Pinoon toimineet rangaistukset!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nibbler
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nibbler

Aktiivinen jäsen
21.03.2007
17 292
1
36
miten teitä rankaistiin pienenä? ja mitkä keinot erityisesti toimi! :)
samallahan tästä saa poimia ideoita :)

ovien peukuttelusta: vietiin ovi saranoilta. yleensä mun ovi. ei toiminu mulla muta sisko ei sitte paukutellukakan ovia saman rangaistuksen pelossa :D

tupakoinnista: pihassa ei saanut polttaa alaikäiset. piti mennä kauas röökille. jos pihassa poltti menetti ensin yhden kaijuttimen, tokasta kerrasta toisen ja lopulta stereot.

Kotiintuloajat: tää ei ollu meillä mut ois saanu olla. jos tuli myöhässä kotiin otettiin tunti kotiintuloajasta pois, eli jos eilen oli kello 21.00 niin tänään se on 20.00 jne. jos tuli niin ja niin kauan ajoissa sai tunnin lisää :) tiedät kolmet siskokset joista kaks tuli aina 20.00 kotiin ja yks sai viilettää vielä 00.00 :D

Kotiarestejen neljä muotoa:
1. tavallinen viikon mittanen "et mee kavereilles" aresti
2. "et mee yhtään mihinkään" aresti. ei edes kauppaan, pihalle, parvekkeelle.
3."et mee kavereiles ikinä" aresti, joka kesti kuukauden (eli ikuisuuden)
4. "mee huoneesees aresti" koulun jälkeen huoneeseen.huoneesta kouluun. kesti viikon ekalla kerralla, kaks seuraavalla, kolme...kusella ja syömässä sai käydä.

Heh, mulla ei oikein ollut noita rangaistuksia tuossa iässä, mitä nyt viestistäsi ymmärsin. Murkkuiässä menin miten halusin. Pienempänä sain piiskaa tottelemattomuudesta... eipä mua juurikaan muuten rangaistu.

Meidän lapsilla toimiva keino seuraamuksina on konevuorojen peruutus, kotiaresti tai kuukausirahan vähennys/karkkipäivien poisto.

Mulla ei ollut oikein mitään rangaistuksia... Joskus uhkailtiin koivuniemen herralla mutten muista kertaakaan, että olisin siitä saanut.

Teininä mennä viipotin omien halujeni mukaan. Ei tullut rangaistuksia. Paheksuvia ilmeitä kyllä sitäkin enemmän mutta mitä se tehosi, ei mitään. Kerran isäni raivostui niin että antoi tukkapöllyä (olin silloin 13v)ja täytyy myöntää että se kyllä tehos. Kai enimmäkseen vain siksi että isä jollain tavalla edes näytti tunteitaan... muuten vanhempani, vaikka rakkaita ovatkin, olivat siihen aikaan auttamattomasti pihalla mun kanssani.

Meillä ei kotiintuloajoista tarvinnu neuvotella, kovin kummasti ne iskostu mieleen, että aikanaan pitää olla kotona. Ja jos ei tullu, niin seuraavalla kerralla ei ollu lähtemistä mihinkään :/ Siskotyttö joskus kokeili... Kerta sillekin riitti.

Nurkassa sain seisoa harva se päivä, pienempänä siis.

Joskus muistan äitin räpsäyttäneen mua persauksille pöytäluutulla.

2 kertaa sain selkään. Eka kerta oli se, kun mentiin kaverin kans yhdelle purolle, minne meno oli ehdottomasti kielletty, kun puro tulvi keväällä, ja silta oli tosi hutera. Kärähdettiin ja sain selkäsaunan, pari päivää kotiarestia, ja polkupyörä otettiin viikoksi pois.
Toisen kerran sain selkään, kun me saatiin siskon kans äitin serkulta ihanat lasten sateenvarjot. Toinen oli violetti, ja toinen vaaleen punanen. Kumpikin halusi violetin, ja varjot lopulta arvottiin. Sisko sai violetin, ja minä suutuspäissäni menin, ja rikoin sen... :whistle:

Kotiarestia (ei kavereita, ei telkkaria ) sai aika helposti tietyistä jutuista, esim. haistattelusta äitille :saint:

oi pitää lisätä ne arestit et miten ne hoidettiin meillä...

noista em. rangaistuksista ei nyt oo ollu mitään haittaa mun olemassa ololle, päinvastoin. vaikka teininä sitä katkeroituki helposti noista niin kun muutin omilleni olin jo melko kiitollinen siitä miten mut oli kasvatetu ja miks oli tehty noin.
mukaan mahtuu kyllä muutama ei niin onnistunut rangaistuskin, mutta niitä nyt en laita ku saatte jotain ideoita vielä :D

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:

noista em. rangaistuksista ei nyt oo ollu mitään haittaa mun olemassa ololle, päinvastoin. vaikka teininä sitä katkeroituki helposti noista niin kun muutin omilleni olin jo melko kiitollinen siitä miten mut oli kasvatetu ja miks oli tehty noin.mukaan mahtuu kyllä muutama ei niin onnistunut rangaistuskin, mutta niitä nyt en laita ku saatte jotain ideoita vielä :D

:saint: Mä kans vannoin teininä, että annan oman lapseni kasvaa itsekseen, enkä puutu kasvatukseen... :whistle: (Itse siis koen saaneeni ankaran ja tiukan kasvatuksen. ) Mutta kas kummaa, jos tuon villikon antais kasvaa miten sattuu, niin sehän pompottais meidät mennen tullen palatessa, jos ei vielä nyt, niin teininä sille ei menis mikään perille. Eli myös mä olen kiitollinen, että olen saanu kunnon kasvatuksen kotoa, samoissa jalan jäljissa on helppo nyt seurata, ja mun vanhemmat tukee meidän lapsen kasvatusta 100%. Tosin, meillä ei harrasteta selkäsaunoja, eikä tiskirätillä läpsimisiä, eikä muutakaan väkivaltaa.

Hmm. Muistan et pari kertaa ollu koti arestia niin etten saanu lähtee pihaa kauemmaks yksinäni, olin sillon n.8v ja kerran sit 15veenä kun olin jääny kiinni juomisesta.
Jotenkin muistan sen että tukkapöllyä oon joskus saanu.
Mut olin kyllä mielestäni ihan hirveen kiltti ja rauhallinen lapsi, ainakin omiin verrattuna =)

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:

noista em. rangaistuksista ei nyt oo ollu mitään haittaa mun olemassa ololle, päinvastoin. vaikka teininä sitä katkeroituki helposti noista niin kun muutin omilleni olin jo melko kiitollinen siitä miten mut oli kasvatetu ja miks oli tehty noin.mukaan mahtuu kyllä muutama ei niin onnistunut rangaistuskin, mutta niitä nyt en laita ku saatte jotain ideoita vielä :D

:saint: Mä kans vannoin teininä, että annan oman lapseni kasvaa itsekseen, enkä puutu kasvatukseen... :whistle: (Itse siis koen saaneeni ankaran ja tiukan kasvatuksen. ) Mutta kas kummaa, jos tuon villikon antais kasvaa miten sattuu, niin sehän pompottais meidät mennen tullen palatessa, jos ei vielä nyt, niin teininä sille ei menis mikään perille. Eli myös mä olen kiitollinen, että olen saanu kunnon kasvatuksen kotoa, samoissa jalan jäljissa on helppo nyt seurata, ja mun vanhemmat tukee meidän lapsen kasvatusta 100%. Tosin, meillä ei harrasteta selkäsaunoja, eikä tiskirätillä läpsimisiä, eikä muutakaan väkivaltaa.

JUST ja täysin samat ajatukset oli mulla kans, kunnes eksä näytti että se ei osaa tiskata :D
mulla oli ihan eri kasvatukset isän ja äidin perheissä ja oon saanu kokea hyvät ja huonot puolet molemmista. isällä oli todella vapaata sai mennä ja olla ihan rauhassa. muistan ku muutin isälle ja menin sen kanssa käymään kaupassa ku isällä jäi monttu auki ku aloin kassalla pakkaamaan pusseja. niin me tehtiin aina äitin ja isäpuolen kaa kaupassa käydessä niin emmä osannu aajtella että mä tekisin jotenki.. ei väärin mut oudosti :D

joissaki asioissa mentiin kyllä liian pitkälle kurissakin mutta monet kerrat varmasti sain ansioni mukaan.molemmista puolista on nyt helppo soveltaa jahka sinne asti päästään :)