pitkäkarvainen collie, mitä tykkäätte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitä samaa kerron mitä muutkin.

Rauhallinen, 'hienostunut' tavoiltaan, oppivainen, lapsiystävällinen.

Toki riippuu ihmisistäkin, jotka sen kanssa elävät että miten oppii ja mitä oppii, mutta 'helppo' koira mun mielestäni.

Mun koirapelko kasvatettiin ulos Collien avulla, sen kanssa kasvoin ja sen suureksi osaksi koulutin- näin jälkeenpäin ajatellen melkomoinen saavutus ihan vain teinin järkeilyllä ja kirjaston parilla kirjalla :O kaveri autteli myös, kun oli erittäin innokas koiraihminen.

Paimennusvietti sillä oli kova ja sitä se käytti meihin lapsiin ja kissoihin :D JA jos me tapeltiin, se tuli ja näykki ja nipisteli eniten huutavaa. Silleen pienesti.

Aivan mahtava rotuhan tuo collie on. Meillä tosiaan oli collie narttu silloin kun olin itse lapsi. Muistan edelleen kuinka se jatkuvasti "paimensi" meitä lapsia. Ollessamme uimassa se tuli veteen mukaan ja ei antanut lasten mennä liian syvälle (ei nyt mitenkään voimallisesti estänyt, mutta ui eteen ja kuonollaan ohjasi takaisin matalalle). Lisäksi aina kun lapsia oli muutenkin enemän koossa pyrki se pitämään kaikki lapset näkyvillä. Eli jos joku harhaili kauemmas leikkimään niin meni sen luokse ja pyrki ohjaamaan sievästi takaisin muiden joukkoon.

Collie oli todella ystävällinen lapsille, sekä suojelevainen. Olin colliemme kanssa yksin mökillä ja tietenkin noin 10 vuotiasta pimessä nukkuminen yksin pelotti. No collie aisti tämän öisin ja hyppäsi viereen sänkyyn makoilemaan, oli siinä niin pitkään kunnes aina nukahdin.

Eli ei muuta kuin positiivista kerrottavaa colliesta. Myös muilla tutuillamme samanlaisia kokemuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24193187:
Sitä samaa kerron mitä muutkin.

Rauhallinen, 'hienostunut' tavoiltaan, oppivainen, lapsiystävällinen.

Toki riippuu ihmisistäkin, jotka sen kanssa elävät että miten oppii ja mitä oppii, mutta 'helppo' koira mun mielestäni.

Mun koirapelko kasvatettiin ulos Collien avulla, sen kanssa kasvoin ja sen suureksi osaksi koulutin- näin jälkeenpäin ajatellen melkomoinen saavutus ihan vain teinin järkeilyllä ja kirjaston parilla kirjalla :O kaveri autteli myös, kun oli erittäin innokas koiraihminen.

Paimennusvietti sillä oli kova ja sitä se käytti meihin lapsiin ja kissoihin :D JA jos me tapeltiin, se tuli ja näykki ja nipisteli eniten huutavaa. Silleen pienesti.

voi miten ihana :D kyllä me sitten taidetaan collie uskaltaa ottaa. itselle se vain on "juuri se koira" vaikkei jotkut sitä meinaa koirana pitääkään. mitä tarkoitit tuolla kun sanoit että koira hienostelee? ihan mielenkiinnosta vielä sitä kysyn.. :D

[QUOTE="vieras ap";24193209]voi miten ihana :D kyllä me sitten taidetaan collie uskaltaa ottaa. itselle se vain on "juuri se koira" vaikkei jotkut sitä meinaa koirana pitääkään. mitä tarkoitit tuolla kun sanoit että koira hienostelee? ihan mielenkiinnosta vielä sitä kysyn.. :D[/QUOTE]

Meillä oli uros joka oli todellinen neiti :D

Inhosi vettä ja lenkilläkin sipsutteli sievästi kaikkien lätäköitten ohi. Ei todellakaan suostunut astumaan lätäkköön saati pyörimään jossain kurakossa.
Sadesäällä sai komentaa toisenkin kerran koiraa ovensuusta kun se mietti että pissattaakohan mua sittenkään.....
Jos kupissa oli ruokaa mikä ei niin miellyttänyt, se nosteli ne yksitellen kupin sivuun- hyi yök, en syö..... :D

Meillä on pk collie. Aivan ihana tapaus! Kunhan hallitsee muutaman perustiedon colliesta niin pärjää jo pitkälle :)

Ihan kuin mikä tahansa koira, myös collie tarvitsee hyvän kodin, jossa se koulutetaan ja sille osoitetaan, mitä siltä halutaan ja miten sen kuuluu olla. Collie on yksi parhaimmista vaihtoehdoista lapsiperheeseen, kunhan perheessä on jokaisella rajansa ja jokainen ne tietää. Collie saattaa herkästi yrittää laittaa lapset ruotuun ja ihan pienenä pentuna onkin hyvä näyttää sille, mikä on lauman hierarkia. Lapsen pitää voida esim. tarvittaessa ottaa koiralta herkku pois ilman, että koira sanoo siihen yhtään mitään. Ja lapsen pitää tietää, ettei herkkua oteta kiusallaan koiralta pois.

Collie on ääniherkkä luonnostaan, mutta ihminen joko vahvistaa sen liialliseksi tai sitten helpottaa koiran oloa. Ukkosella, jos pentu säikähtää jyrinää, ihmiset tuppaavat voivoittelemaan, silittelemään ja ottamaan syliin. Pahinta on, että ihmiset (etenkin lapset) alkavat kiljua ja säikkyä kovaa ääntä. Tällöin pennulle opetetaan, että kova ääni = vaara ja sitä pitää pelätä. Ihmisten tulee siis olla kaikkien äänien kanssa ihan kuin eivät kuulisi niitä (imuri, mopo, ukkonen, lasten kiljahdukset...), jolloin ne ikään kuin kuuluvat ympäristöön ja koira oppii, ettei niitä tarvitse pelätä.

Collie rakastaa laumaansa enemmän kuin itseään. Se ohjaa laumaansa ja meillä koira lyö jarrut päälle, jos lapsi meinaa esim. lenkillä jäädä vähänkin kauemmas taakse. Uimassa ollessa koira vartioi lasta ja herkästi ilmoittaa, jos vesi alkaa ylettyä lapsen reisiin. Ulkona lapsi ja koira leikkivät milloin tarzania, milloin mustanaamiota. Aina on molemmille omat roolinsa leikissä ja ovat erottamattomat :)

Ennen koiran ottoa, lue pari kirjaa naksutinkoulutuksesta, Tuire Kammion kaksi kirjaa ja esim. kumikana.org -sivusto. Kivaa touhuamista pennun kanssa löytää kirjasta 101 koiratemppua. Muista aloittaa koulutus heti leikin varjolla. Älä anna pennun vetää hihnassa koskaan, älä anna pennun hyppiä ihmistä vasten koskaan... Sillä se pentu kasvaa. Ja jos se on ensin oppinut ko. asiat luvallisiksi, se onkin vaikea opettaa niistä pois sitten isompana.

Collie on ihana koira, joka ansaitsee ihanan perheen :)

voi kiitos teille kaikille vastauksistanne! =) me olemme ajatelleet ottaa nartun, myös eräs kasvattaja suositteli sitä koska olemme ensimmäistä kertaa koiraa hankkimassa.

[QUOTE="mä";24193248]
Collie on ääniherkkä luonnostaan, mutta ihminen joko vahvistaa sen liialliseksi tai sitten helpottaa koiran oloa. [/QUOTE]

Rodussa esiintyy aika paljon ääniherkkyyttä. Mutta jokainen collie ei sitä luonnostaan ole eikä niiden oloa tarvitse erikseen helpotella.

Itselläni varsin tervepäinen collie, joka pentuajan eli yhden pahasti paukkuaran ja toisen pahasti eroahdistuneen koiran kanssa. Eikä collie kummaltakaan imenyt huonoja piirteitä. On varsin unelmakoira ilman mitään ääniherkkyyksiä sun muita luonteen heikkouksia.

Yhteistyössä