Hei taas pitkästä aikaa!
Kovasti on tullut lisää tekstiä ja uusia hermoilijoita myös, kaikille onnittelut plussasta myös minun puolestani!
En ehdi lukea kaikkia tekstejä, mutta kärppis ehti jo minut huolestuttaa, ihanaa, että kaikki on kuitenkin kunnossa! Yritä nyt levätä!
Meillä oli tässä pientä panikointia näin 4. kuulle siirtymisen johdosta... Juuri kun ehdin huoahtaa helpotuksesta, että km-riski on nyt vain se 1%, niin alkoivat supistelut... Itse ensin ajattelin, että ovat normaaleja kasvukipuja, kun näin toisellä kolmanneksellahan se kohtu vasta alkaakin venyä ja paukkua, mutta omalääkärin mukaan vaikuttivat supistuksilta. Ja kun omalääkärini vaimolla on ollut km. juuri 4. kuulla, niin aika hysteerisessä kunnossa olin piankin... Soitin gynelle, joka käski ensiapuun... No sinne mies vei minut hysteerisesti itkevänä, pyörätuolilla lykättiin heti synnytysosastolle, joka oli aika kamalassa kunnossa, mutta henkilökohta aivan tajuttoman ystävällistä ja rauhoittavaa. Ihana harmaatukkainen gyne-setä, joka heti ensitöiksi ultrasi. Siellä ötökkä vilkutteli meille (vaikka epäilinkin, että pian näyttää meille keskisormea, kun hänen ykstyisyyttään jakuvasti häiritään, tämä oli 3. ultra 4.viikon sisällä!) ja istukka oli paikallaan! Huh helpotusta! Kohdunsuu tiukasti kiinni, mutta kohtu kipeä, kun tehtiin sisätutkimusta, eli "puolittain" supistunut, mitä se sitten tarkoittaakaan. Sain supistuksia helpottavaa lääkettä, ja nyt olen sitten yrittänyt levätä, mikä on meikäläiselle todellla vaikeaa!
Kävin myös antamassa verinäytteet ja virtsanäytteet siltä varalta, että on oireeton virtsatientulehdus (kiitos kärppis muuten vinkistä, jonka aikoinaan annoit), nimittäin sain tietää, että hoitamaton virtsatientulehdus voi saada aikaan supistuksia! Tulokset tosin tulevat vasta maanantaina, gyne määräsi sitten jo reseptin, jolla hoitaa tulehdus, jos sitä on.
Meillä muuten oli se normaali gynekäynti viikolla 10, ja gyne alkoi mitata omasta aloitteestaan sikiön niskapoimua! Pahinta oli, että tulos oli aivan arvojen ylärajoilla, ja gyne oikein sanoi, että sitä pitää nyt tarkkailla ahkerasti... Olimme toki huolissamme, mutta mieheni mielestä gyne vain mittasi väärin (kuvassa näkyy, että mittaus on ihan vino). No, seuraavalla viikolla menimme sitten siihen viralliseen np-ultraan, jonka suoritti viimeisen päälle olevilla laitteilla pelkkiin ultriin erikoistunut lääkäri, joka sai tulokseksi ihan alarajoilla olevan niskapoimun. Ja sanoi myös, ettei np-kuvauksesta saa luotettavia tuloksia ennen viikkoa 11, niin että ainakin meidän kohdalla oli tosi hyvä, että varasin tämän virallisen np-ultran vasta viikolle 11 enkä aiemmin, niin kuin meinasin. Olin tosi raivona gynelle, jolla ei ollut mitään valtuuttaa mitata mitään niin aikaisin, eikä varsinkaan sellaisella aataminaikuisella ultralla, joka hänellä oli käytössään. Viralliseen np-ultraan nimittäin tarvitaan ihan tietynlainen ultraäänilaitekin.
Saimme sitten myös bitestin tulokset, ja ne yhdistettyinä np-ultran tuloksiin (nenäluu näkyi myös) tuli kromosomihäiriöiden riskistä todella pieni. Ikäni mukaan riski on 1:488, mutta kun veriarvot ja np otettiin mukaan laskuihin, tuli siitä 1:9749 downin syndroomalle ja 1:16018 edwardsin ja pataun syndroomalle. En edes tiennyt, että riski voi olla pienempi kuin 1:1500, mutta vaikka nämä ovat kaikki vain todennäköisyyksiä eivätkä mitään varmuuksia, niin emme kyllä ole mistään kromosonihäiriöistä huolissamme.
Yritän nyt päästä tänne vähän useammin, niin että pääsen lukemaan/kommentoimaan muidenkin uutisia, enkä vain kertomaan laveasti omia kuulumisiani!
Tsemppiä kaikille!
:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 13+5 :heart: