Pitäisikö kieliopinnoista päättää a) kansan kokonaisedun mukaan vai b) narsistisen kielivähemmistön vaatimusten mukaan?

  • Viestiketjun aloittaja a) vai b) ?
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24163157]Oleellinen pointti onkin, että Suomi on kaksikielinen maa ja Ruotsissa osa alueista on kaksikielisiä. Sama kielinatsismi Ruotsissakin siis on, vaikka "pakko"ruotsin vastustajat tämän aina kätevästi unohtavat vertauskuvissaan.[/QUOTE]

Millä lailla Ruotsissa on sama kielinatsismi? Ruotsissa ei tarvitse opiskella suomen kieltä (tai muuta vähemmistökieltä) jos ei halua, valtion virassa voi työskennellä ilman vähemmistökielen taitoa. Edes paikkakunnilla, joissa vähemmistökielellä/-kielillä on virallinen asema ei kaikilta vaadita vähemmistökielen taitoa.

Ruotsissa mitkään alueet eivät ole samalla tavalla kaksikielisiä kuin täällä Suomessa. Kaikki kadunnimistä lähtien on vain ruotsin kielellä, ainoastaan tietyt palvelut taataan myös vähemmistökielellä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24163928:
Olen edelleen sitä mieltä, että on järjetöntä tuhlata Suomen verorahoja teihin luupäihin, jotka ette ruotsia, yhtä maailman helpoimmista kielistä, opi.
Aivan, ja eihän se ole sinulta pois vaan päinvastoin.
 
Miksi aina vaan pakkoruotsi, miksei jauheta pakkomatematiikasta, pakkouskonnosta saati pakkokemiasta? Kuinka moni meistä tarvitsee tietoa siitä miten lasketaan moolimassa, kuinka moni edes tietää/muistaa mitä se tarkoittaa? Miksi uskonnon opetukseen osallistuminen on pakollista jos on evankelisluterilaisen kirkon jäsen, eikö voisi valita elämänkatsomustietoa? Entäs neliöjuuri! Milloin sitä muka tarvitsee?

Peruskoulussa ja lukiossa, varmasti myös ammattiin valmistavissa opinnoissa, opiskellaan paljon asiota, joita ei koskaan tulla tarvitsemaan tosielämässä, kielten opiskelu on näistä varmasti vähiten turhaa. Ruotsinkieli on varmasti monelle, varsinkin itäsuomalaiselle, melko kaukainen asia, mutta kielen osaamattomuus voi sulkea ovia mahdollisiiin työpaikkoihin, ruotsikielisillä kun on perustuslaillinen oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään. Jos itäsuomalaisille tarjotaan mahdollisuus valita ruotsin sijasta venäjä, sitooko se liikaa jäämään kotiseudulleen töihin/työttömäksi, vaikka lännessä, missä ruotsinkieltä saattaisi tarvita, olisi kenties paremmat työmarkkinat? Märitteleekö 12-vuotiaana tehty kielen valinta liikaa tulevaisuutta, jos maakunnissa on erilaiset opetussuunitelmat kielten osalta?

Itse olen opiskellut kuusi vuotta ruotsia peruskoulussa ja lukiossa. Ja nyt aikuisiällä kuusi vuotta venäjää iltalukion ja kansalaisopiston kursseilla. Vaikka motivaation venäjänkielen opiskeluun on varmasti nyt parempi kuin teininä ruotsinkieleen, on venäjä minulle edelleen erittäin haastavaa. Pelkkä kyrillisten aakkosten opettelu oli vaikeaa, ja venäjänkielen lukeminen on minulle edelleen tuskastuttavan hidasta. Ruotsinkielisten tuttavien kanssa pystyn käymään jopa keskustelua ruotsiksi, mutta venäjän puhuminen on paljon vaikeampaa. Minua ainakin mietityttää kuinka paljon peruskoulun kolmessa vuodessa pystyy venäjänkieltä oppimaan? Varsinkin jos kielen valintaperusteena on vain inho PAKKOruotsia kohtaan eikä motivaatio ole kohdallaan.
Ensimmäiseen kohtaan on jo vastattu tässä ketjussa, ruotsin kieli ei ole yleismaailmallinen oppiaine.

Miten se 12-13-vuotiaana tehty B-1 kielen valinta määrittää ihmisen tulevaisuuden?

Koko ajanhan tässä ketjussa on pakkoruotsin kannattajat toitottaneet että kieliä voi aina opiskella.
Yläkoulussa on B2-kieli (8. luokalta alkava), lukiossa B3-kieli jne. Lisäksi tietenkin jo alakoulussa alkavat kielet.

B1-kielen valinnan jälkeen on siis yläkoulun ja lukion aikana vielä 2 mahdollisuutta valita ruotsin kieli!

Lähes jokaisella paikkakunnalla on myös kansalaisopistoja ym. joissa voi kieliä opiskella. Kieliä voi myös opiskella itsenäisesti kotona.
 
"vieras"
[QUOTE="viekku";24162668]Mun äidinkieli on ruotsi. Olen opiskellut ja asunut pitkään ulkomailla, puhun viittä kieltä sujuvasti. Repikää siitä ja puhukaa te suomea ja yrittäkää siinä sivussa mongertaa englanniks jotain. Minulle ruotsinkielen osaaminen on avannut ovia joita te "pakkoruotsin" vastustajat olette havitelleet. Jos multa kysytään niin älkää missään nimessä opiskelko ruotsia koska sen osaaminen tässä maassa on yhtä kuin hyvä työpaikka. Me "hurrit" napataan ne ja te voitte jatkaa tätä "narsistisen kansan" haukkumista kun me käärimme rahat päältä. MUHHHAAAHHHHAAA! :D :D[/QUOTE]

Tämä on aika koomista. Rantahurrithan ne ovat pakkoruåtsin kannalla, ei suomalaiset.:D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24164624]Tämä on aika koomista. Rantahurrithan ne ovat pakkoruåtsin kannalla, ei suomalaiset.:D[/QUOTE]

Olet väärässä. :)


En itse kyllä ymmärrä tuota iänikuista narinaa. Omissa asenteissa se ongelma on, jos koko koulunkäynti kaatuu "baggoruoziin, joga on niin gauheeeeta, siis yöx".
 
[QUOTE="vieras";24164624]Tämä on aika koomista. Rantahurrithan ne ovat pakkoruåtsin kannalla, ei suomalaiset.:D[/QUOTE]

En tunne henkilökohtaisesti ketään suomenruotsalaista, joka olisi pakkoruotsin kannalla.
 
[QUOTE="vieras";24164691]Olet väärässä. :)


En itse kyllä ymmärrä tuota iänikuista narinaa. Omissa asenteissa se ongelma on, jos koko koulunkäynti kaatuu "baggoruoziin, joga on niin gauheeeeta, siis yöx".[/QUOTE]

Mielestäni ongelma on siinä, että koko kansa pakotetaan opiskelemaan maailman mittakaavassa hyvin pientä kieltä, joka on suurelle osalle suomalaisista täysin hyödytön kieli.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24164691]Olet väärässä. :)


En itse kyllä ymmärrä tuota iänikuista narinaa. Omissa asenteissa se ongelma on, jos koko koulunkäynti kaatuu "baggoruoziin, joga on niin gauheeeeta, siis yöx".[/QUOTE]

Olen oikeassa. RKP:n, joka edustaa rantahurreja, kynnyskysymys hallitukseen menolle on pakkoruåtsin säilyttäminen, kuten nähtiin kevään hallitusneuvotteluissa jälleen kerran.
 
[QUOTE="vieras";24164691]Olet väärässä. :)


En itse kyllä ymmärrä tuota iänikuista narinaa. Omissa asenteissa se ongelma on, jos koko koulunkäynti kaatuu "baggoruoziin, joga on niin gauheeeeta, siis yöx".[/QUOTE]
Ei koko koulunkäynnin ole siihen väitetty kaatuvankaan. Valot päälle nyt, hei.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24164763]Olen oikeassa. RKP:n, joka edustaa rantahurreja, kynnyskysymys hallitukseen menolle on pakkoruåtsin säilyttäminen, kuten nähtiin kevään hallitusneuvotteluissa jälleen kerran.[/QUOTE]

Olet väärässä. Kirjoitit, että suomalaiset eivät ole pakkoruotsin kannalla, vain "rantahurrit". No, tunnen moniakin ihan suomalaisia, jotka pakkoruotsia kannattavat.

Tiedoksesi kyllä, että suomenruotsalaiset ovat yhtä lailla suomalaisia kuin sinäkin..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24164855]Olet väärässä. Kirjoitit, että suomalaiset eivät ole pakkoruotsin kannalla, vain "rantahurrit". No, tunnen moniakin ihan suomalaisia, jotka pakkoruotsia kannattavat.

Tiedoksesi kyllä, että suomenruotsalaiset ovat yhtä lailla suomalaisia kuin sinäkin..[/QUOTE]

Ai tunnet sä "monia" suomalaisia jotka kannattavat pakkoruotsia.:D

Jos suomenruotsalaiset ovat suomalaisia, niin miksi he ovat kuitenkin suomenruotsalaisia?
 
[QUOTE="vieras";24164856]Jätä kysymysmerkit sit pois jos kumoat.[/QUOTE]

Ei mun alkuperäisessä kumoamisessani kysymysmerkkiä ole. (Viesti #82) Viestissä #89 kysymysmerkki ilmaisee hämmennystä (=etkö tosiaan ymmärrä lukemaasi viestin #82 kohdalla).
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24164871]Ai tunnet sä "monia" suomalaisia jotka kannattavat pakkoruotsia.:D

Jos suomenruotsalaiset ovat suomalaisia, niin miksi he ovat kuitenkin suomenruotsalaisia?[/QUOTE]

Kyllä. Itseni lisäksi monia. :)

Sinä et taida ymmärtää, mitä käsite "suomalainen" tarkoittaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24164892:
Ei mun alkuperäisessä kumoamisessani kysymysmerkkiä ole. (Viesti #82) Viestissä #89 kysymysmerkki ilmaisee hämmennystä (=etkö tosiaan ymmärrä lukemaasi viestin #82 kohdalla).
Sun otanta on liian pieni kumoamaan väitettäni.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24164904]Kyllä. Itseni lisäksi monia. :)

Sinä et taida ymmärtää, mitä käsite "suomalainen" tarkoittaa.[/QUOTE]

No montako on sun "monia"?

Suomalainen puhuu äidinkielenään suomea, ruotsalainen ruotsia jne...
 
"poikia3"
Miksi pitää aina vertailla että venäjä on ruotsiin verrattuna vaikeaa? Onko kielten opiskelussa oltava jokaisella tavoitteena että "menen siitä mistä aita on matalin"? Jos ruotsi on niin helppo kieli niin eikö sen sitten opi sitten jos sille tulee tarvetta?
Sanon tuon kielen vaikeuden yksinkertaisesti siksi, että voi olla tosi naiivia kuvitella, että suomalaisten kielitaito paranee, jos ruotsia ei tarvitsisi opiskella ja tilalle voisi valita jonkin muun kielen. Venäjän opiskelu vaatii huomattavan suurta panostusta. Oikeastaan ehkä espanja on näistä yleisistä kielistä se, jota voisi oppia helpommin. Se on sitten ihan toinen juttu, miten espanjan kielen opetusta tulisi tarjolle ympäri suomen - tuskin tulisi.

Jos kielten oppiminen on jolle kulle vaikeaa, se ei helpotu sillä, että valitaan opeteltavaksi vaikeampia kieliä.
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";24164985]Sanon tuon kielen vaikeuden yksinkertaisesti siksi, että voi olla tosi naiivia kuvitella, että suomalaisten kielitaito paranee, jos ruotsia ei tarvitsisi opiskella ja tilalle voisi valita jonkin muun kielen. Venäjän opiskelu vaatii huomattavan suurta panostusta. Oikeastaan ehkä espanja on näistä yleisistä kielistä se, jota voisi oppia helpommin. Se on sitten ihan toinen juttu, miten espanjan kielen opetusta tulisi tarjolle ympäri suomen - tuskin tulisi.

Jos kielten oppiminen on jolle kulle vaikeaa, se ei helpotu sillä, että valitaan opeteltavaksi vaikeampia kieliä.[/QUOTE]

Ai ruotsia pitää opiskella sen takia kun se on niin älyttömän helppoa.:D
 

Yhteistyössä