• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

Poika hävitti mun rahan, miten rankaista?

Kata
Alkuperäinen kirjoittaja viina:
Pojalle sellaisia terveisiä, että sanoo ensi kerralla hinnan sen verran todellista kalliimmaksi, että itselle jää vielä käyttörahaa.
Hyvähyvä, opetetaan ihmeessä ne vielä valehtelemaan. Mä kyllä pistäisin tekemään jotain tuon rahan eteen, ihan sama onko iso summa kyseessä.
 
vieras
tietysti laittaisin korvaamaan sen! Olkoot iso raha tai pieni raha, mutta periaatteestakin laittaisin korvaamaan... Sovittu asia on sovittu asia ja siitä pidetään kiinni!

Hajottihan poikani puhelimensakin tahallaan saadakseen uuden ja paremman, en ostanut, ostin tasan samanlaisen, kuin ensimmäinenkin... En kyllä olisi uutta puhelinta ostanut ollenkaan, mutta koska joutuu harkkojen jälkeen olemaan yksin ulkosalla 30-45min iltakasin jälkeen, niin katsoin sen tuovan edes vähän turvaa ja olevan pienempi paha saada uusi (ja samanlainen kuin vanha) kuin olla kokonaan ilman...
 
no voi
Olisit antanut tasarahan tai sanonut, että saa käyttää sen loppurahan itse niin ei tarttis poikaparan hävittää rahoja. Kai sulta itseltäsikin joskus jotain katoaa, miten rankaiset itseäsi siitä. Ihan järjetöntä, että toinen joutuu korvaamaan rahan, jonka on hävittänyt. Kaikesta sitä lapsia rankaistaan, itselle ei tulisi mieleenkään rankaista vahingosta.

Ihan sama kun kysyisi, että miten rankaisen lastani, kun hän vahingossa kaatoi mehumukin pöydälle.
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tietysti laittaisin korvaamaan sen! Olkoot iso raha tai pieni raha, mutta periaatteestakin laittaisin korvaamaan... Sovittu asia on sovittu asia ja siitä pidetään kiinni!

Hajottihan poikani puhelimensakin tahallaan saadakseen uuden ja paremman, en ostanut, ostin tasan samanlaisen, kuin ensimmäinenkin... En kyllä olisi uutta puhelinta ostanut ollenkaan, mutta koska joutuu harkkojen jälkeen olemaan yksin ulkosalla 30-45min iltakasin jälkeen, niin katsoin sen tuovan edes vähän turvaa ja olevan pienempi paha saada uusi (ja samanlainen kuin vanha) kuin olla kokonaan ilman...
Hyvin tehty sulta. Miten paljastui että rikkoi tahallaan?
 
no voi
Alkuperäinen kirjoittaja o:
Ehkä osti karkkia. Mä laittaisin korvaamaan, käske vaikka imuroida viikko tjtn.

A niin siis kuinka vanha poika?
Jos lapsi kerta sanoo rahan hävinneen, niin miksi häneen ei luoteta? Miksi aikuiset on noin paatuneita, että heti epäillään, että lapsi tahalleen teki jotain väärin ja valehteli? Aika raakaa, että lapsi pitää laittaa korvaamaan vain siksi, että aikuinen ei usko hänen hävittäneen rahaa. Lapset voi toki valehdella ja käyttää itse rahan, mutta lapset ovat myös hyviä hukkaamaan tavaroita. Minusta lapseen pitää ensisjaisesti luottaa ja jos tullainen mitätön pikkuasia niin sanoisin lapselle, että ole ensi kerralla tarkempi (kyllä terve omatunto hoitaa, jos lapsi onkin ostanut rahalla jotain).

 
mie
Voihan sanonko mitä tulevaisuuden nuorisorikollisten äitien kanssa...!

TOTTA IHMEESSÄ laitat pojan tekemään jotain kotityötä sen rahan edestä, sen mukaan hommat minkä ikäinen on. Pitää sitä nyt rahaa (ja mitä tahansa muutakin) arvostamaan jo lapsena sen verran että ei niin vain hukkailla!!!!

En voi käsittää miten kieroutunut ajatusmaailma on aikuisilla kasvattajilla kun kommentit on tuollaisia että eipä ollut iso raha jne.. Hyvällä mallilla, hyvällä mallilla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja no voi:
Jos lapsi kerta sanoo rahan hävinneen, niin miksi häneen ei luoteta? Miksi aikuiset on noin paatuneita, että heti epäillään, että lapsi tahalleen teki jotain väärin ja valehteli? Aika raakaa, että lapsi pitää laittaa korvaamaan vain siksi, että aikuinen ei usko hänen hävittäneen rahaa. Lapset voi toki valehdella ja käyttää itse rahan, mutta lapset ovat myös hyviä hukkaamaan tavaroita. Minusta lapseen pitää ensisjaisesti luottaa ja jos tullainen mitätön pikkuasia niin sanoisin lapselle, että ole ensi kerralla tarkempi (kyllä terve omatunto hoitaa, jos lapsi onkin ostanut rahalla jotain).
Peesi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viina:
Pojalle sellaisia terveisiä, että sanoo ensi kerralla hinnan sen verran todellista kalliimmaksi, että itselle jää vielä käyttörahaa.

Se ei onnistuisi, koska toki koulusta on ilmoitettu summa ja lappu palautettu allekirjoituksineen.

Poika on jo 13v. Aika jännä että vastauksia on laidasta laitaan. En usko, että on tuhlannut sitä, koska sai jo toisen 5e kainaksi eli 20 eurosta jäi 10e, josta oli 5e tulannut ja toinen 5e oli hukkunut. Mutta silti, mun mielestä rahoista pitäisi pitää parempi huoli eikä vain sanoa, ettei sitä 5e ole, se on hukkunut
:/
 
o
Alkuperäinen kirjoittaja no voi:
Alkuperäinen kirjoittaja o:
Ehkä osti karkkia. Mä laittaisin korvaamaan, käske vaikka imuroida viikko tjtn.

A niin siis kuinka vanha poika?
Jos lapsi kerta sanoo rahan hävinneen, niin miksi häneen ei luoteta? Miksi aikuiset on noin paatuneita, että heti epäillään, että lapsi tahalleen teki jotain väärin ja valehteli? Aika raakaa, että lapsi pitää laittaa korvaamaan vain siksi, että aikuinen ei usko hänen hävittäneen rahaa. Lapset voi toki valehdella ja käyttää itse rahan, mutta lapset ovat myös hyviä hukkaamaan tavaroita. Minusta lapseen pitää ensisjaisesti luottaa ja jos tullainen mitätön pikkuasia niin sanoisin lapselle, että ole ensi kerralla tarkempi (kyllä terve omatunto hoitaa, jos lapsi onkin ostanut rahalla jotain).
Jos mä lainaan kaverin autoa ja hävitän sen, niin kyllä mä sen korvaan jos niikseen tulee.

Edelleen oleellinen tieto olisi pojan ikä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja viina:
Pojalle sellaisia terveisiä, että sanoo ensi kerralla hinnan sen verran todellista kalliimmaksi, että itselle jää vielä käyttörahaa.

Se ei onnistuisi, koska toki koulusta on ilmoitettu summa ja lappu palautettu allekirjoituksineen.

Poika on jo 13v. Aika jännä että vastauksia on laidasta laitaan. En usko, että on tuhlannut sitä, koska sai jo toisen 5e kainaksi eli 20 eurosta jäi 10e, josta oli 5e tulannut ja toinen 5e oli hukkunut. Mutta silti, mun mielestä rahoista pitäisi pitää parempi huoli eikä vain sanoa, ettei sitä 5e ole, se on hukkunut
:/
lainaksi?
siis tekeekö poika viikkohommia rahansa eteen vai mikä systeemi on?


 
no voi
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Voihan sanonko mitä tulevaisuuden nuorisorikollisten äitien kanssa...!

En voi käsittää miten kieroutunut ajatusmaailma on aikuisilla kasvattajilla kun kommentit on tuollaisia että eipä ollut iso raha jne.. Hyvällä mallilla, hyvällä mallilla...
Niin, minä nyt vain uskon enemmän siihen, että lapsen kanssa käydään juttelun tasolla asia läpi, kuin että laitetaan heti töihin (tyhmäkin lapsi tajuaa, että vanhempi epäilee hänen ostaneen rahalla jotain).

Kummastakohan tulee ennemin nuorisorikollinen, lapsesta johon luotetaan ja jonka kanssa jutellaan vai lapsesta jota rangaistaan vahingoista eikä luoteta. Olen varma, että jälkimmäinen on se, josta todennäköisemmin tulee rikollinen.

Kyllä me lapsena hävitettiin vaikka mitä sisarusten ja kavereiden kanssa ja ihan ollaan kunnollisia koulutettuja ihmisiä. Ja kyllä aikuisetkin tavaroita hävittävät.

Itse hävitin nuorena kauppamatkalla yli 400mk vanhempieni rahoja eikä mua kivitetty, onneksi. Ihan tarpeeksi itseäni hävetti, ei siihen olisi tarvinnut enää moitteita tai rahan korvaamista päälle.

 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mutta silti, mun mielestä rahoista pitäisi pitää parempi huoli eikä vain sanoa, ettei sitä 5e ole, se on hukkunut
:/
Mult hukkaantuu aikuisenakin paljon tavaroita ja rahaa varsinkin, aina löytää jostain yllättävästä paikasta myöhemmin. Kerran jäi vaihtorahat (yli 20e) kassallekin, kun laitoin kuitin ensin pois. Joskus on lentänyt seteli tuulen mukanakin kädestä.

 

Yhteistyössä