Pitäisikö kieliopinnoista päättää a) kansan kokonaisedun mukaan vai b) narsistisen kielivähemmistön vaatimusten mukaan?

  • Viestiketjun aloittaja a) vai b) ?
  • Ensimmäinen viesti
Oletteko ottaneet huomioon että kaksikielisten perheiden määrä kasvaa ja siten syntyy automaattisesti kaksikielisiä kansalaisia? Ei yksikielisten suomalaisten tarvitse osata ruotsia, elleivät välttämättä halua. Kyllä niitä osaajia tulevaisuudessa löytyy, sellaisia jotka tosiaan hallitsevat kielen. Samaten syntyy myös kaksikielisiä, englanti/suomi, venäjä/suomi yhdistelmiä jne. Eli jos kielet tökkii, niin annettaisiin olla opiskelematta sellaista jota ei kuitenkaan periaatteesta opi. Kuten aikaisemmin kirjoitin, vapaaehtoisiksi kaikki.
 
"poikia3"
Voin hyvin kuvitella, miten nuori menettää motivaation KAIKKIEN kielten opiskeluun, kun hän tajuaa että hänen pitää opiskella ruotsia, jotta voi palvella suomea osaavia suomenruotsalaisia ruotsiksi. Tämähän on ainoa tarve ruotsille (siis jossain valtion hommissa). Yritysmaailmassa sekä turisteina puhutaan käytännössä enää englantia ruotsalaisten kanssa.
Suomessa on ihan takuuvarmasti suomenruotsalaisia, jotka eivät osaa sanaakaan suomea. Näitä on lapsissa, ihan täällä pääkaupunkiseudulla löytyy lapsia, jotka oppivat PAKKOSUOMEN koulussa kolmannelta luokalta alkaen. Nämä lapset ovat kahden suomenruotsalaisen vanhemman lapsia.

Samoin Suomessa on vanhuksia, joiden äidinkieli on ruotsi, ja jotka ikääntyessään unohtavat vieraat kielet, myös suomen. Ja uskon myös, että rannikolta löytyy kuntia, joissa suomenruotsalaisten suomenkielen taito on hyvin heikko!

Lisäksi Suomessa sitä ruotsin kielen taitoa voi tarvita myös palvellessaan ruotsalaisia ruotsiksi, ja ihan varmasti ovat todella tyytyväisiä saadessaan palvelua ruotsiksi!

Mun puolestani pakkoruotsi voidaan poistaa, jos jätetään kuitenkin pakollinen vieraskieli valittavaksi. Ikävä kyllä en usko sen lisäävän valinnan mahdollisuuksia, kunnilla kun ei ole resursseja tarjota kovinkaan montaa vierasta kieltä. Ja se venäjä, kieltä opiskelleena sanon, että pakkoruotsin vihaajat menevät kyllä ojasta allikkoon; venäjä on ruotsiin verrattuna todella vaikea kieli!

Itse olen opiskellut kouluaikoina 4 vierasta kieltä, ja koulun jälkeen repertuaari on kasvanut vielä kolmella kielellä. Ja opiskelin lukiossa myös fysiikkaa, elätän itseni parhaillaan logiikalla - siis tietotekniikalla, eli matikkaakin täytyy jonkin verran osata.
 
a) vai b) ?
[QUOTE="poikia3";24162583]Suomessa on ihan takuuvarmasti suomenruotsalaisia, jotka eivät osaa sanaakaan suomea. Näitä on lapsissa, ihan täällä pääkaupunkiseudulla löytyy lapsia, jotka oppivat PAKKOSUOMEN koulussa kolmannelta luokalta alkaen. Nämä lapset ovat kahden suomenruotsalaisen vanhemman lapsia.[/QUOTE]

Jos pääkaupunkiseudulla elää, niin kannattaisi varmaan harkita suomen kielen kielikylpyä. Tämä on niin vahvasti suomenkielistä aluetta (esim. Vantaalla huimat 3% ruotsinkielisiä), että sääliksi käy lasta, joka ei ymmärrä suomea. Jossain länsirannikolla on eri juttu, mutta siellä ne palvelijatkin ovat sitten ruotsinkielisiä.
 
"viekku"
Mun äidinkieli on ruotsi. Olen opiskellut ja asunut pitkään ulkomailla, puhun viittä kieltä sujuvasti. Repikää siitä ja puhukaa te suomea ja yrittäkää siinä sivussa mongertaa englanniks jotain. Minulle ruotsinkielen osaaminen on avannut ovia joita te "pakkoruotsin" vastustajat olette havitelleet. Jos multa kysytään niin älkää missään nimessä opiskelko ruotsia koska sen osaaminen tässä maassa on yhtä kuin hyvä työpaikka. Me "hurrit" napataan ne ja te voitte jatkaa tätä "narsistisen kansan" haukkumista kun me käärimme rahat päältä. MUHHHAAAHHHHAAA! :D :D
 
a) vai b) ?
[QUOTE="viekku";24162668]Mun äidinkieli on ruotsi. Olen opiskellut ja asunut pitkään ulkomailla, puhun viittä kieltä sujuvasti. Repikää siitä ja puhukaa te suomea ja yrittäkää siinä sivussa mongertaa englanniks jotain. Minulle ruotsinkielen osaaminen on avannut ovia joita te "pakkoruotsin" vastustajat olette havitelleet. Jos multa kysytään niin älkää missään nimessä opiskelko ruotsia koska sen osaaminen tässä maassa on yhtä kuin hyvä työpaikka. Me "hurrit" napataan ne ja te voitte jatkaa tätä "narsistisen kansan" haukkumista kun me käärimme rahat päältä. MUHHHAAAHHHHAAA! :D :D[/QUOTE]

Tämä oli kai provo. Kyllä hyvään työpaikkaan on nykyään ihan muut kriteerit kuin ruotsin taito. Eipä taida Jorma Ollilakaan osata ruotsia! :) Ja pääministeriksi astikin pääsee: Katainen ei osaa ruotsia eikä osannut Vanhanen.
 
[QUOTE="poikia3";24162583]Suomessa on ihan takuuvarmasti suomenruotsalaisia, jotka eivät osaa sanaakaan suomea. Näitä on lapsissa, ihan täällä pääkaupunkiseudulla löytyy lapsia, jotka oppivat PAKKOSUOMEN koulussa kolmannelta luokalta alkaen. Nämä lapset ovat kahden suomenruotsalaisen vanhemman lapsia.

Samoin Suomessa on vanhuksia, joiden äidinkieli on ruotsi, ja jotka ikääntyessään unohtavat vieraat kielet, myös suomen. Ja uskon myös, että rannikolta löytyy kuntia, joissa suomenruotsalaisten suomenkielen taito on hyvin heikko!

Lisäksi Suomessa sitä ruotsin kielen taitoa voi tarvita myös palvellessaan ruotsalaisia ruotsiksi, ja ihan varmasti ovat todella tyytyväisiä saadessaan palvelua ruotsiksi!

Mun puolestani pakkoruotsi voidaan poistaa, jos jätetään kuitenkin pakollinen vieraskieli valittavaksi. Ikävä kyllä en usko sen lisäävän valinnan mahdollisuuksia, kunnilla kun ei ole resursseja tarjota kovinkaan montaa vierasta kieltä. Ja se venäjä, kieltä opiskelleena sanon, että pakkoruotsin vihaajat menevät kyllä ojasta allikkoon; venäjä on ruotsiin verrattuna todella vaikea kieli!

Itse olen opiskellut kouluaikoina 4 vierasta kieltä, ja koulun jälkeen repertuaari on kasvanut vielä kolmella kielellä. Ja opiskelin lukiossa myös fysiikkaa, elätän itseni parhaillaan logiikalla - siis tietotekniikalla, eli matikkaakin täytyy jonkin verran osata.[/QUOTE]

Miten voi pääkaupunkiseudulla asuva lapsi olla osaamatta Suomen kieltä? Taitaa aika pieni elinpiiri olla silloin lapsella koska kuitenkin pääkaupunkiseutu on hyvin suomenkielistä aluetta. Vähän sama juttu kuin jos suomalainen asuu syntymästään asti Espanjassa ja ei opi espanjan kieltä kuin vasta koulussa.

Kielivalikoima ei olisi ongelma B2-kielen kohdalla. Ihan pienissäkin kunnissa on jo nyt yläkoulussa kieliä tarjolla mm. ruotsi, englanti, saksa, venäjä. Ryhmiä voi myös yhdistää, yhdessä koulussa ei tarvitse olla kaikkea tarjolla. Opettaja voi myös kiertää eri kouluissa.

Miksi pitää aina vertailla että venäjä on ruotsiin verrattuna vaikeaa? Onko kielten opiskelussa oltava jokaisella tavoitteena että "menen siitä mistä aita on matalin"? Jos ruotsi on niin helppo kieli niin eikö sen sitten opi sitten jos sille tulee tarvetta?
 
a) vai b) ?
Kielivalikoima ei olisi ongelma B2-kielen kohdalla. Ihan pienissäkin kunnissa on jo nyt yläkoulussa kieliä tarjolla mm. ruotsi, englanti, saksa, venäjä. Ryhmiä voi myös yhdistää, yhdessä koulussa ei tarvitse olla kaikkea tarjolla. Opettaja voi myös kiertää eri kouluissa.
Tiedän ainakin yhden koulun, jossa opiskellaan harvinaisempaa valinnaiskieltä videoneuvottelusysteemin kautta. Tätähän voitaisiin hyödyntää siihen, että taattaisiin joka kouluun sama valikoima kieliä, vaikka jotain kieltä ei valitsisi niin moni, että olisi järkevää pitää omaa opettajaa. Tällöin koulun vaihtokaan ei aiheuttaisi ongelmia.
 
a) vai b) ?
[QUOTE="vieras";24162727]Eksyitkö tänne Hommalta vai Murosta?[/QUOTE]

Kuinka niin?

Onhan yleisesti tiedossa, että Vanhanen ei osannt ruotsia. Ja Katainen puhui juuri Ruotsin pääministerin kanssa vain englantia. Ja Ollila on käynyt koulunsa maassa, jossa ei pakkoruotsia ole. Korjaa toki, jos olen väärässä.
 
[QUOTE="poikia3";24162583]Suomessa on ihan takuuvarmasti suomenruotsalaisia, jotka eivät osaa sanaakaan suomea. Näitä on lapsissa, ihan täällä pääkaupunkiseudulla löytyy lapsia, jotka oppivat PAKKOSUOMEN koulussa kolmannelta luokalta alkaen. Nämä lapset ovat kahden suomenruotsalaisen vanhemman lapsia.

Samoin Suomessa on vanhuksia, joiden äidinkieli on ruotsi, ja jotka ikääntyessään unohtavat vieraat kielet, myös suomen. Ja uskon myös, että rannikolta löytyy kuntia, joissa suomenruotsalaisten suomenkielen taito on hyvin heikko!

Lisäksi Suomessa sitä ruotsin kielen taitoa voi tarvita myös palvellessaan ruotsalaisia ruotsiksi, ja ihan varmasti ovat todella tyytyväisiä saadessaan palvelua ruotsiksi!
[/QUOTE]

Ruotsinkielisten määrä riittää takaamaan ruotsinkieliset palvelut niitä tarvitseville. Ei suomenkielisten tehtävä ole opiskella ruotsia että pääsee Närpiöön palvelutaloon hoitamaan ruotsinkielisiä vanhuksia.

Ruotsinkielisiä koulutetaan liikaa. Heille on kouluttautuminen tehty suomenkielisiä helpommaksi. Lukioon ja korkeakouluun pääsee huomattavasti alhaisemmilla keskiarvoilla/pääsykoetuloksilla kuin suomenkielisiin kouluihin. Esimerkiksi ekonomien koulutuspaikoista joka viides on ruotsinkielinen. Ruotsinkielistä koulutusta olisikin suunnattava enemmän palvelualoille.

Suomessa tarvitsee myös venäjän kieltä palveluammatissa ja ihan yhtä lailla se venäjänkielinen ilahtuu saadessaan palvelua venäjäksi. Hyvin monella paikkakunnalla on jo opasteet kaupoissa ym. venäjän kielellä koska venäläisiä käy niin paljon. Venäjänkielentaitoisista työntekijöistä on hirvittävä pula.
 
"viekku"
Ruotsinkielisten määrä riittää takaamaan ruotsinkieliset palvelut niitä tarvitseville. Ei suomenkielisten tehtävä ole opiskella ruotsia että pääsee Närpiöön palvelutaloon hoitamaan ruotsinkielisiä vanhuksia.

Ruotsinkielisiä koulutetaan liikaa. Heille on kouluttautuminen tehty suomenkielisiä helpommaksi. Lukioon ja korkeakouluun pääsee huomattavasti alhaisemmilla keskiarvoilla/pääsykoetuloksilla kuin suomenkielisiin kouluihin. Esimerkiksi ekonomien koulutuspaikoista joka viides on ruotsinkielinen. Ruotsinkielistä koulutusta olisikin suunnattava enemmän palvelualoille.

Suomessa tarvitsee myös venäjän kieltä palveluammatissa ja ihan yhtä lailla se venäjänkielinen ilahtuu saadessaan palvelua venäjäksi. Hyvin monella paikkakunnalla on jo opasteet kaupoissa ym. venäjän kielellä koska venäläisiä käy niin paljon. Venäjänkielentaitoisista työntekijöistä on hirvittävä pula.
"Ruotsinkielisiä koulutetaan liikaa. Heille on kouluttautuminen tehty suomenkielisiä helpommaksi. Lukioon ja korkeakouluun pääsee huomattavasti alhaisemmilla keskiarvoilla/pääsykoetuloksilla kuin suomenkielisiin kouluihin"
Just joo. Oot varmaan käyny kovia kouluja että pääsit noinkin hyvään ja pätevään lopputulokseen. Hohhoijaa. Tämä ketju on pelkästään ruotsinkielisten sorsimista varten, menkää itseenne ja tunnustakaa tappionne. Hyvä me jotka osaamme ruotsia ja osaamme käyttää sitä hyväksemme. Olen edelleen sitä mieltä että PAKKORUOTSI täytyy lopettaa, antakaa vaan meidän "osaavien" tehdä työmme. En halua teitä sinne sekoittamaan pakkaa.
 
[QUOTE="viekku";24162896]"Ruotsinkielisiä koulutetaan liikaa. Heille on kouluttautuminen tehty suomenkielisiä helpommaksi. Lukioon ja korkeakouluun pääsee huomattavasti alhaisemmilla keskiarvoilla/pääsykoetuloksilla kuin suomenkielisiin kouluihin"
Just joo. Oot varmaan käyny kovia kouluja että pääsit noinkin hyvään ja pätevään lopputulokseen. Hohhoijaa. Tämä ketju on pelkästään ruotsinkielisten sorsimista varten, menkää itseenne ja tunnustakaa tappionne. Hyvä me jotka osaamme ruotsia ja osaamme käyttää sitä hyväksemme. Olen edelleen sitä mieltä että PAKKORUOTSI täytyy lopettaa, antakaa vaan meidän "osaavien" tehdä työmme. En halua teitä sinne sekoittamaan pakkaa.[/QUOTE]

Ihan viralliset tilastot vahvistavat sen, että ruotsinkieliseen koulutukseen pääsee helpommin kuin suomenkieliseen. Samoin valtion virkamiesten ruotsin kielen vaatimus on naurettava. Mitä itse ajattelisit jos koko Ruotsissa olisi koululaisten opiskeltava suomea pakollisena oppiaineena? Tai jos Ruotsissa vaadittaisiin valtion virassa työskentelevältä suomen kielen taitoa?
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Kuinka niin?

Onhan yleisesti tiedossa, että Vanhanen ei osannt ruotsia. Ja Katainen puhui juuri Ruotsin pääministerin kanssa vain englantia. Ja Ollila on käynyt koulunsa maassa, jossa ei pakkoruotsia ole. Korjaa toki, jos olen väärässä.
Eikä entinen opetusministeri Virkkunenkaan osaa puhua ruotsia, mutta on silti pakkoruotsin kannattaja ja se johtuu vain siitä, että kokoomus saa isot rahat rantaruotsalaiselta pääomalta.
 
"mä"
Mitä itse ajattelisit jos koko Ruotsissa olisi koululaisten opiskeltava suomea pakollisena oppiaineena? Tai jos Ruotsissa vaadittaisiin valtion virassa työskentelevältä suomen kielen taitoa?
Lisäksi Ruotsissa on viisi virallista vähemmistökieltä: suomi, saame, meänkieli (Tornionlaakson suomen kieli), romani ja jiddiš. Näitä kieliä on jo kauan käytetty Ruotsissa, ja siksi niiden puhujilla on tiettyjä erityisoikeuksia. Suomea, saamea ja meänkieltä tulee esimerkiksi voida käyttää viranomaiskontakteissa tietyissä kunnissa.

spr
 
a) vai b) ?
[QUOTE="mä";24163098]Lisäksi Ruotsissa on viisi virallista vähemmistökieltä: suomi, saame, meänkieli (Tornionlaakson suomen kieli), romani ja jiddiš. Näitä kieliä on jo kauan käytetty Ruotsissa, ja siksi niiden puhujilla on tiettyjä erityisoikeuksia. Suomea, saamea ja meänkieltä tulee esimerkiksi voida käyttää viranomaiskontakteissa tietyissä kunnissa.
][/QUOTE]

Mutta JOKAISEN virkailijan ei tarvitse osata näitä kieliä! Siinäpä aika iso Suomen tilanteeseen, jossa JOKAISEN pitää opiskella ruotsia ja JOKAISESSA virassa pitää olla todistus ruotsin osaamisesta. Eikö ole aika kohtuuton tilanne?

Toki ruotsinkielisille kuluu tietyt kielelliset oikeudet, eikä niitä ole kukaan pois ottamassa. Mutta pakkoruotsi ja esim. väestöosuuteen nähden moninkertainen sisäänotto kauppatieteelliseen eivät ole tällaisia oikeuksia.
 
"vieras"
Mutta JOKAISEN virkailijan ei tarvitse osata näitä kieliä! Siinäpä aika iso Suomen tilanteeseen, jossa JOKAISEN pitää opiskella ruotsia ja JOKAISESSA virassa pitää olla todistus ruotsin osaamisesta. Eikö ole aika kohtuuton tilanne?
Oleellinen pointti onkin, että Suomi on kaksikielinen maa ja Ruotsissa osa alueista on kaksikielisiä. Sama kielinatsismi Ruotsissakin siis on, vaikka "pakko"ruotsin vastustajat tämän aina kätevästi unohtavat vertauskuvissaan.
 
selmis
Miksi aina vaan pakkoruotsi, miksei jauheta pakkomatematiikasta, pakkouskonnosta saati pakkokemiasta? Kuinka moni meistä tarvitsee tietoa siitä miten lasketaan moolimassa, kuinka moni edes tietää/muistaa mitä se tarkoittaa? Miksi uskonnon opetukseen osallistuminen on pakollista jos on evankelisluterilaisen kirkon jäsen, eikö voisi valita elämänkatsomustietoa? Entäs neliöjuuri! Milloin sitä muka tarvitsee?

Peruskoulussa ja lukiossa, varmasti myös ammattiin valmistavissa opinnoissa, opiskellaan paljon asiota, joita ei koskaan tulla tarvitsemaan tosielämässä, kielten opiskelu on näistä varmasti vähiten turhaa. Ruotsinkieli on varmasti monelle, varsinkin itäsuomalaiselle, melko kaukainen asia, mutta kielen osaamattomuus voi sulkea ovia mahdollisiiin työpaikkoihin, ruotsikielisillä kun on perustuslaillinen oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään. Jos itäsuomalaisille tarjotaan mahdollisuus valita ruotsin sijasta venäjä, sitooko se liikaa jäämään kotiseudulleen töihin/työttömäksi, vaikka lännessä, missä ruotsinkieltä saattaisi tarvita, olisi kenties paremmat työmarkkinat? Märitteleekö 12-vuotiaana tehty kielen valinta liikaa tulevaisuutta, jos maakunnissa on erilaiset opetussuunitelmat kielten osalta?

Itse olen opiskellut kuusi vuotta ruotsia peruskoulussa ja lukiossa. Ja nyt aikuisiällä kuusi vuotta venäjää iltalukion ja kansalaisopiston kursseilla. Vaikka motivaation venäjänkielen opiskeluun on varmasti nyt parempi kuin teininä ruotsinkieleen, on venäjä minulle edelleen erittäin haastavaa. Pelkkä kyrillisten aakkosten opettelu oli vaikeaa, ja venäjänkielen lukeminen on minulle edelleen tuskastuttavan hidasta. Ruotsinkielisten tuttavien kanssa pystyn käymään jopa keskustelua ruotsiksi, mutta venäjän puhuminen on paljon vaikeampaa. Minua ainakin mietityttää kuinka paljon peruskoulun kolmessa vuodessa pystyy venäjänkieltä oppimaan? Varsinkin jos kielen valintaperusteena on vain inho PAKKOruotsia kohtaan eikä motivaatio ole kohdallaan.
 
äiti 45 v
Yllättäen päädyn vaihtoehtoon a)

http://richardjarnefelt.puheenvuoro.uusisuomi.fi/77589-kutsu-pakkoruotsin-vastaiseen-tapahtumaan-pyydan-levittamaan


Että eiköhän kaikki a-luokan ihmiset nähdä syksyllä Eduskuntatalon edessä mielenosoituksessa?

6.9 oli muistaakseni tiistai.
 
Mulle ruotsinkielen opettelu on ollut täysin turhaa (ainakin tähän mennessä) ja uskon että on myös tulevaisuudessa.Ala mitä opiskelen on sellanen etten siellä sitä tule tarvitsemaan ja enkä tarvitse myöskään täällä kotikaupungissa.
Ja toisaalta myös kaikki se opiskeluaika on mennyt hukkaan koska en muista kieltä enää ollenkaan kun en sitä missään käytä.

Mä olen alkanut perhesyistä (lähisukulaiset ovat Sveitsistä) lukemaan 3.luokalla saksaa ja jossain vaiheessa englantia.Sitten ylä-asteella on tullut ruotsi ja henk.koht olisin mieluiten ottanut siinä vaiheessa Venäjän,jota olisin tarvinutkin.

Eli,eli...En ymmärrä kuka tästä mun ruotsin lukemisesta on hyötynyt..En minä,eikä kukaan muukaan.
Tai no,joskus ruotsinlaivalla joku ruotsidude,kuka on tullut pokailemaan,niin oon ymmärtänyt muutaman sanan sen höpinöistä :D
 
hyperhurri
http://blondinbella.se/

Tuossa kiva blogi, vapaaehtoinen. :D :D

Ja vastaus ap.lle on c) eli ap itse päättää kieliopinnoistaan. Ja todennäköisesti ihan oman etunsa mukaan, sen kokonaisetunsa.

Opinnot käydään nykylain mukaan, jos täällä Suomessa aikoo ilmaiseksi opiskella sen pakollisen peruskoulun verran.
Laki taas muuttuu sitten kun aika on kypsä.

Entisenä ruotsinopena kyllä opetin ihan mielelläni heitä, jotka olivat vapaaehtoisesti opiskelemassa. Pakkotapauksien kanssakin päästiin kyllä hyvään yhteishenkeen - ja he taas olivat laitoksessa, josta eivät kirjaimellisesti saaneet poistua. Toisaalta, hekin kyllä olivat kurssilla omasta halustaan.
Pakko on vain kuolla, jos tarkkoja ollaan...
 
a) vai b) ?
[QUOTE="vieras";24163157]Oleellinen pointti onkin, että Suomi on kaksikielinen maa ja Ruotsissa osa alueista on kaksikielisiä. Sama kielinatsismi Ruotsissakin siis on, vaikka "pakko"ruotsin vastustajat tämän aina kätevästi unohtavat vertauskuvissaan.[/QUOTE]

Ei Suomikaan todellisuudessa ole sen kaksikielisempi kuin Ruotsi. Muutama kunta on aidosti kaksikielinen (esim. Vaasa) ja Ahvenanmaa sekä muutama pikkukunta mantereella (esim. Närpiö) ovat aidosti ruotsinkielisiä. Toki näillä alueilla voidaan vaatia ruotsin taitoa virkamiehiltä. Mutta miksi ihmeessä esim. Vantaalla (ruotsinkielisiä 3%) pitäisi JOKAISEN virkamiehen osata ruotsia?

Ja muuten, ei Ruotsissa edes näillä alueilla, joilla suomenkielistä palvelua tarjotaan, vaadita suomen taitoa jokaiselta virkailijalta, ei todellakaan!
 
a) vai b) ?
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24163823:
juuri näin.
Perustelut olisi kiva kuulla. Miksi tämä olisi kansan kokonaisedun kannalta parempi kuin se, että osa opiskelee ruotsia, osa venäjää, osa saksaa, osa ranskaa ja osa näitä kaikkia...?
 

Yhteistyössä