• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

Poika hävitti mun rahan, miten rankaista?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
vai onko parempi antaa mennä villaisella vain ja olla enään koskaan luottamatta lapseen ja siihen, ettei hukkaa toistamiseen
:/
Et ole tosissasi? *mä oon sanaton miten äiti voi ajatella 13-vuotiaasta noin, kun lapsi hukkaa 5?*

Olisi mielenkiintoista tietää lisää teidän perheen elämästä ja lastenkasvatuksesta!

Sanotaanko näin, että mä en vielä tiedä mikä linja meillä on tässä kohtaa ja siksi kysyn asiaa täällä muilta.

Mutta kerroit ettet voi luottaa enää? Jos 13v on sun esikoinen niin melko haastava murrosikä on tulossa jos luottamus menee tälllaisesta asiasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mitääää:
siis lainaksi äitiltä lapselle rahaa?Ihme systeemi...etkö sä kuitenkin ole elatusvelvollinen kunnes poika 18 v?Mites lapsilisä?Saako poika sen(sillehän se kuuluu)vai käytätlö sä sen omiin menoihis?

Olen elatusvelvollinen, mutta en ole velvollinen maksamaan joka namia minkä lapsi haluaa. Lapsilisät menevät ruokaan ja muihin "pakollisiin" lasten menoihin. Itseeni en kuluta rahaa juuri mitään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
lastenkasvatuksesta!

Mutta kerroit ettet voi luottaa enää? Jos 13v on sun esikoinen niin melko haastava murrosikä on tulossa jos luottamus menee tälllaisesta asiasta.

Tarkoitin, että en luota hänen pitävän rahoista niin hyvää huolta, että ne pysyisivät tallessa.
 
fff
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mulla ei ollut tasarahaa koulun retkeä varten, joten hänelle jäi 5e mun rahaa. Nyt sanoo rahan hävinneen. Voinko vaatia häntä korvaamaan sen eli teettää hänellä työtä sen 5e edestä.
Oletko täysin....????
Siis jos VAHINKO, niin luuletko tekevän hyvää lapsesi psyykkeelle että rankaiset VAHINGOSTA.

nimim. aina rangaistu, saanut kuulla vahingoista, psyyke sen mukainen
 
syksyinen maa
en ole jaksanut lukea kaikkea, mutta kyllä voit yhä edelleen luottaa lapseesi! Ei kai sun poikas sentään tapa"varas" ole? Hänhän on vasta lapsi!
Mun vanhin poika jäi varastamisesta kiinni muutamia vuosia sitten, eikä olis tullut mieleenikään etten voisi luottaa.
 
järkkyä
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja viina:
Pojalle sellaisia terveisiä, että sanoo ensi kerralla hinnan sen verran todellista kalliimmaksi, että itselle jää vielä käyttörahaa.

Se ei onnistuisi, koska toki koulusta on ilmoitettu summa ja lappu palautettu allekirjoituksineen.

Poika on jo 13v. Aika jännä että vastauksia on laidasta laitaan. En usko, että on tuhlannut sitä, koska sai jo toisen 5e kainaksi eli 20 eurosta jäi 10e, josta oli 5e tulannut ja toinen 5e oli hukkunut. Mutta silti, mun mielestä rahoista pitäisi pitää parempi huoli eikä vain sanoa, ettei sitä 5e ole, se on hukkunut
:/
Meeppä ens kerralla itse seisomaan nurkkaan jos mitään teet elämässäsi vahingossa väärin.

Toistuvat huolimattomuudet on hyvä ottaa puheeksi mutta täysin sairasta kurittaa satunnaisesta vahingosta joka ei kerro muusta kuin inhimillisyydestä että niin kävi.

Tollanen täydellisyyden vaatiminen lapselta on lapselle aika kuluttavaa ja tulee pelkääkään joka virhettä niin, että itsetunto paskaksi, kun ei koskaan mikään riitä.

Sairasta, todella todella sairasta kurittaa yhdestä vahingosta.
Ihmiset tekee virheitä, kukaan ei ole täydellinen.

Olisi eri juttu jos tietäisit lapsesi valehtelevan tai jos tahallisesti olisi jatkuvasti huolimaton (siinäkin kannattas jutella mistä johtuu eikä pistää heti duuniin).
 
sick
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja toini:
se poika osaa jo valehdella, on käyttäny sen 5e matkalla. en olis noin huono äiti kuin piina on, en ikinä.


Miten olisin parempi äiti?
Mä käyn psykoterapiassa sen vuoksi, että psyykkeeni on paskana siitä, että pienimmästäkin vahingosta sain kuulla kunniani ja pyrin sen vuoksi liialliseen täydellisyyteen.

Koskaan ei saanut tehdä inhimillistä virhettä, tunsin etten ikinä riitä.
Syytin itseäni kaikesta; jopa vahingoista ja elämä menee aika kontrolloimiseksi jos pyrkii välttämään tilanteita jossa voi mokata, tehdä vahingon.

Älkää nyt herran jumala sanoko että siitäkin rankaisette jos vahingossa tulee pissa housuun tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja järkkyä:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja viina:
Meeppä ens kerralla itse seisomaan nurkkaan jos mitään teet elämässäsi vahingossa väärin.

Toistuvat huolimattomuudet on hyvä ottaa puheeksi mutta täysin sairasta kurittaa satunnaisesta vahingosta joka ei kerro muusta kuin inhimillisyydestä että niin kävi.

Tollanen täydellisyyden vaatiminen lapselta on lapselle aika kuluttavaa ja tulee pelkääkään joka virhettä niin, että itsetunto paskaksi, kun ei koskaan mikään riitä.

Sairasta, todella todella sairasta kurittaa yhdestä vahingosta.
Ihmiset tekee virheitä, kukaan ei ole täydellinen.

Olisi eri juttu jos tietäisit lapsesi valehtelevan tai jos tahallisesti olisi jatkuvasti huolimaton (siinäkin kannattas jutella mistä johtuu eikä pistää heti duuniin).

Mä kärsin useinkin omassa nahassani kun huolimattomuuttani olen jotain hävittänyt. En mä poikaakaan meinaa kurittaa vaan kysyin, että onko kamala jos määrään hänet maksamaan hävittäneen summan takaisin. Ja se että olen joutunut kärsimään nahoissani hävittämäni tavaran tai rahan, on opettanut mulle sen, että pidän nykyään hyvää huolta lompakostani, avaimistani ja puhelimestani (mitä siis olen hävittänyt useammankin kerran).
 
Alkuperäinen kirjoittaja sick:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja toini:
se poika osaa jo valehdella, on käyttäny sen 5e matkalla. en olis noin huono äiti kuin piina on, en ikinä.


Miten olisin parempi äiti?
Mä käyn psykoterapiassa sen vuoksi, että psyykkeeni on paskana siitä, että pienimmästäkin vahingosta sain kuulla kunniani ja pyrin sen vuoksi liialliseen täydellisyyteen.

Koskaan ei saanut tehdä inhimillistä virhettä, tunsin etten ikinä riitä.
Syytin itseäni kaikesta; jopa vahingoista ja elämä menee aika kontrolloimiseksi jos pyrkii välttämään tilanteita jossa voi mokata, tehdä vahingon.

Älkää nyt herran jumala sanoko että siitäkin rankaisette jos vahingossa tulee pissa housuun tms.


A) mä en rankaise lapsia pissavahingon sattuessa
B) poika ei ole lainkaan liiankiltti ja tunnollinen eikä tämä ole ensimmäinen vahinko
C) mä täällä juuri kysynkin, että olenko kohtuuton eli koska mä en ole vielä rankaissut poikaani enkä saarnannut hänelle sen enempää, niin vielä mua on mielestäni tässäsuhteessa turha syyttää huonoksi äidiksi.
 
a
piina:

Lapsi oppii itse vahingosta herkemmin kuin aikuinen; hänelle riittää rangaistukseksi kyllä vanhempien syytökset ja valitukset. Ei tarvi vielä rahaa lisäksi pyytää.
Olis hyvä jättää ne syyttelyt ja valituksetkin minimiin; huomattaa asiasta voi ja yleensä se riittää kyllä lapselle- lapset on suht herkkiä kuitenkin. Asia voi vaivata pitkään lasta.

Ehkä sä tarvit rautalangasta vääntämistä että opit olemaan huolellisempi.
Sun lapses saattaa olla hyvinkin huolellinen, mutta nyt tämän yhden kerran hänelle sattui inhimillinen vahinko. Joten, eiköhän olis parempi jatkaa elämää ja antaa asian jo olla.

Jos tapahtuu jatkuvasti, voisitte puhua asiasta, siis PUHUA.
Se nyt ei hyödytä mitään, että saat lapsen tolaltaan...

Jos meillä lapsi on elämässään moannut, olen kertonut että mokaamiset kyllä kuuluu elämään. Jos toistuvasti olisi huolimaton, kävisimme asian läpi.
Ei tulis mieleenkään rangaista kovalla kädellä vahingoista, koska se jos mikä voi aiheuttaa harmia...

Normaalilla psyykkeellä varustettu lapsi ymmärtää kyllä rahan katoamisen olevan ikävä juttu ja yrittää olla huolellinen. Liikaa vaadittu on aika liikaa vaadittu ja minusta on liikaa vaadittu jos aletaan rankaisemaan ja jauhamaan normaalista vahingosta.
 
Mä en rankaisisi yhtään mitenkään. Itsekin hävitän joskus jotain vahingossa ja tuntuu tarpeeksi kurjalta ilman että joku siitä alkaisi huutamaan tai rankaisemaan.
Ja se ettei vahingoista anna rangaistusta ei tarkoita ettenkö asiasta pitäisi keskustelua ja miettisi lapsen kanssa miten näin pääsi käymään.

Huolellisuutta voi opetella ja siihen voi kannustaa ja keksiä kikkoja mutta en kyllä näe miten rangaistukset tekisivät huolimattomasti ihmisestä erilaisen.
 
ddf
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja sick:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja toini:
se poika osaa jo valehdella, on käyttäny sen 5e matkalla. en olis noin huono äiti kuin piina on, en ikinä.


Miten olisin parempi äiti?
Mä käyn psykoterapiassa sen vuoksi, että psyykkeeni on paskana siitä, että pienimmästäkin vahingosta sain kuulla kunniani ja pyrin sen vuoksi liialliseen täydellisyyteen.

Koskaan ei saanut tehdä inhimillistä virhettä, tunsin etten ikinä riitä.
Syytin itseäni kaikesta; jopa vahingoista ja elämä menee aika kontrolloimiseksi jos pyrkii välttämään tilanteita jossa voi mokata, tehdä vahingon.

Älkää nyt herran jumala sanoko että siitäkin rankaisette jos vahingossa tulee pissa housuun tms.


A) mä en rankaise lapsia pissavahingon sattuessa
B) poika ei ole lainkaan liiankiltti ja tunnollinen eikä tämä ole ensimmäinen vahinko
C) mä täällä juuri kysynkin, että olenko kohtuuton eli koska mä en ole vielä rankaissut poikaani enkä saarnannut hänelle sen enempää, niin vielä mua on mielestäni tässäsuhteessa turha syyttää huonoksi äidiksi.
Luulis sun rankaisevan, kun sinähän se nahoissas kärsit (peset pyykit). Olis sitten huolellisempi ja kävisi pissalla useammin?
Vaikka refleksihän se, mutta harvoinpa vahinkokaan on tahallista, siis puhdad vahinko ei koskaan.

Olet kohtuuton jos rankaiset.
Puhukaa asiasta, yleensä lapsi ymmärtää asian jo sillä että vanhempi näyttää pettyneeltä... Jos ei ymmärrä, niin voisit toki miettiä mikä syy huolimattomuuteen on ja joskus se syy ei liity mitenkään lapsen valintaan olla huolimaton.
 
vera
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Mä en rankaisisi yhtään mitenkään. Itsekin hävitän joskus jotain vahingossa ja tuntuu tarpeeksi kurjalta ilman että joku siitä alkaisi huutamaan tai rankaisemaan.
Ja se ettei vahingoista anna rangaistusta ei tarkoita ettenkö asiasta pitäisi keskustelua ja miettisi lapsen kanssa miten näin pääsi käymään.

Huolellisuutta voi opetella ja siihen voi kannustaa ja keksiä kikkoja mutta en kyllä näe miten rangaistukset tekisivät huolimattomasti ihmisestä erilaisen.
peesi
 
Alkuperäinen kirjoittaja vera:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Mä en rankaisisi yhtään mitenkään. Itsekin hävitän joskus jotain vahingossa ja tuntuu tarpeeksi kurjalta ilman että joku siitä alkaisi huutamaan tai rankaisemaan.
Ja se ettei vahingoista anna rangaistusta ei tarkoita ettenkö asiasta pitäisi keskustelua ja miettisi lapsen kanssa miten näin pääsi käymään.

Huolellisuutta voi opetella ja siihen voi kannustaa ja keksiä kikkoja mutta en kyllä näe miten rangaistukset tekisivät huolimattomasti ihmisestä erilaisen.
peesi
Peesi täältäkin.
 
Rollolainen
Tuleehan koulussakin rangaistus esim siitä että unohtaa kirjan kotiin. Muistutus tule, jotkut opet laittaa jälkkäriin jos on esim 5 unohdusta. Rangaistus sekin on , vaan unohduksesta
 
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Tuleehan koulussakin rangaistus esim siitä että unohtaa kirjan kotiin. Muistutus tule, jotkut opet laittaa jälkkäriin jos on esim 5 unohdusta. Rangaistus sekin on , vaan unohduksesta
Koulu onkin laitos ja lasten laitostamisesta yritetään päästä eroon ja uusia menetelmiä kokeillaan koko ajan.
Juuri sen takia koska on huomattu miten vaikea pienen lapsen on päästä hänelle annetusta leimasta eroon, siis jos ekalla olet tunari ja vain sitä sinulta odotetaan ja siitä rangaistaan niin sitä olet suurella todennäköisyydellä yläasteellakin.

Unohtelijoita sun muita yritetään nyt tukea ja auttaa rangaistuksien sijaan koska ne eivät johda mihinkään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja a:
piina:

Lapsi oppii itse vahingosta herkemmin kuin aikuinen; hänelle riittää rangaistukseksi kyllä vanhempien syytökset ja valitukset. Ei tarvi vielä rahaa lisäksi pyytää.
Olis hyvä jättää ne syyttelyt ja valituksetkin minimiin; huomattaa asiasta voi ja yleensä se riittää kyllä lapselle- lapset on suht herkkiä kuitenkin. Asia voi vaivata pitkään lasta.

Ehkä sä tarvit rautalangasta vääntämistä että opit olemaan huolellisempi.
Sun lapses saattaa olla hyvinkin huolellinen, mutta nyt tämän yhden kerran hänelle sattui inhimillinen vahinko. Joten, eiköhän olis parempi jatkaa elämää ja antaa asian jo olla.

Jos tapahtuu jatkuvasti, voisitte puhua asiasta, siis PUHUA.
Se nyt ei hyödytä mitään, että saat lapsen tolaltaan...

Jos meillä lapsi on elämässään moannut, olen kertonut että mokaamiset kyllä kuuluu elämään. Jos toistuvasti olisi huolimaton, kävisimme asian läpi.
Ei tulis mieleenkään rangaista kovalla kädellä vahingoista, koska se jos mikä voi aiheuttaa harmia...

Normaalilla psyykkeellä varustettu lapsi ymmärtää kyllä rahan katoamisen olevan ikävä juttu ja yrittää olla huolellinen. Liikaa vaadittu on aika liikaa vaadittu ja minusta on liikaa vaadittu jos aletaan rankaisemaan ja jauhamaan normaalista vahingosta.


Meillä siis toistuvasti poika hukkaa jotain, mutta esim. hukkuneet rahat ovat tästälähtien löytyneet. Se mua tässä eniten otti päähän, ettei poika tehnyt mitään etsiäkseen rahoja vaan olkia notkautti ja sanoi rahojen hävinneen. Kyllä me voidaan nyt ihan puhumalla hoitaa asia, mutta miten mä saisin pojan tajuamaan, että rahoista yms. pitää pitää hyvä huoli. Puhumalla juu, mutta antakaa vinkkejä, mitä olette sanoneet omille lapsille tai mitä omat vanhempanne ovat teille sanoneet?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ddf:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja sick:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Luulis sun rankaisevan, kun sinähän se nahoissas kärsit (peset pyykit). Olis sitten huolellisempi ja kävisi pissalla useammin?
Vaikka refleksihän se, mutta harvoinpa vahinkokaan on tahallista, siis puhdad vahinko ei koskaan.

Olet kohtuuton jos rankaiset.
Puhukaa asiasta, yleensä lapsi ymmärtää asian jo sillä että vanhempi näyttää pettyneeltä... Jos ei ymmärrä, niin voisit toki miettiä mikä syy huolimattomuuteen on ja joskus se syy ei liity mitenkään lapsen valintaan olla huolimaton.

Meillä on ollut yökastelijoita ja en todellakaan syytä niistä lapsiani. Jos isompi lapsi pissisi päivällä housuun, niin voisin suuttua, jos ei ole vain viitsinyt kesken leikkejen vessaan menemään, mutta en ole nähnyt syytä suuttua pienille opettelijoille. Enkä lähtisi vertaamaan pyykinpesua rahan hukkaamiseen. Siitä huolimatta, että lapsi on huolimaton, hänen on vain opittava pitämään rahoista huolen.
 
mitäääää
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja mitääää:
siis lainaksi äitiltä lapselle rahaa?Ihme systeemi...etkö sä kuitenkin ole elatusvelvollinen kunnes poika 18 v?Mites lapsilisä?Saako poika sen(sillehän se kuuluu)vai käytätlö sä sen omiin menoihis?

Olen elatusvelvollinen, mutta en ole velvollinen maksamaan joka namia minkä lapsi haluaa. Lapsilisät menevät ruokaan ja muihin "pakollisiin" lasten menoihin. Itseeni en kuluta rahaa juuri mitään.
no ihmekkös poika varastaa/kadottaa rahaa jos et kerta ole velvollinen maksamaan jokaista namia!!!mistä se sit muka sitä rahaa sais,tuon ikänen ???????

 
minna
Alkuperäinen kirjoittaja mitäääää:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja mitääää:
siis lainaksi äitiltä lapselle rahaa?Ihme systeemi...etkö sä kuitenkin ole elatusvelvollinen kunnes poika 18 v?Mites lapsilisä?Saako poika sen(sillehän se kuuluu)vai käytätlö sä sen omiin menoihis?

Olen elatusvelvollinen, mutta en ole velvollinen maksamaan joka namia minkä lapsi haluaa. Lapsilisät menevät ruokaan ja muihin "pakollisiin" lasten menoihin. Itseeni en kuluta rahaa juuri mitään.
no ihmekkös poika varastaa/kadottaa rahaa jos et kerta ole velvollinen maksamaan jokaista namia!!!mistä se sit muka sitä rahaa sais,tuon ikänen ???????



Tarkoitti ehkä ettei aina kun poika sitä namia haluaa, tarvi sitä ostaa... Jos ymmärrät?? Ei kai tuon ikäisellekkää nyt kaikkee pidä antaa mitä haluaa:O
 
hmm
Piina, jos kerran tiesit, että poika on huolimaton (kuten osa nuorista nyt vain on) niin miksi sinä itse annoit hänelle omia rahojasi, olisit ollut itse huolellisempi. Sinähän sen virheen teit, kun kerran asiasta tiesit ja silti annoit pojalle omia rahojasi. Mieti mikä olisi sopiva rangaistus sinulle itsellesi, voimme varmasti auttaa asiassa.
 
minna
Niin omaa mielipidettä tuohon kysymääsi asiaan.. Jos tätä ei useemmin ole sattunu niin ehkä juttelisin pojan kanssa tästä asiasta, että miten näin pääsi käymään jne. Kuitenkaa ei kannata ottaa sellaista syyttävää asennetta. Sitte jos tälläistä alkaa sattuu useammin niin sitten ehkä kannattaa miettiä jotain korvaustavaatimusta. Tämä on siis mun mielipide. Ihmeellistä syyttelyä kyllä täällä, kun toinen kysyy vinkkiä niin aletaan kauhealla hyökkäämisellä arvostelemaan:O
 

Yhteistyössä