Onko uroskoirat hankalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Narttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Narttu

Vieras
Mulla on ollu vaan narttuja tähän asti ja mietin että onko uros paljonkin erilainen käytökseltään/luonteeltaan/tottelevaisuudeltaan jne? Toki varmasti riippuu ihan yksilöstä mutta millaisia kokemuksia teillä on?

Nosteleeko ne jalkaansa sinne marjapensaaseen heti kun silmä välttää? Ruikkivatko sisälle? Harkinnassa olisi jokin suurempi rotu, maalle lapsiperheeseen.

Rotujakin voipi ehdotella! =)

meillä on uroskoira ja näin kevään tullen myös pistää hermot kireelle.. haluaa kokoajan ulos, kun on tytön tuoksut ja rähisee muille uroskoirille. kotona lauhkea kuin lammas ja ikänä ei ole sisään asioitaan tehnyt..ei edes omalle pihalle, vaikka yritin opettaa että olis pissat voinut sinne tehdä:( lapsiin suhtautuu todella hyvin:) meillä lötköpötkö eli mäyräkoira

Riippuu yksilöstä :D
Merkkailu intoa on narttua enempi. Mutta samalla tavalla tuo (kuten narttukin) on oppinut ettei joka paikkaan sovi ruikkia ja merkkailla, lenkilläkään. Vaati vain hiukan enemmän kärsivällisyyttä.

Narttu oli eri rotua kuin nykyinen uros, joten en ole ihan varma mitkä piirteet ovat rodusta johtuvia ja mitkä sukupuolesta. Tämä uros tosin räyhäilee vähemmän, nartun piti uhitella jaka ikiselle nartulle :headwall:

Juoksuajat ei ole sotkemassa harrastamista. Mutta naapuroston narttujen juoksut kyllä tiedetään. Sekaisin jätkä ei niistä mene, mutta katselee kaihoisasti naapureihin ja lenkillä ei meinaa asioitaan hoitaa, kun pitää mennä nenä maassa.

Uroksilla on aina kiima. Juoksuisen nartun kanssa voi olla samalla lailla kuin ilman juoksuja. Mutta annas olla kun on uros ja jossakin tytsy tuoksuu niin aivot valahtaa kivespusseihin. Jos ottaisin uroksen niin pallit lentäisivät kaaressa kiertoon....

Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Uroksilla on aina kiima. Juoksuisen nartun kanssa voi olla samalla lailla kuin ilman juoksuja.
Yksilökohtaista. Miun edellinen koira (narttu) oli aivan kamala ja mahdoton kaksi viikkoa ennen juoksuja, juoksujen aikana ja kolme viikkoa juoksujen jälkeen. Ja päälle vielä valeraskaus. Nykyinen uros ei mene lähellekään yhtä mahdottomaksi, vaikka pääsisi juksuista narttua haistelemaan.

Uroksilla on aina kiima. Juoksuisen nartun kanssa voi olla samalla lailla kuin ilman juoksuja. Mutta annas olla kun on uros ja jossakin tytsy tuoksuu niin aivot valahtaa kivespusseihin. Jos ottaisin uroksen niin pallit lentäisivät kaaressa kiertoon....

Jaa, no meidän uroksesta ei kerro kirveelläkään, onko jossain lähistöllä juoksuinen narttu. Yhtä rauhallinen aina, ja pallitkin on tallella.

Btw, minun koiraltani ei muuten viedä palleja. Ennemmin sitten etsin sille uuden, sopivamman omistajan, jos joskus alkaa siltä tuntua, että pallit pitäis viedä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jaa, no meidän uroksesta ei kerro kirveelläkään, onko jossain lähistöllä juoksuinen narttu. Yhtä rauhallinen aina, ja pallitkin on tallella.

Btw, minun koiraltani ei muuten viedä palleja. Ennemmin sitten etsin sille uuden, sopivamman omistajan, jos joskus alkaa siltä tuntua, että pallit pitäis viedä pois.

Oho :o eikö edes silloin kun koiralla on esim eturauhasvaivaa? Miksi ne pallit on tärkeät? Mulla uros leikattiin 7v ja koira siitä huolimatta astui mun juoksuaikaiset tyttökoirat. Ei niillä palleilla mitään tee eikä vaikuta luonteeseen vaikka ne poistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

Oho :o eikö edes silloin kun koiralla on esim eturauhasvaivaa? Miksi ne pallit on tärkeät? Mulla uros leikattiin 7v ja koira siitä huolimatta astui mun juoksuaikaiset tyttökoirat. Ei niillä palleilla mitään tee eikä vaikuta luonteeseen vaikka ne poistaa.

Lähinnä kommentoin tuota "mielipiteen" kommenttia, että uroskoiran pallit lentäisivät heti veks, jos hän uroskoiran ottaisi. Terveydelliset syyt on tottakai asia erikseen. Mutta jos käyttäytymisen takia alettaisiin puhua pallien poistosta, niin ennemmin katsoisin peiliin kuin leikkauttaisin urokseni.

Uros on helpompi kuin narttu =) Minusta ainakin. Nartut on kierompia, urokset on ennalta-arvattavia. Ihan sama minkä lajin edustaja, näinhän se menee ;)

Samaa mieltä. Ennestään on ollut kokemusta vain uroskoirista, nyt tämä 1v ikäinen narttu on tuonut koirasta aivan uusia piirteitä esiin... :whistle: Varsinkin nyt kun on saman merkkinen uros ollut viikonpäivät hoidossa niin jään taas haaveilemaan helposta elämästä uroksen kanssa.