Olen nyt kerännyt rohkeutta osallistua tähän keskusteluun ja käynyt lueskelemassa juttujanne useana päivänä.. Aikaa on ollut poikkeuksellisen ruhtinaasti, koska minulle tehtiin punktio perjantaina, ja sain saikkua tähän päivään saakka, eikä sattuneesta syystä ole paljon huvittanut harrastaa voimanponnistuksia vaativia juttuja..
Ensinnäkin haluaisin lähettää voimia kaikille teille tämän saman asian kanssa painiskeleville! Monta vuotta olemme omaa lasta yrittäneet, ja kun ei toivottua "tulosta" alkanut kuulua, menimme viime syksynä vihdoin julkiselle tutkimuksiin. Varsinaisesti syytä lapsettomuuteen ei löytynyt, joten yritimme (mm. Clomifenin avulla) vuoden verran - tuloksetta.
Kesällä sitten avauduin asiasta eräälle rakkaalle ystävälleni, ja hän kehotti - itsekin lapsettomuuden kokeneena - kääntymään yksityisen puoleen, josta hänellä oli huippuhyvät kokemukset eli ihanat kaksoset. Niinpä sitten soitimme yksityiselle ja homma lähti pyörimään nopeammin kuin olisimme ikinä uskoneet, ja tässä sitä ollaan:
Päädyimme IVF:ään, ja niin alkoivat piikitykset. Puregon tuntui minun kohdallani toimivan oikein tosi hyvin, sillä munarakkuloita muodostui hyvää vauhtia. Punktio tehtiin tosiaan nyt perjantaina ja tuloksena oli 25 munasolua. Lauantaina sain klinikalta soiton, jossa kerrottiin, että munasoluista kypsiä oli ollut 13 kappaletta, ja näistä hedelmöittynyt normaalisti 9.
Sitten jännitettiinkin, miten jakautuminen edistyy laboratorio-olosuhteissa viikonlopun yli. Ja hienosti kävi - 7 selvisi todella hyvin tämänpäiväiseen alkionsiirtoon, joka tapahtui 8-soluvaiheessa. Yksi möllöttää nyt miun kohdussa, ja kuusi muuta saatiin pakkaseen. Tulos on enemmän kuin olisin osannut ikinä odottaa, mutta kaukanahan tässä vielä siitä raskautumisesta ollaan.. testin saan tehdä 6.10. joten siihen asti pitäis saada pidettyä itsensä niin kiireisenä, ettei asia olis koko ajan mielessä. Oisko apukeinoja tähän?
Huh, tulihan pitkä sepostus! Kiitos, jos / kun jaksoit lukea! (Jo kirjoittaminen helpotti kummasti..)
Voimia kaikille jaksamiseen! Toivotaan kaikkea hyvää!