin kotikadussa).

Myönnän antavani lapsilleni reilusti viikkorahaa, mutta he näyttävät mulle vapaaehtoisesti tilitietonsa aina ja kyllä se raha on sinne tilille nätisti kaikki kertynyt, ihan pientä osaa lukuunottamatta. Lapsi oppii rahan käytön ja säästämisen, kun saa siihen mahdollisuuden eikä vanhemmat holhoa ja vahdi pikkuasioissa. Ovat siis 11-vuotiaasta ylöspäin iältään.

Meillä on aina ollut rajat, lapset ei pyöri ulkona iltaisin, vanhimmallakin (16-vuotias) on kotiintuloaika vkloppuisin klo 23.30, mutta kaverit saa kyllä olla meillä vapaasti yötäkin. Lasta pitää suojella sopivasti, mutta antaa myös vastuuta.

Mä en voi ymmärtää ettei lapsi saa tehdä virhettä ilman rangaistusta. Lapsi tuskin uskaltaa edes tunnustaa mitään kodissa, jossa ihan pikkusioista seuraa automaattisesti rangaistus.

 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tietysti laittaisin korvaamaan sen! Olkoot iso raha tai pieni raha, mutta periaatteestakin laittaisin korvaamaan... Sovittu asia on sovittu asia ja siitä pidetään kiinni!

Hajottihan poikani puhelimensakin tahallaan saadakseen uuden ja paremman, en ostanut, ostin tasan samanlaisen, kuin ensimmäinenkin... En kyllä olisi uutta puhelinta ostanut ollenkaan, mutta koska joutuu harkkojen jälkeen olemaan yksin ulkosalla 30-45min iltakasin jälkeen, niin katsoin sen tuovan edes vähän turvaa ja olevan pienempi paha saada uusi (ja samanlainen kuin vanha) kuin olla kokonaan ilman...
mä olisin vatinut ostamaa omalla rahalla.
mutta jos ei saa omaa rahaa niin sit olisin ostanut käytetyn
 
vieras
Musta on väärin rueta rangaisemaan jostain mikä on hävinnyt vahingossa. Tottakai pitää opettaa että esim. rahan ja avaimien kanssa pitää olla huolehtivainen, mutta sattuuhan noita hävittämisiä aikuisillekin.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta on väärin rueta rangaisemaan jostain mikä on hävinnyt vahingossa. Tottakai pitää opettaa että esim. rahan ja avaimien kanssa pitää olla huolehtivainen, mutta sattuuhan noita hävittämisiä aikuisillekin.
meillä hävitti lapsi kerran rahan jonka oli varannut leijaa varten , kun raha kaupassa katosi taksusta, leijaa ei ostettu. harmitti vietävästi.
Eihän kukaan tietenkään kerro kjos kaupan lattialta löytää 5e, pistää vaan tyytyväisenä taskuun
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta on väärin rueta rangaisemaan jostain mikä on hävinnyt vahingossa. Tottakai pitää opettaa että esim. rahan ja avaimien kanssa pitää olla huolehtivainen, mutta sattuuhan noita hävittämisiä aikuisillekin.
meillä on hyvin kallista teettää uus avain. maskaa 20, joten minusta on kohtuullista että kafottaja korvaaa sen osittain.
Myös poika on joutunut pleikkarin ohjaimen maksamaan kun rikkoi sen
 
aika hullua että tämmösestä aiheesta tulee kamala asia tällä palstalla..
Vaikka onkin 13-vuotias niin mitä se vielä kertoo?Ei kaikki teinit ole valehtelijoita ja jos ensimmäisenä äidillä on mielessä että lapsi valehtelee niin ehkä miettisin ensin että miksi näin enkä pähkäis vaan jotai perkeleen vitosta....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta on väärin rueta rangaisemaan jostain mikä on hävinnyt vahingossa. Tottakai pitää opettaa että esim. rahan ja avaimien kanssa pitää olla huolehtivainen, mutta sattuuhan noita hävittämisiä aikuisillekin.
meillä on hyvin kallista teettää uus avain. maskaa 20, joten minusta on kohtuullista että kafottaja korvaaa sen osittain.
Myös poika on joutunut pleikkarin ohjaimen maksamaan kun rikkoi sen
Niin eihän se mitään ilmasta ole teettää avaimia, mutta oikeesti niitä vahinkoja sattuu. Itse olen nuoruudessa hukannut useammankin avaimen. Kerran jopa koulureppuni varastettiin kirjastossa, jossa avainkin oli, mutta ei ole tarvinnut korvailla niitä.
Eri asia on se, että rikkooko tahallaan pleikkarin ohjaimen (esim. heittää seinään) vai meneekö se vahingon mukana rikki (esim. kaatuu päälle)
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta on väärin rueta rangaisemaan jostain mikä on hävinnyt vahingossa. Tottakai pitää opettaa että esim. rahan ja avaimien kanssa pitää olla huolehtivainen, mutta sattuuhan noita hävittämisiä aikuisillekin.
meillä on hyvin kallista teettää uus avain. maskaa 20, joten minusta on kohtuullista että kafottaja korvaaa sen osittain.
Myös poika on joutunut pleikkarin ohjaimen maksamaan kun rikkoi sen
Niin eihän se mitään ilmasta ole teettää avaimia, mutta oikeesti niitä vahinkoja sattuu. Itse olen nuoruudessa hukannut useammankin avaimen. Kerran jopa koulureppuni varastettiin kirjastossa, jossa avainkin oli, mutta ei ole tarvinnut korvailla niitä.
Eri asia on se, että rikkooko tahallaan pleikkarin ohjaimen (esim. heittää seinään) vai meneekö se vahingon mukana rikki (esim. kaatuu päälle)
varkaus onkin eriasia kuin huolimattomuus.
ja jos mä kadotan sen avaimen niin kyllä se v.ituttta kun joudun ite sen maksamaan. 20e on PLAJON yhdestä vaimesta.j
ja muuten jos lasi menee tiskatessa rikki niin tietenkään siitä ei tarvitse maksaa, mutta jos sen lasin heittää lattialle niin toki sisiät maksaa pitää edes nimellinen hinta tai lapsi käy ite ostamassa uuden tilalle
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta on väärin rueta rangaisemaan jostain mikä on hävinnyt vahingossa. Tottakai pitää opettaa että esim. rahan ja avaimien kanssa pitää olla huolehtivainen, mutta sattuuhan noita hävittämisiä aikuisillekin.
meillä on hyvin kallista teettää uus avain. maskaa 20, joten minusta on kohtuullista että kafottaja korvaaa sen osittain.
Myös poika on joutunut pleikkarin ohjaimen maksamaan kun rikkoi sen
Niin eihän se mitään ilmasta ole teettää avaimia, mutta oikeesti niitä vahinkoja sattuu. Itse olen nuoruudessa hukannut useammankin avaimen. Kerran jopa koulureppuni varastettiin kirjastossa, jossa avainkin oli, mutta ei ole tarvinnut korvailla niitä.
Eri asia on se, että rikkooko tahallaan pleikkarin ohjaimen (esim. heittää seinään) vai meneekö se vahingon mukana rikki (esim. kaatuu päälle)
pleikkarin ohjaminessa oli se ohjainsauva mennyt rikki.

On vähentyneet kaikki tuollaiset kun tietää että pitää maksaa.

korvausvelvollisuus on muualllakin jos hajottaa, esim koulussa tai päiväkodissa
 
:eek: onpas joissain perheissä tiukka meininki..itse en ainakaan lapsena joutunut korvaamaan vahingossa rikottua tai kadotettua..enkä sitä vaadi omaltakaan lapselta..jos jotain tahallaan rikkoo ( onneks ei ole vielä niin käynyt *koputtaa puuta* ),niin sitten on ilman..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta on väärin rueta rangaisemaan jostain mikä on hävinnyt vahingossa. Tottakai pitää opettaa että esim. rahan ja avaimien kanssa pitää olla huolehtivainen, mutta sattuuhan noita hävittämisiä aikuisillekin.
meillä on hyvin kallista teettää uus avain. maskaa 20, joten minusta on kohtuullista että kafottaja korvaaa sen osittain.
Myös poika on joutunut pleikkarin ohjaimen maksamaan kun rikkoi sen
Niin eihän se mitään ilmasta ole teettää avaimia, mutta oikeesti niitä vahinkoja sattuu. Itse olen nuoruudessa hukannut useammankin avaimen. Kerran jopa koulureppuni varastettiin kirjastossa, jossa avainkin oli, mutta ei ole tarvinnut korvailla niitä.
Eri asia on se, että rikkooko tahallaan pleikkarin ohjaimen (esim. heittää seinään) vai meneekö se vahingon mukana rikki (esim. kaatuu päälle)
pleikkarin ohjaminessa oli se ohjainsauva mennyt rikki.

On vähentyneet kaikki tuollaiset kun tietää että pitää maksaa.

korvausvelvollisuus on muualllakin jos hajottaa, esim koulussa tai päiväkodissa
Jotenkaan en osaa olla yllättynyt teidän kasvatusfilosofiasta...
 
vieras
Mä en puhuisi välttämättä rangaistuksesta, mutta kylläkin pistäisin lapsen korvaamaan huolimattomuudellaan aiheuttamansa vahingon. Kyllä tuon ikäisen lapsen on jo hyvä opetella, että toisille aiheutetut vahingot korvataan aina ilman mitään mukinoita. Istuttaisin lapsen pöydän ääreen ja keskustelisin hänen kanssaan asiasta ja kysyisin, miten hän itse haluaisi korvata sen 5?. Haluaisiko että vähennetään hänen viikkorahoistaan, tekisikö korvaukseksi jotain ekstra kotitöitä vai miten.
 
vieras
Jessus te olette outoja! Tajuatteko miten käytätte valtaanne väärin rahan voimalla :eek: Näin tiukalla asenteella kasvatatte nuorisorikollisia. Lasta ei saa kiristää rahalla!
 
Ccc
Ei kyllä ymmärrä yhtään tätä juttua! Lapsi hävittää vahingossa rahan ja pitäisi korvata se jollain! Kyl on jossain vikaa jos edes ajattelee sillain! Sitten viellä ihmettelette kun lapsi valehtelee! Kai se nyt valehtelee jos tietää että vahingosta seuraa rangaistus, ei ne sen jälkeen enää uskalla kertoa mitään ! Vaikuttaa myös aikuis ikään kun tulee pelko että tekee jotain väärin eikä sen takia uskalla enää tehdä mitään! Teen töitä tällaisen ihmisen kanssa ja voin kertoa että hermot menee sen kanssa kun kaikki on aina sen vika jne. Huh huh mä sanon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja toini:
mitäpä jos oikein kunnolla keskustelisit sen lapsen kanssa. Mitä hittoa sä täältä tulet kysymään neuvoja, tämähän on perhe asia.
Minä ainakin juttelisin lapsen kanssa asiasta. Painottasin myös ettei ole mitään syytä valehtdella ja enemmän tekee hallaa itselleen jos / kun valehtelee. Aika loukkaavaa ruotia jotain 5 ? jossain netissä muumien keskustelupalstalla.

Mä en näe siinä mitään pahaa, että kysyn neuvoa muilta vanhemmilta, miten kannattaisi tehdä. Mulla yleensäkin on tapana ensin miettiä itsekseni mitä teen, ennenkuin alan lapsen kanssa neuvottelemaan enempiä.

Mulla ei ole mitään syytä epäillä lapseni valehtelevan, joten en aio siitä häntä syyttää. Syytän ainoastaan siitä, että on hukannut 5e, joka piti palauttaa mulle.

Ja todellakaan en vieläkään tiedä, onko kauhea olla ankara ja antaa korvata se, vai onko parempi antaa mennä villaisella vain ja olla enään koskaan luottamatta lapseen ja siihen, ettei hukkaa toistamiseen

:/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ccc:
Ei kyllä ymmärrä yhtään tätä juttua! Lapsi hävittää vahingossa rahan ja pitäisi korvata se jollain! Kyl on jossain vikaa jos edes ajattelee sillain! Sitten viellä ihmettelette kun lapsi valehtelee! Kai se nyt valehtelee jos tietää että vahingosta seuraa rangaistus, ei ne sen jälkeen enää uskalla kertoa mitään ! Vaikuttaa myös aikuis ikään kun tulee pelko että tekee jotain väärin eikä sen takia uskalla enää tehdä mitään! Teen töitä tällaisen ihmisen kanssa ja voin kertoa että hermot menee sen kanssa kun kaikki on aina sen vika jne. Huh huh mä sanon.

Lapsi ei tietääkseni ole valehdellut, hän on ollut vain huolimaton. Itsekin olen huolimaton ja useammankin kerran hukannut jotain. Mutta koska olen joutunut korvaamaan hukkaamani asiat, on saanut minut pitämään parempaa huolta tavaroistani ja varsinkin tavarat, jotka olen lainannut (tai oikeastaan tästä syystä en juuri koskaan lainaa mitään).

Tän korvaamisen taustalla siis on se, että lapsi jatkossa pitäisi parempaa huolta rahoista.

 
Kata
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta on väärin rueta rangaisemaan jostain mikä on hävinnyt vahingossa. Tottakai pitää opettaa että esim. rahan ja avaimien kanssa pitää olla huolehtivainen, mutta sattuuhan noita hävittämisiä aikuisillekin.
Niin sattuu, mutta jos sinä hävität toisen ihmisen rahaa -vahingossa tai tahallaan- kai sinä sen hänelle korvaat?? kyllä tuon ikäisellä pitää olla jo sääntöjä elämässä. Mäkin ehkä heltyisin jos lapsi olisi tosiaan pahoillaan, mutta ap nimeenomaan kertoi että lapsella oli hälläväliä-asenne katoamista kohtaan. Jos aikuinen hukkaa kaverin omaisuutta, hän korvaa sen. ei se ole mikään rangaistus, asioiden vaan kuuluu mennä niin. Musta siinä sitten kasvatetaan niitä moneen kertaan mainittuja nuorisorikollisia jos ei oikeisiin asioihin osata puuttua, vaan tehdään tällaisia "pullamössölapsia".
 
Ccc
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Ccc:
Ei kyllä ymmärrä yhtään tätä juttua! Lapsi hävittää vahingossa rahan ja pitäisi korvata se jollain! Kyl on jossain vikaa jos edes ajattelee sillain! Sitten viellä ihmettelette kun lapsi valehtelee! Kai se nyt valehtelee jos tietää että vahingosta seuraa rangaistus, ei ne sen jälkeen enää uskalla kertoa mitään ! Vaikuttaa myös aikuis ikään kun tulee pelko että tekee jotain väärin eikä sen takia uskalla enää tehdä mitään! Teen töitä tällaisen ihmisen kanssa ja voin kertoa että hermot menee sen kanssa kun kaikki on aina sen vika jne. Huh huh mä sanon.

Lapsi ei tietääkseni ole valehdellut, hän on ollut vain huolimaton. Itsekin olen huolimaton ja useammankin kerran hukannut jotain. Mutta koska olen joutunut korvaamaan hukkaamani asiat, on saanut minut pitämään parempaa huolta tavaroistani ja varsinkin tavarat, jotka olen lainannut (tai oikeastaan tästä syystä en juuri koskaan lainaa mitään).

Tän korvaamisen taustalla siis on se, että lapsi jatkossa pitäisi parempaa huolta rahoista.
Ja samalla se oppii ettei kannata kertoa mitään rangaistuksen pelossa !
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
vai onko parempi antaa mennä villaisella vain ja olla enään koskaan luottamatta lapseen ja siihen, ettei hukkaa toistamiseen
:/
Et ole tosissasi? *mä oon sanaton miten äiti voi ajatella 13-vuotiaasta noin, kun lapsi hukkaa 5?*

Olisi mielenkiintoista tietää lisää teidän perheen elämästä ja lastenkasvatuksesta!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ccc:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Ccc:
Ei kyllä ymmärrä yhtään tätä juttua! Lapsi hävittää vahingossa rahan ja pitäisi korvata se jollain! Kyl on jossain vikaa jos edes ajattelee sillain! Sitten viellä ihmettelette kun lapsi valehtelee! Kai se nyt valehtelee jos tietää että vahingosta seuraa rangaistus, ei ne sen jälkeen enää uskalla kertoa mitään ! Vaikuttaa myös aikuis ikään kun tulee pelko että tekee jotain väärin eikä sen takia uskalla enää tehdä mitään! Teen töitä tällaisen ihmisen kanssa ja voin kertoa että hermot menee sen kanssa kun kaikki on aina sen vika jne. Huh huh mä sanon.

Lapsi ei tietääkseni ole valehdellut, hän on ollut vain huolimaton. Itsekin olen huolimaton ja useammankin kerran hukannut jotain. Mutta koska olen joutunut korvaamaan hukkaamani asiat, on saanut minut pitämään parempaa huolta tavaroistani ja varsinkin tavarat, jotka olen lainannut (tai oikeastaan tästä syystä en juuri koskaan lainaa mitään).

Tän korvaamisen taustalla siis on se, että lapsi jatkossa pitäisi parempaa huolta rahoista.
Ja samalla se oppii ettei kannata kertoa mitään rangaistuksen pelossa !


?? Oppii valehtelemaan, että raha on tallessa. Miten se on mahdollista? Meinaatko, että oppii väärentämään rahaa, siinä pelossa, että joutuu korvaamaan sen 5e

:/

Okei, jos suurinosa on sitä mieltä, että 5e korvaaminen tarkoittaa sitä, että mun pojasta kasvaa nuorisorikollinen, niin kait mun pitää sitten uskoa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
vai onko parempi antaa mennä villaisella vain ja olla enään koskaan luottamatta lapseen ja siihen, ettei hukkaa toistamiseen
:/
Et ole tosissasi? *mä oon sanaton miten äiti voi ajatella 13-vuotiaasta noin, kun lapsi hukkaa 5?*

Olisi mielenkiintoista tietää lisää teidän perheen elämästä ja lastenkasvatuksesta!

Sanotaanko näin, että mä en vielä tiedä mikä linja meillä on tässä kohtaa ja siksi kysyn asiaa täällä muilta.

 
mitääää
siis lainaksi äitiltä lapselle rahaa?Ihme systeemi...etkö sä kuitenkin ole elatusvelvollinen kunnes poika 18 v?Mites lapsilisä?Saako poika sen(sillehän se kuuluu)vai käytätlö sä sen omiin menoihis?
 

Yhteistyössä