Pömppömahaiset plussaajat!!

Keskiviikko 21.5.

Kurreliini....................pas.....................................kp34/-/ktt
Taivaansilpoja...........icsi (syys)............................kp31/-/ktt
Neilikka78..................inssi/kesä..........................kp30/27/ktt
Kamilla.......................Pupuilua.............................kp26/29-31/ktt
Dreamer-88................clomit+menopur.................kp16/30/ktt-3
mmm.........................inssi....................................kp12/27-31/ktt
Ukkovalta..................Pupuilua..............................kp11/33/kt t
Merikeiju.....................2.ivf....................................kp9/-/ktt
Auringokukka.............pas.....................................kp5/-/ktt
Hobelix......................hystero+laparoskopia.........kp5/30-32/27.5
Vappuviuhka..............inssi/ivf?.............................kp4/28/ktt
Stella08.....................pupuilua.............................kp3/27/kt t
Soraya.......................1.icsi (vko24)......................kp3/28-31/ktt
Minea81.....................Pupuilua..............................kp/-/ktt
EllaElias......................Pupuilua.............................kp/-/kt t
Ulpu78.......................pupuilua.............................kp/-/ktt
PeePee77...................pupuilua............................kp/-/ktt
Meikku........................ivf......................................kp/- /ktt
Retuli82......................1.ivf...................................kp/-/ ktt
Simmu.......................2. inssi.................................kp/-/ktt
Haave........................ivf (esikierto).......................kp/-/ktt
Milja71.......................icsi.......................................kp /-/ktt
Kinky cat....................icsi (elo)..............................kp/-/ktt
Nippe81.....................inssi....................................kp/-/k tt

Testailijat :p
Dreamer-88 - La 7.6

Plussanneet :heart: :flower:
Miruliini + Papu & Nuppu (neuvola 19.5) :D
Marli + Maukat (+ & +) :D
Krisseli79 :D - ultra 28.5
Sahranami :D [/quote]

 
Voi miten asiaa olette naiset jälleen puhuneet ja kirjoittaneet!! :flower: Niin sitä, mihin olen itsekin herännyt nyt vihdoin ja viimein. Mä oon jotenkin tähän saakka halunnut uskoa lääkäriä ja luottaa siihen, että kaikki mahdollinen tehdään ja että meidän lapsettomuutta hoidetaan. Ja että se vaan vaatii toistoja, jotka meidän on käytävä läpi.

Nyt rakkaat ystävät teidän ja omien kokemusten perusteella on ollut pakko huomata, että tässä on pakko olla itsekin todella tarkkana ja selvitettävä asioita ja koitettava vaatia lisätutkimuksia ja selvityksiä. Ihan kuin tää prosessi ei olis tarpeeksi raskas muutenkin. :ashamed: En tiedä, miten seuraavan kerran lääkärin vastaanotolla pystyn ottamaan vastaan nuo sanat "huono tuuri". Ja voiko lääkäri sitä enää edes syyksi tarjota!

Ja tuo selittämätön lapsettomuus... :headwall: Ehkä niille yksittäisille pienille syille ei voida antaa mitään yhteistä nimitystä taikka kategoriaa, että ne juuri on syynä siihen, ettei raskaus ala, mutta siis onko tosiaan tilannetta, jolloin lääkärikään ei mitään selitystä taikka tekijää osaa edes itse epäillä? Tai että muutama haittaava erillinen tekijä ei olisi selitys ongelmille? Kuten Nami sanoi, voivoi. :|

Mullahan ei muuten sitten ole mistään vuodosta pienintäkään merkkiä, eli ei siis mitään. Nada. :headwall: Pelottaa, että mitä tuolla sisuksissa on meneillään, kun tässä ktt-päivinä on kuitenkin ollut nivuskipuja ja muita omituisia vatsatuntemuksia. Ja siellä kuitenkin muhii aika paksuksi kasvatettu limakalvo alkioineen... Uh, teroja ois kyllä kotona, joten pitäisikö ne ottaa kehiin, sillä muutoin ei ehditä siirtoon.... :headwall:
 
Torstai 22.5. :wave:

Kurreliini....................pas.....................................kp35/-/ktt
Taivaansilpoja...........icsi (syys)............................kp32/-/ktt
Neilikka78..................inssi/kesä..........................kp31/27/ktt
Kamilla.......................Pupuilua.............................kp27/29-31/ktt
Dreamer-88................clomit+menopur.................kp17/30/ktt-4
mmm.........................inssi....................................kp13/27-31/ktt
Ukkovalta..................Pupuilua..............................kp12/33/kt t
Merikeiju.....................2.ivf....................................kp10/-/ktt
Auringokukka.............pas.....................................kp6/-/ktt
Hobelix......................hystero+laparoskopia.........kp6/30-32/27.5
Vappuviuhka..............inssi/ivf?.............................kp5/28/ktt
Stella08.....................pupuilua.............................kp4/27/kt t
Soraya.......................1.icsi (vko24)......................kp4/28-31/ktt
Minea81.....................Pupuilua..............................kp/-/ktt
EllaElias......................Pupuilua.............................kp/-/kt t
Ulpu78.......................pupuilua.............................kp/-/ktt
PeePee77...................pupuilua............................kp/-/ktt
Meikku........................ivf......................................kp/- /ktt
Retuli82......................1.ivf...................................kp/-/ ktt
Simmu.......................2. inssi.................................kp/-/ktt
Haave........................ivf (esikierto).......................kp/-/ktt
Milja71.......................icsi.......................................kp /-/ktt
Kinky cat....................icsi (elo)..............................kp/-/ktt
Nippe81.....................inssi....................................kp/-/k tt

Testailijat :p
Dreamer-88 - La 7.6

Plussanneet :heart: :flower:
Miruliini + Papu & Nuppu (neuvola 19.5) :D
Marli + Maukat (+ & +) :D
Krisseli79 :D - ultra 28.5
Sahranami :D [/quote]

 
Päivittelin tota listaa aikani kuluksi :saint:
Oon huonosti kerinnyt kirjoitteleen, mutta oon kyllä lueskellut juttujanne aina kun mahdollista!!
Ensiksi Kurrelle iso :hug: Olisin kovasti toivonut teille onnistumista, olis jo ollut teidän vuoro!! Tää on niin tätä, ei auta kuin kerätä palaset ja yrittää sit taas jatkaa etteenpäin...
Yritätkö saada uuden PAS:n heti seuraavaan kiertoon? Toivottavasti tätsy löytää perille ja pääset aloittamaan uutta yritystä! :heart:

Kiva lukea myös Stellan kirjoituksia, hienoa että teit comebackin pömppisklaaniin!! :heart:

Nami, aivan mahtava juttu, ONNEA MAHDOTTOMASTI!!! Jännityksellä luin kirjoitustasi, aivan uskomattoman hienoa että tällaisia ihania yllätyksiä tapahtuu!! =) :heart:

Sorayan profiilia ihastelin, heh, painoin vahingos väärästä kohtaa ja profiilisi tuli näkyviin. Kivan olit tehnyt! =)

(.) Täällä vaan tätsyä odotellaan ja mietin edelleen jatkoa... Julkiselle nimittäin olis hoidon suunnittelu 30.6 ja hoito elo-syyskuussa MUTTA siihen elo-syyskuuhun mennessä pitäis rykäistä 15kg painosta pois :whistle: :kieh: :eek: Et pää sauhuten vieläkin mietin mitä tehdä......
 
Olen Ava-klinikalla hoidossa Riikassa ja sielta minulle maarattiin "Dexamethason" nimista laaketta. Dexamethason on steroidi (iik), joka vahentaa "the effect of natural killer cells" (loysin yhdelta eng. kieliselta sivulta enka oikein osaa kaantaa). Periaatteessa silla tarkoitetaan ruumiissa olevaan puolustusmekanismia, joka kaynnistyy kun vieras organismi "uhkaa" ruumista jolloin se voi esim. hylkia alkiota, joka yrittaa kiinnittya. Ilmeisesti tata laaketta maarataan usein IVF-hoidoissa esim. Englannissa ja Ranskassa. Tieteellisesti sen positiivista vaikutusta ei ole todistettu.

Watrossi
 
Moi Watrossi! Kiinnostavaa! Tekeeköhän tämä nyt sitten samaa kuin se Prednisoni, jota Suomessa joskus määrätään? Vaikka ei kai kauhean herkästi. Oliko sulla joku erityinen syy tälle lääkitykselle (jos haluat kertoa) tai selitettiinkö ollenkaan? Olisi muuten ihan älyttömän mielenkiintoista tietää enemmänkin hoitokäytännöistä muissa maissa!
 
Kiitti profiilin ihastelusta, Kamilla! Tykkään väkertää kaikenlaista, laittaa kuvia ym. =) En ihan tainnut ymmärtää sun napaa. Selvennätkö? :ashamed: Siis onko elo-syyskuun hoito julkisella vai yksityisellä? Mitä sinun pitää miettiä ja päättää? Onko painonpudotus lääkärin käsky? Itse kamppailen painoni kanssa koko ajan! Olen 167cm/80kg. Olen oikein esimerkki jojosta, paino on heitellyt ylös-alas vuosikaudet. Tällä hetkellä en meinaa sitten millään saada painoa putoamaan. Lääkärit ei ole siihen kehottaneet, mutta itsestäni tuntuu siltä, että ainakin vähän alaspäin täytyisi nyt saada.
Olen sellainen herkkuperse, joka massuttaa koko ajan jotain. :p
Yksi, mitä voin suositella, on kalorilaskuri. Sitä voi kokeilla jonkin verran ilmaiseksi, maksaa 30e/vuosi. http://kalorilaskuri.fi/
 
Soraya, me ollaan siis oltu jonossa julkiselle puolelle tammikuusta -08 alkaen, viime vuoden syyskuussa lääkäri laittoi lähetteen ja tammikuussa oltiin ensikäynnillä. Silloin kysyin lääkäriltä että kuinka mun painon kans (167cm/103kg) :ashamed: :ashamed: et onko ongelma? Lääkäri vastasi että lisää ei saa tulla, mutta on ok jos paino pysyy samana.
No, sit maaliskuussa joku hoitsu soitti julkiselta että mun pitäis pudottaa 14-15 kg että painoindeksi olis tarpeeksi "matala" hoitoa varten! :eek: Jos ei paino putoa, niin sit ei hoideta :kieh: Syy oli se, että ylipainoisilla ei meinaa tulla tarpeeksi rakkuloita koska lääkkeet ei imeydy kunnolla vaan jää rasvakerrokseen.
Meillehän tehtiin 1.IVF/ICSI yksityisellä Väestöliitossa helmikuussa ja siellä lääkärit päinvastoin pelkäs että mulla tulee LIIKAA rakkuloita koska mulla on monirakkulaiset munasarjat. Piikitin keskimääräistä pienemmillä annoksilla ja tuloksena oli 10 solua, joista 8 kypsää. Niistä 4 hedelmöittyi ICSI:llä ja yksi neljästä maljalle laitetusta IVF:llä. Eli toi väite ei ainakaan mun kohdalla pidä paikkansa. Tuoresiirto (yksi siirrettiin) ei onnistunut ja sit huhtikuussa sulatettiin kaksi pakkasessa ollutta alkiota ja kumpikaan ei selvinnyt sulatuksesta eli nyt koko piikitysrumba on edessä uudestaan.

Jos jatketaan hoitoja julkisella niin mun pitäis pudottaa toi 15 kg siihen elo-syyskuuhun mennessä mut jos jatketaan yksityisellä Väestöliitossa niin painoa ei tarvi pudottaa mut hinta on sit ihan eri... Julkisella puolella (meillä päin) ei hyväksytä sitä että käy yksityisellä hoidossa jonotusaikana enkä siksi voinut kertoa hoitsulle että sen väittämä ei oikein pidä paikkansa :headwall: Väestöliiton lääkäri ei nähnyt mun painoa ongelmana, kun kerran soluja tulee hyvin ja olivat kuulemma hyvälaatuisiakin. Jos jatketaan Väestöliitossa niin kaikki solut tullaan icsaamaan koska viimeksi kolme solua meni hukkaan kun eivät hedelmöittyneet IVF:llä.
 
Howdyhow.

Tänään olikin niin kiire päivä, etten ehtinyt tänne lainkaan...Outoa. Pitkästä aikaa tosin olin tosi intona työjuttuihin ja hyvällä tuulella, joskin väsynyt huonosti nukutun yön jälkeen (ihan karmeat "poltot" munasarjoissa...Hmmm, kp siis 4) - oikein silmissä pistelee nytkin.Kohta kuitenkin kotiin, vihdoinkin!

Hobelix: operaatiot lähestyvät - jännittävää! Odotan kovasti, että pääset kertomaan, mitä sieltä löytyikään (ja että kaikki mikä ei sinne kuulu, saadaan POIS!). Ihanaa, että pääset hyvään sairaslomahoitoon! Paljon tsemppiä ja suomalaista sisua, hyvin kaikki menee :hug:


Watrossille kiitos mielenkiintoisesta infosta! Kovasti onnea ja tsemppiä hoitoosi!

Kun tuota Watrossin lääkkeen nimeä googlaili, niin vähän se vaikuttaisi olevan sama juttu kuin Prednison. Toinen asia tietysti kokonaan on se, mikä näiden kortisonilääkkeiden hyöty kullakin meistä sitten voisi olla tai on - - - eilen illalla vielä googlaillessani löysin mm. jenkeistä useita sellaisia lääkäreitä, jotka nimenomaan ei pidä noita tappajasoluja mitenkään olennaisina koko hötäkässä, tai varsinkaan niiden lääkitsemistä. Maallikkona on tietty aivan mahdotonta itse ottaa kantaa väitteeseen puolesta tai vastaan: olisi tosi mielenkiintoista kyllä kuulla jonkun lääkärin/tutkijan luento aiheesta - ja mielellään kyllä kuulisin vastaväittäjän luennon myös...Jotenkin sitä tuntuu, että netti-infon varassa jää aina jotenkin puolitiehen. Ai että ei ole merkitystä, piste. Fine, mä vaan haluaisin vain tietää, että miksi ei. Enhän mä nyt ehdoin tahdoin itseeni haluaisi kaikkia maailman lääkkeitä tunkea ja jos ihan totta puhutaan, niin kyllä mä mieluummin kuulisin, että immuniteettiasioilla ei ole merkitystä kuin toisin päin. Poissuljennastahan tässä on kyse, that's all.

Kun lähdin sitten vielä etsimään googlailemalla tietoa ihmeonnistumisista immuniteettiongelmien (mm) jälkeen, päädyin lukemaan aika hurjia tarinoita. Kaiken eilisen vaahtoamisen jälkeen tuntuu suorastaan lapsettoman kansalaisen velvollisuudelta todeta täällä palstalla, että kyllähän se loppujen lopuksi on niin, että ihan kaikkea mikä meidän ihojemme alla tapahtuu, ei vain voi mitenkään kontrolloida. Luin eilen muutamasta naiskohtalosta, jotka olivat tehneet ihan kaiken "oikein": olivat hankkiutuneet eroon endometrioosista, muuttaneet ruokavalionsa (vehnä pois, maitotuotteet pois, alkoholi pois, kofeiini pois), ottaneet jos jonkinlaista kiinalaista yrttiä, käyneet viikottain (!) akupunktiossa ja vyöhyketerapiassa, käyneet jossain hivenaineanalyysissa, saaneet jos jonkinlaista lääkitystä kilpirauhas- ja immuniteettiongelmiinsa - ja silti he eivät vain voineet sille mitään, että munasarjojen toiminta hiipui vuosien varrella vain koko ajan huonommaksi ja muutenkin raskauden todennäköisyydet erilaisista heidän kroppiensa prakaamissyistä johtuen alkoivat näyttää koko ajan vain epätoivoisemmilta.

Ehkä lääkärimme, jotka meitä hoitavat, ihan oikeasti kyllä hoitavat eivätkä vain suorita keinohedelmöitystoimenpiteitä...Mutta ihan jokaisen heistä olisi kyllä kiireensä keskellä ihan fiksua joskus pysähtyä ja miettiä, kummanlaista hoitoa he haluavat vaikuttaa antavansa... Sillä jostain kyllä kertoo se, että meistä melkein kaikilla tuntuu olevan sellaisia kokemuksia, että lääkärin osaavuudesta ja ihanuudesta tai ihan vaan asiallisuudesta huolimatta on sisimpäämme jäänyt sellainen fiilis, että omaksi hoitomuodoksi on valikoitunut tilastollisiin yleistyksiin perustuva liukuhihnahoito. Itsekin olen ollut sinänsä todella tyytyväinen klinikkaan ja olen koko ajan arvostanut ja pitänyt lääkäristäni ihan oikeasti todella paljon, mutta ei käy kieltäminen, että sittenkin kaihertaa. Joo-o, saattaahan se tietysti ihan defenssimekansimina kääntyä osoittava sormi sinne lääkäreien suuntaan, kun muutakaan ei oikein voi ja kun kuitenkin kokoajan yrittää epätoivoisesti etsiä jotakin järjellistä syypäätä/syytä tähän tuskaan. Mutta kun ei vain tunnu riittävältä, että epäonnistumisten syynä olisi "sattuma". Eikä myöskään tunnu riittävältä kuulla, että epäonnistumisista huolimatta jatketaan seuraavalla kerralla ihan niin kuin ennenkin. Toisaalta, tilastollinen (jee) fakta tietysti on, että me emme ole ainoita heidän potilaistaan, joilla nämä samat murheet ovat täyttäneet pään, sielun ja sydämen. Ja suurin osa niistä kaikkein murehtivimmistakin potilaista on saanut kaipaamansa lopputuloksen - vaikka sitten liukuhihnalta.

Kaikkien huolien keskellä olisi varmaan itse kullekin ihan tarpeellista, että joskus sitä suostuisi myös hyväksymään asioita ilman vajoamista murheen alhoon. Kuten siis sen, että kyllä se vielä onnistuu mutta nyt se vaan ei vielä ole jostain (selittämättömästä, hehe) syystä onnistunut. Ja jos vielä hyväksyisi senkin, että ihmiskropan pienet ihmeellisyydet ovat jatkuvia ja vaihtelevat kuukausittain eikä ihan kaikkía hedelmättömyyden aiheuttajia voida kuitenkan missään oloissa koskaan sulkea joka kierrossa pois, ellemme sitten jatkuvasti istuisi laboratoriossa ja meille suorittaisiin keinohedelmöitystoimenpiteitä vain joskus harvoin, kun kaikki valot ja anturit piipittäisivät, että "NYT" . Ja ehkä juuri siinä kierrossa juuri se alkio ei olisikaan tarpeeksi sinnikäs jatkaakseen lapseksi asti.

Huoh. Nyt mä oon niin sikaväsynyt, että lähden himaan halaamaan mun miestä, joka sen ansaitsee. Muuten sellainen (.) juttu vielä, että mä tajusin eilen, että olen aidosti yllättäen helpottunut, että en mene hoitoihin nyt moneen kuukauteen. En oikesti halua, siis ihan oikeasti en halua. Okei, jos olisi pakkasessa jotain, niin varmaan se olisi tyhjennetty, mutta vaikka klinikka olisi auki koko kesän, en haluaisi tehdä ivf:ää juuri nyt. Onneksi syyskuuhun on vielä aikaa.

Keväisen toiveikkaissa mutta samaan aikaan väsyneissä ja haikeissa tunnelmissa,
Stella
 
Kamilla. Onpas kinkkinen tilanne! :hug: Ensin lääkärisi sanoo, että paino on ok, sitten hoitaja soittaa perään, että tiputettava 15kg. Voi kunpa osaisin auttaa. Periaatteethan me kaikki naiset varmasti tiedämme painon pudottamiseen, mutta se toteutus onkin aivan toinen juttu. Etkä voi edes mainita, että aineet kyllä vaikuttaa sinussa niinkuin pitääkin! Voi jumperis. Itse olen hoidossa julkisella ja hintojen edullisuuden vuoksi voin ainakin sitä suositella! Poliklinikka-käynti meillä on 22e ja esim punktio 72e. Mutta kaikki hyödyllinen tieto, jonka olet saanut yksityisellä, niin joudutko panttaamaan sitä? Esimerkiksi tuo, että kaikki solut kannattaisi icsata! Joutuuko siellä julkisella sitten aloittamaan kaiken vähän kuin alusta? Voin vain kuvitella, että hoitojen hinnat yksityisellä nousee varmasti lopulta pilviin, mitä edemmäs mennään. On tässä kyllä sellaista mietittävää, että ei ihme, jos pää savuaa. :hug:
 
Soraya, osuit nappiin eli en voisi kertoa mitään ekasta hoidosta yksityisellä jos jatkettais julkisella. Kaikki lääkityksestä alkaen alkais nollasta. Todennäköisesti solut laitettais innokkaasti maljalle todennäköisesti huonoin tuloksin yms. :kieh: :kieh: Siinä mieles olis hyvä jatkaa samalla klinikalla et tieto ekasta hoidosta voitais hyödyntää... Hinta vaan on n.1300-1400 ? enemmän kuin julkisella. Lääkekatto tosin on täynnä et niiltä kuluilta välttyis.
 
Kurre, milläs ihmeellä me saatais se Monique houkuteltua sun luokse visiitille? Eikö vieläkään mitään? Nyt alkaa ulkona olla sen verran lämmintä, että voisi melkein suunnitella sitä pyöräretkeä valkoiset trikoot jalassa tai päivää rannalla - nuo lienee poppaskonsteista tehokkaimmat.

Kamilla ja Soraya, tsemppiä valtaisasti molemmille!

Stella, viisaita kirjoittelit jälleen. Näinhän se toki on, on myös asioita joihin ei millään voi vaikuttaa. Hyvä muistaa pitää asiat oikeissa mittasuhteissa. Ja omiin ajatuksiini pitänee kertoa taustaksi, että poden lähinnä yleistä skeptisismiä lääkäreitä kohtaan. Viimeisen vuoden aikana on kohdalle sattunut käsittämättömästi kolme esillistä juttua, joissa yksi lääkäri ensin sanoo, että ei tosiaan ole mitään vialla, kaikki on normaalia, älä enää häiritse meitä. Ja parin viikon kuluttua, kun olen saanut koottua itseni ja rohkenen toisen ihmisen vastaanotolle, löytyykin joku selkeä juttu, jonka sitten saa asianmukaisella hoidolla kuntoon. Yksi näistä oli just ennen lapaa, n. kuukautta ennen yksi lääkäri sanoi, että ei varmasti ole endoa eikä mitään muutakaan ongelmaa. On ihan normaalia vuotaa aina kolme viikkoa 26 pvn kierrosta, toisten kroppa vaan toimii sillä lailla. (!!!) Onneksi oli hoitosuunnitelmia ja siksi hain toisen mielipiteen, ja tilanne oli kaukana normaalista. Eli henk.koht. on vaan sellainen vaihde päällä, että on hyvin vaikea luottaa lääkäreiden sanomisiin, ellei ne selitä ja perustele taustoja hyvin. Oma lääkäri on onneksi ollut näissä se, joka on lopulta hoitanut asiat kunnolla, eli siinä mielessä voisin vähän ennakkoluuloja kohtuullistaa.

Kuten sanottu, mielestäni tää on pitkälti kommunikointikysymys, jonka uskoisi olevan tärkeä, kun palvelualasta kuitenkin on kyse. Hoito voi hyvinkin olla täydellisen ammattitaitoista, mutta asiakkaana sitä ei välttämättä ymmärrä, ellei mielikuvaan ammattitaidosta panosteta yhtä paljon kuin itse hoitoon.

Sellasta. Mutta josko sitä nyt malttaisi taas palata kannustuslinjalle - näistä vaahtoamiset ovat varmaan siinä asiassa kohtalaisen kehno työkalu... :/ Sori! Tykkään teistä, Pömpöt! Ihanaa, että on perjantai!!! B)
 
Naminami : juu, siis sinänsä olen edelleen samaa mieltä kuin toissapäivänä vaahdotessani :) Perusskeptisyys on täälläkin pinnalla - ja vähän kyllä samoista syistä: "Ei sulla mitään endoa ole, ihan normaaleja nuo sinun oireet". "Ai, oliko sitä - no ei sen olemassaolo tai sen poisto oikeastaan vaikuta tähän asiaan eikä ainakaan näihin hoitoihin (lue: keinohedelmöitystoimenpiteisiin)". Hmm....

Kurre: Mulla kesti PAS:ssa 6 päivää lugejen lopettamisen jälkeen ennen kuin vuoto alkoi... Koeta aatella sitä niin, että pitkän kierron jälkeen on kuulemma jotenkin helpompi raskautua kun kroppa on saanut aikaa varustautua seuraavaan kiertoon... Kyllä ne alkaa, veikkaan että ihan kuule näillä näppäimillä, viimeistään huomenna! Nyt vaan lenkkiä juoksemaan valkosissa verkkareissa...

Kamilla:Toi on kyllä itse asiassa todella ahdistava toi tilanne, että meet julkiselle etkä oikein voi kertoa noista yksityisen kokemuksista... Jokainen meistä kyllä varmasti ymmärtää, että tuo finanssipuoli on kyllä sen verran iso asia, että sillä todellakin on valtava merkitys meidän kaikkien arkeen, jos näitä hoitoja vielä joutuu tekemään useampia. Mä en jotenkin alun alkaen ollut kuitenkaan henkisesti varautunut, että näitä tosiaan pitää tehdä ilmeisesti näin monta, en jotenkin edes miettinyt, että mitä maksaa kolme IVF:ää yksityisellä...Vaikka sitä kohti tässä nyt mennään. Kaikki vaivalla kerätyt säästöt ja kaikki "ylimääräinen" tässä palaa aika huolella. Joten jossain vaiheessa täytyy tietysti siirtyä julkiselle meidänkin. Kai se pitäisi ottaa puheeksi nyt seuraavalla kerralla tuolla klinikalla. Voi jos joku voisikin taata, että seuraavalla kerralla tärppää, niin kai sitä maksaisi mitä vaan.... Mites Kurre: mitä meinaat tehdä julkisella, kerrotko/voitko kertoa Fertinovan hoitokokemuksista? Musta tuntuu, että jos se vaihe on edessä, niin en tiedä kestäisinkö sitä, että lähdettäisiin tykittelemään pienillä hormoniannoksilla ja sitten ihmettelemään, että mikäs näissä sun munasarjoissa onkaan kun ne ei reagoi ja siinä sitten kiristelisin hampaitani kun en voisi sanoa, että "niin, jostakin SELITTÄMÄTTÖMÄSTÄ syystä mun munikset ei oikein toimi ilman 300IU annostusta Menopuria". Jotenkin tuntuu itsestäni, että tuntuisi liialta kasvoille ruoskimiselta, että vielä pitäisi aloittaa ihan nollasta. Toki, jokainen kierto on erilainen....Ja ihan samat tai eri hoitomuodot voivat tehota eri lailla eri kierroilla....Tiedetään... Tietääkö joku teistä, onko Helsingin naikkarilla jotain sellaista linjaa, että ne ei tee hoitoja veronmaksajien piikkiin jos on jo kokeillut esim. 3 kertaa yksityisesti ilman tärppiä...? Ja jos niillä on jotkut "rajat" niin missä ne rajat lukee? Ja tietääkö joku, tekeekö ne esim. nyt sitten naikkarilla pelkästään pitkän kaavan mukaan? Kun jotenkin se pitkä kaava pelottaa mua, en haluaisi mennä siihen kun noi mun munikset toimii kuin mummojen muutenkin, niin vielä sulkis ne kokonaan - no thanks. Entäs pitkä viljely - sitä ne tuskin tekee "noin vain", asiakkaan pyynnöstä. Noh, mitäpä siitä pitkästä viljelystä haaveilemaan: itsellähän surullisen kuuluisasti se tämän kevään ainoa lyhyeksi jäänyt tärppi tuli 2.päivänä siirretystä 4 soluisesta eikä suinkaan näistä viimeisestä kahdesta hyvälaatuisesta blastosta.

Kas niin, tulihan sitä tekstiä taas pikkasen vaikka piti vaan lyhkäseen kommentoida.
Todellakin, ihanaa että on perjantai ja aurinko paistaa - risukasaankin B)
 
Kamilla, kyllä meidän kaikkien vuoro vielä tulee, luotetaan kovasti siihen, eikö vain? :flower: Sinun tilanteesi on kyllä tosi kinkkinen.... :/ Me ollaan nyt yksityisellä hoidoissa ja sama valintatilanne voi hyvinkin tulla eteen heti syksyllä, kun käydään eka käynti julkisella kesällä ensin. Ja tuntuis niin hullulta, ettei mitään tähän asti opitusta ja selvitetystä voida hyödyntää, vaan kaikki täytyy tehdä nollasta uudestaan. Mä kyllä ajattelin avoimesti sanoa, että ollaan oltu yksityisellä tähän saakka. Tietty kaikkien kokeiden ja testien tekeminen on positiivinen asia, ja mistä sitä tietää mitä saattais matkan varrella selvitä, jos kaikki tehdään alusta saakka. Itselle se turhautuminen voi kyllä olla tosi raskasta, etenkin jos kaikki osoittautuu toimivan täsmälleen samalla tavalla kuin aiemmissakin hoidoissa. Ja se kaikki olis voitu ohittaa, jos vanhaa tietoa saisi käyttää... Mutta toisaalta ehkä sitten kaikki ei menekään samalla tavalla ja yllätyksiä voi tulla matkaan. Mene ja tiedä. Muistan kuulleeni joltakulta, että yli- taikka alipaino saattaisi vaikuttaa myös kiinnittymisessä, eli kohdun pinnalla olisi siis tiettyjen aineiden tasapaino erilainen, jolla sitten olisi merkitystä kiinnittymisen kannalta. Totakin kannattaa ehkä omalta lääkäriltä kysyä, eli miten merkityksellistä se on kenenkin kohdalla. Onnea teille vielä päätöksentekoon, helppoa se ei varmasti ole. :hug:

Hienoja ajatuksia jälleen Stella ja Nami! =) Ja on se hyvä, että itsekin nähdään tässä asiassa useita eri näkökohtia, ja pystytään vielä jotenkin uskomaan siihen, mitä lääkäri sanoo. Tai sitten kaksi lääkäriä, jos tuntuu ettei yhden näkemys vaan voi olla oikea. Toi on myös erittäin tärkeä näkökulma. Jotenkin vaan se on niin turhauttavaa, kun lääkäri ei meille maallikoille ehkä jaksa lähteä selittämään joitain asioita, vaan todetaan vaan, ettei se vaikuta tähän tai ettei siitä ole sinulle hyötyä, tai että nyt kannattaa vaan tehdä näin ja jatkaa sillä ihan samalla tavalla kuin toistaiseksikin. Vaikka siis mitään ei ole kuitenkaan saatu aikaiseksi. Kuin mielipahaa, tuskaa ja pettymyksiä. Meitä, jota tämä ongelma koskettaa niin kovin, kovin kipeästi, saattaisi lohduttaa tietää vaikka joku monimutkainen lääketieteellinen perustelu taikka jokin ylimääräinen testi, eikä vaan hieman kiireessä vastaanotolla todettu "jatketaan samalla tavalla" ja sitten se kädenpuristus. Ja seuraava potilas sisään. Mä koitan itse välillä ajatella, että lääkäri perustaa ratkaisunsa varmasti kokemukseensa ja moniin, moniin potilaisiin, eikä nyt vaan tähän mun edelliseen kiertoon, mutta silti tulee se olo, ettei tää vaan voi toimia eikä sitä edes oikeasti yritetä saada toimimaan. Eikä lääkäreitä kiinnosta mun yksittäinen tapaus, vaan se hoidetaan perussetillä ja otetaan rahat pois. :( Ei se onneks noin varmastikaan ole, sillä kuka tätäkään tekisi työkseen, jossei haluaisi onnistua, muttei tolta tunteelta voi välttyä. Ja jotta tästä joskus jotain tulisi, niin kyllä kait nyt potilaan olisi itsekin jaksettava uskoa siihen, että juuri sillä seuraavalla hoidolla voidaan onnistua. Jos se oma usko loppuu, niin mitä sitten...

Kysyin eilen mieheltä, että mitä hän on mieltä hoidoista ja tästä nykyisestä tilanteestamme, niin vastaus oli, ettei hän oikeen enää usko näihin koko hoitoihin, mutta toivoo, että mä uskon. Niin, mutten tiedä uskonko enää itsekään. Multakin alkaa syyt jotenkin siihen uskomiseen loppua omalla kohdallani. Ja se ei ole hyvä asia. En siltikään ole valmis jättämään yhtään kiertoa väliin, mutta uskon säilymiseen mä tarvisin sitä aitoa lapsettomuuden hoitoa lääkäriltä ja ehkä jotain sellaista uutta panostusta tai näkemystä tilanteeseen. Vaikka sitten ne kortisonit. Jotain nyt vaan tarvitaan, jotta mun oma usko säilyisi.

Moniqueta ei täällä näy, ja klinikalta sanottiin, että älä stressa, sillä se voi vaikuttaa vuodon alkamiseen.... :headwall: Ja Stella, kysyin samalla, että oliko A kommentoinut sitä mun disperiini/kortisoni-pyyntöäni, niin vastaus oli, että siitä disperiinistä ei ole mitään apua ja kortisonin kohdalla ei ole näyttöä sen tarpeellisuudesta, mutta siihen perään oli kirjoitettu, että keskustellaan vielä. ;) No joo, pitäisi varmaan ensin päästä siihen uuteen kiertoon edes ensin...
 
Täällä kp1!!!! :D Että voikin ihminen iloita moisesta, ja ei haittaa, vaikka tosiaan ne jo mainitut kuumavesipullot tuleekin tarpeeseen... täti näkyy, kuuluu ja tuntuu. Ja pidän sen täällä parkissa, koska teillä muillahan ei nyt moiselle ole mitään tarvetta, eihän? :p

PeePee, olet ajatuksissani. :hug: :hug:

Aurinkoista viikonloppua kaikille pömppiksille! :flower:
 
Nonni Kurre, sieltähän se tuli, loistavaa!!!!! Toivottavasti jätti mut samalla rauhaan...Ja mieluusti pitkäksi aikaa...Noh, malttia, malttia - ei nyt vielä innostuta Namin esimerkikstä liiaksi :whistle:

PeePee - jos täällä käyt, täällä olet ajatuksissa myös. Me tiedetään, että sä selviät ja miehesi myös. Mutta koville se ottaa. Kyllä jostain syvältä kouraisi kun huomasin viestisi tuolla toisessa pinossa. :'( En osaa sanoa, miten tästä eteenpäin henkisesti. Kai sitä pitää vain luottaa ja toivoa, odottaa, ja uskoa lääkäreitä: estettä raskautua ei ole ja se on hyvä asia...Fyysisesti selviätte eteenpäin uudestaan yrittämällä. Heti kun jaksatte.

Viikonloppua sisarille - törmäillään vahingossa kaupungilla (niiden kanssa joiden kanssa se on mahdollista ;)
S
 
Meillä sama tilanne kuin Kamilla ja Kurre, julkiselle menossa nyt syksyllä ja pitää pohtia mitä saa ja voi kertoa tästä ekasta yksityisen puolen ivf:stä.

Naistenklinikalla sanottiin, kun pistivät tähän 6kk jonotukseen, että jos menet yksityiselle jonotusaikana niin muista, että et voi tulla meille hoitoon ennen kuin kaikki mahdolliset pakkasessa olevat alkiot on käytetty. Mikään laki ei näin määrää, mutta HUSissa on kai sellainen "laki" että sellaisia henkilöitä ei hoideta, joilla on joku hoito muualla kesken tai siis pakkasessa alkioita jossain muualla.

No meillä ei niitä pakkaseen tullut eli ajattelin ihan avoimesti kertoa, että yksi hoito jo tehty. Ihan jo senkin takia että pelättiin hyperia jo alusta lähtien ja pistin vain 100ui Puregonia ja sekin riitti. Julkisella ne varmaan heittää alotusannostukseksi vähintään 175..? Onhan se tosiaan ihan hulluja jos ei voida hyödyntää aiempia kokemuksia.

Stella, itselläni sama ajatus että varautunut kolmeen kertaan yksityisellä. Ja kolme julkisella. Sitten se on varmaan siinä. Ja huvitti niin toi sun N:n kommentti, niin sama kuin mitä itse sain. Julkisella lääkäri ei vastaavasti sanonut mitään, oli pikemminkin "tyytyväinen" että sai pistää mut laparoskopia jonoon ja olin siten 12 kk poissa lapsettomuuspolin käytäviltä...

Ihanan aurinkoista viikonloppua kaikille - pömpät kohti valoa :)
 
Perjantai 23.5. :wave:

Taivaansilpoja...........icsi (syys)............................kp33/-/ktt
Neilikka78..................inssi/kesä..........................kp32/27/ktt
Kamilla.......................Pupuilua.............................kp28/29- 31/ktt
Dreamer-88................clomit+menopur.................kp18/30/ktt-1
mmm.........................inssi....................................kp14/2 7-31/ktt
Ukkovalta..................Pupuilua..............................kp13/33/kt t
Merikeiju.....................2.ivf....................................kp11/-/ktt
Auringokukka.............pas.....................................kp7/-/ktt
Hobelix......................hystero+laparoskopia.........kp7/30-32/27.5
Vappuviuhka..............inssi/ivf?.............................kp6/28/ktt
Stella08.....................pupuilua.............................kp5/27/kt t
Soraya.......................1.icsi (vko24)......................kp5/28-31/ktt
Kurreliini....................pas.....................................kp1/ -/ktt
Minea81.....................Pupuilua..............................kp/-/ktt
EllaElias......................Pupuilua.............................kp/-/kt t
Ulpu78.......................pupuilua.............................kp/-/ktt
PeePee77...................pupuilua............................kp/-/ktt
Meikku........................ivf......................................kp/- /ktt
Retuli82......................1.ivf...................................kp/-/ ktt
Simmu.......................2. inssi.................................kp/-/ktt
Haave........................ivf (esikierto).......................kp/-/ktt
Milja71.......................icsi.......................................kp /-/ktt
Kinky cat....................icsi (elo)..............................kp/-/ktt
Nippe81.....................inssi....................................kp/-/k tt

Testailijat :p
Dreamer-88 - La 7.6

Plussanneet :heart: :flower:
Miruliini + Papu & Nuppu (neuvola 19.5) :D
Marli + Maukat (+ & +) :D
Krisseli79 :D - ultra 28.5
Sahranami :D
 
Viikonlopun alkua kaikille. Mä olen ihan kuittina sohvalla. Yö meni huonosti, taisi tuleva operaatio jännittää, ja päivä ollaan juostu eri toimistoissa autoasioissa. Mitä mun kannattaa ottaa huomioon ensi viikon operin jälkeisessä elämässä? Siis mitä mä voin suunnitella tekeväni? vai otanko anoppilaan mukaan vain ison kasan kirjoja uimapuvun sijaan? Pitääkö niitä housun täytteitä olla mukana runsaastikin?
Kurre - taisi tätillä olla vastatulleen se lento pohjolaan kun kesti kauemmin kuin kaksi tuntia. Mä lähetin sen jo aikaisin aamulla lennolle. Ei ole luudassa varmaan hirmuisia hevosvoimia...
 
Hobelle yksäriä.

Muille lauantainen halaus.

PS PeePee: pyörit mielessä eilen illalla. Jotenkin tiedän ihan varmasti, että vielä te onnistutte. Mutta se ei poista tätä surua, joka on aivan hirveä. Vaikka en ole sitä itse kokenut, jotenkin ymmärrän aivan täydellisesti mitä tarkoitit, kun kirjoitit tuonne muualle, että itse ehdit kuulemaan ne sydänäänet mutta mies ei. Lähetän sulle auringonkeltaista ja vihreää, kevään voimaa.

 
Voimia, PeePee! :hug: Täysin ymmärrettävää, jos tällaisessa tilanteessa ei jaksa paljon kirjoitella. Olet kuitenkin pömppisten mielessä siellä taustallakin - terapeuttinen leveys ulottuu sinne joka hetki. :heart: Pidä huolta itsestäsi ja anna surulle aikaa. Joskus tulee taas aika uuteen nousuun. Siihen asti tuokoon kesäaurinko lohtua teille!

Hobelle tsemppiä ensi viikolle! Ihana kuulla, että sulla on huolehtiva hoitaja leikkauksen jälkeen. Se auttaa varmasti sekä kehoa että mieltä. Omasta kokemuksesta suosittelisin noita kirjoja mukaan, mutta ennen kaikkea myös unimyssy ja malttia. Vaikka isosta hommasta ei ollut mullakaan kyse, olin silti älyttömän turvoksissa ja kipeä ekan viikon. Tosin sitten, kun älysin lopettaa riehumisen ja pötkötellä sohvalla pari päivää, olokin parani ihan kohisemalla. Ota siis tarvittava aika paranemiseen, kun siihen on mahdollisuus, ja sitten taas entistä ehompana eteenpäin! Uskon, että kaikki menee hienosti. :heart: Ja tosi iloinen sun puolesta, että saat nyt nämä hommat hoidettua alta pois, vaikka tällainen vähän hassulta kuulostaakin. Tiistaina täältä pohjoisesta päin tulossa hurja peukutusaalto, ole valmiina!
 
Moikka taas ystäväiseni,
Mulla siis ollut todella rankka viikko. Ensin viime torstaina alkoi se vatsatauti ja vuoto ja kovat kivut.
Lauantaina pääsin kotiin ja kaikki ok. Maanantaina meninkin takaisin sisään sairaalaan kovan vuodon ja kipujen takia. Tiistaina ultrassa toinen Maukka olikin poissa. Sitä verta on tullut niin ettette edes voi ymmärtää. Kaikkee klimppii, klönttii ja hyytymää ja tuntunu että sitä lämmintä verta pulppuaa housuihin koko ajan.
Hoitajat yrittivät saada mua juttelemaan, että onhan siellä vielä toinen ja miltä susta tuntuu.
Ensimmäisenä on vain ollut mielessä oma terveys, että kunpa kivut ja vuoto ja heikko olo loppuisi. Yritin hoitajille kertoa, ettei minun tarvitse jutella aiheesta. Onhan minulla ollut kuusi, seitsemän vuotta aikaa käsitellä asiaa.
Sain verta hyydyttäviä ja vuoto hieman rauhoittui. Jouduin siis olemaan täysin makuuasennossa, vessassa sain käydä. Kaksois raskauksissa ja toisen keskenmenemisessä on vaarana, että vuoto vie toisenkin.
Keskiviikkona pääsin kotiin sillä ehdolla, että olisin ihan rauhassa ja makuuasennossa.
Oli aivan ihanaa päästä takaisin kotiin.
Perjantaina menin takaisin sairaalaan tarkastamaan tilanteen, että miten sen toisen kanssa, vieläkö se pieni sydän jaksaa sykkiä.
Ultrassa näkyi aivan enkelin näköinen olemus ja syke havaittavissa ja sitten... mikäs siellä vilahti. Maukka siis toinenkin Maukka, se olikin ollut piilossa.
Veri hyytymä oli tullut Maukkojen väliin jolloin maanantaina oli Maukka hieman siirtynyt ja oli piilossa.
No tämmöistä tänne, ei ole siis saanut rauhassa nauttia raskaudesta.
Ensi torstaina taas ultraan katsomaan tilanne.
Rukoiltu on niin paljon, mutta tärkeinpänä asiana on kuitenkin ollut minä itse.
Elämä on ihanaa kun vain olisi itse terve.
 
Tulin perjantaina bussilla töistä kotiin, istuin takapenkillä ja toisella puolella ikkunapaikalla istui pieni poika (noin 9v.) Hän oli nukahtanut ja piteli kädessään kertamaksulippua, vieressään reppu ja namupussi. Aurinko paistoi kasvoilleen ja hän oli niin suloinen nukkuessaan. Sillä hetkellä lapsen kaipuuni oli todella suuri ja kyyneleet nousi silmiin. Katsoin poikaa ja mietin, että hänethän täytyy herättää, ettei vain aja vahingossa pysäkkinsä ohi. Hetken jouduin keräämään rohkeuttani, että uskalsin koskea häneen ja pelästyttää kesken rauhallisen unen. Onneksi tein sen, ei ollut vielä ehtinyt ajaa ohi oman pysäkin. :)


Marli! Kylläpä on ollut koettelemusta! Ei todellakaan ole helppo raskaus! Ihana kuulla, että molemmat pienet jaksaa ja toivotaan omalle kropallesi pikaista tervehtymistä!
Jaksuja ja paljon paljon paljon voimia!!!


PeePee! Toipumista sinulle!
 

Yhteistyössä