Pitäisikö päivähoidon olla ilmaista pienituloisimmille?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Oliskin hienoa jos päivähoito olis ilmaista tai edes halvempaa.Kannatan kuitenkin yksinhuoltajille ja muille pienituloisille ilmaista hoitopaikkaa.

Meillä kaksi pientä lasta joiden hoitomaksut tulevat olemaan korkeat:( valitettavasti.Mutta ei auta töitä on tehtävä ja vielä kaiken lisäksi paskalla palkalla.

Olisikin syntynyt kultalusikka suussa ja opiskellut kunnollisen ammatin ennen lapsia ja maksanut kaikki velat.Ei tarvitsisi huolta kantaa mistään hoitomaksuista.Aina ei valitettavasti kaikki näin kuitenkaan mene.

En minä ainakaan ole syntynyt kultalusikka suussa ja mulla oli kaksikin ammattia ennen lapsia ja velkaa ei ole ikinä ollutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oliskin hienoa jos päivähoito olis ilmaista tai edes halvempaa.Kannatan kuitenkin yksinhuoltajille ja muille pienituloisille ilmaista hoitopaikkaa.

Meillä kaksi pientä lasta joiden hoitomaksut tulevat olemaan korkeat:( valitettavasti.Mutta ei auta töitä on tehtävä ja vielä kaiken lisäksi paskalla palkalla.

Olisikin syntynyt kultalusikka suussa ja opiskellut kunnollisen ammatin ennen lapsia ja maksanut kaikki velat.Ei tarvitsisi huolta kantaa mistään hoitomaksuista.Aina ei valitettavasti kaikki näin kuitenkaan mene.

En minä ainakaan ole syntynyt kultalusikka suussa ja mulla oli kaksikin ammattia ennen lapsia ja velkaa ei ole ikinä ollutkaan.

No mun kohdalla näin valitettavasti on:(

En mäkään ole syntynyt kultalusikka suussa, eikä mun mieskään. Molemmilla oli kuitenkin ammatti ja työpaikka ennen lapsia. Ei siihen mitään kultalusikkaa tarvii, että osaa käyttää ehkäisyä silloin kun ei vielä pysty omilla tuloillaan elättämään lapsiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
onko kukaan töissäkäypä oikeasti niin vähin rahoin ettei kymppiä kahta voi kuukaudessa maksaa. Kun maksaahan se ruoka kotonakin...
Ja jos sanotaan että kun on pieni palkka ja monta lasta niin tarviiko oikeasti lapsia tehdä enemmän kuin pystyy elättämään. 2-3 lasta riittää ja sen jälkeen ihan oikeasti pitää miettiä riittääkö taloudelliset tai henkiset resurssit.

Olen kanssasi samaa mieltä.

Kyllä muakin ottaa päähän, kun jos vien lapset hoitoon, käteen jäävä rahamäärä on hoitomaksujen jälkeen plus miinus nolla, siitä huolimatta ettei mies tienaa mitään huimia summia :/ Niin että jos joillekin on ilmaista, niin kyllä niitä tulorajojakin pitäsi laskea ja huomattavasti.

Ei pitäis. Lapsia pitäisi hankkia vain jos siihen on varaa. Itse olen köyhästä ongelmaerheestä lähtöisin ja määrätietoisesti edennyt uralla ja vasta +35 hankin lapsia joille minulla oli tarjota omakotitaloa, harrastuksia yms joita en itse saanut lapsuudessa. Vauvakuumetta oli jo +20, mutta säästin ensin rahat ja sitten perustin perheen.

Ei pitäis. Lapsia pitäisi hankkia vain jos siihen on varaa. Itse olen köyhästä ongelmaerheestä lähtöisin ja määrätietoisesti edennyt uralla ja vasta +35 hankin lapsia joille minulla oli tarjota omakotitaloa, harrastuksia yms joita en itse saanut lapsuudessa. Vauvakuumetta oli jo +20, mutta säästin ensin rahat ja sitten perustin perheen.

Ei se omakotitalo lasta onnelliseksi tee..

Urpilaisen ideoita:

- Esitän, että jokaiselle maan kansalaiselle säädetään subjektiivinen oikeus asuntoon. Ihmisarvoon meillä on aina oltava varaa!

- Pitkän aikavälin tavoitteena on maksuton päivähoito. Työ on kuitenkin aloitettava lapsilisäuudistuksesta.

-Lapsilisät on sidottava indeksiin. Kulut ensimmäisestä lapsesta ovat suurimmat, kaikista lapsista tulisi maksaa yhtä suurta lapsilisää, kunnes lapsi täyttää 18 vuotta

- Köyhyyttä ei maastamme voi poistaa muutoin kuin rahalla, etuuksien tasoja korottamalla.

- EU:n markkinoille ei pitäisi päästää laitteita, joista ei saa kytkettyä pois valmiustilasta.

- Tavoitteemme on myös, että joukkoliikenne on maksutonta alle 16-vuotiaille.

-Haluan koota ajattelijoita eri puolilta tarkastelemaan sitä, miksi yhä useampi ihminen jää pois poliittisesta toiminnasta sitä kokeiltuaan.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806077763148_uu.shtml

Ei pitäisi, kaikille jonkinlainen minimimaksu. Monella pienituloisella on kuitenkin varaa ostaa ne iltasidukatkin joten kun ne jättää pois niin johan siitäkin muutama euro säästyy vaikka siihen parinkympin muodolliseen hoitomaksuun.

Mina kannatan kanssa pienta maksua. Mielestani on tarkeaa, etta ihmiset ottavat vastuun omista teoistaan. Mielestani suurituloisten pitaa myos maksaa enemman. Kuitenkin toivon, etta ihmiset tekevat lapsia ja muutenkin elavat varojensa mukaan. =)

en kannata mitään ilmaista. minusta terveydenhuollostakin pitäisi maksaa, ne jotka tarvitsevat sitä myös maksavat siintä, samoin jos tarvitsee hoitopikkaa myös maksaa siintä ja kouluihin myös pienet lukukausimaksut, ehkä motivaatio lisääntyisi oppilailla kun vanhemmat joutuisi maksamaan ja patistaisivat lapsiansa opiskelemaan koulukiusaamisen siasta.

jokaisen oma asia missä vaiheessa elämää lapset ns. hankkii (vaikka niitä ei kyllä hankinta vaan ne on lahja) ja velvollisuus itsellään miettiä pystyykö lapsensa elättämään. Ei ole yhteiskunnan velvollisuus. Ja täällä joku vielä kannatti, että opiskelijoille ilmainen. Kuinkas paljon luulet tämän jälkeen ihmisiä lähtevän työelämästä opiskelemaan, jos ne opiskelijoille on ilmaista. Minä lähden ainakin saman tien!

Se ei sitten kai ole teoistaan vastuun kantamista, että pidin lapsen. Tulin lukion jälkeen raskaaksi pitkäaikaiselle poikaystävälle. Pidin lapsen, suurikin moka ilmeisesti. Poikaystäväkin otti ritolat. Hoidin lasta kotona pari vuotta, sitten aloitin jatko-opinnot. Alkoa en ole koskaan käyttänyt.

Ottakaa täältä yks koululainen huostaan, äidillä ei mitään elämänhallintaa, vaikka töissä käykin, mutta ettäs kehtaskin nollamaksuluokassa lasta päivähoidossa pitää. Hakekaa pois vaan, jos tuota enää voi mikään pelastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja maksullinen:
en kannata mitään ilmaista. minusta terveydenhuollostakin pitäisi maksaa, ne jotka tarvitsevat sitä myös maksavat siintä, samoin jos tarvitsee hoitopikkaa myös maksaa siintä ja kouluihin myös pienet lukukausimaksut, ehkä motivaatio lisääntyisi oppilailla kun vanhemmat joutuisi maksamaan ja patistaisivat lapsiansa opiskelemaan koulukiusaamisen siasta.

Koulukiusaamisen sika? Maksaa siintä? Jaajaa... Mulla toi motivaatio on ollut suuri ilmaisuudesta huolimatta. Onhan muitakin tapoja motivoida, esim. Ranskassa korkeakouluissa huonoimmat oppilaat tiputetaan armotta pois joka vuosi.

Mielestäni varhaiskasvatus pitäisi olla ilmaista kaikille lapsille.

Kummallista, että lasten palvelut maksavat, lapsethan eivät tienaa mitään.

Sen sijaan aikuiset käyvät ilmaiseksi mittauttamassa verenpaineitaa ym. vaivojaan, joita ei 100 vuotta sitten mittailtu. Hyväksyttiin että ihmiset kuolevat joskus. Nyt on keski-iän ylittäneillä liikaa rahaa, ja syödään itsensä sioiksi, läskeiksi ja yhteiskunna nrahoilla jatkuvasti sitten mittaillaan ja paapotaan heitä.

Sen sijaan lapsilta käytännössä lopettu neuvola ja kouluterveydenhoito. täällä ainakin on käyntejä niin harvoin, että aivan sama lopettaa kokonaan.

Niin, tottakai pitäisi olla ilmainen varhaiskasvatus lapsille, jotka eivät tienaa mitään, ihan kuten keskieuroopassakin on ilmaiset leikkikoulut.

Aikuisten jatkuva ravaaminen ja mittauttaminen maksulliseksi, kaikki turhat läskistä johtuvat elintasovaivat omalla kustannuksella hoidattamaan.

Kyllä minustakin joku maksu pitää olla, vaikka sitten se 20?. Tai jos se olisi ilmainen, niin sitten kaikille kuten peruskoulu. Jos kaikki maksaisivat saman verran, niin summan määrääminen olisi mielestäni vaikeaa. Päivähoitomaksuthan eivät millään kata ph:n kustannuksia, eikä niin ole tarkoituskaan. Etsimpä huvikseni vähän tietoa siitä, ja tässä Turun-kaupungin sivuilta lainaus:

"Talousarvion 2006 perusteella lasketut kuntien keskimääräiset läsnäolopäivän hinnat olivat hankkeen ensimmäisessä laskennassa seuraavat: peruspäivähoito 54 euroa, esiopetus 26 euroa, erityispäivähoito 113 euroa, vuorohoito 80 euroa, ohjattu perhepäivähoito 47 euroa ja ryhmäperhepäivähoito 51 euroa."

http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=55814&nodeid=8945

Noilla summilla vanhemmat maksaisivat esim. peruspäivähoidosta 1134?/kk :D

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:
Kyllä minustakin joku maksu pitää olla, vaikka sitten se 20?. Tai jos se olisi ilmainen, niin sitten kaikille kuten peruskoulu. Jos kaikki maksaisivat saman verran, niin summan määrääminen olisi mielestäni vaikeaa. Päivähoitomaksuthan eivät millään kata ph:n kustannuksia, eikä niin ole tarkoituskaan. Etsimpä huvikseni vähän tietoa siitä, ja tässä Turun-kaupungin sivuilta lainaus:
"Talousarvion 2006 perusteella lasketut kuntien keskimääräiset läsnäolopäivän hinnat olivat hankkeen ensimmäisessä laskennassa seuraavat: peruspäivähoito 54 euroa, esiopetus 26 euroa, erityispäivähoito 113 euroa, vuorohoito 80 euroa, ohjattu perhepäivähoito 47 euroa ja ryhmäperhepäivähoito 51 euroa."

http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=55814&nodeid=8945

Noilla summilla vanhemmat maksaisivat esim. peruspäivähoidosta 1134?/kk :D

Ai että oma paska säkä sitten, jos erityislapsen saa? Laitoksiin vaan tai ehkä eutanasia, ei menis verorahoja turhuuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja lällätislää:
Alkuperäinen kirjoittaja maksullinen:

Koulukiusaamisen sika? Maksaa siintä? Jaajaa... Mulla toi motivaatio on ollut suuri ilmaisuudesta huolimatta. Onhan muitakin tapoja motivoida, esim. Ranskassa korkeakouluissa huonoimmat oppilaat tiputetaan armotta pois joka vuosi.

aikas paha kirjoitusvirhe =) Sijasta oli tarkoitus puhua. toi ranskan motivointi keino olis aika hyvä kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Ai että oma paska säkä sitten, jos erityislapsen saa? Laitoksiin vaan tai ehkä eutanasia, ei menis verorahoja turhuuksiin.

En nyt ymmärrä huhhutteluasi. Tuohan ei ollut mun mielipiteeni, vaan vain faktaa siitä, mitä päivähoito maksaa kunnille ja tosiasia on, että erityislasten päivähoito on kalliimpaa tuon linkin mukaan.

Yhteistyössä