Pino alkuraskauden hermoilijoille

onnea kärppis ihanista uutisista että kaikki on hyvin =)
täälläkin rupiaa olemaan pahoinvoinnit voiton puolella.
ainoa mikä todella tekee pahaa on jauheliha syötynä ja paistettuna :x
tytölle kun syötin yhtenä päivänä jauhelihapihviä niin joka haukulla meinas tul ylös...
sisli minäkään en siitä pahoinvoinnista pitänyt mutta aina kun oli niin aattelin vaan että kaikki on masussa hyvin kun muuten ei oireira olisi ;)
ja eikun pehkuihin. mitään muuta en tekis kun nukkuisin jos olis mahdollisuus |O

cadillac ja toukka 12+2
 
kimallus. mulla menossa kolmas raskaus ja tuntuu kanssa että enemmän kaikkia kipuja mitä ennen on ollut. välillä kun nostaa käsiä ylös tuntuu kun joku irtoaisi vatsassa. sitten on niitä alavatsan nipistelyjä. kaipa se on tää vanhuus :D
 
onnea kärppis hyvistä uutisista. :heart:

Mulla kolmas raskaus ja kanssa paljon enemmän nipistelyjä ja särkyjä kuin aikaisemmissa. Mainitsin siitä silloin alkuraskauden ultrassa yksityisellä ja se sanoi että johtuu jotenkin siitä kun paikat löysät ( :p ) , niin ne siellä enemmän kipuilee..

sade80 13+3 :heart:
 
Hienoja uutisia Kärppis, onnittelut, siellä se pieni sitkeästi tulee mukana vaan. Toivottavasti myös olosi alkaa helpottua.

Meillä oli tuo NT-ultra viime viikolla, kaikki kunnossa (toistaiseksi, sanoi lääkäri, mutta noinhan se onkin) ja trisomiaseulaan menen parin viikon päästä. Vointi on hyvä, ei juurikaan pahaa oloa, väsymystä tai muuta. Ruokahalu on turhankin hyvä, vaikka herkuista olenkin aika hyvin pysynyt erossa.

Ja onnittelut kaikille muillekin hyviä uutisia saaneille!
 
Kärppänä heinälatoon Pakko kommentoida tota sun lääkärikommenttia ummetuslääkkeistä. Ideana siis on ennaltaehkäistä ummetus, koska pienikään ponnistaminen vessassa ei ole hyväksi. Lääkärin ehdotus ummetuslääkkeistä ei tarkoita, ettei hän kuunnellut sinua vaan että hän yrittää mahdollisimman hyvin ennaltaehkäistä mahdollisia riskitilanteita.
 
Kanella tota se ei tarkoittanut. Tuon hiffasen itsekin, mutta se lääkäri ei tarkoittanut tuota. :) Siis se nimenomaan kommentoi siihen, et KUN mulla on ummetusta nyt (mitä ei ole), niin siksi kannatta nyt jo alkaa syödä tuota ummetuslääkettä. Koska tilanne ei tule tästä paranemaan, kun nyt jo ummettaa.

Siis ..hmm... hankala selittää. B) Mut kun tiedän, mitä itse sanoin ja mitä se sanoi, niin me puhuttiin sen kanssa kahdesta eri asiasta. :xmas:

Mut juu. Mulla saikku jatkuu. Ruskeeta tulee edelleen, seuraavana tavoitteena on selvitä tuonne tiistaille asti. B)

T. Kärppä ja papunen 12+6 (tai +5)
 
Voi mikä perjantaivelttous vaivaakaan! Ja työpäivä vaan jatkuuuu... Sorruin syömään karkkiakin niin, että sain huonon olon aikaiseksi. Mä, joka lupasin olla mukana herkuttomuuskampanjassa. Miten se kampanja muilla on edennyt?

Kärppiksen puolesta edelleen pidellään peukkuja. Päivä kerrallaan, onneksi jo tiistaina on ulta-aika. Meillä ainakin tuon nt-ultran tehnyt lääkäri oli todella perusteellinen ja tuntui, että tutki kaiken hyvin huolella. Muutenkin luottamusta herättävän oloinen herrasmies. Lepäilehän siis sinne asti taas :hug:

Olin muuten niin rohkea tuon em ultran jäljiltä että ostin äitiysfarkut! Käytetyt kyllä, ja vielä sovittamattakin. Vanhat housut menee edelleen oikein hyvin mutta innostuin niin ultran tuloksista :)

Hienoa viikonloppua ja hyvää vointia kaikille, almaa ja pieni n. 13+6 (jo!!)
 
AAM
almaa ja muut karkki/herkkulakkoilijat !! minähän sen herkkukielto vouhotuksen aloitin 10.08. ja täytyy sanoa että en pysynyt siinä kuin viikon... :ashamed: :ashamed: :ashamed: tää menee aina näin *semmoi syvä huokaus hymiö* :headwall: :headwall:

Sorruin katsos siihen Omarfazerlevyyn ja viimeisimmät karkkikohteet oli TuplaMint ja sitruunasuklaa Ärrältä.. :p MUTTA puolustuksekseni sanon sen että en ole antanut itselleni valtuuksia vetää övereitä.. suklaata vain sen yhden patukan ja omarlevykin kesti sen 5 päivää... ukko söi tosin siitä kolmasosan.. !!! :D ( ja sen toisen omarlevyn :kieh: jonka olin itselleni sääsätänyt )..
että saa sättiä nyt ja lujaa !!! :|

AM & hippunen 6+4 toivottelevat hyvää viikendiä kaikille ja hyviä sienestyssäitä :hug: :)
 
Hei taas pitkästä aikaa!

Kovasti on tullut lisää tekstiä ja uusia hermoilijoita myös, kaikille onnittelut plussasta myös minun puolestani!

En ehdi lukea kaikkia tekstejä, mutta kärppis ehti jo minut huolestuttaa, ihanaa, että kaikki on kuitenkin kunnossa! Yritä nyt levätä!

Meillä oli tässä pientä panikointia näin 4. kuulle siirtymisen johdosta... Juuri kun ehdin huoahtaa helpotuksesta, että km-riski on nyt vain se 1%, niin alkoivat supistelut... Itse ensin ajattelin, että ovat normaaleja kasvukipuja, kun näin toisellä kolmanneksellahan se kohtu vasta alkaakin venyä ja paukkua, mutta omalääkärin mukaan vaikuttivat supistuksilta. Ja kun omalääkärini vaimolla on ollut km. juuri 4. kuulla, niin aika hysteerisessä kunnossa olin piankin... Soitin gynelle, joka käski ensiapuun... No sinne mies vei minut hysteerisesti itkevänä, pyörätuolilla lykättiin heti synnytysosastolle, joka oli aika kamalassa kunnossa, mutta henkilökohta aivan tajuttoman ystävällistä ja rauhoittavaa. Ihana harmaatukkainen gyne-setä, joka heti ensitöiksi ultrasi. Siellä ötökkä vilkutteli meille (vaikka epäilinkin, että pian näyttää meille keskisormea, kun hänen ykstyisyyttään jakuvasti häiritään, tämä oli 3. ultra 4.viikon sisällä!) ja istukka oli paikallaan! Huh helpotusta! Kohdunsuu tiukasti kiinni, mutta kohtu kipeä, kun tehtiin sisätutkimusta, eli "puolittain" supistunut, mitä se sitten tarkoittaakaan. Sain supistuksia helpottavaa lääkettä, ja nyt olen sitten yrittänyt levätä, mikä on meikäläiselle todellla vaikeaa!

Kävin myös antamassa verinäytteet ja virtsanäytteet siltä varalta, että on oireeton virtsatientulehdus (kiitos kärppis muuten vinkistä, jonka aikoinaan annoit), nimittäin sain tietää, että hoitamaton virtsatientulehdus voi saada aikaan supistuksia! Tulokset tosin tulevat vasta maanantaina, gyne määräsi sitten jo reseptin, jolla hoitaa tulehdus, jos sitä on.

Meillä muuten oli se normaali gynekäynti viikolla 10, ja gyne alkoi mitata omasta aloitteestaan sikiön niskapoimua! Pahinta oli, että tulos oli aivan arvojen ylärajoilla, ja gyne oikein sanoi, että sitä pitää nyt tarkkailla ahkerasti... Olimme toki huolissamme, mutta mieheni mielestä gyne vain mittasi väärin (kuvassa näkyy, että mittaus on ihan vino). No, seuraavalla viikolla menimme sitten siihen viralliseen np-ultraan, jonka suoritti viimeisen päälle olevilla laitteilla pelkkiin ultriin erikoistunut lääkäri, joka sai tulokseksi ihan alarajoilla olevan niskapoimun. Ja sanoi myös, ettei np-kuvauksesta saa luotettavia tuloksia ennen viikkoa 11, niin että ainakin meidän kohdalla oli tosi hyvä, että varasin tämän virallisen np-ultran vasta viikolle 11 enkä aiemmin, niin kuin meinasin. Olin tosi raivona gynelle, jolla ei ollut mitään valtuuttaa mitata mitään niin aikaisin, eikä varsinkaan sellaisella aataminaikuisella ultralla, joka hänellä oli käytössään. Viralliseen np-ultraan nimittäin tarvitaan ihan tietynlainen ultraäänilaitekin.

Saimme sitten myös bitestin tulokset, ja ne yhdistettyinä np-ultran tuloksiin (nenäluu näkyi myös) tuli kromosomihäiriöiden riskistä todella pieni. Ikäni mukaan riski on 1:488, mutta kun veriarvot ja np otettiin mukaan laskuihin, tuli siitä 1:9749 downin syndroomalle ja 1:16018 edwardsin ja pataun syndroomalle. En edes tiennyt, että riski voi olla pienempi kuin 1:1500, mutta vaikka nämä ovat kaikki vain todennäköisyyksiä eivätkä mitään varmuuksia, niin emme kyllä ole mistään kromosonihäiriöistä huolissamme.

Yritän nyt päästä tänne vähän useammin, niin että pääsen lukemaan/kommentoimaan muidenkin uutisia, enkä vain kertomaan laveasti omia kuulumisiani!

Tsemppiä kaikille!

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 13+5 :heart:
 
miracle: kiitos ja ihanaa, että olet täällä odotuspuolella! :heart: Tosin supistukset eivät ole vielä loppuneet, mutta kyllä lääke / lepo selvästikin jo vaikuttaa, ja tänään niitä on jo huomattavasti vähemmän. Pitää oppia ottamaan rauhallisesti, mikä on todellakin yllättävän vaikeaa ihmiselle, joka on tottunut liikkumaan/riehumaan muutenkin ihan hulluna :D
 
Lentis mukavan kivaa, että olet takas =) Ja noista supistuksista... oletko kurkannut helmimasuihin ku siellä Lorelailla oli löydetty streptokokki B? Onko sulta tutkittu nyt tuo bakteeri kohdunsuulta? Se on erittäin usein supistelujen aiheuttajana!! Ilmeisesti siitä aika vähän puhutaan, mutta on melko yleinen. Ja hoituu helposti antibioottikuurilla.
 
Uusioäippä! En ole ehtinyt oikein lukea mitään, mutta multa otettiinkin tamponinäyte emättimestä pari viikkoa sitten, ja siellä oli ilmeisesti hiivatulehdus, johon gyne määräsi emätinpuikkoja hoidoksi. Papa-näyte otettiin silloin alkuraskaudessa, se oli ihan puhdas. Eli ei ollut varmaan sen kummempi tulehdus, kun vain emätinpuikkoja määrättiin. Hups! Nyt vasta huomasin, etten ole muistanut hakea noita emätinpuikkoja apteekista... Paras mennä sinne huomenna. Tai siis lähettää mies hakemaan... ;) Ennen raskautta multa testattiin tamponilla kaikki mahdolliset jutut, eli en usko että mitään vakavaa on sen jälkeen ehtinyt ilmaantua, mutta hyvä tietää kaikki mahdolliset syyt, mitkä voi aiheuttaa, vai mitä? Eli jos muillakin on vinkkiä siitä, että mikä voi aiheuttaa supistuksia jo tässä vaiheessa, niin kertokaa ihmeessä! :wave:
 
...no mutta tulithan siekin vihdoin takasin, Lenttis!!! Tervetuloa!! Joko remppa on valmis?
Hurjaa, kun teitä on säikytelty!!! Suppareita mulle on ainakin joskus aiheuttaneet liika touhuilu, nesteenpuutos, joskus jopa liian tiukat housut, ja seksi. Mun täytyy aina muistaa juoda (varsinkin loppuaikoina) tarpeksi, muuten ne alkaa taas...

Voi raato, eikö tää väsymys lopu ikinä? Aamulla muutama tunti oon ok, sitten tulee täydellinen lorvikatarri. Meinaa oikein mennä silmät väkisin kiinni. Nytkin on sivuokset pahasti kesken (eli on sotkuisempaa kuin silloin, kun aloitin), muttei natsais yhtään.
No, ei auta.

Leidi ja ipana 13+6
 
Leidi, huomasin, että olit jo minua kaipaillutkin :D :hug: Enpä tiedä muuten uskaltaako vielä aloittaa seesteisten keskiraskaudesta nauttijoiden pinoa :LOL:

uusioäippa: lentis puhui taas vaihteeksi läpiä päänsä: mies juoksi apteekkiin hakemaan niitä gynen määräämiä emätinpuikkoja, ja yllätys yllätys: ne olivatkin antibiootteja ja nimenomaan vakavaan emätintulehdukseen! Eli siinä sitä hiivatulehdusta... Kun soitin gynelle tuloksista, olin niin sekaisin näistä suppareista, etten hoksannut kysyä, että mikä tulehdus oli kyseessä, kirjoitin vain lääkkeen nimen ylös! Eli on aivan mahdollista, että nämä supistukset ovat juuri tämän tulehduksen aiheuttamia!!! Toivottvasti kuuden päivän kuuri tehoaa ja supparit loppuvat! Mutta vinkkisi oli siis tosi hyvä, onneksi olin ehtinyt jo otattaakin tuon näyteen!
 
Lentis tuo streptokokki ei näy papakokeissa tai muissa vaan testataan ihan erikseen jos esim kovasti supistelee. Ja se voi ilmaantua ihan missä vaiheessa raskautta vaan...

Mun mielestä sun kannattaa varmistaa, että onko se nyt lähiaikoina testattu. Se ei ole sulle vaarallinen, mutta tarttuu synnytyksessä vauvaan ja voi olla hänelle vaaraksi. Täälläpäin on tapana heti testata tuo neuvolassa jos juuri esim kovasti supistelee ennen aikojaan.
 
Uusis: täällä Italiassa siis otetaan sellainen tamponi, jolla testataan nuo tulehdukset, siinä näkyy ihan kaikki kolibakteerista gardnerellaan! Ja tosiaan nyt siis löytyi mulla joku tulehdus, mutta en vielä tiedä mikä, mutta aloitan antibioottipuikot jo tänä iltana!
 
No terve Lentis, ja tervetuloa takaisin! Heti osui nuo asiatkin, mulla kanssa varsinkin eilen illalla vatsasta 'kouristeli', oletan että olisivat olleet supistuksia. Eivät kovin pahasti sattuneet mutta kuitenkin niin, että hieman pelästyin. En tietysti ole edes varma olivatko supistuksia (kun en ole aiemmin niitä kokenut) tai vain niitä venymiseen ja paukkumiseen liittyviä tuntemuksia.

No, onnneksi tänään on tuntunut paremmalta, eikä näihin tuntemuksiin ole liittynyt vuotoja tai muuta. Toivottavasti Lentksenkin supistukset jo helpottavat, osaisitko kuvailla enempää miltä ne tuntuivat?

Vilkaisin täällä netissä roikkuessani noita vatsakuvia ja jestas että olikin aika isoja. Kertokaa te aiemmin raskaana olleet, onko ison vatsan kanssa hyvä käyttää sellaista tukivyötä - tuntuuko olo paremmalta? Ja entä turvavyön alennin, oletteko monet käyttäneet & mitä mieltä olette?

Olen parin viikon sisällä menossa parillekin ulkomaanmatkalle ja varmasti paikkoihin, jossa lastenvaatteet ja tarvikkeet saattaisivat houkutella ostoksille. Iiks, jokohan niitäkin uskaltaisi?
 
Heips pitkästä aikaa almaallekin! :D

Noista supistuksista: enhän minäkään niitä osannut tunnistaa, mutta kun kuvailin lääkärille, niin hänestä ne siltä kuulostivat, ja sitten gyne totesi sisätutkimuksessa, että kohtu oli "puolittain" supistunut. Lähinnä ne tuntuvat kuukautiskrampeilta, välillä ovat olleet todella kivuliaitakin, välillä on tuntunut kohdunsuulla kuin puukolla pistettäisiin, mutta useimmiten on sattunut jotenkin kuin pintapuolisesti alamahassa kohdun kohdalla. Nyt kivut ovat lieventyneet (lääkityksen ansiosta?) ja lähinnä tuntuu siltä, että alavatsa kovenee ajoittain, selvästikin kohtua kramppaa.

Tänään haimme testien tulokset, ei ollut virtsatientulehdusta, eli ainakaan se ei ole syynä. Ma soitan gynelle ja kysyn, että mikä tulehdus mulla oikein on, ja että voiko se olla syynä. Viimeksi kyllä sanoi puhelimessa, että nää on rasitussupistuksia, että olen yksinkertaisesti rasittanut itseäni liikaa. Hemmetti, himourheilijalle on tosi vaikeaa ottaa iisisti... Ja kun mies paiskii muutenkimn paljon töitä, niin on inhottavaa sälyttää harteilleen sitten "minunkin työt". Tänään lakaisi, luuttusi ja pyyhki pölyjä, vaikka äsken just lähti yövuoroon töihin. Onneksi löydettiin siivooja, joka rupeaa käymään meillä kerran viikossa sitten kun remppa/koti on valmis, on sillä kovempi tuntipalkka kuin mulla enkun opettajana viime vuonna, kun opetin yksityiskoulussa, mutta eipä se nyt meitä konkurssiin vie, vaikka käykin kerran viikossa luuttuamassa ja tekemässä isommat siivot. Yritän nyt paukuttaa päähäni, että mulla ei ole helppo raskaus, enkä tosiaan lenkkeile ison mahani kanssa niin kuin vielä pari kuukautta sitten kuvittelin :D

Eli levätkää kaikki odottajat minkä vain voitte, vai mitä? =)

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 13+6 :heart:
(vau, huomenna alkaa viikko 14!)

p.s nyt aion katsoa ekaa kertaa meditaatiodvd:tä, jonka ostin, ehkä se auttaa rentoutumaan ja sitä kautta myös näissä suppareissa
 
Lentis: Ne sun rasitussupistukset on siis ollu osittain kivuliaita? Kun mulla masua yleensä kiristää jos ajan nurmikkoa (meil ei oo päältä ajettavaa) tai imuroin, mut ei se satu. Joku päivä kun seisoin miehen vieressä ja se vetäisi prätkäsahan käymään, ni mun masu kovettu. Oletin tän tyypin olevan vaan metelille altis.
F 13+3
 
Finttu: kyllä, ne ovat olleet välillä niin kivuliaita, että olen kivusta ihan itkenyt. Sen vuoksi lekurit ovat välillä huolissaan olleetkin, kun niiden ei kuuluisi olla kivuliaita. Toisaalta mulla on yleensä ottaen ihan tajuttoman alhainen kipukynnys, niin että voihan olla, että jollekin toiselle ne eivät olisi kipeää edes tehneet. Supistuksiahan tulee koko raskauden ajan, suurin osa vain alkaa huomata/tuntea ne vasta toisen kolmanneksen lopulla tai vasta viimeisellä kolmanneksella (Braxton-Hicks). Mutta jotkut ovat niin herkkiä, että tuntevat ne jo näin alussa. Eli ovat myös ihan normaaleja, siltikin pitäisi levätä, aina kun niitä tuntee, etteivät ne muutu kivuliaiksi/pahene.
 
Finttu: Suomessa ollaan kyllä joskus hiukan liiankin huolettomia, sekä Italiassa että kaikilla mahdollisilla enkunkielisillä sivuilla käsketään aina levätä, jos tulee supistuksia, etteivät ne vain äidy pahanlaatuisiksi. Suurimmalla osalla noi supparit ovat ihan harmittomia, mutta viime vuosina on ulkomailla lopetettu tuollainen "ihan normaalia" -asenne sen vuoksi, että kuitenkin pienellä osalla ennenaikaiset supistukset saattavat aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen/keskenmenon. Eli itse kyllä välttäisin rasitusta, jos niitä supistuksia tulee, vaikka ne eivät kivuliaita olisikaan. Mutta mua on kyllä käsketty erityisesti levätä just siksi, että mulla ne ovat välillä (nyt taas) kivuliaita.

Eli siis ehdottomasti normaaleja suurimmalla osalla, mutta ulkomailla lepoa suositellaan joka tapauksessa kaikille!
 

Yhteistyössä