Pk-seudun sairaalat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pauliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pauliina

Vieras
Onko kokeneemmilla tietoa pk-seudun sairaaloista? Odotan esikoistani (rv 8 menossa) ja pian pitäisi valita ultrassa käymistä varten sairaala (sama, jossa aikanaan synnytetään, jos kaikki menee hyvin).

Itselläni vaihtoehdot olisivat lähinnä Kättäri, Naistenklinikka ja Jorvi. Mitä kokemuksia teillä on?

Itse olen synnyttänyt kättärillä ja kaikki ultrat on myös hoidettu siellä. Jäi vähän paskan maku suuhun ainaki siitä ekasta ultrasta, vanha kiukkuinen ""mummo"" ultraajana. Tuntui että mitä tahansa kysyi, vastausta ei saanut. Rakenneultrassa kysyin sukupuolta ja takaisin tuli vain v-mäisellä äänensävyllä ""me ei olla täällä sitä selvittämässä vaan ihan jotain muita asioita"" .. jaha no se on selvä homma.

. ehkä mun kohdalle vaan on osunu kaikki tiukkapipot.
..sama juttu kävi kyl sitte synnytyksen jälkeen osastollakin..kaikki kätilöt olivat todella inhottavia..yhtä ainoaa lukuunottamatta joka oli synnytyksessä mukana.

Vauvan ollessa n.2vk:n ikäinen alkoi koliikki, enkä tajunnut sitä heti, soitin sinne osastolle (sinne saa soittaa jos on jotain kysyttävää) ja kysyin et mitä hemmettiä teen ku lapsi on itkeny kohta 6h putkeen ""ilman syytä "" (eli ei oo ainakaan nälkä,kuuma,kylmä tms.) ni sieltä tuli vaan voivottelua ja suoranaista vittuilua takaisin. Ei siinä muuta enää voinu ku itekki itkeä ku edes sairaalasta saa apua ku oikeasti sitä tarvitsee. :(

ja sitten olis sellanen juttu että ne ei hirveesti kyllä kunnioita kieltoja ne opiskelijatkaan.. tuttu oli synnyttämässä ja just ennen ponnistusvaihetta oli sisään pamahtanut 5 opiskelijaa ja kaikki kokeili kohdunsuun. + sitte se kätilö. eli 6. SAIRASTA. kaveri oli ollu niin kipee ettei saanu sanottua että menkää helvettiin siitä. se oli sanonu jo aiemmin ettei halua opiskelijoita sinne.

jos joskus toisen lapsen meinaan tehdä mietin kyllä kaks kertaa menenkö kättärille vai naistenklinikalle..
mutta näähän on vaan mun kokemuksia, olen myös kuullut kättäristä paljon hyvää, mua se ei kyllä hirveesti lohduta :)

Aiheesta on yksi avaus (edellinen vastaus 09.7. 14:19 helpottanee löytymistä), josta voisit kanssa vähän lukaista kokemuksia. Itse olen synnyttänyt myös NKL ja nyt uudelleen menossa. Olin täysin tyytyväinen sairaalaan ja sen henkilökuntaan.

Vielä aiemmin (pari viikkoa sitten?) oli myös aiheesta aloitus, johon itsekin vastasin, mutten jaksanut nyt etsiä sitä...

Itse menossa Jorviin ja tähän astiset kokemukset todella positiivisia 2 ultraa ja tutustuminen sairaalaan on pitänyt sisällään vaan toinen toistaan mukavampia kätilöitä ja erittäin hienot tilat jotka vasta remontoitu. Kaveri näytti kuvia naistenklinikalta joiden perusteella totesin heti että ei kiitos ja lisäksi kuulin että siellä käy synnyttämässä paljon somalialaisia jotka eivät välitä vierailuajoista tai puhelimen kohtuukäytöstä ja hiljaisesta keskusteluäänestä ja rauhasta... Kätilöopisto taas kummasti joku suosituin paikka tällä hetkellä ja usein se ruuhkaisin, kuulin että joku oli jouduttu sieltä käännyttämäänkin kun synnytys oli alkanut... en tiedä mikä muotivillitys kyseessä. Tietenkin miettisin myös sitä mikä sairaala on helpoimman matkan päässä. Itsellämme sekin on Jorvi joten ratkaisu sinänsä oli todella helppo! :)

Mä olen käynyt Kättärillä ultrassa ja pari kertaa ä-polilla eikä ole muuta kuin positiivista sanottavaa. Kätilöt ammattitaitoisia ja empaattisia mutta ei silti mitään lässyttäjiä, kaikki hoitui nopeasti ja koko ajan annettiin tietoa siitä, missä mennään. Lääkärit nyt tietysti kiireisiä mutta missäs ne ei sitä olisi.. kaikesta uskalsi kysyä ja sai asiallisia vastauksia. Myös tutuilta olen saanut hyvää palautetta Kättäristä ja se on vielä lähempänä kuin NKL.
Joten hyvillä mielin olen menossa sinne synnyttämään. Toivottavasti hyvät kokemukset jatkuvat sielläkin.

Opiskelijoilta (niin Kättärillä kätilöopiskelijat kuin NKL:lla lääkäriopiskelijat) voi kieltää osallistumisen omaan synnytykseen. Jos tulevat kiellosta huolimatta paikalle (en kyllä oikein uskoisi, ellei ole kysymys jostain harvinaisesta tapauksesta), mies tai muu tukihenkilö voi puuttua asiaan, jollei itse siihen pysty. Osittain opiskelijoiden takia valitsin Kättärin, koska en halua lääkärikandeja synnytykseen.

Esikoiseni kanssa olin Naistenklinikalla 14 v sitten ja siitä jäi minulle hyvin positiivinen muisto. Nyt kakkosta odottaessani olen menossa myös sinne; toivottavasti kaikki sujuu yhtä jouhevasti ja asiantuntevasti kuin silloinkin.

Yhteistyössä