Pino alkuraskauden hermoilijoille

EN OLE TÄÄLLÄ. :saint: :ashamed: :ashamed: :ashamed: :ashamed: :ashamed: :ashamed:

Lenttis: noita gefiluksia kantsii itse asiassa syödä ihan koko ajan (tai ylipäätään maitohappobakuja, joita saa esim. jogusta. Pitää vaan syödä aika paljon jogua..). Ne ehkäisee hiivaa sekä äidillä sairauksia (parantaa siis vastustuskykyä ) ja tuo jälkimmäinen on tullut todistetuksi: sinä aikana, kun oon niitä syönyt, ukko on ollut oksussa ja monessakin flunssassa, mutta minä, joka aina sairastun, en ole tullut kipeeksi. Lisäksi, jos on esim. allergiaa, kuten mulla, niitä suositellaan, koska niiden pitäisi myös hillitä raskaudenaikana (ja kai vähän muulloinkin...) allergiaoireita.

Tuohon raskauden vikaan kolmannekseen: Silloin niillä on vauvan kannalta eniten merkitystä, mutta jos niitä syö koko raskauden ajan, joidenkin tutkimusten mukaan ne ehkäisevät myös sillä vauvalla allergioiden syntyä. Eivät välttämättä estä, mutta onpahan paremmat tsänssit. Itse vetelen niitä tuossa toivossa (eniten), koska meillä valitettavasti sekä isukki että äitikkä on moniallergisia... Jos ees jotain estäis, niin bueno. :)

Kärppis, juu, et sä täällä ole, oot vaan mun nettimielikuvituskaveri :D Mullakin on tällainen luova tauko meneillään :D Tai niitä on mulla kyllä aika paljon. ihan totta puhuen, mun keskittymiskykyni on ollut aivan kadoksissa raskaaksi tulosta saakka, aina 15 minsan välein on pakko tehdä jotain muuta :eek:

Mites noi gefiluskapselit, kantsiiko niitä otta kaksi kerrallaan vai yksi illalla ja yksi aamulla, vai riittääkö yksi päivässä? Entä pitääkä ottaa tyhjään mahaan vai voiko ottaa ruuan kanssa?

:whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: ---moi. :ashamed:

Mut mun puolustukseni on nyt se, et sain ton valmiiksi, oikoluku enää jäljellä. Eihän sitä voi alkaa ennen kuin on pitänyt hiukan taukoa. :saint: :saint:

Mä otan kaksi kerrallaan ja samaan aikaan kuin muutkin (foolihapon ja allergialääkkeet) eli en niin täyteen, mutten tyhjäänkään mahaan. Eli siis sillä ei ole väliä. :) Muista, et se purkki pitäs avaamisen jälkeen pitää jääkaapissa. :)

Joo, tuon jääkaapin takia joudunkin odottamaan Italiaan paluuta, kun ne muuten olisi matkalla liikaa kuumuudessa.

Mä taas oottelen toimeksiantoa, jonka pitäis tulla jossain vaiheessa emailiin, siksi mä täällä roikun :whistle: Enhän mä muuten ikinä :whistle:

Kat
Ups, niinpä onkin.. :) Hyvä etten menny itseeni apteekkiin nolaamaan..
Neuvolassa oli käytössä aika vanha ultralaite. Tekivät vatsanpäältä. Kaikki oli kunnossa ja raskausviikoiksi vahvistettiin nyt 9+1. Pienet kädet ja jalat näkyi, iso pää. Sydän sykki ja siellä se pikkuinen liikuskeli. Ei turvotusta. Huomenna vielä verikokeisiin.

Katille onnea hyvin menneestä nt-ultrasta! :flower:

Eikö siellä yhtään sanottu, että olisi aikaista mittaukselle? Meinaan on EPÄREILUA, että meikäläistä piinataan tällä tavalla, että niin myöhään pääsee sinne nt-ultraan, nyt joudun maksamaan erikseen uuden varhaisultran 10+2 sen sijaan, että kävisin suoraan np-ultrassa :kieh: Siis mulle sanottiin, että jopa 11+1 olisi "kovin aikaista". :headwall: Aion kyllä mennä sinne silloin 11+1, jos kerran ihan normaalilla ultraäänilaitteella voi sen tehdä jo 9+2!

Nama sikiotutkimukset kiinnostavat minua ja olen siksi sherlokkina vahan nuuskinut. Ja loytanyt seuraavaa - tiedot ovat peraisin Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittamiskeskuksesta.

Suomessa on ongelma naiden tutkimusten kanssa koska on kuntia, joissa tutkimukset tehdaan vaaraan aikaan jne. ja siksi Stakes on kehittanyt valtakunnallisen hoitosuunnitelman, joka tulee pakolliseksi vuoden 2010 alkuun mennessa. Alhaalla otteitta heidan raportistaan:

Sikiön rakenne- ja kromosomipoikkeavuuksien seulontamenetelmät vaihtelevat
Suomessa suuresti sekä eri kuntien välillä että saman sairaanhoitopiirin sisällä.
Tämä on johtanut epätasa-arvoon ja tarpeeseen yhdenmukaistaa seulontakäytäntöjä. Suomessa on käytössä hyvin erilaisia seulontamalleja, joista osa ei enää vastaa hyvälle seulonnalle asetettuja tavoitteita.Asetuksen tavoite on seulontaohjelman yhdenmukaistaminen ja laadun parantaminen. Suomen julkisen terveydenhuollon tarjoamat sikiöseulonnat yhtenäistetään asetuksen mukaisesti vuoden 2010 alkuun mennessä.

Ensisijainen kromosomipoikkeavuuksien seulontamenetelmä on ns. varhaisraskauden yhdistelmäseulonta:
Raskausviikoilla 8-11 otetaan raskaana
olevalta verinäyte. Yleinen ultraäänitutkimus on ajoitettava raskausviikoille 10-12, jolloin mitataan sikiön niskaturvotus.

Watrossi

p.s. Karppa, kiitos vinkista.

Eli jos Kat on nt-ultrassa vkolla 9. niin Stakes'in suositusten mukaan se on liian aikaista. Missa kunnassa asut Kat? Vuodesta 2010 alkaen tallaista en enaa saisi tapahtua. Kylla sun Lentis kannattaa odottaa sinne 11 vkolle asti!

Watrossi: eli siis kyse taitaa olla vain jonkun tietyn kunnan toimintatavoista, eikä minkään tekniikan kehittymisestä. Mä vaan ajattelin ensin, että tekniikka olisi jotenkin kehittynyt, mutta nyt kyllä luin, että niskaturvotus mitataan noilla viikoilla siksi, että ne on ne ainoat "luotettavat" viikot, joilla se voidaan mitata, koska esim. viikon 13 jälkeen se turvotus laskee kaikilla, eli siitä ei kertakaikkiaan saa mitään luotettavaa tulosta, jota verrata. Siis ei liity mitenkään mihinkään tekniikkaan, vaan nimenomaan sikiön kehitykseen, joka kulkee omia aikojaan tekniikoista riippumatta.
Sitä sen sijaan en tiedä, että miksei suositella mitattavaksi ennen viikkoa 10.

Mutta aion nyt sitten tosiaan odottaa viikolle 11, kun sitä suositellaan ja ainakaan en sitten mieti, että onko liian aikaista/myöhäistä, kun olen just sellainen, että sit stressaisin siitä. Vaikka mielelläänhän sitä saisi kaikki tulokset mahd. pian ja ennen kaikkea näkisi, että siellä se pikkuinen on, kun nyt sitä vaan miettii, että ollaanko siellä hengissä vai ei.

Ja nyt mulla on tosi kuumeinen olo, poskia kuumottaa ja pahoinvointia, mutta ei sellaista raskauskuvotusta, vaan ihan kuin oisin tulossa kipeäksi. En kai mä nyt vaan ole saanut sitä hemmetin listeriaa jostain :'(

Kat
Oulussa. Ja eipä se lääkäri sanonut kuin, että näillä viikoilla voi katsoa onko turvotusta. Sehän sit yhdistetään siihen verikokeeseen se tulos. No, en mä ainakaan ala tästä hermoilla. Pääasia et kaikki näytti normaalilta. Katsellaan jos sit käydään vielä rakenneultrassa yksityisellä.. Muutenkin oon tosi levollisin mielin liikenteessä. =)

Voi lentoemo: ei sulla varmaankaan oo mitään listeriaa. Nyt on ainakin täällä meilläpäin ihan rehellistä oksennustautia liikkeellä. Mäkin ripuloin joku päivä kaks kertaa, enkä eikä edes käynyt mielessä, et mulla olis joku listeria.
Sitäpaitsi, eikös se voi olla aikas kauankin oireeton, koko listeria?

Finttu, no voihan se olla jotain 3-70 päivää se itämisaika, mutta oksettaa ihan kauheasti ja on aivan kuumeinen olo. Voi itku :'(

Kat: hyvä kun olet rauhallinen, mä se täällä vaan hermoilen ja olen kateellinen, kun joudun itse odottamaan niin kauan :headwall:

Lenttis otapa rauhallisesti. Voi olla ihan vain kesäflunssa, allergia tms. joka tuota oloa aiheuttaa. Ja jos pahenee, käväiset lääkärillä. :)

Mut joo. Onpa "hauska" lukea tuota np-ultra juttua. Meillä meinaan ihan yleisesti se tehdään VASTA 13+ viikolla, kuulemma ennen ei näy. :kieh: Mulla on 13+5 se aika... Kiva, kiva. Pitääpä vielä kysästä, kun käyn siellä yksityisellä gynellä nyt ens maanantaina. Kysyn sen kannan tuosta asiasta ja jos sanoo, et silloin on liian myöhästä niin ne saakeli saa kyllä järjestää sen mulle tuolta neuvolasta jo aikaisemmin. :kieh: (look out, pregnant lady coming.. :xmas: )

Ja sit hän kysyy vielä tyhmänä. Kun tuossa Watrossin tektipätkässä lukee raskausviikoilla 10-12 niin tarkoittaako se, että 9+ on just tuo 10. raskausviikko? Missä tapauksessa Katin aika oli just oikeeseen aikaan? ...ja missä tapauksessa multa vois sen siellä ens viikon ultrassa jo mitata?

Kaikkea mäkin nyt murehdin, kun saakeli tiedä, onko papunen enää edes hengissä. :snotty:

Lenttis mikä lähde sulla on tohon niskaturvotuksen laskuun 13. viikon jälkeen? ...valmistautuu huomista soittoaan varten.. :whistle: Tässä vähän tein taustatyötä ja kyselin muilta ja mitä kävikään ilmi. Kaverille sitä ei enää edes suostuttu tekemään, kun sillä olis ollu 13+ menossa ja sanottiin, että on iiiiihan liian myöhästä sitä enää tehdä. Joh. Ja sit mulle varataan aika 13+5, koska silloin on just se oikea aika. Sama paikkakunta kuitenkin kyseessä. :xmas:

Ja Watrossi voisitko heittää myös linkillä... :whistle:

*tulee soppakauhan kanssa hämmentämään keittoa*
Mä luin juuri tuosta lähetteestä, jonka sain np-ultraa ja verikoetta varten, että ultra tehdään rv:lla 11+0 - 13+6. Mutta näin siis Kanadassa.

Olinko se siis minä, joka eilen tuskailin oireiden loppumisella??? Joo, eilen se alko taas, illalla. Mies tuli kotiin, ja mä sanoin, etten voi edes mennä keittiöön (tiskiallas tai putket muka lemuaa). Kaupasta en saanut ostettua oikein mitän ruokaa, kun kaikki oksetti.

Tää päivä on mennyt ihan makoillessa, ja oksensinkin kerran oikein komeasti. Pojat reppanat ihan huolissaan, kun äiti yökkii... mahaan sattuu välillä ihan kamalasti. Pistelee ihan alhaalta ikävästi.

Voi Tuomis, sun hermoja nyt koetellaan oikein urakalla... vieläkö on ollut tuhrua? Kunpa sä pääsisit johonkin ultraan pian pian pian, ihan oman mielenrauhasi takia! Tai edes kuuntelemaan jumpsutusta... Niitä odotellessa, ota oikein rauhallisesti, pistä koivet kohti kattoa, ja hengitä syvään! Tsemppiä!

Mä koitin muten eilen bongata kohtua tuon pullataikinan alta, enkä mä mittään löytänyt. Taitaa se olla vielä visusti piilossa sisälmyksissä.

Apropoo muuten, oletteko huomanneet raskauden vaikuttaneen säärikarvojen ym. kasvuun ? Mä en ole vielä tällä kertaa, mutta kolmesta ekasta höyläsin kuin viimeistä päivää, ja aina vaan oli sänkeä. Pojat tuli. Viimeisestä panin oikein merkille, ettei tarvinnut sheivata läheskään niin usein; tuloksena tyttö. Olikohan sattumaa?

Kärppis, mulla on just samat tiedot kuin leidillä, eli gynen antamassa "aikataulussa" np-ultra viikoilla 11-13 eli 12.-14. viikolla, ja rv 10 ei tarkoita 9+0-9+6, vaan rv 10 on 10+0-10+6, eli on 11. raskausviikko. Eli siinä mielessä tuo Katin aika oli liian aikainen kaikkiin noihin virallisiin suosituksiin verrattuna. ja rv9 on 10. raskausviikko mutta ei tietenkään rv10, noiden pisteiden kanssa pitää olla tarkkana, jos pitää just näitä aikoja varailla. Eli en menisi tuohon nt-ultraan rv9, koska jos olen ymmärtänyt oikein, ei silloin voi saada luotettavaa tulosta, aivan kuten sitä ei voi saada sit sen rv13 jälkeenkään. Siis kyllähän sitä niskaa voi mittailla milloin vain, mutta ei se tulos ole sitten välttämättä luotettava.

Sen sijaan mun italiankielisessä raskauskirjassa, joka on käännetty brittiläisestä teoksesta italiaksi, sanotaan, että sen voi tehdä viikoilla 10-13, eli jälleen 10+0 eteenpäin 13+6 saakka. Mutta sitten varsinaisessa ultrapaikassa sanoivat, että pitää olla jo 11+0, ennen kuin lähtevät sitä mittamaan, ja että se 11+1 olisi sekin vielä kovin aikainen, parempi olisi 12+1.

Nyt tää mun listeriakohtaus näyttää hiukan taantuneen kun jouduin töitä tekemään :D Ehkä mä sain vain liikaa aurinkoa kävelyllä :whistle: Mulla on kyllä ollut auringonpistos päässä varmaan syntymästä saakka :D

Kyllä tuolla netissä näyttää olevan sellaisiakin tietoja, jonka mukaan tuo niskaturvotus voidaan laskea jo 10. raskausviikolla, eli rv 9:llä, eli kyllä se varmasti on ihan luotettavaa jo aikaisemmin. Varmaan muissa maissa ollaan hyvin konservatiivisia ja otetaan jotenkin varman päälle, kun ei mitata ennen kuin rv10 tai rv11. Joka tapauksessa se niskaturvotus on sellaista, jota verrataan sen sikiön ikään. Vaikka jos nyt viilataan pillkua, niin eihän se ole sikiö ennen kuin rv 10 :D

Toisaalta siellä puhutaan myös 13. raskausviikolle saakka, eli sen mukaan rv 13 olisi liian myöhäistä! Hiukan tulee mieleen, että jollakulla noista lääkäreistä menee pilkut sekaisin, eli joku tarkoittaa rv10 puhuessaan 10. rv:stä jne. Mutta onko sekaisin nuo nettikirjoittajat vai meikän kirjat, sitä en osaa sanoa.

Tv. lentis ja pieni alkio

Kiitti lenttis. Koitan soittaa sinne nlaan huomenna joka tapauksessa ja kysyn, koska stakesilla tosiaan lukee 10-12 ja mulla se aika ois 13+5. Vielä kun on mahdollista, et papunen ois muutaman päivän vanhempi, se vois periaatteessa olla jo 14+, kun sinne oisiin menossa. Eli liian myöhään.

Ja tosiaan mikä hauskinta: vielä vuosi sitten mun kaverille ei sitä suostuttu enää tekemään, KOSKA sillä olis ollu jo 13+ menossa. Ja sama paikkakunta, jopa sama nla. :xmas:

Kärppis, vaihdoin ton toisen linkin sellaiseen, jossa sanotaan, että vipa päivä on siis 13+6, se sanotaan siinä hyvin selvästi.

The NT scan must be done when you're between 11 and 14 weeks pregnant. (The last day you can have it done is the day you turn 13 weeks and 6 days pregnant.) It's usually offered along with a blood test in what's known as first-trimester combined screening.

lenttis
kyselit niistä pillereistä olikos gefilus.
meidän perhe syö niitä rela tapletteja ja niitä mielestäni yksi päivässä riittää.
tytölle on joskus lääkäri määrännyt noita gefilus tapletteja ja niitä annettiin silloin yksi päivässä.
minä ainaskin otan tuon tapletin aina kun muistan.
ne ovat hyviä kun voivat olla huoneen lämmössä.
kaikkea sitä nyt yrittää tehdä erillä tavalla kuin kahdesta edellisestä raskaudesta koska pojalla oli hieman vatsan väänteitä mutta tytöllä oli sitten kunnolla koliikkia :(
nyt sitä vain toivoo että jos nyt tulisi se helppo lapsi sillainen kuin kaikilla muilla on.
nukkuu meilkein sairaalasta kotiin tullessa yöt, eivät koskaan kitise.....

cadillac ja toukka 8+2 :heart:

Oi ihanaa, tänään kopsahti luukusta kutsu ultraan. Näin nopsaa, vasta toissa päivänä kävin neuvolassa! Noh, ultraan aikaan vielä muutama viikko, eli 11.8. ja silloin mulla viikkoja kasassa 11+5. Jotenkin helpottaa kun tietää edes sen, koska selviää onko kaikki kunnossa vai ei. Kyllä tää helvata soikoon on sellaista hermoilua. :/

Kivaa päivää kaikille hermoilijoille! :flower:

kimallus 9+1

Cadillac: kiitos vinkeistä! Toivotaan kaikille sitä helppoa lasta, vaikka itse kyllä mielessäni jo valmistaudun jatkuviin yöheräilyihin, koliikkiin ja atooppisiin ihottumiin. En missään tapauksessa haluaisi elätellä liian ruusunpunaisia unelmia vauvaelämästä ja siksi yritän miettiä jo nyt kaikkia mahdollisia ongelmia ja niihin tietysti myös ratkaisuja, kun sitten tosi väsyneenä ei varmaan mitään opuksia jaksa lukea imetyksen välillä :D

Kimallukselle onnittelut ultrakutsusta!

Itseä tosiaan jänskättää jo nyt se ens viikon toinen varhaisultra, silloin pitäisi olla 10+2, vaikka hiukan mietinkin, että saa nähdä muuttuko sikiön ikä. Tai siis itse asiassa mietin, että onkohan pikkuinen vielä siellä kunnossa vai ei. Tänään, kun nousin sängystä, vihlaisi ihan sairaasti oikealla puolella, kai ne kohdunkannattimet on jo aika lailla löystyneet, eivätkä kestä äkkinäisiä liikkeitä.

Oikein aurinkoista päivää kaikille, aattelin uskaltautua kauniin sään kunniaksi pyöräilemään! :D

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 9+3 :heart:

Yhteistyössä