Miru : Anteeksipyynnöt eivät ole tarpeen - näillä palstoilla on kuitenkin lähtökohta, että me kaikki olemme hengessä mukana ja tiedämme miltä tuntuu, kun sattuu...Kiitos silti. Niklas on meidän lääkäri. Juuri nyt haluaisin niin istua siinä Niklaksen huoneessa kuulemassa sen järkeviä asiallisia puheita, mutta eipä sitä sinne voi mennä aina surun tullen kuin leelian lepotuoliin itkemään... Mä joskus mietin, että mitenköhän ne kestää, Annika ja Niklas ja kaikki muut lapsettomuutta hoitavat lääkärit. Niiden täytyy kuitenkin kylmettää itsensä, niin kuin kaikkien lääkärien. Eihän kukaan kestäisi ottaa sydämelleen potilaiden surua ja epätoivoa. Toisaalta, olisi vaikeaa, jos lääkärikin olisi kyyneleet silmissä reseptejä kirjoittaessaan... Eiköhän se riitä, että mulla ääni särkyy kun vakuuttelen, että ilman muuta ollaan valmiita uuteen ivf:ään heti perään...
Kurre : Vahva, niin. En mä tiedä. Tai tietysti. Mutta sisällä on ihan pieni, hento tyttö, jota sattuu niin saa*anasti. Ja sitä paitsi, tiedän myös, että vahvuuteen voi myös verhota todellisen heikkouden. En ole uskaltanut/kehdannut kertoa kenellekään näistä hoidoista. En kenellekään. En edes siitä, että meille yritetään vauvaa! Se on heikkoutta, ulkokultaisuutta ja jopa epärehellisyyttä hyvissä ystävyyssuhteissa, tavallaan. Ja osaltaan näihin hoitoihin takertuminen ja täällä saitilla roikkuminen myös tuntuu joskus heikkoudelta - en ole niin vahva, että uskaltaisin pitää välikuukauden tai että keskittyisin vaikka omaan ja parisuhteen hyvinvointiin seuraavat kuukaudet - ehei. Sen sijaan mulla on pakkomielteisesti tarve tehdä näitä hoitoja nyt hetiperään kunnes onnistuu.
Onneliina : Niin. En minäkään siksi lasta halua, että tulisin onnelliseksi. Se on jotain paljon primitiivisempää. Äitiys tuntuu samaan aikaan itsestäänselvältä ja nyttemmin, lapsettomuuden tajuamisen kautta, täysin ihmeelliseltä. Myönnän, että mun on hyvin vaikea sanoa, että uskon, että voisin olla onnellinen myös ilman lasta. Pakkohan sitä olisi voida, jos niin kävisi. Ei elämä voi olla vain tästä kiinni! Mutta hirveän vaikeaa siitä olisi päästä yli. Eikä siitä kai ikinä täysin pääsisikään yli.
PeePee : Mä en voi lukea sitä runoa itkemättä. Moni sanoo saavansa siitä lohtua. Mä murrun siitä täysin. Sen aiheuttaa pelko.
Nyt tuli niin epätoivoista tekstiä, että Sahramin pitäisi taas tulla nostattamaan henkeä ja vähän torumaan...
Yhdessä - ja silti yksin.
S