• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

Poika hävitti mun rahan, miten rankaista?

o
Riippuu siitäkin miten poika itse suhtautuu. Mä itse hävitin 8-vuotiaana 10 mk kaupassa ja menin itkien kotiin ja itkien tunnustin isälle. Se ei suuttunut ollenkaan ja antoi uuden rahan. Mutta jos olisin vaan ollut nokkava ja "mitä välii"-tyyppiä, olisi varmaan laitettu jollain lailla korvaamaan.
 
jessus
No, huh. Miksi et antanut 13-vuotiaalle pojalle lupaa vain käyttää sitä 5eur omiin juttuihinsa. Ihan naurettavaa jo tuollainen niuhaaminen. Tajuatko, että tuon ikäinen poika tarttee jo rahaa omiin juttuihinsa? Eiköhän keskustelutuokio pojan kanssa ole ihan paras ratkaisu.

Kiva, että täällä on niin täydellisiä ihmisiä, jotka ei hävitä mitään, mulla katoaa kotiinkin harva se päivä jotain....
 
Piika-äiti
En kyllä paljon viitsisi rankaista muuta kuin vähentämällä viikkorahasta vaikka sen euron viikossa viitenä seuraavana viikkona. Ja voi olla, että en raaskisi tehdä sitäkään, varsinkin jos viiikkoraha on niukahko.

Tuonikäisiltä kun vielä hukkuu yhtä sun toista, ja minulta itseltänikin aika usein.
 
vei
Jos poika vielä tekee hommia viikkorahan eteen niin aika julmalta kuulostaa, että niistä viikkorahoista viedään sitten vielä vanhingon takia pois. Minkälainen vk raha pojalla muuten on?
 
Itse en varmaankaan laittaisi lastani korvaamaan rahaa, vaan toivoisin että olisi tarkempi rahojen käsittelyssä. Vahinkoja sattuu, mutta onneksi tuo nyt oli melko lievä tapaus. Mutta jps ne rahat nyt tuppaa tästedes aina katoamaan niin se on sitten toinen juttu. Kannattaa tosiaan varata tasaraha, vaikka toki voihan lapsi senkin kadottaa...mutta kadottaa sitten omansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja o:
Riippuu siitäkin miten poika itse suhtautuu. Mä itse hävitin 8-vuotiaana 10 mk kaupassa ja menin itkien kotiin ja itkien tunnustin isälle. Se ei suuttunut ollenkaan ja antoi uuden rahan. Mutta jos olisin vaan ollut nokkava ja "mitä välii"-tyyppiä, olisi varmaan laitettu jollain lailla korvaamaan.

Juu, sillä mulla karvat pystyyn nousivatkin, kun huolettomasti vain ilmoitti. Korvaamisesta ei vielä sovittu, sanoin vain, että jos jotain häviää, niin se pitäisi etsiä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks rankasta vahingosta?

Huolimattomuudesta. Nyhän poika tavallaan rankaisi mua huolimattomuudellaan, pitääkö mun olla ainut kärsijä. Ajattelin lähinnä, että seuraavan kerran sitten on a: huolellisempi ja b: yrittää etsiä kadottamaansa.

 
minä kyllä rankaisen jos tahallaan hukkaa tai hajo
Alkuperäinen kirjoittaja no voi:
Jos lapsi kerta sanoo rahan hävinneen, niin miksi häneen ei luoteta? Miksi aikuiset on noin paatuneita, että heti epäillään, että lapsi tahalleen teki jotain väärin ja valehteli? Aika raakaa, että lapsi pitää laittaa korvaamaan
Ja tällä logiikallahan kasvatetaankin kunnollisa rikollisia sanon minä :(

Kyllä nuo muksut on kuule aika kovia porukalla keksimään mitä milloinkin 'syyksi' ja totuutta ei juuri suostuta kertomaan.
Mutta toisaalta onko ihme että jonkun muksut keksii mitä parhaimpia tekosyitä jos toisenkaan kotona ei välitetä asiasta,
paijataan päähän ja voi voi.

Meillä kävi tilanne että naapurin poika sai uuden tai siis käytetyn pyörän kirppikseltä,
no naapurin lapsi oli kokoajan meidän lapselle kateellinen kun meidän pojallamme oli aivan uusi liikkeestä ostettu pyörä ja nyt siis hän sai vasta itselleen pyörän kun meidänkin lapsella oli.
No aikansa naapurin muksu lällätti meidän muksullemme kuinka tämä meidän muksun pyörä on vanha ja huono ja kuinka hänen pyöränsä on hyvä kun on sentään kirppikseltä ostettu jne.
Eikä aikaakaan kun huomaamme että oma muksumme alkaa 'korjaamaan' naapurin muksun kanssa tätä meidän muksun uutta pyörää
(huomasin ikkunasta )
Saimme näiden kahden termiitin tuotokset vielä korjattua ja taas on pyörä ehjä,
vaikka oma muksumme valittikin kuinka huono se on ja sitä ja tätä,
eli siitä pyörästä ei löytynyt enään mitään hyvää :(
Meillä käytiin aikamoiset saarnatkin aiheesta mutta minkäs teet kun näin on pääättänyt:(
Muksumme heitteli ja kohteli pyöräänsä tämän jälkeen miten sattui :(
Ja olipa jopa kerran pannissakin viikon ennekuin annoin pyörän takaisin.
No taas kerran nämä kaverukset lähti ulos ajelemaan ja kas tällä kertaa en sitten ollut nähnyt kun alkoi tuo sama pyörä episodi :(
nyt tuotiin pyörä täysin palasina ja osittain käyräksi hakattuna kotiin
'minä kaatusin'
ja vähän itkua
Joo,ihan varmasti uskon että kaatusi ja nyt on pyörä täysin käyrä ja palasina,täysin korjauskelvottomassa kunnossa.
Meidän muksumme olikin sitten vuoden verran ilman pyörää kun kerran hajotti pyöränsä joka olisi mennyt sen vuoden vielä vallan hyvin.
Eli oppi ikä kaikki ;)
Nyt poikamme sai siis pyörän ja vaikka taas uusi naapurimme ostikin omalle muksulleen vieläkin komeamman pyörän on meidänkin pojan pyörä pysynyt ehjänä,ja jos ei pysy niin olkoot taas ilman pyörää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja toini:
se poika osaa jo valehdella, on käyttäny sen 5e matkalla. en olis noin huono äiti kuin piina on, en ikinä.
Et niin vaan monin verroin huonompi!


Vaikea se on yhden ketjun perusteella päättää kuka on äideistä huonoin. Mä en ole hyvä äiti ja siksi täältäkin neuvoja kyselen, että miten kannattaisi tehdä. Ihmettelen vain tähänkin tulleita vastauksia, kun on niin puoleen ja vastaan, etten vieläkään tiedä mitä tehdä
:/
 
kaali
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks rankasta vahingosta?

Huolimattomuudesta. Nyhän poika tavallaan rankaisi mua huolimattomuudellaan, pitääkö mun olla ainut kärsijä. Ajattelin lähinnä, että seuraavan kerran sitten on a: huolellisempi ja b: yrittää etsiä kadottamaansa.
No, eihän tuon ikäinen välttämättä edes näytä, että sitä tuollainen asia harmittaa. Mieti nyt, 13-vuotias poika. Saattaa itsekseen harmitella kuitenkin. Ja jos ei ole omatuntoa tuohon ikään mennessä kehittynyt niin kasvatuksessa se vika on, ei siinä pojassa.

Minusta ajattelet nyt hieman lapsellisesti kun kirjoitat, "pitääkö mun olla ainut kärsijä".

Siis oliko teillä lapsuudenkodissa samanlaista pomottamista? Kuulostaa oudolle, että poika raataa rahan eteen ja jotuu jopa koulun retkelle lainaamaan käyttörahan äidiltään ja sitten kun kadottaa 5euroa niin heti ollaan rankaisemassa. Kai nyt koulun retkelle vanhempien kuuluu antaa käyttörahaakin mukaan.

Ja toisaalta, jos lapsen rahankäytöstä ollaan noin tiukkoja niin onko tuo nyt ihme, jos ostaiskin 5eurolla jotain omaa.

Ja heti ajatellaan että lapsesta tulee nuorisorikollinen, jos ei rankasita 5euron hävittämisestä. Missä maailmassa te oikein elätte? Lapsesta siis tulee rikollinen, kun häneen luotetaan. No huh.
 
Vähentäisin viikkorahoista vähän kerrallaan. Jos olisi tosiaan itse katunut ja ollut pahoillaan tapahtuneesta, voisin antaa olla. Mutta jos ei kiinnosta pätkääkään, katosiko äidin raha vai ei, saa kyllä luvan opetella sitä kiinnostusta. Toisen omaisuudesta on pidettävä parempi huoli kuin omasta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaali:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks rankasta vahingosta?

Huolimattomuudesta. Nyhän poika tavallaan rankaisi mua huolimattomuudellaan, pitääkö mun olla ainut kärsijä. Ajattelin lähinnä, että seuraavan kerran sitten on a: huolellisempi ja b: yrittää etsiä kadottamaansa.
No, eihän tuon ikäinen välttämättä edes näytä, että sitä tuollainen asia harmittaa. Mieti nyt, 13-vuotias poika. Saattaa itsekseen harmitella kuitenkin. Ja jos ei ole omatuntoa tuohon ikään mennessä kehittynyt niin kasvatuksessa se vika on, ei siinä pojassa.

Minusta ajattelet nyt hieman lapsellisesti kun kirjoitat, "pitääkö mun olla ainut kärsijä".

Siis oliko teillä lapsuudenkodissa samanlaista pomottamista? Kuulostaa oudolle, että poika raataa rahan eteen ja jotuu jopa koulun retkelle lainaamaan käyttörahan äidiltään ja sitten kun kadottaa 5euroa niin heti ollaan rankaisemassa. Kai nyt koulun retkelle vanhempien kuuluu antaa käyttörahaakin mukaan.

Ja toisaalta, jos lapsen rahankäytöstä ollaan noin tiukkoja niin onko tuo nyt ihme, jos ostaiskin 5eurolla jotain omaa.

Ja heti ajatellaan että lapsesta tulee nuorisorikollinen, jos ei rankasita 5euron hävittämisestä. Missä maailmassa te oikein elätte? Lapsesta siis tulee rikollinen, kun häneen luotetaan. No huh.


Ehkä mä sitten olen nipojen vanhempien lapsi, kun itse en saanut joka retkelle käyttlrahaa lapsena. Itseasiassa mä en saanut syödä karkkiakaan (mitä noi lapsaet yleensä retkillä ostavat) kuin lauantaisin. Mua se ei aikanaan haitannut, joten en osaa ajattella, että olisi huono, jos lapsi joutuisi rahansa eteen jotain tekemään. Ihan oikeasti mä en edes ymmärrä, miksi lasten pitäisi joka käänteessä karkkia syödä. Tuokin oli vain retki teatteriin, eikö sekään nykyään onnistu ilman karkkia?

Mä tiedän olevan nipo, joissain asioissa ja joissain en. Mun mielestä kuiteinkin on hyvä, että uskaltaa olla lapsilleen nipo, eikä antaa heille vähintään se mitä kaveritkin saavat tai mahtailla sillä, että omat lapset saavat enemmän. Ihan on meidän vanhempien syy, että lapsilla ja nuorilla on keskimäärin kunto heikentynyt sekä lihavuus yleistynyt. Mä uskon sen johtuvan (tätä palstaa seuranneena), että me vanhemmat emme uskalla olla nipoja ja emme uskalla olla antamatta paljon rahaa ja vaatia lapsilta osallistumista sen hankintaan yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Vähentäisin viikkorahoista vähän kerrallaan. Jos olisi tosiaan itse katunut ja ollut pahoillaan tapahtuneesta, voisin antaa olla. Mutta jos ei kiinnosta pätkääkään, katosiko äidin raha vai ei, saa kyllä luvan opetella sitä kiinnostusta. Toisen omaisuudesta on pidettävä parempi huoli kuin omasta!
Näin.

Vastaukset ovat laidasta laitaan sen takia, että jotkut näkeävät silmissään nuorisorikollisen ja toiset juuri koulunsa aloittaneen pienen pojan.
 
Kata

[/quote]



Ehkä mä sitten olen nipojen vanhempien lapsi, kun itse en saanut joka retkelle käyttlrahaa lapsena. Itseasiassa mä en saanut syödä karkkiakaan (mitä noi lapsaet yleensä retkillä ostavat) kuin lauantaisin. Mua se ei aikanaan haitannut, joten en osaa ajattella, että olisi huono, jos lapsi joutuisi rahansa eteen jotain tekemään. Ihan oikeasti mä en edes ymmärrä, miksi lasten pitäisi joka käänteessä karkkia syödä. Tuokin oli vain retki teatteriin, eikö sekään nykyään onnistu ilman karkkia?

Mä tiedän olevan nipo, joissain asioissa ja joissain en. Mun mielestä kuiteinkin on hyvä, että uskaltaa olla lapsilleen nipo, eikä antaa heille vähintään se mitä kaveritkin saavat tai mahtailla sillä, että omat lapset saavat enemmän. Ihan on meidän vanhempien syy, että lapsilla ja nuorilla on keskimäärin kunto heikentynyt sekä lihavuus yleistynyt. Mä uskon sen johtuvan (tätä palstaa seuranneena), että me vanhemmat emme uskalla olla nipoja ja emme uskalla olla antamatta paljon rahaa ja vaatia lapsilta osallistumista sen hankintaan yms.[/quote]

eihän tälle voi kun antaa aplodit! Nykyään on ihan liikaa niitä "kaverivanhempia". Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
 
Täällä yks natsi-mutsi joka on sitä mieltä että vahingotkin on korvattava.
Ei korkojen kanssa vaan opittava se että asioista pitää pitää huolta eikä vaan olla niinkuin raha kasvaisi puussa ja aina saisi uutta kun vaan haluaa.
En vähentäisi rahaa viikkorahoista vaan määräisin hommia vitosen edestä vaikka osissa jotta ymmärrys menee perille että sinunkaan rahoja ei kylvetä minne sattuu.
Kunnioitus tavaraa ja materiaa kohtaan ei ole minusta paha asia vaan sellainen joka tulee oppia hyvissä ajoin kotoa.

 

Yhteistyössä