Pitäis ampua noi sudet!

.vieras.
Alkuperäinen kirjoittaja älä isottele;30454924:
80 kiloinen susi kun hyökkää sinun kimppuun ja puree kaulasta niin siihen päättyi sinun maallinen vaellus.
:LOL: 80-kiloinen. Se oliskin suunnilleen maailman suurin susi. Urossusi nimittäin painaa keskimäärin 40 kg.
 
No miksi te susien tappajat ette ikinä vastaa noihin kysymyksiin. Koirat ovat ihmiselle vaarallisempia kuin sudet, jos mittariksi otetaan ihmishenkien menetys, pitäisikö koirat tappaa? Jos ei, niin miksi ei? Ja miksi susi siltikin pitäisi päästää hengestään? Tapetaanko kaikki hirvet myös, ne kun vasta vaarallisia ihmiselle ovatkin? Jos ei, niin miksi ei?
No kyllä koirastakin otetaan henki pois jos se tappaa ihmisen, haavoittaminenkin riittää.
Ihan samalla tavoin häirikkösusi pitäs saada lahdata, jos se käy röyhkeäksi.

En minä kaikista susista tahtoisi eroon. Olen kyllä ilmaissut että ovat todella upeita luontokappaleita, mutta jos se uhkaa lapsiani jossakin kotipihassa niin toki siitä pitää päästää ilmat pihalle.

Mun mielestä tuollainen vähättely (mm. taksikyytien epääminen) on törkeää niitä ihmisiä kohtaan, jotka pelkäävät lastensa puolesta.
 
.vieras.
Alkuperäinen kirjoittaja älä isottele;30454937:
Suomessa monet urossudet painaa yli 60 kiloa. Et taida älytä kuinka iso puruvoima suden leuoissa on.
Piti kuitenkin jauhaa paskaa tuossa edellisessä. Kyllä minä tiedän, mikä puruvoima on tuon kokoisella koiraeläimellä. Toisekseen toinenkin väitteesi on paskapuhetta. Kovin moni susi ei paina kuuttakymmentäkään kiloa, suurin Suomessa kaadettu oli 65 kg. So, cut the crap.

Väitä vielä, että suden puruvoima on suurempi kuin koiralla.
 
vieras-
No kyllä koirastakin otetaan henki pois jos se tappaa ihmisen, haavoittaminenkin riittää.
Ihan samalla tavoin häirikkösusi pitäs saada lahdata, jos se käy röyhkeäksi.

En minä kaikista susista tahtoisi eroon. Olen kyllä ilmaissut että ovat todella upeita luontokappaleita, mutta jos se uhkaa lapsiani jossakin kotipihassa niin toki siitä pitää päästää ilmat pihalle.

Mun mielestä tuollainen vähättely (mm. taksikyytien epääminen) on törkeää niitä ihmisiä kohtaan, jotka pelkäävät lastensa puolesta.
Mutta mites kun todennäköisempää sen lapsen on kuolla hirvikolarissa kuin joutua suden suuhun. Kielletäänkö taksikyydit vai lahdataanko kaikki hirvet?
 
Hukka
Miten sä lasket ton todennäköisyyden.:confused:
Ihmisethän ovat varoneet susia. Siksi vahinkoja ei ole päässyt sattumaan.
Entä kun pistät sen muksusi siihen koulutaksiin sen takia ettei lapsi törmää koulumatkalla suteen ja sitten se koulutaksi törmää hirveen ja lapsesi kuolee? Hirveen törmääminen auton kyydissä on vähintäänkin 99% todennäköisempää kuin koulumatkalla kävellen suteen törmääminen.
 
"..."
Miten sä lasket ton todennäköisyyden.:confused:
Ihmisethän ovat varoneet susia. Siksi vahinkoja ei ole päässyt sattumaan.
Vuosittain sattuu yli tuhat hirvikolaria Suomessa. Olen aika varma että ne susiin törmäävät lapset jää aikalailla tilastovertailussa kärkeen, jos tuosta tilasto tehtäisiin...

_Sudet varoo ihmistä_, siksipä lapsetkaan niitä harvoin koulumatkalla näkee. Kyllä mä olisin enempi huolissani siitä että joku sekopää tai agressiivinen koira kävelee lastani vastaan siellä pimeällä mettätiellä, kuin susi. Lapset nyt ylipäätään ei kuulu yksin kävelemään kilsaa jonnekkin taksitolpalle, täällä kaupungissa siitä sais suunnilleen ls:n kimppuun.
 
kaupungisa kajahtaa
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kaupunkilaiset viherpiiperot ovat saaneet aikaan sen, että ylipäänsä häirikkösusia on olemassa. Ihmisten pitää saada nähdä susi luonnossa, joten viedäänpä sudelle lehmänraato haaskaksi, ja mennään kytikselle koppiin. Tästä susi oppii, että ihmisen haju tarkoittaa ruokaa, ei uhkaa.
Toisekseen laitetaan kaikille mahdollisille susille seurantapanta kaulaan, että päästään tietoiseksi eläimen tavoista. No taas se ihmisen haju tulee tutuksi sudelle, kun kaveri pantoineen haisee ihmiselle.

Ja sitten haukutaan julmiksi ja luonnottomiksi ihmisiä, jotka haluavat tappaa häirikkösudet pihojen liepeiltä kulkemasta.

Menkää tutkijat ja susienhalaajat korpeen muutamaksi viikoksi viettämään aikaa niiden susienne kanssa. Ai niin, ei teistä ole siihen, kun siellä ei ole laajakaistaa, suihkua ja vesivessaa.
Kuvittelette, että pannoitettu ja ihmisen hajuun tottunut haaskasusi käyttäytyy kuten täysin luonnossa elävä eläin.
 
asiaa!
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kaupunkilaiset viherpiiperot ovat saaneet aikaan sen, että ylipäänsä häirikkösusia on olemassa. Ihmisten pitää saada nähdä susi luonnossa, joten viedäänpä sudelle lehmänraato haaskaksi, ja mennään kytikselle koppiin. Tästä susi oppii, että ihmisen haju tarkoittaa ruokaa, ei uhkaa.
Toisekseen laitetaan kaikille mahdollisille susille seurantapanta kaulaan, että päästään tietoiseksi eläimen tavoista. No taas se ihmisen haju tulee tutuksi sudelle, kun kaveri pantoineen haisee ihmiselle.

Ja sitten haukutaan julmiksi ja luonnottomiksi ihmisiä, jotka haluavat tappaa häirikkösudet pihojen liepeiltä kulkemasta.

Menkää tutkijat ja susienhalaajat korpeen muutamaksi viikoksi viettämään aikaa niiden susienne kanssa. Ai niin, ei teistä ole siihen, kun siellä ei ole laajakaistaa, suihkua ja vesivessaa.
Kuvittelette, että pannoitettu ja ihmisen hajuun tottunut haaskasusi käyttäytyy kuten täysin luonnossa elävä eläin.
asiaa!
 
Hukka
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kaupunkilaiset viherpiiperot ovat saaneet aikaan sen, että ylipäänsä häirikkösusia on olemassa. Ihmisten pitää saada nähdä susi luonnossa, joten viedäänpä sudelle lehmänraato haaskaksi, ja mennään kytikselle koppiin. Tästä susi oppii, että ihmisen haju tarkoittaa ruokaa, ei uhkaa.
Toisekseen laitetaan kaikille mahdollisille susille seurantapanta kaulaan, että päästään tietoiseksi eläimen tavoista. No taas se ihmisen haju tulee tutuksi sudelle, kun kaveri pantoineen haisee ihmiselle.

Ja sitten haukutaan julmiksi ja luonnottomiksi ihmisiä, jotka haluavat tappaa häirikkösudet pihojen liepeiltä kulkemasta.

Menkää tutkijat ja susienhalaajat korpeen muutamaksi viikoksi viettämään aikaa niiden susienne kanssa. Ai niin, ei teistä ole siihen, kun siellä ei ole laajakaistaa, suihkua ja vesivessaa.
Kuvittelette, että pannoitettu ja ihmisen hajuun tottunut haaskasusi käyttäytyy kuten täysin luonnossa elävä eläin.
Kerroppa missä viedään lehmänraato haaskaksi suden houkuttelemiseksi? :D En tiedä onko susien osalta tehty vastaavaa tutkimusta, mutta näiden karhukojujen vaikutusta karhujen kesyyntymiseen on tehty tutkimuksia ja ei ole mitään viittauksia siihen ettäkö karhu olisi tottunut ihmiseen tai että kyseiset karhukojut johtaisivat ongelmakarhuihin. Lue tämä julkaisu "Problem brown bears Ursus arctos in Finland in relation to bear feeding for tourism purposes and the density of bears and humans" täältä Riista- ja kalatalous

En näe mitään syytä miksi susi poikkeaisi tästä yhtään. Ja enpä ole myöskään koskaan kuullut että mikään pannoitettu eläin olisi pannoitustilanteessa tottunut ihmiseen tai kesyyntynyt. Ootko sä tyhmä? Tajuatko kuinka stressaava tilanne pannoitus niille eläimille on, luuletko että ne sen jälkeen haluaa hakeutua ihmisen lähelle kun niitä ammutaan nukutusnuolilla, teljetään/pyydystetään pikkuhäkkeihin ja vielä laitetaan joku omituinen mötikkä kaulaan. Joo, nehän suorastaan rientävät ihmisten luokse sen jälkeen, kun oli niin mukavaa puuhaa ja ihminen olikin ihan kiva toveri. Hei haloo.
 
"Samu"
Aika huonosti on tartuttu tohon dogo argentino juttuun, vaikka seki annettiin ihan tarjottimella.
Mä en muuten todellakaan uskalla päästää lapsia pihalle pimeellä, kun tossa pyörii nistejä ja somaleita. Ne on perhanan arvaamattomia, ja selvästi oman elinalueensa ulkopuolella. Kyllä pitäis olla lupa ampua.
 
vitun pässi
[QUOTE="...";30452913]Jossain määrin rasittavaa tuo ruikutus milloin susista milloin karhuista.
Hittoako asuu jossain korvessa, jos pelkää luonnonvaraisia eläimiä?!?
Sama kun joku muuttaisi Helsinkiin ydinkeskustan alueelle, ja valittaisi, kun on niin kovin paljon liikennettä.[/QUOTE]

ettei kaikki ihmiset sovi sinne kehäkolmosen sisäpuolelle???
 
kaupungisa kajahtaa
Kerroppa missä viedään lehmänraato haaskaksi suden houkuttelemiseksi? :D En tiedä onko susien osalta tehty vastaavaa tutkimusta, mutta näiden karhukojujen vaikutusta karhujen kesyyntymiseen on tehty tutkimuksia ja ei ole mitään viittauksia siihen ettäkö karhu olisi tottunut ihmiseen tai että kyseiset karhukojut johtaisivat ongelmakarhuihin. Lue tämä julkaisu "Problem brown bears Ursus arctos in Finland in relation to bear feeding for tourism purposes and the density of bears and humans" täältä Riista- ja kalatalous

En näe mitään syytä miksi susi poikkeaisi tästä yhtään. Ja enpä ole myöskään koskaan kuullut että mikään pannoitettu eläin olisi pannoitustilanteessa tottunut ihmiseen tai kesyyntynyt. Ootko sä tyhmä? Tajuatko kuinka stressaava tilanne pannoitus niille eläimille on, luuletko että ne sen jälkeen haluaa hakeutua ihmisen lähelle kun niitä ammutaan nukutusnuolilla, teljetään/pyydystetään pikkuhäkkeihin ja vielä laitetaan joku omituinen mötikkä kaulaan. Joo, nehän suorastaan rientävät ihmisten luokse sen jälkeen, kun oli niin mukavaa puuhaa ja ihminen olikin ihan kiva toveri. Hei haloo.
Hei haloo vaan itellesi.
Eläimet kuuluvat luontoon ilman pantoja ja ruokintapaikkoja. Kyllä niitä susia on niillä kuvaushaaskoilla nähty, ei ne sudet ymmärrä, että ne on karhuille tuotu :D

Ja jos ilman ruokintapaikkoja ja pannoituksia susi eksyy ihmisasumuksen lähelle, niin silloin pitäisi antaa vahvemman voittaa, ja se on ihminen aseineen. Näin on tapahtunut niin pitkään, kun ihmisiä on täällä asunut, ja niin pitäisi voida tapahtua vieläkin ilman, että joku susienhalaaja itkee suruaan susiraukan puolesta.
 
-9-9-
Kuollut susi paras susi. Ainakin noiden susien kohdalla, jotka ovat tulleet niin kesyiksi etteivät välitä koiran seurassa olevasta ihmisestä vaan käyvät koiran kimppuun silti ihmisen silmien alla.
Se että joku ääliö ampuu eläimen täyteen hauleja ja eläin on kuolemassa nälkään ei tarkoita että se olisi millään lailla "kesyyntynyt". Toki, on ihan armollista ampua tuollaiset ressukat, mutta oikeat syypäät noihin pihasusiin on ne jotka ampuvat haulikolla(!!!) niitä susia. Eikä edes onnistu saamaan niitä hengiltä, kunnon sankareita :rolleyes:
 
Hukka
Ei kai nämä susia varten olleet, mutta mutta...
Susisodan syitä - Lukijoilta - Turun Sanomat
No toi on kyllä sairasta jos on 1,7km päähän asutuksesta heitetty jotain raatoja. Mä olen ollut siinä käsityksessä että se olis jopa ihan laitonta? Oletin että tuo yksi tarkoitti niitä kuvauskojuja joissa on useampia kojuja ja herkkuja karhujen, susien, ahmojen yms houkutteluun. Mun käsittääkseni niillä on ihan jotkut erityisluvat siihen hommaan, jotta jutut tulee hoidettua asianmukaisesti. Syötetäänkö niissä enää edes haaskoja? Ainakin osan paikoista tiedän olevan sellaisia ettei mitään raatoja siellä ole, vaan pienempiä "herkkupaloja" jotta elukat hankkivat pääsääntöisen ravintonsa kuitenkin muualta. Jos joku tietää enemmän noista mahdollisista laeista/säännöksistä, niin linkkiä. Kiinnostaa.
 
Hukka
Hei haloo vaan itellesi.
Eläimet kuuluvat luontoon ilman pantoja ja ruokintapaikkoja. Kyllä niitä susia on niillä kuvaushaaskoilla nähty, ei ne sudet ymmärrä, että ne on karhuille tuotu :D

Ja jos ilman ruokintapaikkoja ja pannoituksia susi eksyy ihmisasumuksen lähelle, niin silloin pitäisi antaa vahvemman voittaa, ja se on ihminen aseineen. Näin on tapahtunut niin pitkään, kun ihmisiä on täällä asunut, ja niin pitäisi voida tapahtua vieläkin ilman, että joku susienhalaaja itkee suruaan susiraukan puolesta.
Sanoinko ettei sudet niillä kojuilla kävisi? Nimenomaan sanoin etten usko että ne sudetkaan siitä ihmiseen tottuu yhtään enempää kuin karhutkaan. Kyllä olen varsin tietoinen että susiakin niillä kojuilla käy.

Mites sitten lopetetaanko samalla kauriiden/peurojen/yms hirvieläintenkin ruokintapaikat? Ja linnunruokinta? Ne kanssa pitäisi vähintäänkin kauas kauas asutuksesta siirtää. Se on ihan ohjeistuksena ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä petojen kaukana pysyttelemisessä. Ilves ainakin seuraa noita hirvieläimiä ja linnunruokintapaikkojen mukana tuomia pikkujyrsijöitä ja saattaa niiden takia eksyä helpon ravinnon perässä asutusten lähelle. Ja ulkoilevan kotikissan kusimerkkaukset on ilvekselle suora kutsu helpolle aterialle. Lopetetaanko nää kaikki?
 
täällä
Minä asun susien lähellä. Lisäksi täällä on karhuja ja ilveksiä. Ajattelin joskus samalla tavalla kuin ap, mutta sittemmin olen muuttanut mielipidettäni. Ensinnäkään en ole yhtään elukkaa nähnyt, eikä niistä ole ollut mitään haittaa. Toisekseen, olen tajunnut että kuka vittu minä olen sanomaan että mikä tai kuka tälläkin alueella saa elää, eläimet ovat täällä kuitenkin olleet ensin. :) En tiedä mistä tuo viha niitä kohtaan edes tuli, varmaan median vouhotuksesta.. MUTTA olen kyllä sitä mieltä, että häiriötä aiheuttavat villieläimet, jotka ovat ihmiselle vaaraksi, pitää tappaa. Siis jos vaikka susi rupeaa pihapiirissä lapsia kyttäämään.
Enemmänkin taitaa tuo viha kohdistua niihin, jotka järkkymättömästi puolustavat susia. Voi sitä tietämättömyyden määrää, puhutaan susirajasta tai korpikuusen kannon aluksesta, jonne ihmiset ovat väen vängellä tunkeutuneet susien seuraan. Tai sitten puhutaan, että sudet olivat täällä ensin, no ei todellakaan olleet! Silloin, kun tänne rakensimme, ei kyllä ollut haisuakaan susista! Olisikohan pitänyt rakentaessa huomioida sekin, että täällä on joskus ollut dinosauruksia? HÄH? Siis haloo, tämä on vuosi 2014! Tämä käsittämätön maalaisjärjen puute... Oijavoi!

Taitaa olla susia kohtaan paremminkin pelonsekainen kunnioitus se lähin tunnetila.
 
täällä
[QUOTE="sipsi";30454193]Vähänhän noita ihan oikeasti tämän kokoisessa maassa on. Linkin mukaan vielä aika lailla levittäytyneetkin, pohjoisessa isoja alueita, joissa ei havaintoja ollenkaan.

Joku jossain aiemmin ketjussa kyseli, etten taida metsästää. En. Ei kuulu harrastuksiini :) Lähipiirissä kyllä koirilla metsästäjiä on. Miten hyvänsä, en minä kuitenkaan ymmärrä, että jos alueella on varmoja susihavaintoja, sinne viedään koira tutkapanta kaulassa ajolle. Tai jätetään susialueella koira pihaan narunpäähän.

Mutta jokaisella toki on oikeus mielipiteeseensä, minullakin :) Edelleen olen sitä mieltä, näin korpiasujanakin, että nuo alle 200 yksilöä mahtuvat tämänkokoiseen maahan. Toki jos susi pihaan tulee, on se usein jollain lailla viallinen, fyysisesti tahikka henkisesti, ja kenties kykenemätön hankkimaan ravintoaan. Onhan sellaisen lopettaminen jo eläinsuojelullinenkin teko.

Mutta en minä tähän(kään) asiaan liittyvää lietsontaa tahikka hysterisointia vaan jaksa ymmärtää. Onhan ihminen iät ajat elänyt luonnossa eläinten kanssa rinnakkain kuitenkin.[/QUOTE]

Niin katsos, kun nuo tapaukset, missä susi tappanut koiran, ovat todella, todella harvinaisia. Ja susia todella, todella harvoin kukaan näkee. Se, että yksi koira on tullut viimeaikoina raadelluksi susilauman toimesta, herättää pelkoa. Myös se herättää pelkoa, että susi tallusteli kotimme nurkilla kohti auringonlaskua vain muutama kuukausi sitten. MUTTA, kun emme me sen vuoksi voida lakata elämästä ja jättää tekemättä meille tärkeitä asioita. Tai hylätä harrastus, joka on henkireikä elämässä.

Se, että sudet saavat aiheuttaa tällaista hämminkiä, pelkoa ja epävarmuutta, on väärin. Ei niiden tarvitse tulla näin lähelle kaupunkeja ja ihmisiä. Tilaa kyllä löytyy muualtakin. Suomessa todella on erämaata, jossa saavat melskata mielin määrin. Huomaatko, mikä aiheuttaa hysteriointia? Oliskohan pelko?

Sinulla on tosiaankin oikeus mielipiteeseesi, mutta ihmettelen, että vaikka faktat kertoo, niin edelleen epäillään ja ihmetellään ja päivitellään. Eniten täälläkin ovat äänessä ne, jotka eivät suoraan sanottuna tiedä hevon helkuttia koko asiasta. Hysterisoidaan täällä, vaikka tietämys on 0.
 
täällä
[QUOTE="hmm";30454229]No... jos menee asumaan susien alueelle, pitää ottaa se riski että susia voi vastaan tulla. Luulis että nykyään olisi keksitty siellä susirajalla jo keinoja puolustautua susilta iltalenkillä, kaikenlaisia sumutorvia yms ne käyttää muuallakin maailmassa esim. jääkarhujen kanssa, joka on jo vähän isompi kaveri.

Ei niitä kaikkia susia voida Suomesta tappaa sen takia, että joku haluaa asua keskellä susimetsää. Haloo. Se että sudet tulee omilta alueiltaan ihmisten alueille (kaupunkiin) on asia eri, ja ne sudet on ihan ok tappaa.[/QUOTE]

Ei menty asumaan susialueelle, vaan sudet tulivat asumaan meidän alueelle :) Ja mikä se susiraja olikaan? Kehä 3? Jotain rajaa nyt näihin juttuihin, tappaa kaikki sudet?? WTF? Kuka hullu sellaista on ehdottanut?
 

Yhteistyössä