Onko kouluttamattomalla, työttömällä yh:lla mielestänne oikeus hankkia lisää lapsia jos vauvakuume yllättää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ikä alkaa painaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos nyt vielä päättäisin muutaman vuoden töitä hakea enkä saisikaan ja olisin yhä samassa jamassa niin olisiko se sen arvoista? Lasten kanssa sentään tuntee elävänsä täysillä ja olevansa arvokas. Pelkään etten ikinä enää kolmatta lasta saakaan jos pitkälle lykkääntyy. Ei kaikki enää pitkälle kolmikymppisinä raskaudu hetkessä.

Tuossa itsekin aika hyvin totesit, että hankit lapsen tunteakseni itsesi arvokkaaksi. Eikö itsetuntoa voisi yrittää kohottaa jotenkin muuta kautta?

Anteeksi vain mutta eikö aika moni hanki lapsen tunkeakseen itsensä arvokkaaksi? :o Käsittääkseni se on aika sisäänrakennettu tarve naisella. Naisella on tarve lisääntyä ja olla äiti. Se tarve on joillakin voimakkaampi kuin toisilla. Ymmärrän kyllä ap:ta. Tuo tilanne voi saada olon lohduttomaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Great Lama:
Lama tulee tuomaan lapsia roppakaupalla. Niinhän nuo väittää. Juuri nimenomaan työttömät lisääntyvät silloin!

mä taas olen luullut että ne lisääntyvät jotka ovat töissä..katsos kun raskaana olevaa naista ei noin vain irtisanota, eikä äitiyslomaltakaan potkita pellolle. :D

Entäs seurakunta? :) Olin tänään eräässä seurakunnan tilaisuudessa ja siellä pappi kertoi ettei hän pärjännyt kovin hyvin koulussa ja alkoi sitten pettymysten jälkeen papiksi ja siinä työssä vanhoille päiville asti menestynyt! Seurakunnalla on tarjota hyvin ihmisläheistä (varsinkin lapsiläheistä) työtä jota nykyään tarvitaan kovenevan maailman vastapainoksi.

Periaatteessahan jokaisella on oikeus lisääntyä, mutta ei siitä kai haittaakaan olisi, jos jossain vaiheessa alkaisi olemaan yhteiskunnalle jotain muutakin kuin silkka taakka :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja työntekijän kannattaa lisääntyä:
Alkuperäinen kirjoittaja Great Lama:
Lama tulee tuomaan lapsia roppakaupalla. Niinhän nuo väittää. Juuri nimenomaan työttömät lisääntyvät silloin!

mä taas olen luullut että ne lisääntyvät jotka ovat töissä..katsos kun raskaana olevaa naista ei noin vain irtisanota, eikä äitiyslomaltakaan potkita pellolle. :D

Minä taas olen lukenut että laman aikana juuri työttömät lisääntyvät enemmän kuin normaalisti! Kun ei töitä ole tarjolla niin kaivataan jotain muuta sisältöä elämään.

minun mielipiteeni on, että sinulla on oikeus toteuttaa haaveesi kolmannesta lapsesta. olet ilmiselvästi hyvä äiti ja kuten kerrotkin niin sinulle sopii isompi perhe ja olet siitä aina haaveillut. se, että sinun elämäsi ei ole uraorientoitunutta ei tarkoita, että sinun elämäsi valinnat olisivat huonompia kuin jonkun toisen. lapsillasi on läsnäoleva äiti, mikä on tänä päivänä monessa perheessä vain käsite.

en tajua miksi tarkertua siihen kuka teidät elättää, tässä maassa menee valtava määrä verorahoja täysin turhiin kohteisiin ja esim yhteiskunta elättää myös perheitä, joissa vanhemmat ovat juoppoja/narkomaaneja/muuten vaan epäsopivia vanhempia.

sitä mietin, että miten aiot lapsesi hankkia? itsekin haaveilen kolmannesta lapsesta mutta yksin on vaikea raskautua.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Periaatteessahan jokaisella on oikeus lisääntyä, mutta ei siitä kai haittaakaan olisi, jos jossain vaiheessa alkaisi olemaan yhteiskunnalle jotain muutakin kuin silkka taakka :snotty:

Sä sen sanoit! Pakko sanoa, et ap:ssa on pakko olla jotain "vikaa" persoonassa jos edes siivoojaks ei kelpaa. Siivousta tekee työkseen ainaki pääkaupunkiseudulla esim. täysin kielitaidottomat ihmiset.

Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
minun mielipiteeni on, että sinulla on oikeus toteuttaa haaveesi kolmannesta lapsesta. olet ilmiselvästi hyvä äiti ja kuten kerrotkin niin sinulle sopii isompi perhe ja olet siitä aina haaveillut. se, että sinun elämäsi ei ole uraorientoitunutta ei tarkoita, että sinun elämäsi valinnat olisivat huonompia kuin jonkun toisen. lapsillasi on läsnäoleva äiti, mikä on tänä päivänä monessa perheessä vain käsite.

en tajua miksi tarkertua siihen kuka teidät elättää, tässä maassa menee valtava määrä verorahoja täysin turhiin kohteisiin ja esim yhteiskunta elättää myös perheitä, joissa vanhemmat ovat juoppoja/narkomaaneja/muuten vaan epäsopivia vanhempia.

sitä mietin, että miten aiot lapsesi hankkia? itsekin haaveilen kolmannesta lapsesta mutta yksin on vaikea raskautua.

Ap on selvästi kuitenkin yrittänyt työllistyä. Niin paljon turhempiakin sossupummeja tästä maasta löytyy joille ei todellakaan lapsia soisi. :/

Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:

ja lisään noihin elätettäviin vielä ne lukuisat isot maahanmuuttaja perheet, siis pakolaisena tulleet, joista suurin osa elää yhteiskunnan varoilla ja tekevät jatkuvalla syötöllä lisää lapsia, ei se näidenkään ihmisten elättäminen ilmaista ole... Niin ettei se tämän maan taloutta kaada vaikka ap sen lapsen tekisikin eikä myöskään taloutta kohenna vaikka ei tekisikään.
Ja jos ajatellaan että yleinen mielipide on ettei työtön saa lisääntyä, ettei kävisi töissä käyvien kukkarolle liian kalliiksi verojen muodossa, pitäisi sitten kohtuuden nimissä kieltää työttömien maahanmuuttajienkin lisääntyminen

Menee nyt ehkä ohi aiheen...
Harmittaa. Aika moni täällä tuntuu ajattelevan, että kaikki YH:t hakevat sossusta rahaa.. Mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.

Terv. yhden lapsen yh-äiti, joka elättää itse oman lapsensa.

Aina leimataan.

Järjellä ajateltuna ei, sillä olisi hyvä että lapsella olisi myös isä, jos siis meinaat ihan yksin lapsen hankkia. Mutta toisaalta kukapa sitä kieltää... Itsekin yh ja älytön vauvakuume, mulla tosin yksi lapsi ja kouluun juuri menossa ;)

Ymmärrän ap lapsenkaipuusi.

Olen itse yhden lapsen yksinhuoltaja ja kaipaan lapselle sisaruksia. Tuntuu ihanalta ajatella, että voisi hoitaa lapsia kotona. Työelämä on kovaa yksinhuoltajalle. Lapsella on pitkät päiväkotipäivät ja inhoaa olla hoidossa.

Mutta kyllä kunniantunto estää niitä lapsia tekemästä vain siksi, että oma elämä olisi helpompaa. Olisi helpompaa ja mukavaa heittäytyä yhetiskunnan elätettäväksi. Sitäkin olen välillä ollut työttömyyden takia. Arki oli silloin leppoisaa, lapsi nautti kotonaolosta.

Hanki ap koulutus. Millaisen esimerkin annat lapsillesi nyt? Kun he ovat aikuisia sosiaaturva voi olla melko romuttunut eikä yhteiskunta huolehdi niinkuin nyt. Nyt annat heille mallin, että on ok olla vapaamatkusta ja suurella todennäköisyydellä lapsesi perivät sosiekonomisen asemasi. Ajattele lapsiasi ja ryhdistäydy. Tärkeintä mitä voit lapsillesi antaa on kunnon tulevaisuus. Muutoin heillä voi olla tulevaisuudessa pahvilaatikkokoti slummissa.

Olen koko illan itkenyt ja päättänyt etten sitten kolmosta tee kun se tuntuu olevan niin moraalitonta noin monen mielestä. Tulen loppuikäni asiaa murehtimaan, mutta en halua olla mikään paheksuttava p*skakaan.

Tekee tosi pahaa lukea kun muut puhuu kolmansista ja neljänsistäkin lapsista. :'( Ei sillä ettenkö noita kahta rakastaisi mutta tuntuu vain pahalta ettei kohdallani toive isommasta perheestä toteudu koskaan.

Tiedän realiteettini. Koulutusta en tod.näk. tule koskaan saamaan. Työllistyminen on tosi tuuripeliä, mutta edelleen toivon että joku minutkin kelpuuttaisi jonnekin. Tällä hetkellä on tosi tyhjä olo.

Sinun pitää saada muuta sisältöä elämääsi. hanki mukavia harrastuksia ja tee vaikka vapaaehtoistyötä. Soita lähimpään vanhainkotiin ja kysele tarvitsisivatko vanhuksille ulkoiluttajaa?

Ei ole varmaan helppoa olla aktiivinen, jos on kotinurkkiin tottunut, mutta oman itsesi takiakin kannattaa ryhdistäytyä.
Olet sitten parempi äiti ja esimerkki nykyisille lapsillesikin.

Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
Sinun pitää saada muuta sisältöä elämääsi. hanki mukavia harrastuksia ja tee vaikka vapaaehtoistyötä. Soita lähimpään vanhainkotiin ja kysele tarvitsisivatko vanhuksille ulkoiluttajaa?

Ei ole varmaan helppoa olla aktiivinen, jos on kotinurkkiin tottunut, mutta oman itsesi takiakin kannattaa ryhdistäytyä.
Olet sitten parempi äiti ja esimerkki nykyisille lapsillesikin.

Minulla on paljon mukavia harrastuksia. En ole mitenkään kotinurkkiin jumiutunut! Ihmetyttää että minusta on nyt saatu sellainen kuva. Olen tosi aktiivinen ja sosiaalinen elämässä. Minulla on paljon ystäviä jotka ovat juuri kehuneet minua maailman parhaaksi äidiksi. Miten muka antaisin huonoa esimerkkiä lapsilleni? Olen heitä kannustanut koulussa parhaani mukaan. Lapseni ovat eri tavalla lahjakkaita koulussa kuin minä olen ollut. En usko että tulevat pahvilaatikkomajassa asumaan. :/ Tuo kommentti särähti kyllä korvaani.

Miksi ihmisillä on kaikesta niin yksioikoinen kuva? Ihan kuin olisin joku reppana vain siksi kun minulla sattuu olemaan oppimisvaikeuksia joiden vuoksi en ole saanut opiskeltua niinkuin olisin halunnut. Olen minä paljon muutakin kuin alisuoriutuja yhteiskunnan silmissä!

Olen koko illan itkenyt ja päättänyt etten sitten kolmosta tee kun se tuntuu olevan niin moraalitonta noin monen mielestä. Tulen loppuikäni asiaa murehtimaan, mutta en halua olla mikään paheksuttava p*skakaan.

Tekee tosi pahaa lukea kun muut puhuu kolmansista ja neljänsistäkin lapsista. :'( Ei sillä ettenkö noita kahta rakastaisi mutta tuntuu vain pahalta ettei kohdallani toive isommasta perheestä toteudu koskaan.

Tiedän realiteettini. Koulutusta en tod.näk. tule koskaan saamaan. Työllistyminen on tosi tuuripeliä, mutta edelleen toivon että joku minutkin kelpuuttaisi jonnekin. Tällä hetkellä on tosi tyhjä olo.

Uskotko mieluummin ventovieraita ihmisiä kuin omaa sisintäsi? *huokaus*
Unelmiin kannattaa uskoa, eikä toivoa ole koskaan liikaa. On luovuttamista lakata yrittämästä, millaisen mallin elämästä haluat antaa lapsillesi? Jokainen ihminen on yhtä arvokas, työtön tai työllistetty.
Tämänpäivän lapset ovat niitä jotka omilla veroillaan aikanaan maksaa tämänhetken työntekijöiden eläkkeet.
Mutta ihan oikeesti : Sä et voi antaa toisten päättää sun elämästä, mitä sä haluat ja mitä teet. Sun elämä, sun päätökset. Rakasta ja arvosta itseäsi.

Monilla tuntuu olevan työttömistä sellainen kuva niinkuin he jumittaisivat päivästä toiseen neljän seinän sisällä. Tunnen monia työttömiä jotka ovat todella yritteliäitä ja mahtavia ihmisiä! Älkää nyt tuomitko vasten parempaa tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ristiinkulkija:

Uskotko mieluummin ventovieraita ihmisiä kuin omaa sisintäsi? *huokaus*
Unelmiin kannattaa uskoa, eikä toivoa ole koskaan liikaa. On luovuttamista lakata yrittämästä, millaisen mallin elämästä haluat antaa lapsillesi? Jokainen ihminen on yhtä arvokas, työtön tai työllistetty.
Tämänpäivän lapset ovat niitä jotka omilla veroillaan aikanaan maksaa tämänhetken työntekijöiden eläkkeet.
Mutta ihan oikeesti : Sä et voi antaa toisten päättää sun elämästä, mitä sä haluat ja mitä teet. Sun elämä, sun päätökset. Rakasta ja arvosta itseäsi.

Noin olen halunnut itse aina ajatella ja niin minut on kasvatettukin ajattelemaan. Joskus vain on vaikeaa kun pitäisi olla niin pärjäävä kaikessa. Olen itse hyvä vain muutamissa asioissa ja minulle se riittää. Jostain syystä kaikki vain säälittelevät ja ajattelevat että olen henkisesti vajaa kun minulla ei ole työtä. Minulla ei ole ollut mitään mielenterveysongelmiakaan. Ainoastaan ne oppimisvaikeudet ovat olleet este vähän kaikessa mitä olen yrittänyt.

Tilanteeni on tämä enkä sille voi mitään. Koitan silti kyetä kunnioittamaan itseäni. Äitiys on ollut minulle asia joka on eniten vahvistanut elämässä. En voi sille mitään että kaipaan ison perheen meininkiä kun olen sellaiseen elämään lapsena kasvanut. Se perhe tulee olemaan aina haaveeni. Ei siitä pääse yli eikä ympäri.

:hug: Mä en ainakaan näe mitään estettä miksei haaveesi voi toteutua. Monilla ihmisillä on hankaluuksia ja vaikeuksia jos jonkinlaisia, useat eivät vaan myönnä. Niiden kanssa on vaan opittava elämään ja nähtävä ne elämää rikastuttavina tekijöinä.
Yhtäkään vastoinkäymistä en vaihtaisi pois, minä olen tullut minäksi vain kokemalla sen kaiken mitä on vastaan tullut.
Ole ylpeä itsestäsi. Toivon sinulle kaikkea hyvää . :heart:

Yhteistyössä