Pino alkuraskauden hermoilijoille

Jep, mulla täällä lapuissa on nt-ultran aika 12. vkolla, eli 11+ (ei puhuta muista viikoista ollenkaan..). Lisäksi biokemiallinen seulonta (eli verinäyte) tehdään 9-11+6 vkoilla. Toi oli muuttunut viime käynnistä, eli vielä toukokuussa se oli ollut 8-10, mutta th sanoi että sitä oli muutettu koska seuloista oli tullut tosi kummallisia, vääriä arvoja (kun verikokeessa oli käyty viikolla 8, siis 9. vko). Tuohon nt-ultraan vielä, täällä se tehdään aina alakautta, koska vain sillä tavalla saadaan tarkka mitta (siis tämä th:n suusta).

Mutta sikäli aika arveluttavaa, että eri paikoissa toimitaan eri tavalla...
 
Juu no katsokaas, kun täällä ei mitään veriseulaa edes tehdä. =) Ainoastaan tuo np-ultra. :xmas:

Soitin tänään sinne ja se mun oma terkka oli valitettavasti edelleen sairauslomalla. Jutskasin sitten sen sijaisen kanssa ja sain vaihdettua aikaani aikaisemmaksi. Jopa kaksi päivää. :xmas: :xmas: Joo... Noo... mahtuupahan edes sitten siihen 13+ viikolle, jos sattuu olemaan vähän vanhempi kuin mitä vikasta mahdollisesta päivästä voi laskea.

Nyt mansikoiden purkitukseen. ...tai siis toivottavasti sinne purkkiinkin menee vielä jotain.. :p
 
Kärppis: onpa outoa, ettei tellä tehdä sitä veriseulaa eli bitestiä, jossa mitataan hcg-arvo ja sit se toinen arvo. Koska np-ultrasta ei voi antaa mitään tulosta ilman noita veriarvoja, siis jos haluaa sen down-riskin, pelkkä niskaturvotus ei sinänsä kerro mitään. Se on tietty eri asia, jos ei sitä down-riskiä halua edes arvioida.

Olipa ihana ajaa pyörällä, kun on niin kaunis päivä! Vaikka kyllä hiukan sattui tuonne kohdunsuulle, eikä se mukavalta tuntunut, jos tiellä oli kuoppia. Mutta ei kai polkupyörällä ajo ole MISSÄÄN maassa kiellettyä raskausaikana, eihän? ;)
 
Tänään sain sen sitten sen testin tuloksen. Eli arvo oli 1,2mIu/ml elikkä en oo viime kierrosta jäänyt raskaaks ainakaan. Nyt sitten se terkka käski taas odottaa menkkoja että olenko raskaana tästä uudesta kierrosta vai näkyykö se vieläkin sitten se aikanen km. Nyt on kp 28/29-33 että pianhan sen näkeee, mutta en vielä siis virallisesti ole hermoilija....
 
Do diin, sain miehen ensi kuun työvuorolistan, ja saatoin varata ajan np-ultraan. Tällä hetkellä aika on varattu 6.8, mutta hoitaja/vastaanottoapulainen siellä toisessa päässä piti sitä kauhean aikaisena, kun olen silloin "vasta" 11+2! Olisi halunnut ihan väkisin varata 13.8, jolloin olen 12+2. Mutta koska silloin on italialainen "juhannusviikko", en halunnut riskeerata, että menisi koko aika ohi. Ja kyllähän nyt 11+2 pitäisi olla aivan sopiva aika np-ultralle. Se, mitä en tiennyt on, että se bitest eli veriseula pitää tehdä samana päivänä kuin se ultra! Niin että tekevät mulle senkin siinä samassa. Voi, toivotaan nyt, että vaavi kanssa on siellä. Meen siihen ensi viikonkin ultraan aivan hermona. Ja tosi kiva maksaa ultrista (nämä ovat kummatkin yksityisella, en ole yrittänytkään julkiselta varata) joka viikko... no, enpähän ole ostanut juuri vaatteita edes alennusmyynneistä... Miehelle tosin hiukan, pitäähän sitä nyt jotenkin "palkita"tuosta remppaamisesta :heart:
 
Ihan ulkopuolisena kommentoin. Mulle tehtiin nt ultra suomessa rv14+0, neuvola oli sita mielta etta saattaa olla hieman myohaista, mutta laakari ei ultrassa asiaa kommentoinut. Olin jo kaynyt nt ultrassa yksityisella joten tiesin jo asian, mutta menin suomessakin kun kerran siella olin ja onneksi kavin; Laakari naki silloin etta meille on tulossa poika. :heart:

Niin ja niskaturvotus eka kerralla(rv12+1) 1,3mm ja tokalla kerralla (rv14+0)1,8mm

T: Denina 21+1
 
Pikaisesti tännekin huikkaukset - Italian lomamatka takana ja heti eilen oli np-ultra. Sen verran ehdin tuossa lukaista tätä sivua, että keskustelua tästä np-ultran ajankohdasta on käyty. Mullekin se oli buukattu lomalla ollessa heti ekalle mahdolliselle päivälle (kun ollaan palattu) eli 12+2. Ja verikoe otettiin samalla. Tulokset tulee ensi viikolla. Onneksi turvotusta ei nyt ainakaan ollut (0,8), mutta verikoehan voi olla jotain muuta.

Tänään käväisin nopsaa neuvolassakin mittauttamassa hemoglobiinin (samalla kuunneltiin sydämen tykytyksetkin). Hemoglobiini laskenut ja 108 oli tulos - nyt suositeltiin jo lisäraudan hakemista apteekista. Mulla on vaan nyt niin huono olo koko ajan että toivottavasti se rauta ei lisää tätä heikotusta. Päänsärkyä olen potenut jo kolmatta päivää putkeen - mutta johtuneeko tuosta alhaisesta hemoglobiinista... Onko kellään lisäraudat jo kehissä? Millaisia kokemuksia?

Nyt lähden lenkille ja koitan ehtiä lukemaan tämän pinon kolmen viikon viestit vielä illalla. Kävin jo kurkkimassa Helmimassujakin vai mikäköhän sen pinon nimi oli...josko sitä uskaltaisi sinnekin.
 
Tervetuloa takaisin, Meikku! Kuinka Italian matka sujui? Ja onnea np-ultrasta, kyllähän toi 0.8mm tosi vähän on, vaikka kuten sanoit, ei se yksinään oikein mitään sano. Mulla ainakin on ikää sen verran, että veriseula on suositeltava senkin vuoksi, jos haluaa jotain riskejä laskeskella.

Me ollaan täällä muuten hiukan tuumittu, että vois jatkaa tällä pinolla myös alkuraskauden jälkeen, kun siellä helmimasuissa on niin paljon jo porukkaa.

Italiassa on muuten raskausvitamiineissa rauta jo valmiina, sitä on itse asiassa aina myös ei raskaana olevien vitamiineissa, niin että ainakaan meikäläisen väsymys ei raudan puutteesta johdu.

Tänään olen liikkunut ihan tosi paljon: pyöräilin päälle 10 km, ja äsken kävin vielä tunnin kävelylläkin. Tai siis mun entisiin liikuntatottumuksiin verrattuna kuulostaa vähältä, kun ennen raskautta juoksin aamuisin tunnin ja kävelin iltaisin 1.5 tuntia, mutta viime aikoja mietittäessä oon tänään tosiaan urheillut :D

Toivottavasti saa tänä yönä hyvin nukutuksi, on ollut vähän levotonta öisin viime aikoina lähinnä tän vessassa hyppäämisen vuoksi.
 
Lenttis mun yöt on kanssa ollu katkonaisia. Nukkuisin kyllä kun tukki (väsyttää ihan pirusti), mutta mä käyn nykyisin kolme kertaa yössä vessassa eli herään siihen, et rakko ratkeaa. ....johtuu paljon siitä, et juon illalla liikaa, mut tuntuu, et aina iltaa kohti mua janottaa eniten. :| (oikeesti just hampaiden harjauksen jälkeen tuntuu, et voisin vetää vaikka pari litraa vettä :eek: ).

Mulla ei tuo rauta varmaankaan tule olemaan ongelma... :whistle: Mun normaali hemppa on 148 ja nyt raskauden aikana se tosiaan oli 153. ...joten siinä en osaa auttaa.

Mutta tervetulloo takaisin. :D Ja muuten tosiaan tuosta lenttiksen mainitsemasta: oon miettiny, josko perustettaisiin oma kerho tämän alkuraskauden jälkeen? Mä en oikein osaa tuohon helmimahoihin samaistua.. :snotty:
 
Juu, kannatetaan omaa kerhoa :wave:

Ihana kuulla, että jollakin muullakin on kauhea jano iltaisin: se on niin totta, että just ennen nukkumaanmenoa jano tuntuu olevan kovimmillaan :eek: Ja sitten pitää rampata vessassa, oli kuinka väsy tahansa. mies jo ehdotti, että mun pitää laittaa katetri tuonne housuun. tai siis miksi sitä pissipussia kutsutaan suomeksi?
 
Lenttis katetri se on. :D Mut tuosta juomisesta. Mä kyllä sitten taas toisaalta mieluummin juon (varsinkin, jos janottaa) ja ramppaan vessassa kuin jätän juomatta ja saan pissitulehduksen... :whistle: Oon koittanu tässä raskaudessa välttää sitä juomalla muutenkin normaalia enemmän ...en tiiä, onko se vai mikä muu, mut ainakaan vielä (*kop, kop*) en ole sitä saanut. =)
 
Tätä viestiä en haluaisi kirjoittaa... mutta ei auta, pakko se vaan on. Jos jaksatte lukea, niin kirjoitan sen tällaisen runon muodossa, jonka sain yhdeltä ystävältäni.

Oli taivaassa alkamassa,
oli mukana vanhaa, nuorta ja lasta.
Ihan pieni tyttönen puuttui vain
joukosta taivaisten juhlijain.

Niin lähetti Isä taivainen
maan päälle enkelin valkoisen:
"Hae lapsi pieni, mi ummussansa
nyt odottaa elämään kutsuansa.
Hänen määrä on syntyä työhön ja vaivaan,
vaan tarvitsen hänet iloksi taivaan."

Pian syttyi taivaalla tähtönen,
niin kirkas, tuikkiva, puhtoinen.
Kuin helinä tuhanten kellojen
ja kirkkauslapsen silmien
sois kutsuna maahan pimeään näin:
"Isä, äiti, veljet, tänne päin!"

Siellä odottaa pienoinen perhettään,
jota täällä ei ehtinyt näkemään.
Vaan kerran, kun verho syrjään siirtyy,
tutut kasvot varmaankin silmiinsä piirtyy.
Hän tuntea äidin ja isän saa
ja veljien kättä puristaa.

On edessä päivä riemullinen,
koko perhe kun pääsee yhtehen.
Hyvä Jeesus kun matkanne johtaa saa,
omat lapsensa kotiin hän kuljettaa.

Kirjoittanut Kerttu Lappalainen, kirjasta "Luotettava Jumala"

Varmaan ymmärrättekin: eilen oli suuren surun päivä, kun pikkuinen Helmer tai ehkä se kuitenkin oli Helmeriina, löytyi kuolleena masusta ja sain jälleen, jo neljännen kerran peräkkäin, käydä läpi sen kaiken tuskan. Olin sairaalassa koko eilisen päivän ja viime yön. Tänään kotiin. Olin todella kipeä. Kipupiikkikään ei kyennyt sitä kipua poistamaan. Nyt on se sama kipu sisällä, muiden kipujen joukossa. Ensimmäistä kertaa mietin, että vieläkö jaksan tähän ryhtyä. Sitä vauvaa vaan niin kovasti haluaisin
jota täällä ei ehtinyt näkemään. :heart:

:'( Tuomenmarja ja pikkuinen Helmeriina, joka oli jaksanut rv 7+4

(oireettomuus ei siis mun kohdalla ollut hyvä juttu)

Niin mielelläni olisin teidän kanssa jatkanut yhtä matkaa eteenpäin. Jään teitä kaikkia kovasti kaipaamaan. Kunpa vielä jossain kohdattais! Voimia matkaan!
 
tuotemarjalle iso :hug: ja jaksamisia.
lenttis
niistä kivuista mitä sinulla on ollut oikealla tai vasemmalla puolella alavatsassa.
minulla on välillä ihan samanlaisia ja varsinkin jos nousee jostain nopeasti ja väärässä asennossa. poikaa odottaessa niitä oli koko raskauden ajan. välillä miehen oli pakko auttaa sängyssä kun halusin kylkeä vaihtaa. niin kovia kivut oli välillä.
eli taitaa olla ihan normaalia tai ainaskin minulle aina niin sanottu kun olen niistä sanonut =)
 
Voi Tuomenmarja! :hug: Pahoitteluni ja kovasti voimia!

Mä en osaa yhtään rentoutua vaikka sykkeen näinkin 7+1. Sitä kun voi mennä kesken myöhemminkin. Ultassa sanoivat, että kun syke on nähty, niin 90% tod.näk. menee hyvin loppuun saakka, mut onhan siinä vielä se 10%...

Täälläkin kärsitään katkonaisista öistä. Toki tuo esikoinenkin herättelee, mutta aina kun herään on rakko posahtamaisillaan. En mä muistanut, että näin alussa joutuu ravaamaan koko ajan veskissä.

Nukahdatteko muuten ihan hyvin? Mulla on ollu nukahtamisvaikeuksia illalla, vaikka olen päivällä ollut ihan törkeän väsynyt enkä nukkunut päikkäreitä. Sit kun illalla onnesta soikeena kaadun sänkyyn, ei Nukkumattia näy eikä kuulu. :/ Todella ärtsy vaiva, eikä viitteis kauheesti nukkuapuja ottaa, vaikka niitä kaapista löytyy.

Meikulle onnittelut np-kuulumisista. Toivottavasti veri-tuloskin on hyvä. Täällä tuo piina muutaman viikon päästä edessä.

Raudasta Mulle sanottiin nlassa, että rautaa alettais syömään vasta rv 20 hujakoilla?! Mutta kaipa seKIN on ihan yksilöllistä( /neuvolakohtasta). Mulla ei varmaan hemppaongelmaa tule, kun aikas korkeeta hemppaa aina pukkaa.

Nyt sitä Nukkumattia huhuilemaan. Öitä!

kimallus 9+1
 
Voi Tuomenmarja! :'(
Liian monta menetystä on sun kohdallesi nyt laitettu. Ota aikaa ja kerää voimia - voin uskoa, että uusi yritys ei ole nyt heti mielessä ja se tuntuu varmasti pelottavalta. Isoja isoja voimahaleja tuskaasi ja menetykseesi :hug:
 
Lentis - Italianreissu oli ihana - kaunista ja lämmintä piisasi. Tällä kertaa vain tämä olotila aiheutti sen ettei oikein päässyt nauttimaan kaikesta: ruuasta ja auringosta, sen verran huonoa oloa piisasi. Nyt tämä viikko on ollut ihan jatkuvaa pahaa oloa ja ihmettelen, että miksi se tässä vaiheessa (raskausviikolla 13. pahenee?). Onneksi en ole toistaiseksi tuhrutellut, se keventää stressiä huomattavasti.

Cadillac - mulla on jatkuvaa särkyä oikealla, melkein vois sanoa että kyljessä eli siis kaukana navasta. Tätä yritettiin ultrassakin vähän katella, mutta mitään kystaa yms. ei näkynyt. Ja iskias taisi iskeä - mies tosiaan auttaa mua joskus sängystä ylös kun pistää niin pakaraan ettei mitään voi tehdä. Eilen piti reippaasti lenkkeillä, mutta päädyin kävelemään ihan mummovauhtia, koska oikealle särki niin mahdottomasti. Neuvolassa kun kuunneltiin sydänääniä selvisi että se sikiö on tossa oikealla puolelle...

Ja nää yöt! Totta puhuttu Kärppä, Lentis ja Kimallus :)
Tosiaan peruskamaa on 2 kertaa vessassa/yö. Joskus useamminkin. Herään yöllä juomaan useasti ja tankkaan kanssa hammaspesun jälkeen :) Väsyttää kiitettävästi. Noiden vuotojen takia aloin nukkumaan vaan selällään ja se kyllä puuduttaa. Vasemmalla kyljellä en voi nukkua lainkaan - alkaa särkemään mahaa?!

Nyt junalle ja kohti Keski-Suomea - kaverin mökki kutsuu, pääsen vihdoin uimaan.
 
Täällä on muuten kans yks vessajuoksija ja iltajanoinen :) Mulla vielä nuo yöheräämiset on kellontarkkoja, kolmen aikaan ja puoli kuudelta. Ärsyttää vielä kun herään töihin yleensä kuuden jälkeen, turhauttaa nousta vähän ennen sitä vessaan..
 
Jonniina mulla on aika tarkkaan 1.30, 3.30 ja sit 6.30 nuo herätykset :D Joskus jää tuo puoli neljä pois, mut valitettavan harvoin... :xmas:

Mulla on ollut kanssa eilen vähän enemmän kipua tuolla alhaalla vasemmalla. Mut semmoista ohimenevää, oletan, että keltarauhanen tms. Munasarjat näytti ok:lta viime ultrassa. Mut en pysty nukkumaan oikeestaan selällään (tai sit aamuyöstä pystyy, illalla ei), pakko olla kyljellään. ..hassua miten nämä menee. Toinen ei pysty toisin ja toinen taas just ei niin kuin toinen. :D

Mut Meikku tiedustele aikaa naprapaatille. Pystyy käsittelemään raskauden aikanakin, tai ainakin toi kellä oon käynyt, sanoi niin. Maksaa täällä päin n. 60 e/käsittely ja yleensä se vaatii n. 2 kertaa. Mutta oikeesti auttaa, jos sulla siellä hermo on jumissa. Mulla meni kesän alusta niin, etten päässyt kävelemään, istumaan, makaamaan, seisomaan... Se olikin kivaa se. :xmas: Sitä siis kävin silloin vielä korjauttamassa, kun tulin raskaaksi ja tietty hiukan huolissani siitä, kuinka selkä reagoi lisääntyvään painoon... Mutta tuo sanoi, että voi käsitellä vielä raskauden aikanakin ja mäkin kävin ihan alkuraskaudesta vielä kerran (mulla oli siellä taustalla kymmenisen vuotta nikamat ollu väärässä asennossa niin se ei menny ihan yhdellä eikä kahdella käyntikerralla). Mut nyt on selkä ollu tosi hyvässä kunnossa ja ajattelin kyllä, et jos tässä alkaa selkä ronklata, soitan heti tuolle. :)
 

Yhteistyössä