Pömppömahaiset plussaajat!!

Vappis, pahoittelut negasta. Se kirvelee aina, olipa sitten hoitoja takana yksi tai ykstoista. Sure tämä kunnolla pois, ei ole kiire. Uusi nousu alkaa, kun on sen aika. Naureskelin kyllä sun kirjoitusta täällä kovasti muuten. Olet tainnut taustailla tosiaankin jo pitemmän aikaa ja ansaitset esimerkillisen piilojäsenen kunniamerkin terminologian täydellisestä hallinnasta! :LOL:

Auris, muumimukia peliin! :LOL: Muista ottaa sukat pois! :LOL: Me muuten saatiin viime viikolla ensimmäinen oikea muumimuki meidän huusholliin. Yksi sukulainen siivosi kaapeistaan pois tavaraa ja tyrkytti erilaisia mukeja tarvitseville. Mies supatti mun korvaan, että ota hei toi muumihomma, mä en kehtaa. Nyt se asuu meillä, enkä aio kertoa laitettiinko keittiön vai kylppäsin kaappiin odottamaan käyttöä. :LOL: :LOL: Lyhyt kiertosi voi muuten varmaan hyvin johtua hurjista hormonimääristä hoidossa. Niillä varmasti on pitempiaikaisia vaikutuksia. Toivottavasti homma tasaantuu pian, ettei passia tarvitse pitkään odotella. Hurjia unia muuten! Ihanaa, lisää!

Miru, sun uutisia oli ihana lukea! On niin lohdullista kuulla, että välillä asiat menee tosi hienostikin ja etenee juuri niin kuin pitää. Olen tosi onnellinen puolestasi!

PeePee, :hug: . :'( Mutta myös minä uskon vakaasti, että saat vielä kokea uuden raskauden, jossa kaikki menee hyvin ja saat lopussa täydellisen nyytin käsivarsillesi. Jaksa vain odottaa, ystävä.

Kurrelle samat sanat. Eikö jo vähitellen olisi aika palkita kärsivällisyys, positiivisuus ja jatkuva tsemppi myrskyisten olosuhteiden läpi? Epäreilua! Voisinpa jotenkin auttaa oloasi. Olet ykköspömppis ja sydäntä raastaa! :hug:

Tuleepa pitkää viestiä... Kaikille muillekin tasaveroisesti onnellisia hetkiä ja tsemppiä!
 
Sahramami, todella kaunis ja ihana tuo teidän haikarahavainto. :heart: Täällä hymyillään läpi kyynelten, sillä jotenkin vaan tässä maailmassa tapahtuu onneksi myös uskomattoman hienoja asioita. Ja välillä asiat menee niin kuin niiden pitääkin mennä. :heart:

Soraya, aika tavalla sulla on sitten sumplimista vuotojen aikaan, ihan kuin siitä ei olis riesaa ja mielipahaa muutenkin. Höh. :headwall: Onneks olet selvästikin kokenut konkari, ja selviät tuostakin rumbasta. Fiksu keksii keinot. =)

Stella, mun nikki ei ole itse asiassa tullut tästä oravanpyörästä, vaan enempikin mun luonteesta. Oon vähän sellanen ylivilkas vipeltäjä, ja toi nimitys vaan on tarttunut mukaan. ;) Mutta mä ehdotan, että me käydään nyt yhdessä taistoon lisätestien ja kortisonien puolesta! Ja jos ei muu auta, niin sitten mennään yhdessä sinne vastaanotolle kertomaan googleasiantuntemustamme! B) Kummasta huoneesta aloitetaan? :p Ja ymmärrän sua niin hyvin, koska tässä on vaan järjissä pysyäkseen yritettävä itse tehdä jotain, ja kun oikeen muuta ei voi, niin sitten hankkia tietoa ja epäillä kaikkea mahdollista. Itsehän me itsemme parhaiten tunnetaan. =) Mietin eilen taas tota allergiajuttua lisää , ja jopa sitä, että voisiko sillä oikeesti olla iso rooli alkioiden kiinnittymisessä, etenkin jos on tosi allerginen ja immuunipuolustus toimii ylitehokkaasti?? Ja hitto ei luulis olevan vaikeaa testata edes kerran tukilääkityksellä, vaikka sitten vaan potilaan mielenrauhan vuoksi! No joo, kaipa toi nyt ois tiedossa yleisesti, jos vaikutuksia tosiaan olis.... Ja en mä itse asiassa niistä disperiineistä ole oikeastaan niin kiinnostunut, mutta toi paljon parjattu kortisoni on nyt noussut taas mulla hyvisten listalle. ;)

Onhan teillä kaikki ihanat pömppikset muuten omat muumimukit? :D Mä luulen, että se on kyllä yks ratkaiseva tekijä matkalla kohti onnistumista - säilyttää sitä sitten kylppärissä, sängyn alla taikka keittiössä. :LOL:

Mulla taitaa olla tässä pettymyksessä vielä tosiaan tekemistä, sillä Namskun kirjoitus sai mut äsken tässä itkemään valtoimenaan. Enkä mä tiedä mitä se itku oli, mutta sitä vaan tuli. Osaksi se on varmaan onnea, aitoa iloa, kateutta, surua, pettymystä, epätoivoa ja pelkoa. Ainakin kaikkea tota. Onneks tässä tukena ja turvana on vaaleanpunainen muumimuki täynnä höyryävää kardemummakahvia. :heart:

Aurinkoista keskiviikkoa ihanaiset! Olette mahtavia! :flower:
 
Kurre, voi, en halunnut itkettää... Mutta kaikki tunteet ovat sallittuja, tunnen jokaisen noista mainitsemistasi niin hyvin. Salli myös negatiiviset fiilikset itsellesi, hetkittäin, silloin kun ne tulevat. Mutta pyöriskelemään niihin ei jäädä, vaan kiskotaan toisemme kuiville ja uuteen taistoon. Sinnikäs yrittäminen on se joka joskus vielä tuo tulosta. Mä ainakin viittaan kintaalla niille "unohtakaa koko juttu hetkeksi" -puheille. Taistelua tää on, mutta joka päivä, vaikka vain piilossa maailman pinnan alla, jotain tapahtuu. Muutos ja uudet käänteet, vain ne on elämässä taattuja.

Kurrelle ja Stellalle, jotka pohditte vasta-aineita ja muita. Jos teillä on mahdollisuus ja sellainen suhde lääkäriin, joka mahdollistaa järkevän keskustelun, tämä kannattaa varmasti ottaa esille. Itse olen aivan varma, että sellaisia asioita kuin selittämätön lapsettomuus ja huono tuuri ei ole olemassakaan. Kaikelle on jokin lääketieteellinen selitys, mutta toisia näistä seikoista ei vain vielä osata/viitsitä tutkia. Jotkut lääkärit on sitä mieltä, että ei kannata tutkia vasta-aineita, koska niiden hoito on vielä kokeiluasteella. Tai että ei kannata leikata endoa, koska jotkut tulee myös siitä huolimatta raskaaksi. No, itselläni oli se tilanne, että oltiin selittämättömiä pitkään ja ikinä ei tullut edes pienintä häivähdystä tikkuun, luomusti tai hoidoissa. Nyt sitten lyhyellä välillä löytyi reippaasti endoa, vasta-aineita ja piilevä kilppariongelma. Lääkärin mielestä nämä mikään eivät olleet syy lapsettomuuteemme, mutta sain silti miedon lääkityksen ja endo leikattiin. Hokkuspokkus, seuraavassa mahdollisessa kierrossa aivan käsittämätön luomuplussa. Itse uskon, että noiden seikkojen hoitaminen ratkaisi meidän selittämättömyyden. Toki on mahdollista, että joku toinen on onnistunut samoista lähtökohdista ilman mitään hoitoakin eli ei ehkä ole 100% este, mutta...

Lääkärille annan kyllä täydet pisteet siitä, että jaksoi kuunnella mun inttämistä ja oli hyvin suostuvainen kokeilemaan kaikkea. Mutta tosiaan itse piti olla aktiivinen joka vaiheessa.

Stella, miten olet toipunut leikkauksesta? Saatiinko se endo poistettua hyvin? Hyvä, että pääsit hoitamaan asian ja jopa "hyvä", että sieltä jotain löytyi. Yksi asia on nyt ainakin hoidettu paremmaksi, mikä ei voi olla huono juttu. Tiedän, että koko hommassa voi olla henkisestikin sulattelemista samalla kun vatsanahka paranee. Mutta eteenpäin mennään, ystävä! (T. kohtalotoveri)

Pitkää sepustusta, mutta on niin ajankohtaista. Tosiaan, en tästä lääketieteestä niin hirveästi ymmärrä, mitä nyt viime aikoina on ollut pakko perehtyä. Mutta uskon kyllä, että jos mahdollisia ongelmia voidaan selvittää ja hoitaa edes kokeiluluontoisesti, miksi ei? Etenkin yksityisellä puolella luulisi, että lääkärit ovat halukkaita, jos potilas on itse. Pidättehän molemmat ajan tasalla, miten homma edistyy? Pidän teille täällä peukkuja ihan täysii! Siis osallistun oikeesti. B)
 
Namskuseni, voi ethän sä mua itkettänyt, syyt on kuules ihan muualla. Höpsö nainen. Ja siis ihmekös tuo että tunteet on pinnalla, kun en tänä aamuna saanut ottaa minkään sortin pilleriä enkä piikkiä enkä edes mitään lugepalluraa, ihan luomuna siis pitäis koko pitkä päivä selvitä. :LOL:

Ja sen lupaan, että taistelu jatkuu. =) Sinnikkyyttä löytyy, vaikka aika ajoin sitä koitellaankin isommalla kädellä. Ei auta tämän oravaisen nyt kuin varastoida niitä pähkinöitä entistä ahkerammin ja tosiaan pitää puolensa myös hoitojen suhteen. Kiitos kannustuksesta ja ajatuksistasi sen suhteen!

Itse olen tosta selittämättömyydestä samaa mieltä, eli kyllä siellä joku selitys on, muttei sitä vaan aina valitettavasti löydetä. Huono tuuri kelpaa joskus, sillä sitä nyt on muillakin saroilla elämässä, mutta onneks myös sitä hyvää. :flower: Katotaan nyt miten neuvottelut lääkärin kanssa etenevät ja kuinka palkon mun toiveita ja ajatuksia kuunnellaan. Ja aivan satavarmasti pidän sut Namsku ja kaikki muutkin ajantasalla, jotta kuinka homma etenee. Ja pikkasen tosta Stellasta havittelen taistelusiskoa itselleni! :p
 
Onko sulla, Kurre, foolihappoa kotona? Voisit ottaa tabun tai kaksi sitä korvikkeeksi. =)

Ja voisko joku pliis lähettää koiransa tänne meille syömään yhden kuumemittarin!!!! :eek: Menin HÖLMÖ mittaamaan aamulämmön, vaikka olen sitä jo monta kuukautta onnistuneesti välttänyt. Ajattelin, että tarkistan nyt, että se on varmasti korkea. No kattia kanssa, ei oo korkeeta nähnytkään! Kohdunnapukkaa en sentään vielä ole mennyt ropeloimaan, kun siihen osastoon ei ole muuta pakollista asiaa ollut. Tyhmyys ei kyllä tästä maailmasta lopu...
 
Huomenta sisaret!

Ensinnäkin Nami ja Kurre: ihania pitkiä viestejä, olen täällä työhuoneessa taas ihan tunnekuohussa.

Kurre: mä olen myös miettinyt tota allergian vaikutusta ihan samoja ajatusreittejä. Mutta tohon on todella vaikea löytää järkevää vastausta kun ei ole asiantuntija. Olen löytänyt sellaisia saitteja joissa on siteerattu tutkimuksia (kansainvälisiä siis...) että allergisten on joskus todettu olevan jopa hedelmällisempiä kuin normiterveet tai ainakaan mitään heikennystä hedelmällisyydessä ei ole havaittu allergian takia. Mutta toisaalta kun kuitenkin allergiareaktioissa on käytännössä kyse just immuniteettijärjestelmän reaktiosta niin kai sillä joku linkki tähänkin asiaan voi olla.

Ollaan täysin samoilla linjoilla, naiset: ei todellakaan ole olemassa selittämätöntä lapsettomuutta tai aina vain huonoa tuuria, joku syyhän sille aina on. On jotenkin alentavaa kun saa kuulla, että "voi kuule, se on vain huonoa tuuria, ettei kaksi hyvää blastokystaa kiinnittynyt, ei sille mitään selitystä ole" Tottakai sille on joku lääketieteellinen selitys, ei kai tässä nyt sentään lääkärien pitäisi uskonnollisiksi heittäytyä! Se syy on joko alkiossa tai minussa. Suomessa noiden immuniteettihoitojen kanssa ollaan ilmeisesti aika pitkälti sen Prednisonin varassa ja jos ei se tepsi niin sitten ei ole oikein mitään muuta käsittääkseni tarjolla - siis Suomessa. Ja osa lääkäreistähän ei edes usko, että auto- tai alloimmuniteettiasioilla on edes suurta merkitystä koko hommassa. Mutta se tuntuu jotenkin uskomattomalta: ei kai se, että se on harvinaista, pitäisi tehdä sitä merkityksettömäksi?

Mähän olin itse päättänyt, että otan ne kokeet vasta syksyllä kun uusi ivf lähestyy mutta nyt kieltämättä Namin kokemuksesta toiveikkuuden noustessa mietin, että pitäisikö ne nyt sittenkin ottaa ne jo tässä ennen kesää. Katsotaan nyt mitä teen...Ens viikolla olen menossa klinikalle joka tapauksessa folliultraan niin että voisihan siinä käsivartensa taas paljastaa. Niissä vasta-ainekokeissahan ei kierronpäivällä ole väliä. Tavallaan pelottaa. Kurre, kerroppa mitä Annika sulle suosittelee, yksärinä tai tänne.

Kurrelle, Vappikselle ja muille tuoreeltaan pettyneille vielä: Mulla on tänään (toistaiseksi) ihan hyvä ja toiveikas olo (siten kuin lapsettomalla ylipäätään nyt voi olla). Mutta kauan se kesti, että näitä ok-päiviä alkoi tulla. Kierron verran. Tottakai sydämessä hyytää kun tajuaa, että jaahas, edessä on kolmas ivf (siis kolmas. 3. Todellakin. Kun jotenkin sitä toivoi, että yhdellä olisi selvinnyt) ja testailen sitten sen tuloksia varmaankin vasta lähellä sitä aikaa, jolloin olisi ollut mun laskettu aika jos se ensimmäinen olisi jaksanut loppuun asti. Eli siis samoihin aikoihin, kun ensimmäiset 2+ palstakaverini "tammi/helmikuun ivf/ICSI"-pinosta synnyttävät. Kyllähän se sattuu. Oi miten se sattuukaan. Mutta se hyvä puoli siinä on, että kun sattuu niin paljon, niin jossain vaiheessa kun pääsee pyristeltyä edes vähän pinnalle, se kivun määrä loppujen lopuksi kuitenkin nostaa pullonkaulan läpi, vähän niin kuin samppanjan paine. On vain jotenkin pakko yrittää keskittyä elämän pieniin ihmeisiin. Kuten haikaraan, jonka Namin mies bongasi.

Ajatuksissa olette
Stella

PS Nami: Olen toipunut lapasta fyysisesti hyvin ja ruvetkin lähtevät kohta masusta! Eka viikko oli kyllä aika karmeaa tuskaa. Mutta hyvin saivat kaiken poistettua. Sehän ei ollut mulla mitenkään aggressiivinen vielä, mutta kuulemma ihan selkeä kuitenkin. (Sitä löytyi molempien ovarioiden pinnalla, virtsarakon pinnalla, kohdun edessä ja takana pinnalla ja sitten siis yksi kpl erittäin kiinnittynyt munasarja). Henkisesti siinä oli loppujen lopuksi sulattelemista - jotenkin alkuhuojennuksen jälkeen tuli kauhea tuska, että voi hel**** että tällaistakin joutui tekemään ja miksi pitää olla näin viallinen painos... Mutta suurimmaksi osaksi olen saanut ajatuksiani kokoon.
 
Ihanat naiset!

Olette huippuja, juttujanne lukiessa saa itkeä, nauraa ja viisastua. Tämän porukan tuki toisilleen on ihan uskomatonta ja tiedättehän, etten olisi tässä ilman teitä. Ilman teidän uskoa, kannustusta, voimia antavaa positiivisuuttanne ja viisauttanne. Voisinpa ojentaa jokaiselle teistä tänään yhden ruusun :flower:

Nami, kyllä toi tarinasi on kaikkiaan ihan ihmeellinen. Silti, en voi uskoa sattumaan tai ihmeeseen vaan endon poistamisella ja kilpparilääkityksellä on ihan varmasti tekemistä asiaan. Miksi meille naisille aina sanotaan, että nämä eivät välttämättä vaikuta asioihin? Miksi meitä kohdellaan massana eikä edes haluta nähdä sitä vaihtoehtoa, että juuri tämä tietty asia, olkoon allergia, lievä endo tai mikä tahansa "ei suoranaisesti lapsettomuutta aiheuttava" voi juuri tämän yksilön kohdalla ollakin se este, joka tulee poistaa. Ketä se lohduttaa, että muut ovat siitä huolimatta onnistuneet?? Eivät kaikki osaa, jaksa, pysty olemaan niin aktiivisia kuin sinä Nami onneksi olet ollut ja juntannut tahtosi läpi - mahtavin tuloksin :heart:
ps. mulla ei vieläkään, rv 9+2, ole lämmöt nousseet, mutta enpä nyt siitä osaa enää huolestua =)

Kurre, ihanaa, että taistelutahtoa löytyy. Varastoit niitä pähkinöitä ja annat sitten Annikalle oikein ison kasan selvitettäväksi. Ja etköhän saa kohta aloittaa taas zumenonin?? Joten nautihan nyt tästä lyhyestä ajasta ilman niitä, eikö karseat oireet ole enään muistissa lainkaan? Onko tädiltä tullut mitään ennakkoterveisiä vielä?

Isot :hug: kaikille! Aurinko paistaa, tekisi mieli tehdä kaikkea muuta kuin töitä, mutta yritetäänpäs taas.
 
Keskiviikko 21.5.

Kurreliini....................pas.....................................kp34/-/ktt
Taivaansilpoja...........icsi (syys)............................kp31/-/ktt
Neilikka78..................inssi/kesä..........................kp30/27/ktt
Kamilla.......................Pupuilua.............................kp26/29-31/ktt
Dreamer-88................clomit+menopur.................kp16/30/ktt-3
mmm.........................inssi....................................kp12/27-31/ktt
Ukkovalta..................Pupuilua..............................kp11/33/kt t
Merikeiju.....................2.ivf....................................kp9/-/ktt
Auringokukka.............pas.....................................kp5/-/ktt
Hobelix......................hystero+laparoskopia.........kp5/30-32/27.5
Vappuviuhka..............inssi/ivf?.............................kp4/28/ktt
Stella08.....................pupuilua.............................kp3/27/kt t
Soraya.......................1.icsi (vko24)......................kp3/28-31/ktt
Minea81.....................Pupuilua..............................kp/-/ktt
EllaElias......................Pupuilua.............................kp/-/kt t
Ulpu78.......................pupuilua.............................kp/-/ktt
PeePee77...................pupuilua............................kp/-/ktt
Meikku........................ivf......................................kp/- /ktt
Retuli82......................1.ivf...................................kp/-/ ktt
Simmu.......................2. inssi.................................kp/-/ktt
Haave........................ivf (esikierto).......................kp/-/ktt
Milja71.......................icsi.......................................kp /-/ktt
Kinky cat....................icsi (elo)..............................kp/-/ktt
Nippe81.....................inssi....................................kp/-/k tt

Testailijat :p
Dreamer-88 - La 7.6

Plussanneet :heart: :flower:
Miruliini + Papu & Nuppu (neuvola 19.5) :D
Marli + Maukat (+ & +) :D
Krisseli79 :D - ultra 28.5
Sahranami :D
 
Mulla sydän itki verta kun piti korjata tota plussanneet osiota...ihan niin kuin aiemminkin :'(
Mä tässä pohdin, etta kaikkien noiden lievien ongelmien yhteissumma on todennäköisesti se selitys lapsettomuudelle. Kaikki pcot ja endot ja vasteet ja kilpirauhaset ja muut niin kyllähän siinä jo on aika nippu asioita jotka heikentää mahdollisuuksia. Mulla ainakin toi leikkaava lääkäri oli huolissaan enemmän endosta ja kystista kuin myoomasta kohdussa (jota ei löytynyt ultrassa). Szegedin lääkäri taas ei valittanyt niistä ollenkaan kummemmin vaan oli huolissaan myoomasta (joka löytyi siellä ultrassa). Eli lääkäreitä on moneksi - pitäis käydä useammalla ja vaihdella vissiin.
Mulla on hyvät oltavat ensi viikolla kun pääsen sairaslomalle, meen anoppilaan hoitoon. Saa syödä ja vaan olla. Ei tartte tehdä mitään. Onneksi mun anoppi on ihana, mä en olisi kestänyt jos se olis hankala, varsinkin kun ei asu kotimaassaan. Sitä tukea ja ymmärtämistä tarttee paljon enemmän. Kovasti haluavat lapsen lapsia, mutta anoppi oli huolissaan, että mites niiden ivf kipujen kanssa ei tarvitse niin kovin uhrautua. Oli niin huolissaan etta jaksanko.
 
Elokuussa sitten icsillä tykitetään ei enää ivf hoitoa ruveta tekemään, oli sen verran huono vaste ekassa ivf hoidossa ja katokin oli kova, kokonaista kaksi jäi siirtokelpoisiksi 13:sta joista sit se hiiskatin tuulimuna sitten tulikin...:( Nyt odottelen innolla miten tässä mahtaa käydä..heh soittelin jo uteliaisuuttani oysiin ja tiedustelin kaikki mahd kromosomikokeet iteltä sun muut vasta-ainetestit, mutta tottahan ne on että ei kai niitäkään lähetä nyt iha vähässä kummassa ottamaan..miehessä kun se vika meidän tapauksessa on ja itellä menneisyyden keskeytetty luomuraskauskin vuosien takaa..kai se vaan oli tässä pelissä huonoa tuuria,,,naureskelevat ne kai mun ylihuolehtimiselle. Mutta onnea teille muillekin tulevaan ja jo piinaileville sekä plussanneille sylin täydeltä halauksia täältä! mää jään oottaan tulevaa
 
On ollut meikäläisellä hiljaiseloa tässä muutaman päivän ajan. Lähinnä sulateltu tätä negatulosta ja onneksi, voi onneksi, tehty kohta 7 päivää putkeen töitä. Onpahan saanu muuta ajateltavaa... Perjantaina ois jälkitarkastus ja uuden hoidon suunnitteluaika lääkärille. Nyt on taas niin "kiire" uuteen hoitoon. On se kummaa, vaikka edellisen kivuliaisuus on vieläkin niin tuoreena muistissa...Lääkärin jälkeen sitte hakemaan meidän uutta perheenjäsentä, sitä pikku kissanpentua. Voih, ihanaa, en malta odottaa että saan sen pikku karvapalleron syliini B)

PeePee Ihan kauheeta. En oikein osaa sanoa mitään... Miksi maailman pitää potkia aina vaan lisää sellaisia ihmisiä, jotka ovat jo potkuja tarpeeksi saaneet. Tuntuu sun puolesta niin pahalle :snotty:

Kurre ja Stella Itse oon miettiny ihan samaa, meilläkin selittämätön lapsettomuus syynä, vielä. Jotenkin toivois että syy olis jo löytyny vaikka miehen simpoista, niin olis helpompi itse suhtautua tähän. Tietäis, että ivf:llä pitäis onnistua. Useinhan sellaisessa tilanteessa luodaankin paremmat onnistumistodennäköisyydetkin hoidossa kuin tällaisessa "selittämättömästi" tilanteessa. Minua epäilyttää just erityisesti se, että kun ei selvää syytä ole löytynyt, niin mistä sitä tietää saako sitä nyyttiä ikinä. :( Jos minussa onkin jotain sellaista vikaa, jota lääkärit eivät löydä tai jos löytävät niin eivät osaa hoitaa.

Mitä nuo vasta-ainetestit naiselle oikein ovat? Mulle on tehty veritestit, mut en oo varma tutkittiinko niistä niitä vasta-aineita...Hormonit ainakin...Voisko meillä olla se ongelmana sitte? Ekassa ivf:ssähän saatiin vaan yks alkio. Muut hedelmöittyneet oli epämuodostuneita tai jakautuivat liian nopeasti, eli olivat jotain 11millisiä...Lääkäri kyl sano et yhden hoidon perusteella ei voi tehdä vielä mitään päätelmiä, kun jokainen hoito on erilainen ja jokaisella kierrolla voi tulla ihan eri määrä munasoluja ja munasolujen laatukin voi vaihdella... En kyllä tajua, mun mielestä voi aika paljonkin päätellä jos kuudesta hedelmöittyneestä viis on viallisia jotenkuten...Voiko olla et meidän sukusolut ei tahdo "leikkiä" keskenään?

Sori pitkä vuodatus, toivottavasti joku jaksaa vastailla... :LOL:
 
Namimami, joo, on mulla foolihappoa kotona, mutta oon jo pidempään popsinut monivitskua, jossa sitä on myös mukana. Niin ja antihistamiini menee lisäksi joka aamu tietty, eli ihan vedellä ja leivällä ei sentään olla. ;) Ja vai ettei tyhmyys tästä maailmasta lopu.... :LOL: Koiraa meillä ei ole (taas syynä samainen allergia...), mutta siis mihinkä sä nyt lämpöjä tässä vaiheessa tarvit mitata, kun oikeeta hcg:täkin löytyy. :wave: Nyt unohdat ne kuumemittarit, ja mietit enempi sitä että hellit ja ruokit sitä pienokaista koko sydämestäsi. :heart:

Stella, aivan takuuvarmasti raportoin omista kokemuksistani, ja kunhan nyt se täti tulis, niin pääsisin kysymään asioita lääkäriltä... Mua houkuttaa kanssa ne vasta-ainekokeet, mutten taida niitä nyt tähän hätään ehtiä ottamaan, vaan haluisin ottaa Prednisonit tueksi ilman testejä tässä vaiheessa. Meillä on muuten eka käynti julkiselle heinäkuussa, ja koska siellä varmaan otetaan kaikki kokeet aluks, niin voisin ehkä malttaa sinne saakka, mutta katotaan nyt. Noi verikokeet kun on myös aika kalliita, tai niin ymmärsin. Stella, jaetaan se kipu ja tuska yhdessä, niin se pienenee samalla vähän. Ja annetaan välillä sattua. Paljonkin. Sitten se taas nostaa meidät sen pullonkaulan läpi, olipa kaunis vertaus murunen. =) Ja sinä ihana pömppis et todellakaan ole mikään viallinen painos, vaan upea ja ihailtava nainen. :heart: Ja jos lapassa saatiin pois jotain "ylimääräistä", niin sitten susta tuli vaan entistä täydellisempi. :flower:

Miru, ruusu kuuluu ehdottomasti myös sulle murunen. =) Ei ole tätiä näkynyt... tais sitten pelästyä noita uhkaavia Prednison-suunnitelmia. :LOL:

Hobe, hienoa, että sulla on noin ihana anoppi. Annathan hänen passata itseäsi koko ens viikon ja lepäilet kaikessa rauhassa itse. Miten muuten jakselet? Millaiset fiilikset sulla on?

Merikeiju, tännehän pitääkin kirjoittaa pitkiä vuodatuksia!! :D Ja ymmärrän niin hyvin sen kovan kiireen heti uuteen hoitoon, vaikka haavat edellisestäkään eivät oo arpeutuneet. :hug: Ja koitetaan yhdessä ratkoa niitä "vikoja", joita lääkärit ei halua myöntää taikka joita ei heti löydetä, eiks vaan? Ehkä jonkun toisen kokemuksesta on apua myös meille muille. Mä en tiedä noista vasta-ainetesteistä kovinkaan paljoa, mutta haluisin kyllä mittauttaa kaikkia hormonit ja kilpparit uudestaan, sillä kaipa niissäkin voi muutoksia tulla. Ja ivf:ssähän kyllä ne hormoniannokset ilmeisesti vaikuttaa aika paljon munasolujen laatuun ja kasvuun, eli siinä mielessä kannattaa seurata vielä toinen hoito, ja sitten miettiä, että voiko tehdä päätelmiä syistä ja seurauksista.
 
Mukavaa Merikeiju, että et hävinnyt pitemmäksi aikaa (sanoo hän, joka itse hävisi kuukausi sitten...) vaan palasit tänne purkamaan tuntojasi. Olen kyllä tuosta samaa mieltä, että onneksi on välillä PAKKO ajatella muutakin kuin tätä asiaa...Mutta mun kyllä täytyy myöntää, että esim. töihin mun on tämän kevään aikana ollut ää-rim-mäi-sen vaikea keskittyä, vaikka töitä on sinänsä ollut ihan riittämiin. Jotenkin on vaan mennyt ihan usvassa ja miettinyt samalla, että tietäispä noi kiireiset kollegat, mitä mäkin tällä hetkellä mietin. Nojoo.

Noista immuniteettijutuista ja vasta-aineista: ei niitä tutkita mitenkään peruspakettina, eli sulla on varmaan otettu siis TSH, FSH ja LH ja mahdollisesti myös estradiolit (E2, muistaakseni)ja ehkä jotain muuta. Vasta-aineet ovat sitten esim. tumavasta-aineita tai munasarjavasta-aineita ja kai yleisesti ottaen jotain tappajasolujen määrien mittauksia, ilmeisesti sytokiinejä (?) . Eli on se sinänsä mahdollista, että oma kroppa hylkisi paitsi omaa geneettistä perimää (eikä siis tunnistaisi alkiota alkioksi vaan luulisi sitä tyyliin syöpäsoluksi ja siksi alkaisi hylkiä sitä ) että miehen perimää... Tai näin olen ainakin "luotettavasti " netistä itselleni selvittänyt....Googlaappa huviksesi "autoimmune problems and fertility" tai esim. "antiovarian antibodies" Tavallaan kyllä tuntuu vähän karmealta neuvoa googlailemaan näitä juttuja koska oikeesti tarkoitukseni ei todellakaan ole lietsoa mitään hysteriaa!!! Tähän väliin lienee asiallista todeta kaikkien lääkärien meille kaikille toistelema lause, että me ollaan kaikki kuitenkin erilaisia eikä todellakaan kannata verrata muiden tilanteisiin omaansa ja perustella haluamiaan hoitomuotoja siten... Mutta samaan aikaan mun on pakko myöntää, että itse kuulin näistä jutuista nimenomaan täällä 2+:ssa - en ollut ennen kuullutkaan tällaisista jutuista - ja olen siitä ainakin tavallaan iloinen. Ensinnäkin tajusin, että mullahan on endo (joka nyt on poistettu!!!! Hurraa) ja toisekseen, aion myös vaatia noi vasta-ainekokeet. Ne maksaa ehkä jotain parisataa, mutta aika pieni summa se on jos miettii koko tämän rumban kustannuksia. Ja jos nyt jotain positiivista vielä, niin tuolla toisissa pinoissa on tullut kyllä onnistumisiakin kortisonihoidon aloittamisen jälkeen, joten...Testeihin vaan! Toi sun tilanne ainakin kuulostaa siltä, että kyllä mä itse varmaan haluaisin sinuna kokeilla joko lääkkeiden vaihtoa tai sitten vasta-aineverikokeita.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.
 
Hihii, ihanaa: tuntuu melkein kuin ihan oikeasti ystävien kanssa juttelisi kun huomaa, että ollaan samoihin aikoihin linjoilla! Juu, Kurre - täällä ollaan taisteluun valmiina - ja vielä me molemmat ilosta kuohutaan! En muuten tajunnutkaan, että teillä on julkiselle jo aika...Me ei olla vielä menty edes jonoon. En ole jotenkin tajunnut. Kai se pitäisi.
 
Kurre: vielä sellainen, että ehkä sun tosiaan nyt pitäisi vaatia se prednison-kuuri ilman kokeita niin pääsisit testaamaan tätä PAS-kiertoa ilman antihistaamiineja...Joidenkin käsitysten mukaan ne nimittäin vaikeuttaa raskautumista, kiinnittymistä yms koska ne vaikuttaa jotenkin huonontavasti limakalvoihin.... Mutta, jotenkin kyllä tuntuu epätodennäköiseltä, että kummankaan meistä lääkäri allekirjoittais tätä väitettä...
 
Vitsi, tässä menee pää ihan pyörälle! Itsekin ollaan selittämättömiä, mutta selityksen mahdollisuuksia tuntuukin olevan vaikka kuinka, jos vain tutkittaisi! Minussahan se vika täytyy olla, koska mies on kunnossa. Siis kaikenmaailman vasta-aineet, kilpirauhaset, endot ja allergiat... Voihvoihvoih, kaikki paperini ovat hujan hajan ympäri huushollia. Täytyykin etsiä jostain omat verikokeen tulokset ja katsoa mitä niissä kilpirauhasen arvot sanoo. Lapsena olin vahvasti allerginen pölypunkille, mutta aikuisuuden myötä vaiva on väistynyt. On noi lääkärit kans sen sortin sakkia, että jos vaan niitä kuuntelis, niin eipä sitä asioista tietäisi paljoakaan. Onneksi on täällä tämä kohtalosisarusparvi, jotka selvittää ja tietää kaikenlaista!
 
Stella, meilläkin on vasta eka aika sinne julkiselle, eli siis tuskin siellä vielä mitään edes suunnitellaan, mutta jos nyt vaikka laittais meiät kaikkiin kokeisiin ensin, sekin sopis. Tietty kokeetkin on aika kinkkisiä, jos yrittää samaan aikaan jatkaa hoitoja yksityisellä... Mä laitoin sillon sen lähetteen menemään ekan ivf:n aikoihin eli joskus helmikuussa ja nyt toi eka aika annettiin sitten heinäkuulle. Miettikää tekin asiaa, sillä jonossa on jotenkin helpompi olla niin kuin vähän varastoon, eli vaikka hoidot vielä muualla jatkuukin.
 
Stella, täytyy vielä vähän tutkia noita antihistamiineja, sillä mulla pitäis nyt olla käytössä Annikan kirjoittamat ei-niin-haitalliset pillerit, ja jouduin jättämään pitkän luotettavan kumppanin Kestinen pois, kun siinä ivf:ssä tajusin netistä, että se lääkeaine tosiaan voi estää alkion kiinnittymisen! :eek: Edes lääkepaketissa ei sitä sanottu, oli vaan maininta, ettei pidä käyttää raskauden aikana...
 
Soraya, kyllä tää aika loppumaton suo on, kun tähän selvitystyöhön lähtee. Matkalla voi siis tulla isokin uupumus, sillä mitään tieteellistä näyttöä näistä itsediagnooseista ei ole olemassa... ;) Mutta pakkohan sitä on itekin jotain yrittää! =) Voimia sinne papereiden keskelle! :flower:
 
Mä oon viime aikoina vaahdonnut (osittain pääni sisällä, osittain kaikille jotka kuuntelee) tästä "selittämättömästi lapseton" asiasta. Raivostuttavasti tuntuu, että klinikoiden toimenkuva ei suinkaan ole "hoidamme lapsettomuutta" vaan "suoritamme keinohedelmöistystoimenpiteitä". Tavallaan ymmärrän, että on helpointa liukuhihnalla tuottaa palvelua joka tehoaa useimpiin, kun jaksaa vaan yrittää. Eli miksi tutkia, kun sama hoito tod.näk. toimii kuitenkin. Mutta entä ne, joilla ei toimikaan? Entä sitten, jos on jokin syy olemassa, jonka voisi hoitaa kuntoon. Ehkä kun oikea syy olisi hoidettu, rankkoja ja kalliita hedelmöityshoitoja ei edes tarvita. (case minä itse, vaikka ehkä olikin täyttä sattumaa). Tai vielä pahempaa, ehkä on niitä, joilla perus ivf/icsi ei edes onnistu tästä taustalla olevasta tekijästä johtuen.

Ilman muuta tutkimukset maksaa yhteiskunnalle (myös yksityisellä tehdyt), mutta varmaan aika monta potilasta voisi tutkia yhden ivf:n hinnalla. Ja ehkä tuloksena tarvittaisi tuo yksi ivf vähemmän.

Tää on vähän tämä juttu muutoksen kanssa. Kun on kohtalaisen hyvä tapa tehdä asioita kehitetty, on niin helppo urautua siihen ja lakata kehittymästä, miettimästä uusia ratkaisuja. Varsinkin silloin, jos uusi tapa tehdä asioita olisi ristiriidassa vanhan kanssa. Varmasti on olemassa lääkäreitä, jotka jatkuvasti etsii uusia mahdollisuuksia, miettii, kokeilee... Mutta mistä ne löytää ja mistä sellaisen voi potilaana edes tunnistaa, kun ei näistä itse asioista niin paljon ymmärrä?! Voivoi.
 
Ja vielä näistä mahdollisista syistä: ymmärrän kyllä, että on mahdollisia ongelmatekijöitä, joiden vaikutuksesta ei ole vielä tarpeeksi tieteellistä todistusaineistoa. Ja että niiden hoidosta ei ole todistettua hyötyä. Paljon paljon, mistä kukaan ei vielä varmuudella tiedä. Mutta musta on älytöntä tulkita tämä fakta sitten potilaalle tyyliin "ei sillä ole merkitystä/vaikutusta". Toki olisi vastuutonta tyrkyttää tai määrätä hoitoa, jonka vaikutus on kyseenalainen. Mutta voihan sitä kommunikoida asian jotenkin tältä väliltäkin. Että tällaisia mahdollisia tekijöitä tähän liittyy, mutta tämä on vielä epäselvää aluetta. Ei ole takeita lopputuloksesta, mutta tässä tilanteessa plussat ja miinukset olisi nämä ja hinta tällainen. Onnistumismahdollisuus 10% tai 50% tai ei yhtään voi mennä arvailemaan. Mitäs mieltä olet - olisitteko halukkaita miettimään tällaista kokeilua? Julkisella puolella ei varmasti onnistu - verorahoja ei voi laittaa kokeellisiin juttuihin, niin kauan kuin näyttö tehokkuudesta on vajaata. Mutta entä yksityisellä?!! Rehellinen ja suora puhe tekee jo huiman eron, vaikka loppujen lopuksi mitään erilaista ei varsinaisesti tapahtuisikaan.
 
Kiitos Kurre! Kun nyt vain osaisi päättää, mihin suuntaan papereita sukellan. Verikokeesta on aikaa, eikä ole tullut laitettua lapsettomuushoito-papereita yhteen kansioon. Olisi vaan pitänyt laittaa kaikki siististi pinoon, eikä heitellä hujan hajan! Oon vähän tämmöinen huithapeli luonne...

Sahranami, puhut niin asiaa! Olet todellakin pohtinut tätä. Tässähän alkaa melkein potuttamaan mitä enemmän ajattelee. Niin lapsenkengissä tuntuu vielä olevan lapsettomuushoidot. Nimenomaan, "suorittavat keinohedelmöitystoimenpiteitä".
 
Nami - aivan juuri näin. Olen lukuisien iltojen pimeinä tunteina miettinyt tuskissani, että kirjoitan vielä jonkun anonyymin (tai tietty Stellana) kirjeen KAIKILLE Suomen klinikoille, jotka "suorittavat keinohedelmöitystoimenpiteitä". Tekstisi osuu pirun napakasti sen kanssa yhteen, mitä olen mielessäni muotoillut.

Muttanyt heihei tältä illalta, menee yötöiksi näiden duunien kanssa kun tuli sen verran taas surffattua...

Halauksin
S
 

Yhteistyössä