Pitäisikö hankkia lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outoilija

Vieras
Mietin tässä että pitäisikö se lapsi jossain vaiheessa hankkia. En ole niinkään lapsirakas eikä todellakaan ole koskaan ollut vauvakuumetta tms. Olen alle 25-vuotias ja seurustelen.
Nyt lähiaikoina on tullut mieleen (kiitos vain 2plus-palsta ;D ) että pitäisikö kuitenkin pikkuhiljaa tehdä asian eteen jotain. Olen aina ollut sitä mieltä että joskus lapsia tulee, mutta se on sitten joskus tulevaisuudessa. Nyt on 5 vuotta hurahtanut hirmu nopeasti, ja alkaakohan se "tulevaisuus" olemaan ovella?
Jotenkin myös tuntuu että ainakin oma äiti ja appivanhemmat ja appimummu tulisi iki-iloisiksi ensimmäisestä lapsen(lapsen)lapsesta, ja varmasti olisivat tukena jos alkaisi äitinä/vanhempina olo tuntumaan raskaalta. Kaveripiirissäkin on lähemmäs 10 paria raskautunut ihan kahden vuoden sisään, sekin saattaa jotenkin olla syynä näihin ajatuksiin :D
En ole oikein kouluttautunut erikoisemmin (amis), eikä vakituista työpaikkaakaan ole... Mutta olen aika säästäväinen, joten ehkä tulojen vähyys ei olisi ongelma. Ehkä!

Kertokaa ihanat äidit, että mitkä oli teidän fiilikset kun harkitsitte lapsia; oliko vahinko, oliko tarkasti harkittu, oliko todella kaivattu vaiko sillee että lapsia nyt tulee jos on tullakseen.
Ja tärkein! Katuuko joku sitä että hankki lapsia, ehkä väärään aiaan elämässä?

Totta kai ymmärrän että kun se nyytti on sylissä, niin siihen on jo niin umpirakastunut että ei voi kuvitella elämää ilman sitä. Mutta silti, ehkä pieni sellanen katumuksen siemen saattaa olla jossain tuolla syvällä sisällä? Ehkä katuu ettei voikkaan reissailla ja sekoilla ihan miten sattuu enää? Ja ehkä jotkut työpaikat jää sivu suun? Opiskelukin saattaa olla hankalaa jos on rahat valmiiksi tiukilla?

ei niitä muiden mieliksi tehdä ;)
meille tuli, kun uskallettiin jättää ehkäisy pois, koska minun oli epätodennäköistä tull araskaaksi. Annettiin mahdollisuus.

En olisi osannut ikinä kuvitella miten paljon kaikki muuttuu. Melkoinen kasvaminen minulla on ollut vanhemmuuteen. Ja hyväksyminen, että oma elämä on nyt hieman tauolla, lapsi on ykkönen. Kaikki lapsen ehdoilla...

Olin 30 kun lapsi syntyi, hyvä ikä milestäni. Ja lapsi on minulle rakkainta koko maailmassa :)

[QUOTE="vieras";24083577]Jos pystyt tarjoamaan hyvän elämän lapsellesi, niin sitten hanki vain.[/QUOTE]

Mistä sen voi tietää? Etenkään etukäteen? Aina löytyy joku joka väittää että kasvattaa muksut päin h*lvettiä kasvattaisipa ne millä tavalla tahansa...

Kyllä sen tietää, sitten kun lapsen haluaa. Mulla ja miehellä se halu tuli, kun ikää oli mulla 31v ja miehellä 33v. Olen iloinen, että en kenenkään muun painostuksesta alkanut edes pohtia lapsen hankkimista ennen tuota.

[QUOTE="Eee";24083660]Kyllä sen tietää, sitten kun lapsen haluaa. Mulla ja miehellä se halu tuli, kun ikää oli mulla 31v ja miehellä 33v. Olen iloinen, että en kenenkään muun painostuksesta alkanut edes pohtia lapsen hankkimista ennen tuota.[/QUOTE]

Minäkin oon ajatellut että se tunne joskus tulee. Mutta kun itse olen aika tunteeton ihminen, annan aivojen päättää enkä sydämen. Niin tässä vain mietin että mitä jos ei koskaan sitä "tunnetta" tunne? Kun kuitenkin niitä muksuja haluan, en vain tiedä että milloin...

olin 19v kun esikoinen syntyi, ja nyt 23 kun kuopus syntyi pari kk sitten. ammattikorkee tutkinnon opiskelin tuossa välissä. ei minullakaan ole vakkarityöpaikkaa, mutta alallani on hyvä työllisyys, ja keikkaa voi tehdä niin paljon kun sielu sietää.
elämä on ihanaa

Minäkin oon ajatellut että se tunne joskus tulee. Mutta kun itse olen aika tunteeton ihminen, annan aivojen päättää enkä sydämen. Niin tässä vain mietin että mitä jos ei koskaan sitä "tunnetta" tunne? Kun kuitenkin niitä muksuja haluan, en vain tiedä että milloin...

Kyllä se biologinen kello on enemmän kuin vain tunne, se kun alkaa raksuttaa että lapsia on tehtävä niin et voi olla huomaamatta. :) Älä vielä kiirehdi, jos ei 30v mennessä ole sellaista oloa tullut, että lapsia on saatava, niin sitten voisi olla aika alkaa niitä "tekemään" jos kuitenkin lapsia haluat. Suosittelen hommaamaan koulutuksen ja/tai työpaikan ennen lapsia jos vaan mahdollista, niin ne on helpompi hommata ja voit sitten äitiyslomalta palata tuttuun ja turvalliseen työhön. Myös parisuhde olisi hyvä kihlautumalla tai naimisiin menemällä vahvistaa että tiedät miehen olevan sinulle oikea ja hyvä isäehdokas. Jos et nykyisen miesystäväsi kanssa halua kihloihin/naimisiin, ei varmaan kannata hänen kanssaan lastakaan tehdä.

Suosittelen hommaamaan koulutuksen ja/tai työpaikan ennen lapsia jos vaan mahdollista, niin ne on helpompi hommata ja voit sitten äitiyslomalta palata tuttuun ja turvalliseen työhön.

Näin minäkin olen ajatellut. Mutta sitten on tuolta jostain syvältä aivojen perukoilta tullut sellainen miete, että onko mitään järkeä odottaa vaikka 10 vuotta vielä, se on kuitenkin 10 vuotta pois tuolta elämän loppupäästä. Jos lapset hankkis nyt alle kolmikymppisenä, niin ne olisi jo aikuisia kun itse olen vielä alle 50v, itse asiassa lähempänä 40v, ja sit voi taas elää sitä omaa elämää, ja hankkia jopa koulutus ja mukava työpaikka.

Hankalaa :D

Näin minäkin olen ajatellut. Mutta sitten on tuolta jostain syvältä aivojen perukoilta tullut sellainen miete, että onko mitään järkeä odottaa vaikka 10 vuotta vielä, se on kuitenkin 10 vuotta pois tuolta elämän loppupäästä. Jos lapset hankkis nyt alle kolmikymppisenä, niin ne olisi jo aikuisia kun itse olen vielä alle 50v, itse asiassa lähempänä 40v, ja sit voi taas elää sitä omaa elämää, ja hankkia jopa koulutus ja mukava työpaikka.

Hankalaa :D

Olet nyt todennäköisesti vauvakuumeen "esivaiheessa", mutta eiköhän ne tunteet vahvistu vielä lähivuosina järki-ihmiselläkin. On järkevää hankkiä nyt koulutusta ja/tai työtä, jolloin on helpompaa järjestää elämää sitten vauvan kanssa. Saat paremmat äitiyspäivärahat ja mahdollisuudet hoitovapaaseen tms. Liian pitkälle elämää ei kannata suunnitella, kun ei kuitenkaan tiedä miten elämä menee. Omaa elämää voi ja täytyy elää myös lasten kanssa!

Hanki se vakituinen työpaikka ensin ja työkokemusta, jotta mammalomalta voit helposti palata työelämään ja ylipäänsä elättää lapsesi itse, etkä sossun luukulta.

Sulla on aikaa vaikka kuinka, me saatiin poikamme naimisiinmentyämme 33 vuotiaina. Olisin ehkä jaksanut valvoa paremmin parikymppisenä, mutta sopiva mies löytyi vasta 30 vuotiaana ja viihdyin baareissa silloin kun oli sen aika.

Hanki se vakituinen työpaikka ensin ja työkokemusta, jotta mammalomalta voit helposti palata työelämään ja ylipäänsä elättää lapsesi itse, etkä sossun luukulta.

No tätä olen kanssa ennen ajatellut. Mutta nykyään on tullut mieleen, että voisinko tosiaan pistää 8-9kk ikäisen vauvan päivähoitoon. Kai sen pitäis olla vähintään 1,5v että raaskis... Ja onko työnantajalla velvollisuus odottaa ties kuinka kauan että palaisin sinne, vai pelkästään sen 9kk? Oon siis lukennu siitä kodinhoidontuesta jota voi saada lapsen 3v-syntymäpäivään saakka jos itse on kotona hoitamassa sitä.

Onko sulla parisuhde kunnossa? Tunnetko puolison tarpeeksi hyvin? Oletteko toistenne tukena? Uskotko että pärjäisitte vanhempina? Jos vastaat yhteenkn kysymykseen ei, suosittelen että panostatte enemmän parisuhteeseen ensin. :)
Meillä 10 vuotta parisuhdetta ja nyt vasta vauva tulossa, eikä yhtään liian myöhään.

No tätä olen kanssa ennen ajatellut. Mutta nykyään on tullut mieleen, että voisinko tosiaan pistää 8-9kk ikäisen vauvan päivähoitoon. Kai sen pitäis olla vähintään 1,5v että raaskis... Ja onko työnantajalla velvollisuus odottaa ties kuinka kauan että palaisin sinne, vai pelkästään sen 9kk? Oon siis lukennu siitä kodinhoidontuesta jota voi saada lapsen 3v-syntymäpäivään saakka jos itse on kotona hoitamassa sitä.

Hoitovapaata töistä voi saada siihen asti, että lapsi täyttää 3 vuotta.

[QUOTE="vieras";24089195]Hoitovapaata töistä voi saada siihen asti, että lapsi täyttää 3 vuotta.[/QUOTE]

Eli työnantajalla on velvollisuus pitää paikkaa vapaana sen 3 vuotta? Sehän kuulostaa hyvältä! Ei ihmekkään että työhaastatteluissa kysellään lapsentekosuunnitelmista sitte :D

[QUOTE="vieras";24089412]Seurustelet mutta onko mies se jonka kanssa haluat viettää loppuelämän?[/QUOTE]

Hän on tällä hetkellä vielä aika hulivili, mutta uskon että hän tuosta rauhoittuu ja muuttuu vastuullisemmaksi ajan kanssa. Eli voin kyllä nähdä meidät yhdessä loppuelämän :)

Yhteistyössä