Pino alkuraskauden hermoilijoille

Meitähän on sitten tosi monia, jotka juopottelee iltaisin ja nukkuu huonosti. Ja viime yönä "nukuin" oikein tosi huonosti, kun aina välillä tuntui kuin olisi puukolla pistetty taas alavatsaan :/ Tällä kertaa ei tuntunut siellä kohdunsuulla, niin kuin yleensä nämä "puukotuskivut" vaan hiukan ylempänä aavistuksen verran sivussa. Voisikohan olla vaan hermo? Vaikka pahintahan sitä yön pimeydesä pelkää :/ Ja sitten nyt on sellaista tosi kellertävää valkovuotoa, mitä ei ole raskauden aikana kertaakaan ollut. Mietin vaan, että jos siellä olisi pari tippaa verta seassa, niin olisiko se kellertävää, vai muuttuuko heti ruskeaksi? Pyyhittäessä ei kyllä näy mitään.

Kyllä säikäytti taas nuo viime yön kivut. Kun tää on niin herkkää aikaa. Ehkä pyöräily vaan kertakaikkiaan oli liikaa, se tuntuikin hiukan epämukavalta, vaikka sinänsä tykkäänkin pyöräillä, mutta tuli ikään kuin liikaa painetta kohdunsuulle. Nyt sattuu koko ajan tuonne alhaalle vasemmalle, missä pitäis olla sen keltarauhasen. Mitähän siellä oikein on tekeillä?

Voi Tuomenmarjaa... Minulla on niin surullinen olo :'(

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 9+4 :heart:
 
Pahinta noissa yöheräilyssä tosiaan on, kun alkaa yön pikkutunteina kuvittelamaan kaikenlaista.Negatiivista lähinnä. Mulla samaa kuin lentiksellä viime yönä. Ihme nippailua ja jomotusta...ja sitten pelko persiissä. Mä luulen että mun vilkas mielikuvituskin saa aikaiseksi osan oireista. :ashamed:
 
Tuomenmarja :hug:

Osaatteko te auttaa mua? Mulla ei kakka kulje. Maha on niin kovalla, et pelkään kans saavani tosta ponnistelusta keskenmenon. Mä syön kasviksia, kuitujugurttia ja päivittäin ruisleipää, ei pitäis olla ruoasta kiinni. Mitä lääkettä voi ottaa raskauden aikana ummetukseen. Ja voiko se alkaa akuutisti? Eilen toimi vielä aamulla maha normaalisti.
Miten teillä muilla on alkuraskauden ummetukset oireillu ja miten siitä pääsee eroon.
 
Finttu: muista ketjuista olen lueskellut mammojen käyttävän mm. laxoberonia, levolacia ja movicolia. Kannattaa käväistä apteekissa ja kysyä sieltä, mitä suosittavat. Tää on nyt taas tätä toisen käden tietoa, mutta muistelen jonkun kommentoineen noiden "apujen" saattavan laiskistuttaa suolta entisestään, olisko sit pidempi aikaisessa käytössä. Vanhainkodissa muinoin työskennellessäni mummelit ja paapat kisko noita aina aterioilla, kun ei niillä se liikunta enää kummostakaan ollut, mutta ruoka kyllä maistu :LOL:
Itellä myös hitaan puoleinen ruoansulatus ollut jo ennestään ja nyt tuntuu, että tahtoo vaan hidastua. Vielä olen yrittänyt selvitä muilla konsteilla: luumuilla esim. Mulla toiminut yleensä vauhdittajana myös, kun kiskasee jotain laktoosipitoista evästä, kun on sitäkin vaivaa. Niin, ja jossain vauvalehdessä kehuttiin kiivihedelmien auttavan, aamulla tyhjään vatsaan. Tuota en oo vielä kokeillutkaan, kun ei ole ihan vielä kovin pahaksi heittäytynyt. Tylsä vaiva varsinkin yhdistettynä ainaiseen nälkään. Näkyy mulla sitten tossa keskivartalossa... Muistathan juoda nestettä tarpeeksi, pelkkä vesi lienee parasta.
 
Finttu: noita kiivejä tosiaan on tuolla pinoissa kehuttu. Ja se vanha kunnon kuivattu luumu kuulemma on maineensa ansainnut. Suomessa syön muuten joka aamu ruisleivän lisäksi puuroa, se on pitänyt mahan toiminnassa. Vaikka itse kyllä huomaan, että jos ei liiku, niin maha ei kyllä siitä tykkää. Eli kävely saa myös suoliston liikkeelle. ja tuo nimikon mainitsema neste on tosi tärkeää myös.

En suosittele noita ulostuslääkkeitä, koska ne tosiaan laiskistuttavat suolistoa entisestään, ja jos niihin jää koukkuun, niin ongelma on kuulemma sitten tuplasti pahempi.

Kuitua, liikuntaa ja vettä, niin eikäöhän se siitä.
 
Kat
Tuomenmarja :hug: :hug: :hug: :'(
Finttu: mä hain samaan vaivaan apteekista lääkettä. En nyt muista nimeä. Maha oli nimittäin jo niin kipeä, etten pystynyt olemaan. Otin lääkettä kaksi kertaa ja se helpotti. Tänään (2 viikkoa edellisestä) otin taas hiukan ko. lääkettä. Mulla ei ne luumut toimineet silloin ja olo oli todella ankea. Onneksi lääke helpotti. En sitä kuitenkaan koko aikaa söisi, mutta ensiapuna toimi minulla.
 
Finttu mä oon joskus erehtynyt syömään kuivattuja luumuja tyhjään mahaan ja todennut, että siinä on ainakin mulla tehokas suolentyhjentäjä. :whistle:

Koitapa. :)

Vitsit. Ostin tänään kaupasta Aamupala-sulatejuustoja. Näin ne siinä hyllyssä ja iski törkiä himo. Sit kun pääsin kotiin ajattelin vielä kuitenkin tarkistaa, että saako niitä syödä, kun siinä paketissa ei lue, et ne ois pastöroitu. Vissiin ei saa? :( Toinen juttu, jonka tänään opin, on yksi uusi tuote, jota kuulemma listerian vuoksi kannattais raskausaikana välttää "kypsentämättömänä": mustapippuri. Eli jos on tapana laittaa mustapippuria esim. salaatin päälle tms. raskausaikana siinä piilee listeriariski. Kuumennettuna ei tietty mitään probleemaa (ja useinhan se ruoka vielä kuumennetaan, kun mustapippuria lisätään). Mut tuossa kuulemma voi listeriaa kanssa esiintyä. :) Eipä ois ihan heti tullu mieleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sadee80:
Mä oon muistaakseni jostain lukenut että arlan ja valion juustoja voi syödä ku ne käyttää aina pastöroitua maitoa. Eli niiden valmistamia oon kyllä syönyt. tietääkö joku muu tästä enemmän?
No kun mä oon lukenut, et kaikki Valion tuotteet ois pastöroituja, mut sit iski kuitenkin epäilys tosta sulatejuustosta... Pistin jo äsken kyssärin Valiolle, kun en nettisurffailulla tullu hullua hurskaammaksi. Löysin, et osa käytti huoletta ja osa ei missää nimessä.

No joo. Tämän perustella kyllä varmaan ainakin vois:

Sulatejuustot sulatetaan kypsytetyistä juustoista

Sulatejuustot valmistetaan kypsytetyistä juustoista jauhamalla ja sulattamalla ne juoksevaksi massaksi yhdessä sulatesuolojen kanssa. Juustomassa kuumennetaan ja pakataan kuumana.


Mutta kattotaan nyt vielä mitä ne sieltä Valiolta vastaa (jos vastaa). Eipä tarttee sit miettiä ja surra. :)
 
Kärppis: kuka sulle on oikein sanonut tuosta listeriasta ja pippuristaa? Kuulostaa todella oudolta, varsinkin kun mun tietojen mukaan asia on juuri päinvastoin, eli pippuri estää ruokamyrkytystä! Tuossa on pari linkkiä asiasta:
http://www.allbusiness.com/north-america/canada/607017-1.html
http://www.ingentaconnect.com/content/ap/fd/2002/00000019/00000005/art00497

Tuossa ekassa linkissä puhutaan kyllä enemmän paprikasta, mutta lopussa mainitaan myös, että valko- ja mustapippuri on samoista syistä tutkinnan alla. toisessa taas on kyse ihan pippurista.
 
Kiitos, kärppis! Siis ihan oikeesti, eihän täs uskalla syödä enää mitään! :eek: Vesijohtovedessäkin on vaikka mitä... Italiassa juon vain pullovettä, tosin siellä ne ovat "oikeaa" lähdevettä, Italiassa on paljon hyviä mineraalivesilähteitä. Mutta eipä sitä tiedä, että mitä niihin pulloihin pääsee veden lisäksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Kiitos, kärppis! Siis ihan oikeesti, eihän täs uskalla syödä enää mitään! :eek: Vesijohtovedessäkin on vaikka mitä... Italiassa juon vain pullovettä, tosin siellä ne ovat "oikeaa" lähdevettä, Italiassa on paljon hyviä mineraalivesilähteitä. Mutta eipä sitä tiedä, että mitä niihin pulloihin pääsee veden lisäksi.
Samaa totesin, mutta sitten toisaalta... Toisaalta listeria on vähän "ylimainostettu" juttu. Siis harva siihen sairastuu, vaikka sen saisikin jostain ruuasta. ...toki raskaana kantsii ja pitää varoa, mutta... Kaikkea ei yksinkertaisesti edes osaa varoa, mikä on toisaalta ihan hyvä.

Suomessa hanavesikin on taas todistetusti puhtaampaa kuin pullovedet (poikkeuksena tietty ajoittain esim. Nokian vesi :D ).
 
Voi hyvää päivää näitä raskaushuuruja...

Istuin rauhassa sohvalla ja aloin lukemaan Hesarin Nyt-liitettä. Tokalla sivulla oli kuva hampurilaisesta ja *pling* pakko saada Hesen hampurilainen. Samantien soffalta ylös ja ulos, ovelta huikkasin miehelle et nukuttaa pojan, mun on PAKKO saada hampurilainen NYT. :p Nyt on massu täynnä.

Valion juustoista Mä olen kyllä vahvasti siinä uskossa että Valion kaikki juustot on tehty pastöroidusta maidosta, mutta Arlalla (ainakin pari vuotta takaperin) oli valikoimissaan myös ei-pastöroidusta maidosta tehtyjä. Mutta en ole siis nyt updeitannu tietojani.

Kärppis Mikä siinä mustapippurissa? Mä ainaski käytän mustapippuria paljon...ja suoraan myllystä. Etenkin piffin päällä (harmi kun nyt ei saa syödä kuin kypsänä :( )

Tuomenmarja Kaikkea hyvää teille! :flower:
 
Väliaikatiedote (.) : Melkein toimii masu. Söin eilen tuoreluumuja ja ananasta ja kalaa (?) elovena-kuitukeksejä. Ei ihan "normiannosta" tullut pyttyyn, mut kulki kumminkin. (teitä varmaan kiinnostaa ihan pirusti mun kakkajutut :D )

Mä olen kyllä aika huoleton odottaja, kun syön melkein mitä vaan. :ashamed: Mansikoitakin omasta maasta ja en edes kaikkia huuhdo. Kauheeta tietää, mistä kaikesta voi tulla kaikkea kamalaa.
 
Kärppis: niinhän se on, että normaalisti listeriaan ei sairastu, vaikka sitä bakteeria olisikin ruuassa jonkin verran. Ongelma on vain se, että raskaana olevien puolustuskyky on madaltunut, ja virallisesti siis riski saada listeria on 20-kertainen raskaana olevilla. Siis riittää 20-kertaa pienempi määrä sairastuttamaan raskaana olevan kuin normaalin ihmisen. Normaali ihminenhän ei edes huomaa listeriaa, ja siksi sitä ei oikein tilastoissakaan näy. Eikä raskaana olevallakaan ole usein mitään oireita, niin että listeria-tapaus voikin tulla esiin vain keskenmenona tai syntyvyyskuolleisuutena. Siksi on vaikea arvioida, että kuinka paljon ihmisiä listeriaan oikein sairastuu, kun ei suurin osa edes tajua sitä sairastavansa.

Ja nyt oli juttua ainakin kahdesta muusta paikkakunnasta, jossa on vedessä ollut kolibakteeria, eli valitettavasti se Nokia ei ollut mikään poikkeus. Meillä taas Italiassa oli paikkakunnan vesi raskaan olevilta kiellossa pari vuotta sitten, kun arsenkikkipitoisuus oli liian suuri. no, mä nyt en ole ikinä juonut vesijohtovettä Italiassa, vaikka monin paikoin se on itse asiassa parempaa kuin Suomessa. Mutta Roomassa siinä on hirveästi kalkkia, ja siksi en juo sitä.

Finttu: kyllä se vaan se suolen toiminta vaikuttaa koko oloon. ;)

Nyt lentis ottaa kapsäkin ja lähtee Italiaa kohti, tulee varmaan useamman päivän nettitauko, kun Italiassa pakenemme remppaa yhden ystävän asuntoon.

Kaikille ihanaa kesän jatkoa ja vauvaliimaa!

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 9+5 :heart:
 
Finttu munkin pitäis varmaan alkaa syömään kaikkee tommosta :D Ny rupeen tekeen aamuisin kaurapuuroo missä on leseitä, eiköhän sekin vähän jo auta :)

Onko monella teistä päänsärkyä oireena? Mulla on nyt pahoinvoinnin väistyttyä (kiitos b6-vitamiinin) tullut migreeniä ja päänsärkyä. Toisaalta, on se suora kipu helpompi kestää kuin oksentaminen.. :LOL:

garbalo ja puolukka 8+0
 
Pikainen moi kaikille, mukana ollaan vielä :) Huomenna ultra, nähdään eka kerran onko masussa oikeesti jotain....hui!

(.) Pahoinvointi helpottamaan päin, ilmavaivoja edelleen, yöllä pitää käydä kerran vessassa ja nukun tosi levottomasti=heräilen usein...eipä kai muuta...

Tuomenmarja :hug: todella surullista :'( voimia teille kovasti!!

Uusis 9+1 (kai, en enää pysy perässä mut samat viikot ku Kärppiksel =) )
 
Voi etta, olen todella pahoillani. Tallaiset uutiset ovat aina yhta surullisia. Paljon lampimia ajatuksia koko perheelle :hug:

Mulla alkoi kolmastoista raskausviikko eilen ja torstaina on np-ultra. Ja kuten aina paivat ennen ultraa ovat pelkoa ja toivoa sekaisin. Alavatsassa nippaa yha enemman, kokeneemmat sanovat sen olevan normaalia, koska kuulemma neljannella kuukaudella kohtu alkaa kasvamaan hurjaa vauhtia.

Listeriasta sen verran, etta esim. taalla Belgiassa ja Ranskassa kaikissa maitotuotteissa taytyy olla merkinta siita onko ne valmistettu pastoroidusta maidosta vai ei. Luulin sen olevan EU:n maarays, mutta ei ilmeisesti jos Suomessa ei kerran sita kaytantoa ole.

Tsemppia muille ensi viikolla ultraan menijoille :wave:

Watrossi
 
Rakas Tuomenmarja... luin juuri viestisi. Näppis kastuu kyynelistä. Olen niin syvästi pahoillani... Toivon sinulle voimia jaksaa...jälleen kerran. En edes löydä tarpeksi kauniita sanoja lohduttamaan.

Itken kanssai, ja lähetän sylillisen lämpimiä halauksia luoksesi. Olet iltarukouksissani...
 
Hiihaa hellou! =)

Tämä lähtee kohta ultraan... :whistle: :xmas: :p :D :eek: :| :| :$ (juu, tunneala on aika laaja :whistle: ).

Kivasti eilen taas alkoi enemmän vähän (ei pahasti mut kuitenkin ) juilimaan pitkästä aikaa ja eilen sain taas pari kivaa klöntsää. Tosin semmoisia selkeästi ei vereen sekoittuneita, mutta taitaa hiiva taas kiukutella. :xmas: Tjoh. Kiiiiivaa on.

Noh, kohta se nähdään, onko siellä enää kukaan hengissä. :|

T: Kärppä 9+2

P.s. kuka kysyikään päänsärystä? Mulla on särkenyt tämän aikana enemmän päätä kuin piiiitkään aikaan. Tosin niskatkin oikuttelee, kun en ole käynyt normaaliin tapaan salilla (mulla huomaa vaikutuksen heti: kerrankin viikossa vähän nostelemassa painoja niin niskat pysyy paremmassa kunnossa eikä jumita niin helposti. Nyt oon ollu laiskana..). Mut saattaahan se olla, et osa on raskausvaikutteistakin. :D Muuten taisinkin lueskella jostain, et jos poikaa odottaa, nin.. :whistle:
 

Yhteistyössä